Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات نویدشیراز کتاب «حسن عراقی؛ کتاب شهید حسن صفرزاده» نوشته مجید ایزدی را در ۱۰۴ صفحه قطع جیبی و بهای ۱۰ هزار تومان منتشر کرد. این کتاب یکی از مجلدات مجموعه «کاکو لبخند» انتشارات نوید شیراز است. سردار شهید حسن صفرزاده که در بین همرزمانش مشهور به حسن عراقی بود، یکی از سلحشوران سال‌های دفاع مقدس از خطه فارس است که متاسفانه تاکنون تلاشی برای شناساندن او به نسل فعلی نشده است و چه بسیارند از سلحشوران که حقی به بزرگ حق حیات بر گردن ما دارند، اما ما آنها را نمی‌شناسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهید والامقام یکی از چهره‌های موثر در عملیات آزادسازی خرمشهر بود. ایزدی در این کتاب چهل خاطره ناب و شیرین از او را گردآوری و منتشر کرده است. خاطراتی که هرکدام تلاش دارند تا چهره در غبار نشسته این شهید والامقام را برای مخاطبان روشن کنند. شخصیت شهید صفرزاده بسیار جذاب است و خاطراتش نیز فوق العاده دراماتیک. این خاطرات هرکدام قابلیت تصویر شدن را دارند و ای کاش که درام نویسی با اقتباس از آنها اثری تصویری اعم از فیلم، سریال یا تئاتر را بیافریند. با مجید ایزدی به مناسبت تازه‌ترین کتابش گفت‌وگویی داشته‌ایم.

او درباره کتاب شهید حسن صفرزاده به خبرنگار مهر گفت: شهید صفرزاده یا شهید حسن عراقی از چهره‌های گمنام و ناشناخته در دوران دفاع مقدس است، اما او سلحشوری‌های بزرگی از خود به خرج داد و مرد کارها و میدان‌های بزرگ بود.

وی افزود: شهید صفرزاده در محله ارتش که یکی از محلات نسبتاً فقیرنشین شهر شیراز بود، به دنیا آمد. پدرش پیش از تولد او فوت کرده بود. شهید صفرزاده به ناچار از کودکی به کارگری روی آورد و در این شرایط سخت بزرگ شد، در عین حال اهل نماز و مسجد بود هر روز برای نماز به مسجد محل می رفت. با شروع حمله رژیم بعث عراق به ایران، شهید صفرزاده از همان روزهای اول از طریق جهاد فارس و به عنوان جهادگر به جنگ رفته و از همان روزهای اول اشغال خرمشهور به مقاومت در این شهر می‌پردازد و خاطرات قشنگ و شیرینی از او در دفاع از شهر خرمشهر به یادگار مانده است.

در عملیات بیت المقدس، وقتی شهید صفرزاده لباس عراقی پوشیده بود، هلیکوپتری به طرف ایشان می‌آید و برایش بسته آذوقه‌ای پرت می‌کنند، ایشان خود را به بلندی یک سنگر رسانده و موشک آر پی جی هلیکوپتر را مورد هدف قرار می‌دهد ایزدی ادامه داد: شهید صفرزاده در ادامه آموزش نظامی دیده و این بار از طریق بسیج به جبهه‌ها اعزام می‌شود. تخصص اصلی او تفنگ ۱۰۶ بود که اسلحه‌ای نیمه سنگین است که روی جیپ سوار می‌شود. این شهید والامقام با این وسیله که در این اصل یک ماشین مسلح بوده، به دقت یک اسلحه سبک شلیک می‌کرد و در استفاده از آن بسیار ماهر بود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس همچنین با اشاره به یک تصویر به جای مانده از سلحشوری شهید صفرزاده گفت: در فتح خرمشهر شهید صفرزاده با موشک آر پی جی خود هلیکوپتر عراقی را روی آسمان می‌زند. این صحنه که فیلمبرداری شده بود، سال ها در تیتراژ اخبار بارها پخش شد. او پس از ساقط کردن آن هلیکوپتر با خبرنگار رادیو در جنگ گفت‌وگویی کرد که همان زمان از رادیو سراسری پخش شد.

چرا به شهید صفرزاده عراقی می‌گفتند؟

ایزدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره چرایی شهرت شهید صفرزاده به «عراقی» اشاره کرد: این شهید والامقام چون چهره سبزه‌ای داشت و فرم صورتش مانند عراقی‌ها بود وقتی لباس عراقی می‌پوشید، شبیه آنها می‌شد. در دوران جنگ ایشان بارها لباس عراقی‌ها را پوشید و وارد مقر عراقی ها می شد و اطلاعات و تدارکات آنها را برای نیروهای ایرانی می آورد؛ بدون اینکه آنها متوجه شوند او ایرانی است.

نویسنده کتاب «شب وصال» در ادامه با اشاره به این نکته که شهید صفرزاده بارها لباس عراقی‌ها را پوشیده بود، گفت: در همان عملیات بیت المقدس، وقتی ایشان لباس عراقی پوشیده بود، هلیکوپتری به طرف ایشان می‌آید و برایش بسته آذوقه‌ای پرت می‌کنند، ایشان خود را به بلندی یک سنگر رسانده و موشک آر پی جی هلیکوپتر را مورد هدف قرار می‌دهد.

خسته به دیواری تکیه داد. خانه پیش از این در تصرف نیروهای عراقی بود و روی آینه کمد، عکس صدام چسبانده بودند. حسن اسلحه‌اش را بالا آورد و تیری به چشم عکس صدام شلیک کرد. ناگهان درب کمد باز شد و عراقی مسلحی از کمد بیرون افتاد، که تیر حسن به چشمش نشسته بود ایزدی اضافه کرد: شهید صفرزاده در عملیات‌های بستان، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، محرم، خیبر، و بدر و… حضور داشت. ایشان در عملیات بدر معاون ادوات تیپ احمد بن موسی (ع) بود. در همین عملیات نیز با تفنگ ۱۰۶ خود به هلیکوپتری شلیک می‌کند که به هدف اصابت نمی‌کند. شهید صفر زاده در همین عملیات شهادت می‌رسد و پیکرش یازده سال در میدان جنگ باقی می‌ماند و بعد تفحص می‌شود.

نویسنده کتاب «الماس» درباره برخی دیگر از ویژگی‌های شهید صفرزاده چنین گفت: ایشان بسیار خوش زبان و خوش برخورد بود. چند بار در میدان نبرد اسیر می شود اما توانست که از دست عراقی‌ها بگریزد. این سردار شجاع با وجودی که بیماری صرع هم داشت اما فوق العاده شجاع بود و در برابر دشمن بی هیچ ترس و واهمه‌ای می ایستاد.

ایزدی همچنین با اشاره به مظلومیت شهید صفرزاده پس از شهادتش ادامه داد: متاسفانه این چهره تابناک سال‌های دفاع مقدس پس از شهادتش مهجور ماند و این نخستین کتابی است که درباره او منتشر می‌شود. من با خانواده این شهید، دوستان و همرزمانش در خرمشهر گفت‌وگو کردم. او به خاطر شجاعت خاصی که داشت، بین رزمندگان فارس مشهور بود و از چهره‌هاش شاخص شیراز در دوران دفاع مقدس به شمار می‌رفت. با این اوصاف اما بیش از ۴۰ خاطره از او جمع آوری نشد. شهید حسن صفر زاده متولد ۲۰ خرداد ۱۳۴۲ در شهر شیراز بود که در ۲۵ اسفند سال ۱۳۶۳ در منطقه شرق دجله به شهادت رسید و پیکر ایشان بعد از تفحص در گلزار شهدای شیراز به خاک سپرده می شود.

پیکر شهید صفرزاده

«تطبیق آتش: کتاب شهید کمال ظل‌انوار»، «با آرزوی فرمانده: روایت‌هایی از سردار شهید حاج منصور خادم صادق»، «این رجبیون: کتاب شهید حاج عبدالله اسکندری‌»، «از خسرو و شیرین: روایت‌هایی از سردار شهید عبدالقادر سلیمانی همراه با یادی از شهدای شهرستان آباده‌»، «‏‫بابا اسکندر‮‬‏‫: روایت‌هایی از سردار شهید حاج اسماعیل (اسکندر) اسکندری‌»،‬ «خواب‌های از جنس نور: روایت‌هایی از سردار شهید حاج مهدی زارع‌»، «سردار زهرایی: روایت‌هایی از سردار شهید محمد اسلامی‌نسب‌»، «راز یک پروانه: روایت‌هایی از سردار شهید دکتر خان میرزا (روح‌الله) استواری‌»، «همچو مالک اشتر: روایت‌هایی از سردار شهید هاشم اعتمادی‌»، «مقیم کوی رضا (ع): روایت‌هایی از سردار رشید اسلام شهید رضا پورخسروانی‌» و «سید محمد: روایت‌هایی از سردار شهید محمد کدخدا» عناوین شماری دیگر از کتاب‌های منتشر شده ایزدی است.

ایزدی همچنین کتاب‌هایی نیز درباره شهید محمد دریساوی و برادران شهید روزی طلب در دست تألیف دارد. شهید دریساوی اصالتاً آبادنی بود که زمان جنگ به شیراز مهاجرت کرد و از شیراز به جبهه اعزام شد. شهید دریساوی در طول حضور در جبهه حافظ قرآن می‌شود. برادران شهید حبیب و محمد جواد روزی طلب نیز هر دو طلبه بوده و به مقامات عرفانی بالایی رسیده بودند.‌

برشی از این کتاب

«هم زمان حسن و تانک به سمت هم شلیک کردند. تانک منهدم شد. حسن هم زیر آوار دیوار ماند. او را بیرون کشیدم و به یکی از خانه‌های خرمشهر بردم. خسته به دیواری تکیه داد. خانه پیش از این در تصرف نیروهای عراقی بود و روی آینه کمد، عکس صدام چسبانده بودند. حسن اسلحه‌اش را بالا آورد و تیری به چشم عکس صدام شلیک کرد. ناگهان درب کمد باز شد و عراقی مسلحی از کمد بیرون افتاد، که تیر حسن به چشمش نشسته بود…»

کد خبر 4804710 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهدا بازار نشر ادبیات دفاع مقدس ترجمه کتاب و کتابخوانی ادبیات کودک و نوجوان ادبیات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رایزنی فرهنگی ادبیات جهان خانه کتاب تجدید چاپ دفاع مقدس جشنواره قصه گویی میراث فرهنگی نشر مرکز نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۸۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۳.۸ میلیون شیر رایگان در مدارس چهارمحال و بختیاری

مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری از توزیع بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار پاکت شیر رایگان در مدارس استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، افشین امیریان امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان ضمن گرامیداشت مقام معلم و سالروز شهادت استاد متفکر شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: جای شهید مطهری امروز بسیار خالی است، امروز نیاز بسیاری در زمینه اقناع و گفت‌وگو با نسل جدید وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری در هر زمینه‌ای که دشمنان به مسائل مختلف ایران و اسلام حمله کردند، کتاب‌ها نوشت، عنوان کرد: این شهید بزرگوار سخن بسیار متفکرانه‌ای دارند در خصوص معلمان و فرمودند که من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت. این مسئله، مسئله مهمی در تعلیم و تربیت است.

امیریان با اشاره به اینکه معلمان ما باید تربیت نسلی جست‌وجوگر و متفکر را دنبال کنند، عنوان کرد: تربیت نسل جدید آن چنان مهم است که مقام معظم رهبری هم در این خصوص فرمودند که آسیب‌های اجتماعی را خود دانش‌آموزان باید به دنبال رفع آن باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امتحانات نهایی پیش روی ما است، افزود: جان‌مایه و محوریت امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی این است که همه چیز کتاب است و کتاب درسی خود آموزش و پرورش محوریت است. طرح امتحانات نهایی صرفا از داخل خود کتاب درسی است. برای همین از طراحان سوال در کشور تعهد گرفته شده که طراحی سوالات فقط باید از خود کتاب درسی باشد.

امیریان با اشاره به اینکه شعار محوری هفته معلم امسال، «همه مدیون توییم» است، بیان کرد: شاخصه اصلی قطعا «ایران قوی، مدرسه قوی، معلم قوی» است و این بدان معناست که ایران قوی از مسیر مدرسه قوی می‌گذرد و مدرسه قوی نیز از مسیر معلم قوی می‌گذرد، برای همین است که تعلیم و تربیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به توزیع شیر در مدارس استان، بیان کرد: در مجموع تاکنون بیش از 3 میلیون و 800 هزار پاکت شیر در 34 نوبت در مدارس ابتدایی استات توزیع شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه نیز ادامه خواهد داشت، 22 میلیارد و 800 میلیون تومان مجموع هزینه خرید شیر برای توزیع در مدارس بوده است.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • عکس/ دیدار دکتر روح‌الامینی با خانواده سردار شهید رستگار
  • اجلاسیه شهدا در گراش
  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی یک سردار دراصفهان
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • «ما ملت شهادتیم» از شهید زاهدی تا سردار سلیمانی
  • اجلاسیه ۹۰ شهید شهرستان باشت
  • توزیع ۳.۸ میلیون شیر رایگان در مدارس چهارمحال و بختیاری
  • مشارکت دانشجویان عراقی در جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • بیست و دومین دوره سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری برگزار می شود
  • فیلم| واکنش شهید سردار سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت