Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گیاهی درختچه‌ای یا درختی به ارتفاع تا ۸ متر است که شاخه‌های جوان آن پوشیده از کرک‌های نمدی است. برگ‌های آن به ابعاد ۱۰-۵×۵/۷-۵/۳ سانتیمتر، مدور یا کم و بیش بیضوی، نوک منقارک دار، نوک تیز یا نوک کند، قاعده گرد یا کمی قلبی شکل است که در ابتدای باز شدن برگ ها، دو سطح برگ پوشیده از کرک‌های پشمی شده که در سطح فوقانی، بتدریج از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانه‌های به که داخل میوه است، اندام دارویی گیاه را تشکیل می‌دهد. این دانه‌ها به رنگ قهوه‌ای روشن یا قهوه‌ای تیره، بیضوی و مسطح، به طول ۵ تا ۱۰ میلیمتر، عرض ۲ تا ۵ میلیمتر و ضخامت ۲ میلیمتر هستند.

زمان جمع‌آوری و خشک نمودن دانه‌های به، پس از رسیدن میوه به و در فصل پاییز است. خشک کردن دانه‌ها در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. ماده متشکله اصلی به دانه را موسیلاژ تشکیل می‌دهد که کمی پس از مجاورت دانه با آب از سلول‌های اپیدرم پوشش دانه ترشح می‌شود.

میزان موسیلاژ محلول در آب فوق که ایجاد نوعی محلول کلوئیدی غلیظ می‌کند، ۲۰ تا ۲۲ درصد وزن دانه‌ها است. در برخی مواقع موسیلاژ به دانه با آب سرد اسیدی شده استخراج می‌شود. موسیلاژ به دانه در اثر مجاورت با شیره گوارشی روده و نیز محلول رقیق نمک طعام به صورت ژل در می‌آید. در اثر هیدرولیز پلی سارکارید‌های متشکله موسیلاژ به دانه، قند‌های آرابینوز، گزیلوز، گالاکتوز، گلوکز، مشتقات اسید اورونیک و مخلوطی از اسید‌های آلدوبیورونیک ایجاد می‌شود.

سایر ترکیبات موجود در به دانه شامل روغن ثابت (تا ۱۵ درصد)، گلیکوزید‌های سیانوژن (آمیگدالین تا ۵/۱ درصد)، آنزیم امولسین، پروتئین‌های مختلف و پکتین است. از به دانه در درمان التهاب مخاط دهان و گلو و تسکین خشونت و گرفتگی صدا، سرفه و یبوست خفیف استفاده می‌شود. همچنین در صنایع دارویی به عنوان امولسیون کننده و سوسپانسیون کننده و در صنایع آرایشی- بهداشتی در فرآورده‌های پوستی، مرطوب کننده و ضد چین و چروک و فرآورده‌های مو (حالت دهنده‌ها و نرم کننده‌ها) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدار مصرف
مقدار مصرف- خوراکی: جوشانده ۱۰ تا ۳۰ درهزار (۶)، خیسانده ۲۰ گرم دانه.

موضعی: خیسانده ۵ تا ۱۰ گرم دانه (۸ س)، کاربرد غلظت ۰/۰۱ تا ۵ درصد از موسیلاژ در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و غلظت ۰/۱ درصد در صابون.

موارد احتیاط
پوست به دانه در صورت مصرف خوراکی و جدا شدن از مغز دانه و در مجاورت با آب، ایجاد اسید سیانیدریک می‌کند.

منبع: سیناپرس

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت دانستنی ها خواص به دانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل توانیر در آیین رونمایی از کمپین انرژی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از شاخص های مصرف برق شدت مصرف انرژی در کشور است که در ایران تقریباً دو برابر میانگین جهانی به شمار می آید.

وی افزود: همواره باید به صورت بهینه مصرف کنیم تا بتوانیم تقاضای جدید در بخش مولد کشور را تامین کنیم.

وی ادامه داد: هدف از این پویش این است که مشترکان خانگی و تجاری که بیش از ۸۰ درصد مشترکان کشور را تشکیل می دهند و ۵۰ درصد مصرف دوران اوج مصرف مربوط به این بخش است ترغیب به کاهش مصرف می کند، به همین دلیل هم جایزه و هم طرح های سال گذشته پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیر نقدی پیش بینی شده که در صورت تکرار کاهش مصرف، جوایز ارزنده تخصیص داده می شود.

به گفته این مقام مسئول با چنین اقدامی مشترکان می‌توانند برق مطمئن و پایداری را دریافت کنند و در کنار آن کمک می کنند تا بخش مولد کشور مانند صنایع و کشاورزی از انرژی بیشتری برخوردار بوده و بتوانیم برق پایدار اقصی نقاط کشور را تامین کنیم.
ادامه دارد…

کد خبر 6092448 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • بارش ها در ایران ۱۲ درصد کاهش داشته است
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۸۶ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید