Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس پورمیدانی روز یکشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: برای مدیریت مزارع کشاورزی باید تحلیل دقیقی از وضعیت آن دربخش‌های مختلف مانند دمای محیط، میزان نیاز به آب،‌ نور،‌ آفت‌هایی که زمین را تهدید می‌کند و غیره وجود داشته باشد.

وی افزود:‌ به طور معمول رصد این مسائل با مراجعه حضوری به مزارع انجام می‌شود که هم هزینه بر است و هم زمان زیادی را مصرف ‌می‌کند، در کنار این نکات، درجریان بررسی فیزیکی ممکن است مزرعه دچار آسیب نیز شود، همچنین عدم امکان مراجعه یکسان به همه بخش‌های مزارع در این روش از دیگر آسیب‌های مراجعه حضوری برای بررسی مزارع کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌ اما استفاده از پهپاد نه تنها این آسیب‌ها را ندارد، بلکه امکان بررسی مداوم و آنلاین مزارع را نیز فراهم‌ می‌کند که برای مدیریت زمین کشاورزی و برداشت مناسب محصول بسیار اهمیت دارد.

پورمیدانی گفت:‌ استفاده از پهپاد هزینه و زمان مورد نیاز برای بررسی وضعیت مزارع را کاهش می‌دهد و با ارائه تصاویر باکیفیت امکان نظارت دقیق بر تمام فرآیندهای کشاورزی را به صورت مستمر محقق می‌سازد.

وی بیان کرد: همچنین استفاده از پهپاد امکان سمپاشی مزارع به صورت یکنواخت و دقیق را فراهم‌ می‌کند که این موضوع در مدیریت فرآیند مبارزه با آفات و افزایش سلامت غذایی محصولات کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد:‌ پهپاد درتحقق کشاورزی هوشمند، نقش بسزایی دارد و در آینده نزدیک استفاده از این ابزار کارآمد و دقیق، در میان کشاورزان فراگیر خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ نیاز است، افرادی در زمینه استفاده صحیح از این ابزار در بخش کشاورزی،‌ آموزش‌های تخصصی را فراگیرند و به ترویج استفاده از پهپاد در میان بهره برداران بخش کشاورزی بپردازند.

وی بیان کرد:‌ البته استفاده از پهپاد هم اکنون نیز در میان کشاورزان پیشرو مطرح است اما برای توسعه استفاده از این ابزار در بخش کشاورزی باید کارهای تخصصی و تبلیغی بیشتری انجام شود.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها پهپاد مزرعه قم کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پهپاد مزرعه قم کشاورزی پهپاد مزرعه قم کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۴۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: پهپاد کشاورزی، پرنده بدون سرنشینی است که می‌تواند با کاهش هزینه در امور سم‌پاشی و کاشت از آن استفاده کرد. این پهپاد‌ها توانایی حمل سم، کود مایع و انواع آفت کش‌های محصولات کشاورزی را با ظرفیت‌های ۱۰ و ۲۰ لیتری دارند. ‬ تاکنون فناوری ساخت این پهپاد تنها در انحصار کشور آمریکا بود و ایران به عنوان دومین کشور ارائه دهنده این فناوری در حال عرضه این محصول است.

امین طلائی‌زاده با اشاره به اینکه در فصل‌های گرم سال در شهر‌های جنوبی کشور به علت اینکه تبخیر محلول زیاد است امکان محلول‌پاشی در روز وجود ندارد؛ ادامه داد: این پرنده می‌تواند به راحتی در شب عملیات سمپاشی را انجام دهد و دوم اینکه می‌تواند سمپاشی را با سرعت حرکت خود تنظیم کند و این باعث می‌شود که محلول‌پاشی به صورت یکنواخت در تمام زمین اتفاق بیفتد.

‫وی در ادامه افزود: این پهپاد‌ها دارای سرعت و قدرت بالایی هستند به طوری که با پاشش یکنواخت روی کل زمین قادرند با ۱۰ لیتر محلول هر هکتار را محلول پاشی کنند؛ همچنین سرعت کار در مقایسه با روش سنتی ۱۰ برابر افزایش می‌یابد، مثلا در روش سنتی حداکثر تا ۵ هکتار را می‌توان در روز محلول پاشی کرد، اما با استفاده از این پهپاد‌ها تا ۵۰ هکتار در روز قابل محلول پاشی است؛ این سرعت پاشش به مبارزه با آفات و بیماری‌ها در زمان طلایی کمک به سزایی می‌کند. ‬

‫طلایی در ادامه با اشاره به اینکه این پهپاد‌ها کمک شایانی به صرفه جویی در مصرف آب و سم می‌کنند، خاطرنشان کرد: ۹۸ درصد در مصرف آب و ۳۰ در صد در مصرف سم صرفه جویی می‌شود. این پهپاد‌ها به صورت خودکار با سامانه‌های ماهواره‌ای حرکت می‌کنند و همه نقاط زمین را بطور یکنواخت پوشش می‌دهند و هیچ نقطه‌ای چند بار سم‌پاشی نمی‌شود و از دست نمی‌رود. در این پهپاد‌ها میزان پاشش با سرعت پهپاد تنظیم می‌شود که این امر باعث یکنواختی توزیع سم در هر هکتار می‌شود. ‬

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه این پهپاد بومی سازی شده، همتراز پهپاد‌های خارجی است افزود: پهپاد بومی سازی شده ۲۵ درصد از نمونه خارجی ارزان‌تر است و با تولید هر پهپاد می‌توان از خروج ارز ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار ارز جلوگیری کرد؛ ضمن این که باعث اشتغال‌زایی هم می‌شود. عمده استفاده از این پهپاد‌ها در استان‌های خوزستان و فارس است. ‬

‫وی گفت: روش ما «بچ پروداکت» است، به این معنا که باتوجه به نیاز مشتری مدل خاصی طراحی می‌شود. حتی ویژگی گرده افشانی که در نمونه‌های خارجی این محصول وجود ندارد در نمونه داخلی دیده می‌شود و با توجه به نیاز مشتری این قابلیت روی پهپاد قرار می‌گیرد. ‬

در گذشته که به روش‌های سنتی سم‌پاشی مزارع انجام می‌گرفت، مشکلات فراوانی گریبان‌گیر کشاورزان بود. به عنوان مثال در روشی که با سم‌پاش عملیات محلول پاشی انجام می‌شد، به دلیل تماس مستقیم با سم، سلامتی این افراد بسیار به خطر می‌افتاد و پس از مدتی مجبور به رها کردن کار خود می‌شدند و یا در روش دیگر که از تراکتور‌ها استفاده می‌شد، ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول زیر چرخ‌های تراکتور آسیب می‌دید و به کشاورز ضرر وارد می‌کرد، که در بسیاری از موارد کشاورز از محلول پاشی و سم پاشی مزرعه منصرف می‌شد. ‬

‫این شرکت دانش بنیان کشاورزی با ساخت پهپاد محلول پاش کشاورزی توانسته است این مشکلات را برطرف کند، به طوری که این پهپاد‌ها می‌توانند با محلول پاشی مزارع با سرعت و دقت بالا و هزینه کم و همچنین به حفظ سلامت نیروی انسانی در امر سم پاشی کمک کنند. ‬

این پهپاد که ۲۵ درصد از نمونه‌های خارجی ارزان‌تر است، دارای ویژگی‌هایی است که در نمونه‌های مشابه خارجی آن وجود ندارد.

دیگر خبرها

  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان