Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان صومعه سرا از راه اندازی موزه مردم شناسی در این شهرستان خبر داد و گفت: این موزه در خانه روستایی صومعه سرا با همکاری شهرداری انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ علیرضا مهرگان رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان صومعه سرا با اعلام این خبر گفت: صومعه سرا با برگزاری انواع مختلف جشنواره‌ها از جمله جشنواره خرمن، توت فرنگی، حلوا ضیابری در سطح استان گیلان بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برگزاری جشنواره غذا به صورت استانی ماه آینده در صومعه سرا، افزود: این جشنواره در سال گذشته با استقبال فراوانی همراه شد به همین دلیل تصمیم گرفته شد که امسال به صورت استانی برگزار شود.» رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی صومعه سرا با بیان اینکه نخستین گروه هنری آئینی فولکلور غرب گیلان در شهرستان صومعه سرا است، افزود: «به دنبال بهره گیری از ظرفیت‌های شهرستان صومعه سرا در این حوزه‌ها در مراسم و جشنواره‌ها هستیم.

وی در ادامه از طراحی و ساخت اپلیکیشن برای گردشگران خبر داد، و تصریح کرد: گردشگران می‌توانند در این اپلیکیشن آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان را مشاهده و یا توسط این نرم افزار به راحتی مسیرهای جاذبه‌های گردشگری صومعه سرا را پیدا کنند.

مهرگان همچنین با اشاره به رونمایی از سوغات منحصر به فرد صومعه سرا طی مراسمی، گفت: این مراسم با حضور مسئولان استانی و شهرستانی ۵ دی ماه در سالن فارابی رونمایی می‌شود.

وی به مرمت برخی از آثار تاریخی شهرستان صومعه سرا طی یکسال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: فضا سازی و مناسب سازی اثر تاریخی مناره بازار در دستور کار قرار دارد. به دنبال افزایش ارتفاع این مناره در سال آینده هستیم.

مهرگان با بیان اینکه صومعه سرا از نظر ورود در رتبه ۱۱ استان گیلان قرار دارد، گفت: در شهرستان صومعه سرا ۳۰ خانه مسافر دارای مجوز و ۴۰۰ خانه مسافر بدون مجوز شناسایی شده است. خانه مسافرهای غیر مجوز باید برای دریافت مجوز اقدام کنند.

رئیس میراث فرهنگی صومعه سرا به راه اندازی موزه مردم شناسی در خانه روستایی صومعه سرا خبر داد و عنوان کرد:این موزه با همکاری شهرداری در خانه روستایی صومعه سرا راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۰ واحد و یک مجتمع بوم گردی در حال ساخت شهرستان صومعه سرا هستند، افزود: این واحدها با اعتبار ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون در حال اجرا بوده و بهمن ماه امسال شاهد بهره برداری از فاز نخست این مجتمع بوم گردی خواهیم بود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان گیلان شهرداری گردشگری گردشگری و صنایع دستی موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۱۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز

به گزارش صدای ایران از ایسنا،اکبر فرج نیا در آیین تجلیل از پیشکسوتان صنعت برق تبریز با بیان اینکه توزیع نیروی برق تبریز همچون خانواده، صمیمی و همدل است، اظهار کرد: صنعت برق آذربایجان از نظر دانش و عمل مثال‌زدنی بوده و سخت‌ترین مشکلات با تلاش و همت کارکنان به نتیجه مطلوبی رسیده است.

وی افزود: خدمت در صنعت برق افتخار بزرگی است و دلیل این افتخار نیز حضور پیشکسوتانی است که طی سال‌ها چراغ راهی برای این صنعت بوده‌اند و در کنار آنها درس زندگی آموخته‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان برق در سطح ملی، اضافه کرد: خاطرات و تجربیات پیشکسوتان صنعت برق باید در قالب تاریخ شفاهی و انتقال دانش، ثبت و به نسل‌های حاضر و آینده منتقل شود.

وی با اشاره به تأسیس اولین کارخانه برق تبریز به سال ۱۲۸۱ توسط قاسم خان والی، ادامه داد: با توجه به قدمت تاریخی برق و روشنایی در تبریز، اولین موزه روشنایی تبریز با همکاری مجموعه‌دار و تاریخ‌شناس بزرگ تبریز آقای رضا سرابی توسط شرکت برق تبریز راه‌اندازی خواهد شد.

در ادامه این نشست رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار، محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها اصلی من ایجاد موزه برق و روشنایی تبریز بود، گفت: در گذشته که تولید برق به شکل امروزی وجود نداشت، برخی کارخانه‌های بخش خصوصی عهده‌دار تأمین برق بودند که آثاری از آن دوران باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه در حدود ۵۰۰ نوع وسایل و لوازم روشنایی از چهار هزار سال پیش جمع‌آوری و تعدادی از آنها در موزه شهرداری تبریز به نمایش گذاشته شده است، گفت: در نخستین سال‌های ورود برق به ایران فقط در منازل رجال، برق وجود داشت و تصویر شاهان قاجار بر روی لامپ‌های سفارشی آن زمان نقش بسته شده که این نوع لامپ‌ها منحصر به‌فرد بوده و حتی در موزه برق تهران نیز وجود ندارد و ان‌شاءالله در موزه روشنایی تبریز به نمایش گذاشته خواهد شد.

سرابی با اشاره به لزوم ثبت خاطرات پیشکسوتان به‌عنوان تاریخ شفاهی، ادامه داد: امروزه موزه‌ها به سمت تاریخ شفاهی پیش می‌روند و این موضوع از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی افزود: آثار به‌جای مانده از گذشتگان قابل ارزش‌گذاری مالی نیست چرا که متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده این شهر است و نسل‌های آینده باید با تاریخ و سختی‌های برق آشنا شوند.

به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز، طی این مراسم قبض برقی که متعلق به ۱۱۸ سال پیش یعنی مربوط به دوره قاجاریه و پس از دوران جنگ مشروطه بوده توسط رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار، محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی به مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز به عنوان نخستین اثر موزه برق و روشنایی تبریز اهدا شد.


دیگر خبرها

  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد