Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ زهرا امیری، از طلاب لرستانی مدرسه علمیه فاطمیه(س) خرم‎آباد در یک مقاله پژوهشی «جایگاه قرآن در قرآن» را بررسی کرده است.

به گزارش ایکنا از لرستان، قرآن کتاب آسمانی مسلمانان است که بر آخرین پیامبر خدا و در طی بیست و سوم سال نازل شد و محصول وحی الهی است که وحی پیام خداوند برای انسان و هدایت اوست قرآن دارای الفاظ و معانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌گونه که معانی قرآن از جانب خداوند متعال است پوشیدن لباس لفظ به این معانی و مفاهیم و چگونگی ترکیب و تنظیم الفاظ آن نیز از آن خداوند متعال است نه پیامبراکرم(ص) و نه جبرئیل امین و نه کس دیگر.عده‌ای کج‌اندیش در این میان با برخوردی غیرعالمانه در صدد تردید و شک به ظواهر کتاب آسمانی قرآن‌کریم برآمده‌اند که می‎طلبد با استفاده از آیات قرآن جایگاه قرآن معرفی شود که در این راستا در یک مقاله پژوهشی که توسط زهرا امیری، از طلاب لرستانی مدرسه علمیه فاطمیه(س) خرم‎آباد نگاشته شده، «جایگاه قرآن در قرآن» بررسی شده است.

این پژوهشگر لرستانی در پژوهش مذکور به بیان دیدگاه بزرگان و صاحب‌نظران ازجمله سیدمحمدسین طباطبایی، استاد شهید مرتضی مطهری، آیت‌الله سبحانی، جوادی آملی، علامه آیت‌الله محمدهادی معرفت و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در نوع نگاه به وحی و قرآن پرداخته و در ادامه به معرفی واژه وحی، وحی در قرآن، تفاوت وحی و الهام و اقسام وحی رسالی(نبوی و تشریحی) پرداخته است.

این پژوهشگر لرستانی در ادامه به معرفی اوصاف محتوایی قرآن شامل علم، فرقان، قیّم، صدق، برهان، بیان، بینه، حق، فصل، حکمت و اوصاف ساختمان و ظواهر قرآن‌کریم ازجمله قرآن، کلام‌الله، قول، مبین، مثانی، متشابه، عربی، تفصیل و مفضل، بلاغ و بالغه و اوصافی که نشانگر تاثیرگذاری قرآن‌کریم بر مخاطبین شامل ذکر، موعظه، شفا، نور، بصائر، هدی، رحمت و اوصاف بیانگر عظمت قرآن شامل عظیم، ثقیل، کریم، احسن‌الحدیث، مبارک، مجید، عزیز و علی پرداخته است.

همچنین در ادامه این پژوهش آیات قرآن‌کریم که از طریق نقلی از سوی خدا بودن قرآن را ثابت می‎کند در چهار دسته ذکر شده و دلایلی برای بشری بودن الفاظ و الهی بودن مفاهیم قرآن را ذکر کرده که ازجمله آن‌ها می‎توان به مواردی ازجمله این‌که از راه برداشت مخاطبان قرآن، از راه ساختار فهم زبان انسانی و از راه قراردادی بودن زبان می‎توان اشاره کرد.

همچنین در این پژوهش دلایلی ازجمله تحدی به قرآن، تحدی به مثل قرآن، تحدی به ده سوره، تحدی به آورنده قرآن، هماهنگی و عدم اختلاف بر این دلالت دارد که قرآن از سوی خدا ذکر شده است.

در مقدمه این پژوهش طلبه لرستانی آمده است: قرآن ارزنده‌ترین موهبت الهی و گوهری بارزش است که سرچشمه سعادت انسان می‎باشد و در پرتو آن می‎توان از چنگال عفریت «جهل» رها گردید و به کمال مطلوب دنیا و آخرت رسید.

قرآن‌کریم به‌عنوان منبع ارائه شناخت دین مبین اسلام همه راه‌های معرفت را که در میان بشر معهود و معمول است تایید و امضا کرده است خود نیز راه دیگری را که مورد قبول همه ادیان الهی است مطرح نموده و آن راه «وحی» است.ساختار قرآن در نظام واژگانی، چگونگی چینش جمله‌ها و آیه‌ها و نیز قالب مصحفی آن، زیربنای بسیاری از بحث‎های قرآنی را پی‌ریزی کرده است و بر اهل تحقیق و انصاف مبرهن و روشن است که شناخت وحی و اقسام آن و مسائل مربوط به وحی بدون تامل و دقت‌ در آیات نورانی کتاب الهی غیرممکن می‎باشد از این‌رو ضروری است برای درک فراتر و پاسخگویی به شبهات مطرح شده از سوی معاندان به این منبع اولیه و اصیل دین مبین اسلام با رجوع و واکاوی آیات کریمه قرآن دریچه رسیدن به معرفت را بیشتر از بیش به رهپیویان مسیر کمال معرفی کنیم.

این پژوهشگر لرستانی در ادامه نتیجه گرفته است: قرآن‌کریم از دیرباز مورد تدبر علما و اندیشمندان اسلامی قرار گرفته و هر کسی به ظرفیت خود از این مائده ملکوتی بهره برده است وحی و کلام‌الله بودن قرآن مجید مباحثی هستند که سال‌هاست عده‌ای طرار خواسته‌اند آن‌را به‌ هوی و هوس اندیشه باطل خود آلوده نمایند.

وحی و کاربردهای آن از نظر لغت‌شناسی عرب نوعی تعلیم و آموزش است که اولاً سریع و برق‎آسا انجام می‌گیرد و ثانیاً مخفی و پنهان است و با توجه به تعریف‌های این لغت‌شناسان می‎توان گفت سرعت انتقال و پنهان بودن وحی از ویژگی‎های وحی محسوب می‎شود که در راستای هدایت معنوی و تربیت بشر قرار دارد همچنین در آیات قرآن می‎توان وحی را در چهار معنا و قسم اشاره پنهانی، هدایت غریزی، الهام وحی‎رسانی به وضوح دید .

پس نتیجه می‎گیریم که نمی‎شود با کلام الهی و وحی ربانی مخالفت کرد و آن‌را دستاورد بشر تلقی کرد و این اعتراف گوشه‌ای از ابعاد و وجوه اعجازی قرآن‌کریم در طول قرون متمادی در بین اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان بوده و می‎باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فعالیتهای قرآنی پژوهش جایگاه قرآن در قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۸۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح جدید اداره امور مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) با عنوان «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید، اتمام حفظ و یادآوری حفظیات قرآنی به ۶ زبان عربی، انگلیسی، اردو، اندونزیایی، مالایی و هوسایی است و پس از یادگیری کامل، گواهینامه و اجازه قرائت با سند متصل از سوی معلمان دارای مجوز در علم قرائت به قرآن‌آموزان اعطا می‌شود. این خدمت با هدف اینکه مرجع نخست در آموزش قرآن کریم باشد، راه‌اندازی شده است.

مقرأة الحرمین با هدف سهولت در آموزش کتاب خدا و یادگیری ترتیل قرآن برای کسانی که تمایل دارند در هر زمان و مکانی با استفاده از فناوری جدید و اجرای بهترین روش در آموزش قرآن کلام وحی را فرا بگیرند، اجرا می‌شود و به حجاج و عمره‌گزاران نیز فرصت آموزش قرائت صحیح قرآن کریم را می‌دهد و به آنان گواهینامه و اجازه قرائت اعطا می‌کند.

این پروژه دارای برنامه‌های متعدد آموزشی از جمله تصحیح قرائت، حفظ، یادآوری محفوظات، یادگیری تجوید، اصول قرائات، جلسات تلاوت قرآن، پیگیری آموزشی و جلسات پخش زنده است.

کد خبر 6088407 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • لزوم پرهیز از مجادله‌های بیهوده در سطح جامعه
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی