Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@05:40:04 GMT

موزه گرمابه علیقلی آقا میزبان «عروسک‌خانه هورشید»

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۷۴۳۸

موزه گرمابه علیقلی آقا میزبان «عروسک‌خانه هورشید»

به گزارش خبرنگار مهر، موزه گرمابه علیقلی آقا، میزبان مراسم «عروسک‌خانه هورشید» شده است، ضیافتی که در آن استادان و پژوهشگران عروسک‌های بومی و محلی، درباره حفظ و بازآفرینی عروسک‌های شرق اصفهان، خورشید و اسطوره و عروسک و صلح سخن گفتند.

پوپک عظیم پور، مسئول عروسک‌خانه ماه گنج در تهران در حاشیه برگزاری این مراسم در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ نخستین خانه عروسک ایرانی را در تهران افتتاح کرده است، اظهار داشت: پس از آن عروسک‌خانه‌های متعددی در سراسر ایران آغاز به کار کردند که یکی از آنها هنرمند سرای هورشید است که در شرق اصفهان اقدام به بازآفرینی عروسک‌های این منطقه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از امروز عروسک‌خانه هورشید خواهر خوانده عروسک‌خانه ما در تهران است و ما سفیر تبلیغاتی و فرهنگی آن هم خواهیم بود.

این پژوهشگر تصریح کرد: نه تنها در تمدن ایران بلکه در اغلب تمدن‌های جهان عروسک‌ها حضور پررنگی دارند. عروسک‌ها نخستین نمونه‌های فرهنگی هستند که در حفاری‌های باستان‌شناسی یافت می‌شوند که نشان می‌دهند زمانی که کودکی از دنیا می‌رفته عروسک او هم همراهش به خاک سپرده می‌شده است.

عظیم پور در ادامه افزود: عروسک‌ها اما زمان طولانی را طی کردند تا از گهواره‌ها و بازی کودکان به درآیند و بر صحنه تئاتر حکم فرمایی کنند، آن هم بر اساس قدرت جادویی و اسرارآمیزشان. عروسک‌ها عاشق هیچ میز و صندلی و عناوینی نیستند و هیچیک از خصلت‌های انسانی یا شیطانی را در خود ندارند. حسود نیستند و بخل نمی‌ورزند. پس اگر فردا صبح در گرمابه را باز کنید صدها جفت چشم می‌بینید که فقط ما را نظاره می‌کنند و به ما انرژی می‌دهند. به همین خاطر می‌توانند به راحتی به خلوت کودکان نفوذ کنند یا سنگ صبور نوعروسان شوند.

وی اظهار داشت: در برخی فرهنگ‌های ایران رسم بوده که عروسکی همراه عروس به خانه بخت فرستاده شود. این عروسک جایی تمثیل هوو است با این آرزو که نوعروس هیچگاه دچار هوو نشود و در جایی دیگر سنگ صبوری است برای خلوت و تنهایی عروس در پس روزهای سختی که کنار مادرشوهر و خواهرشوهر و همه کسانی است که کودکی او را به یغما برده‌اند. حتی من به تازگی شنیده‌ام که ارامنه عروسک‌هایی را که دهان نداشتند در جهیزیه دخترانشان قرار می‌دادند و بی دهان بودن عروسک از این جهت بوده که او تنها رازدار عروس است و هرگز درد دل‌های او را برملا نمی‌کند. در میان برخی از ایلات و عشایر هم رسم است که مادر برای آرایش موی عروسک فرزند کوچکش، طره‌ای از موی خودش را قیچی می‌کند و به سر عروسک می‌دوزد تا بوی مادر زمانی که بیرون خانه است همراه فرزندش باشد.

مسئول عروسک خانه ماه گنج با بیان اینکه عروسک‌ها سفیران بی‌نظیر صلح در جهان هستند، گفت: همچنان که دیده می‌شود در مسابقات ورزشی حاضر شده یا در مناسبات اجتماعی مثل مبارکِ رو سیاه برای نقد جامعه می‌آیند یا در قالبی کاریکاتوری در نقد چهره‌های سیاسی ظاهر می‌شوند.

عظیم پور ادامه می‌دهد: سال ۱۹۲۹ جماعتی در اروپای شرقی نخستین اتحادیه عروسکی غیر دولتی جهانی را تأسیس کردند. این واقعه در پی جریانی بود که نمایشگران عروسکی در خلال جنگ‌ها به پناهگاه آوارگان یا سربازخانه‌ها می‌رفتند و برای تقویت روحیه آنها به اجرای نمایش عروسکی می‌پرداختند. من امروز هم که به تماشای کانال‌های تلویزیونی که رد خون را در میان مردم کشورهای مختلف چون سوریه، لبنان، عراق، و دیگر کشورها نشان می‌دهد می‌نشینم فکر می‌کنم که دیگر نمی‌توان صلح را در کلمه معنی کرد، پس برای رسیدن به آرامش، عروسک‌هایم را در آغوش می‌گیرم. حالا عروسک‌ها چه برای بچه‌ها در مقام بازیچه و چه برای ما نمایشگران به منزله ابزار کار و چه برای زنان سازنده عروسک، الهام‌بخش عشق و مهر هستند و امید داریم عروسک‌های مادر دوخت که تنها به منزله یک کالا تولید نمی‌شوند، هم حامل عشق، آرزو و اشتیاق مادران ایران باشند، هم در سبد فرهنگی خانوارها قرار بگیرند.

در این ضیافت عروسکی همچنین دفتر یونیمای اصفهان هم در حمام علی‌قلی‌آقا وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان افتتاح شد.

گفتنی است یونیما اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی است که ۹۰ سال پیش در جهان تأسیس شده و هنرمندان عروسکی را با پیام صلح، ارزش‌های انسانی، تعاملات فرهنگی و تفاهم دولت‌ها گردهم آورده و از آن زمان نمایندگی‌های زیادی در کشورهای مختلف افتتاح کرده است. این مرکز ۱۵۰ عضو دارد و ایران از سال ۱۳۶۷ به آن پیوسته و سال ۱۳۹۰ به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده و در چندین استان ایران هم صاحب دفتر نمایندگی شده است.

در این مراسم احمد رضایی رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به عنوان نماینده اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی (دفتر یونیمای اصفهان) معرفی شد.

کد خبر 4803620

منبع: مهر

کلیدواژه: موزه عروسک بومی جشنواره نمایش عروسکی بوشهر ایلام گرگان تعطیلی مدارس شهرکرد قزوین خطبه های نماز جمعه انتخابات مجلس شورای اسلامی بیرجند یاسوج شب یلدا بارش برف شیراز بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۷۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رای‌زنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه سفر به پاکستان با بیان اینکه حوزه فرهنگی در تعاملات ایران و پاکستان نقش محوری و پیشینی دارد و در پاکستان مزیت مطلق حوزه دیپلماسی، فرهنگی است، اظهار کرد: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رای‌زنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

وی افزود: در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تاکید کرد که با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی به آموزش زبان فارسی همت بیشتری گماریم.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در این فضای جدید ما ضمن تقویت خانه‌های فرهنگ و تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و به زودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود کار اجرایی را آغاز می‌کنند.

اسماعیلی گفت: موضوع آموزش زبان فارسی و حضور اساتید زبان فارسی ایرانی در پاکستان و همچنین حضور بیشتر دانشجویان ایرانی در فضاهای دانشگاهی و فرهنگی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: در سال‌های گذشته توجه لازم را به این فضای بسیار مثبت و فراهم به لحاظ افکار عمومی و همراهی که مردم با انقلاب اسلامی دارند و دلدادگی که به رهبر انقلاب دارند نداشته‌ایم و باید بیشترین استفاده را از این فرصت برای تعمیق ارتباط فرهنگی با پاکستان داشته باشیم.

کد خبر 747672

دیگر خبرها

  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • لحظه هولناک تخریب یک خانه در اصفهان بر اثر بارندگی شدید (فیلم)
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • لحظه هولناک ریزش خانه قدیمی در زواره اصفهان بر اثر بارندگی (فیلم)
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)