Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) یکی از بازوهای سازمان جهانی بهداشت گوشت فرآوری شده را به عنوان ماده‌ای که مواد افزودنی به آن اضافه شده، نمک‌سود، دودی یا تخمیر شده یا از روش دیگری برای حفظ و تقویت طعم آن استفاده شده است، تعریف می‌کند. 

از نمونه‌های گوشت‌های فرآوری شده می‌توان به سوسیس، بیکن، ژامبون، کالباس، گوشت دودی و گوشت‌های کنسروی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از تولید کنندگان مواد غذایی از نیتریت سدیم برای فرآوری گوشت‌ها، تقویت رنگ آن‌ها یا به عنوان ماده نگهدارنده برای افزایش ماندگاری آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، همه گوشت‌های فرآوری شده حاوی نیتریت نیستند و در سال‌های اخیر گوشت‌های فرآوری شده عاری از نیتریت از جمله انواع ژامبون و بیکن در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته است.

محققان پژوهشگاه امنیت جهانی غذا در دانشگاه کوئینز بلفاستِ انگلیس مطالعات اخیر را در مواجهه با این چالش و در مورد ارتباط  بین مصرف گوشت فرآوری شده و سرطان‌های روده بزرگ، راست‌روده و روده کوچک بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که فقط در حدود نیمی از مطالعات به شواهدی رسیده‌اند که حاکی از ارتباط مصرف گوشت‌های فرآوری شده با سرطان روده بزرگ است. با این حال، این نسبت هنگامی که تجزیه و تحلیل‌های خود را به مطالعاتی محدود کردند که فقط شامل بررسی تأثیر گوشت‌های فرآوری شده حاوی نیتریت بوده، این میزان  تقریباً به دو سوم معادل ۶۵ درصد رسید.

به گفته محققان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، نیاز به تجدیدنظر در طبقه‌بندی سرطان‌زاها داشته و باید بین گوشت‌های فرآوری شده حاوی نیتریت و عاری از آن تمایز قائل شده و خطرات آن‌ها را برای سلامت جداگانه ارزیابی کند.

با این حال محققان توصیه کرده‌اند که افراد مصرف گوشت‌های فرآوری شده را به حداقل رسانده و بر اساس توصیه متخصصان از یک رژیم غذایی سالم و متناسب پیروی کنند.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، اگرچه یافته‌های محققان نشان می‌دهد همه گوشت‌های فرآوری شده خطر یکسانی ندارند اما با این حال هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سازمان بهداشت جهانی سرطان گوشت گوشت فرآوری شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۹۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اقداماتی برای افزایش راندمان نیروگاهی صورت گرفته است ، گفت: نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از کلاسf هستند که راندمان بیش از ۵۵ درصد دارند.

وی ادامه داد: در دنیا نیز همین راندمان و بازدهی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی طراحی و ساخته می‌شوند راندمان ۵۵ درصد دارند.

به گفته مدیر عامل توانیر نیروگاه‌هایی که راندمان پایین دارند در حال ارتقا هستند.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات این است که برای کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر است

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر هدف‌گذاری شده است، خاطر نشان کرد: از این میزان ۴ هزار و۵۰۰ مگاوات مربوط می‌شود به چهار سرمایه گذار که اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده‌اند و نتیجه آن طی دو سال اخیر مشخص می‌شود.

به گفته این مقام مسئول فعالیت‌های خوبی در حوزه تخصیص زمین صورت گرفته است که امیدواریم در بخش تأمین ارز و تسهیلات مربوطه کمک می‌کند که این ۱۰ هزار مگاوات تجدید پذیر ها اتفاق بیفتد.

وی در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر ۱۲۵۰ مگاوات است که پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده سه تا چهار برابر شود.

کد خبر 6089418 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • چگونه گوشت و پوست میلیون‌ها کروکودیل در کارخانه فرآوری می‌شود؟ (فیلم)
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • (ویدیو) فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد