Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@08:43:03 GMT

جریمه ۲۵۰ میلیون ریالی شکار غیرقانونی هوبره

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۹۷۷۰۴

جریمه ۲۵۰ میلیون ریالی شکار غیرقانونی هوبره

محمدانور هاشمزهی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به فصل مهاجرت پرنده هوبره به منطقه، با کسانی که اقدام به شکار این پرنده درحال انقراض کنند طبق قانون برخورد می‌شود. 

وی گفت: مهاجرت پرنده هوبره که به زبان محلی «چرز» می‌گویند از نیمه دوم آبان از سرزمین‌های شمالی به شهرستان ایرانشهر آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: زیستگاه این پرنده مهاجر دشت‌های باز و وسیع منطقه است که متاسفانه توسط افراد سودجو شکار می‌شوند. 

وی بیان کرد: هوبره مشتری‌های زیادی در بین عرب‌های ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و اکثر شکارچیان این پرندگان را به این کشورها قاچاق می‌کنند.

هاشمزهی با هشدار به شکارچیان متخلف و تاکید بر پرهیز از شکار این پرنده حمایت شده و کمیاب گفت: هرگونه شکار و صید حیوانات و پرندگان تحت حمایت محیط زیست پیگرد قانونی دارد. 

وی افزود: در هفته گذشته بیش‌از ۲ هزار تله زنده‌گیری هوبره از سطح منطقه جمع‌آوری شده است. 

به گزارش ایرنا هوبره از جمله پرندگان مهاجر و در حال انقراض محسوب می‌شود که مورد حمایت بین المللی قرار دارد و شکار آن ممنوع است.

هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش ایران است که به عنوان یک گونه حمایت شده مورد حفاظت قرار دارد و در مقیاس جهانی به عنوان گونه ای از پرندگان آسیب پذیر شناخته می شود که علاقه کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکار آن سبب شده است همه ساله تعدادی افراد سودجو و فرصت طلب، اقدام به زنده گیری و صید این پرنده زیبا کنند.
این پرنده زمانی در مناطق کویری و استپی جنوب آسیا بسیار فراوان بود اما اعراب خاورمیانه با استفاده از بازهای شکاری، به ویژه بالابان و شاهین معمولی، تفنگ و تله‌ گذاری این پرنده را تا آستانه انقراض کامل پیش بردند تا اینکه در دهه 1970 تلاش‌ های حفاظتی و ممنوعیت شکار در برخی نقاط توانست آن را از خطر انقراض نجات دهد.
از بین رفتن گیاهان یکی دیگر از عوامل تهدید این پرنده ارزشمند است، زیرا هوبره آب نمی نوشد و آب مورد نیاز بدن خود را از گیاهان و غذاهایی مانند انواع حشرات، بذر گیاهان و توت هایی که می خورد، تامین می کند.
هوبره در زمان ساخت آشیانه و زاد و ولد نسبت به مزاحمت های انسانی بسیار حساس است، بنابراین توسعه کشاورزی و جاده سازی ها و حتی ساخت دکل های برق در بیابان هم تهدیدی برای این پرنده است.

برچسب‌ها محیط زیست شکارچیان غیرمجاز ایرانشهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست شکارچیان غیرمجاز ایرانشهر محیط زیست شکارچیان غیرمجاز ایرانشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۷۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه بیش از ۸۱ میلیارد ریالی راننده متخلف/ تویوتا قاچاق توقیف شد

مرتضی امینی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پرونده قاچاق خودرو سواری تویوتا که اقدام به تردد در معابر خارج از محدوده قانونی نموده بود در شعبه اول بدوی قاچاق کالا و ارز یکی از ادارات تعزیرات حکومتی استان گیلان رسیدگی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان افزود: شعبه پس از بررسی پرونده و نداشتن مدارک معتبر گمرکی، تخلف انتسابی را محرز و علاوه بر ضبط خودرو، متهم را به پرداخت بیش از ۸۱ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.

امینی گفت: ماموران پلیس آگاهی دایره مبارزه با قاچاق کالا وارز خودرو قاچاق را کشف و گزارش آن را برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

کد خبر 6093027

دیگر خبرها

  • ۵۰۰بوکس سیگار قاچاق در اردبیل کشف شد/جریمه ۴ میلیارد ریالی قاچاقی
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم در یاسوج
  • جریمه ۱۰ میلیارد ریالی به اتهام هدر دادن سوخت رایانه ای در خوروبیابانک
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ (+عکس)
  • جریمه ۱۰۷ میلیارد ریالی عرضه خارج از شبکه پلی اتیلن
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم
  • جریمه ۵ میلیارد ریالی صافکار متخلف اردبیلی
  • جریمه بیش از ۸۱ میلیارد ریالی راننده متخلف/ تویوتا قاچاق توقیف شد
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند