Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@15:45:50 GMT

امشب به خودتان رحم کنید!

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۸۶۷۸

امشب به خودتان رحم کنید!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، "یلدا" برای ما ایرانی‌ها سنتی دیرین از دوران ایران باستان است، سنتی که با آداب و رسوم خاص خودش همراه است. قدیمی‌ها در این شب درکنار هم تا صبح بیدار می‌ماندند و فال حافظ میگرفتند و بازی میکردند و کنارش هم چند قلم خوراکی مثل گردو و انار و هندوانه صرف می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این سال‌ها شب یلدا به میدان رقابتی برای پُرخوری تبدیل شده و انواع و اقسام خوراکی‌ها در سفره این شب ردیف می‌شود و افراد به بهانه این جمله که "یک شب هزار شب نمی‌شود" تا می‌توانند در این شب پرخوری می‌کنند. پُرخوری که به گفته یک کارشناس تغذیه می‌تواند عواقب سویی برای آن‌ها داشته باشد و حتی می‌تواند بسیاری بیماری‌های خفته را در بدن افراد در این شب بیدار کند.

فرزاد بابایی با انتقاد از پرخوری مردم ایران در شب یلدا، گفت: در حال حاضر اسم شب یلدا را باید به شب تا خِرخِره خوردن و شب پرخوری بیش از حد تغییر بدهیم که واقعا جای تاسف است.

وی افزود: در این شب افراد انواع و اقسام میوه و آجیل و تخمه و تنقلاتی مانند پفک و چیپس و اسنک و ... را برای خوردن ردیف می‌کنند و در چند سال اخیر هم انواع و اقسام شیرینی و کیک و شکلات به این مجموعه اضافه شده که حیرت انگیز است.

بابایی تصریح کرد: یلدا یک شب باستانی است که افراد قرار است طبق سنت گذشتگان در کنار هم شب نشینی خانوادگی داشته باشند و معاشرت کنند و فال حافظ بگیرند و درکنارش مقداری تنقلات هم صرف کنند، اما این رسم دیرینه در حال حاضر فقط به شب خوردن تبدیل شده و افراد از اول شب تا نیمه‌های آن فقط مشغول خوردن هستند.

وی افزود: بسیاری خانواده‌ها در این شب ابتدا یک شام سنگین صرف کرده، بعد از آن میوه میل می‌کنند و بلافاصله چای و شیرینی و بعد هم نوبت به تنقلات و آجیل می‌رسد و ورود این حجم کالری در مدت زمان کوتاه می‌تواند بدن را با شوک مواجه کند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: خیلی افراد پرخوری این شب را با این جمله که "یک شب هزار شب نمی‌شود" توجیه می‌کنند و این درحالی است که همین یک شب پرخوری می‌تواند آغاز خیلی از بیماری‌ها یا عادات بد غذایی افراد شود.

بابایی تصریح کرد: یکجا خوری در این شب و پرخوری در آن باعث می‌شود افراد در روز‌ها و شب‌های دیگر هم به این رویه عادت کنند و این پرخوری یک شبه شروعی برای عادت بد غذایی آن‌ها شود.

وی افزود: از طرفی با توجه به چربی و قند بالا در انواع آجیل و شیرینی و شکلات، امکان آشکار شدن بسیاری بیماری‌های نهان از جمله فشار خون، دیابت و حتی بیماری‌های کلیوی با همین یک شب پرخوری وجود دارد.

بابایی تصریح کرد: در همین راستا توصیه می‌شود اولا افراد در این شب حتما وعده شام سبک صرف کنند، حداکثر از سه واحد میوه استفاده کرده و تنها یک کاسه کوچک آجیل مصرف کنند.

وی نسبت به مصرف اسنک‌ها و انواع چیپس و پفک در این شب هشدار داد و افزود: این اقلام بدترین و مضرترین خوراکی‌ها هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها در این شب موجب افزایش چربی و فشار خون می‌شود.

وی یادآور شد: افراد در خصوص مصرف میوه هم نباید زیاده‌روی کنند، چرا که میوه‌ها هم دارای کالری هستند و زیاده روی در مصرف آن‌ها می‌تواند موجب افزایش چربی خون شود، بنابراین افراد باید حداکثر سه واحد میوه متنوع در این شب مصرف کنند.

بابایی با بیان اینکه می‌توان در این شب در کنار میوه و آجیل از سبزیجات هم استفاده کرد، گفت: استفاده از خیار، هویج و کاهو در این شب توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب یلدا پرخوری شیرینی شب یلدا فال حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۸۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح ذیل است؛

بیشتر بخوانید: علت افزایش قیمت پیاز در بازار

هر کیلوگرم آناناس طلایی ۱۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم به ۲۸ هزار تومان

هر کیلوگرم پاپایا (تولید داخل) ۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال آبگیری ۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال ۲۲ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال توسرخ ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم توت فرنگی ۹۸ هزار تومان

هر کیلوگرم جانا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم خرما خارک خوشه‌ای ۴۸ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار کوتاه بذر اصفهان مینی و خاردار ۲۱ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار گلخانه‌ای ۲۰ هزار تومان

هر کیلوگرم زنجبیل تازه ۱۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب زرد لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب قرمز لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم گریپ فروت ۱۸ هزار تومان

هر کیلوگرم کیوی ۵۲ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع طالبی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم لیموشیرین ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم لیموترش ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم ملون و خربزه ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد بالای ۱۳۰ گرم ۶۵ هزار تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد زیر ۱۳۰ گرم ۶۰ هزار تومان

هر کیلوگرم نارگیل ۶۲ هزار تومان

هر کیلوگرم نارنگی کینو ۳۵ هزار تومان

هر کیلوگرم هندوانه بالای کیلوگرم ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم هندوانه زیر کیلوگرم ۷,۹۰۰ تومان

انتهای پیام/

کد خبر: 1228739 برچسب‌ها میوه و تره بار

دیگر خبرها

  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • برای سلامتی خودتان، ته‌دیگ را کنار بگذارید (فیلم)
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول