Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا «مهدی فروغی» در نشست تخصصی بررسی منابع آب که در محل فرمانداری ورامین برگزار شد، اظهارکرد: این که مدارس شهرستانی نظیر ورامین که در سال‌های گذشته، از آلودگی هوا در آن خبری نبود، به دلیل افزایش میزان آلاینده‌ها تعطیل می‌شود نشان می‌دهد رفتار نادرست با طبیعت، اثرات مخربی بر زندگی انسان‌ها خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: اگر در گذشته به آب موجود در دشت ورامین بی مهری نمی‌شد، امروز شاهد کمبود منابع آب و بروز پدیده مخرب فرونشست دشت در این بخش از استان تهران نبودیم.

فروغی اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود در منابع آبی کشور، ۴ دشت در استان‌های تهران، فارس، اصفهان و سمنان با همکاری وزرای نیرو و کشاورزی، به عنوان پایلوت مدیریت منابع آب در نظر گرفته شدند که در استان تهران، ورامین برای اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت بهره‌برداری از منابع آب دشت ورامین اظهار کرد: میزان ورودی منابع آب از محل بارش نزولات جوی، آب‌های زیرزمینی و بازگشت آب در دشت ورامین ۳۷۹ میلیون مترمکعب است و مجموع برداشت آب ۴۶۰ میلیون متر مکعب است که این امر نشان از کسری ۸۱ میلیون مترمکعبی آبخوان در سال دارد.

فروغی بیان کرد: در حال حاضر ۳۵۹ حلقه چاه مجاز در حوزه کشاورزی، ۱۵۵ حلقه در حوزه آب شرب و ۳۲۳ حلقه چاه مجاز در حوزه صنعت و خدمت در ورامین وجود دارد که از این چاه‌ها سالانه ۱۲۱.۶ میلیون متر مکعب آب استحصال می شود.

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان تهران افزود: در حال حاضر ۸۲۲ حلقه چاه غیرمجاز در حوزه کشاورزی و صنعت شناسایی شده که از این چاه‌ها سالانه ۲۶.۹۵ میلیون متر مکعب آب استحصال می‌شود که با شناسایی این چاه‌ها، تعداد زیادی از آن‌ها مسدود شده است.

فروغی تعداد کل چاه‌های مجاز دشت ورامین را یک هزار و ۶۹۴ حلقه با تخلیه ۴۶۰.۴ میلیون متر معکب در سال یاد کرد.

وی با اشاره به مخاطرات افزایش میزان برداشت از منابع زیرزمینی گفت: مخاطرات ناشی از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی شامل کاهش پتانسیل آبخوان و فرونشست زمین و کاهش تدریجی کیفیت منابع آب و ایجاد محدودیت در تامین آب شرب شهری و روستایی است که دشت ورامین را تهدید می‌کند.

فروغی گفت: یکی از اقدامات مهم در کاهش میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیر مجاز است که این امر در ۳ سال گذشته با انسداد ۹۹۸ حلقه چاه غیر مجاز در محدوده دشت ورامین، از تخلیه بیش از ۴۸.۰۱ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شد.

وی از تغییر الگوی کشت، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و نیز فرهنگ سازی تعادل بخشی به آب، به عنوان دیگر راه‌کارهای استفاده درست از منابع آب و جلوگیری از پیشرفت فرونشست دشت ورامین یاد کرد.

بر اساس گفته مسئولان، دشت ورامین با فرونشست سالانه ۳۶ سانتی‌متر، رتبه نخست این پدیده را در جهان به خود اختصاص داده است.

کد خبر 471978 برچسب‌ها تهران کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تهران کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق

بهره‌گیری از پتانسیل دریاچه‌ها برای تولید برق ازجمله راهکارهای زیست‌محیطی موجود برای تأمین برق موردنیاز شهرها بدون وارد آمدن آسیب به محیط طبیعی و اکوسیستم‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نیروگاه‌های آبی با سدهای غول‌پیکر حدود یک قرن است که شاهکارهای مهندسی برای ارائه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌شمار می‌روند، اما جوامع حاشیه‌ای و اکوسیستم‌ها را ویران می‌کنند. با این حال جهان شاهد تحولات چشمگیری در پروژه‌های برق‌آبی با همان کیفیت گرانشی آب، اما بدون ساخته شدن سدهای سنتی است. در این راستا یک فناوری جدید به‌عنوان ذخیره‌سازی پمپ‌شده معرفی شده است که سیستم‌های آن به دو مخزن در بالا و پایین نیاز دارند و هنگامی که برق تولیدشده توسط نیروگاه‌های مجاور بیش از تقاضا باشد، برای پمپاژ آب در سربالایی استفاده می‌شوند.

این فرآیند مخزن بالایی را مانند باتری پر می‌کند. سپس هنگامی که تقاضا برای برق افزایش پیدا کرد، آب توسط یک توربین راهی مخزن پایینی می‌شود و برق تولید می‌کند. این فرآیند مفهومی متفاوت، اما نه‌چندان دور از عملکرد باتری‌هایی است که امروزه در سراسر زندگی بشر جای گرفته و حتی عناصر ضروری در زندگی مدرن هستند.

ذخیره‌سازی پمپ‌شده ایده جدیدی نیست، اما یک رنسانس در مناطقی محسوب می‌شود که بهره‌گیری از انرژی‌های باد و خورشید در آن‌ها به سرعت در حال گسترش است، همچنین به کاهش نگرانی‌ها در مورد کاهش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مرتبط با آب‌وهوا کمک می‌کند. بعضی از بزرگ‌ترین سیستم‌های این فناوری انرژی کافی برای تأمین دو میلیون خانه را در کشوری هم‌چون ایالات متحده برای یک ساعت دارند.

نوع دیگری از فناوری انرژی‌های آبی نیز به‌ویژه در مناطق کوهستانی مانند نپال رایج است. در این مناطق نیروگاه‌های برق‌آبی روی رودخانه‌ها قرار دارند، اما در پشت آن‌ها مخازن غول‌پیکر تولید و ذخیره برق وجود ندارد. بدون وجود مخزن، تولید برق به جریان‌های آب فصلی بستگی دارد، اما آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه برق‌آبی در آمریکا

تبدیل دریاچه‌ها به باتری‌های عظیم الکتریسیته ایده‌ای عجیب است که روزبه‌روز جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و می‌تواند مناظر طبیعی زمین را متحول کند. امروزه پروژه‌های امیدوارکننده‌ای در ایالات متحده در این زمینه وجود دارد که به‌طور ویژه هدف خود را مهار آب دریاچه‌های بزرگ به‌منظور تأمین نیروی برق‌آبی مشخص کرده‌اند.

ایده موجود در پس این پروژه‌ها، ساختن یک مخزن در ارتفاع پایین‌تر برای تولید برق از آبشار است. این پروژه در سال ۲۰۲۰ معرفی، اما به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شد. ایالات متحده اکنون قصد دارد آن را از سر بگیرد و دریاچه‌های خود را به نیروگاه‌های عظیم تولید برق تبدیل کند تا فراهم آوردن برق برای خانه‌های خود را ضمن دستیابی به اهداف زیست‌محیطی محقق کند.

کد خبر 747437

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب (فیلم)
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • (ویدئو) عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق
  • ماجری پیامک ذخیره‌سازی آب چه بود؟
  • احداث ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان‌های منطقه ۲۱ در سال ۱۴۰۳/ احداث ۴ هزار متر مکعب مخزن بتنی در منطقه
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست