Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@05:39:27 GMT

عاقبت هویت‌فروشی در زنجان 

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۱۲۶۵۴

عاقبت هویت‌فروشی در زنجان 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بازار کالاهایی که در آن‌ها اختلاف قیمت زیاد از تولید تا مصرف وجود دارد همیشه جولانگاه دلالان و سفته‌بازان بوده که منتظر کوچک‌ترین فرصت برای ایجاد التهاب در بازار و افزایش قیمت‌ها هستند که متأسفانه بازار خودروی کشور نیز در چند سال اخیر بسیار موردتوجه این افراد سودجو قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از افزایش قیمت بنزین بازار خودرو بازهم دچار افزایش قیمت شد و خودروسازان برای کنترل و تنظیم قیمت خودرو شروع به‌پیش‌فروش تنظیم بازاری خود بر اساس بخشنامه هر کد ملی یک خودرو کردند، بر اساس بخشنامه فروش ایران‌خودرو و سایپا باهدف جلوگیری از ثبت‌نام واسطه‌ها و افزایش امکان ثبت‌نام برای مصرف‌کننده نهایی خودرو محدودیت‌هایی قرار داده شد و بر این اساس مشتریانی که دارای سن بیش از ۱۸ سال و گواهینامه رانندگی بوده و در ۱۸ ماه گذشته در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند مجاز به ثبت‌نام در این پیش‌فروش هستند و علاوه بر این تخصیص تسهیلات بانکی به‌منظور جلوگیری فروش که صدور سند مالکیت را مشروط به پایان اقساط تسهیلات می‌کند ازجمله مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه برای محدود کردن سودجویان و ثبت‌نام مصرف‌کننده واقعی است.

ثبت‌نام برای هر کد ملی یک خودرو به‌منظور توزیع عادلانه خودرو بین خریداران در نظر گرفته شد، ولی تفاوت قیمت خودروساز با بازار بسیاری را برای خرید کد ملی به صرافت انداخته است.

دولت کسی که خودرو به اسم او ثبت‌شده را مالک می‌شناسند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ابهر استان زنجان در این زمینه گفت: بر اساس ماده ۲۲ قانون ثبت، دولت فقط کسی را که ملک یا دیگر اموال به اسم او ثبت و یا به او منتقل‌شده و این انتقال نیز به ثبت رسیده مالک خواهد شناخت.  

سید عباس جعفری پطرودی تصریح کرد: امروزه فروش خودرو از طریق سامانه‌های فروش در درگاه‌های اینترنتی شرکت‌های خودروسازی موجب شده که شخص حقیقی و حقوقی بتواند با مراجعه به سایت و تکمیل فرم اطلاعات در هر نقطه که دسترسی به اینترنت وجود دارد اقدام به ثبت‌نام کند هرچند هجوم ثبت‌نام کنندگان سایت این شرکت‌ها را دچار اختلال کرده و تعداد اندکی از افراد موفق به ثبت‌نام می‌شوند.

جعفری پطرودی اظهار داشت: در روزهای ثبت‌نام مشاهده می‌شود که متأسفانه افراد ناآگاه که معمولاً وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند یا خود به دنبال مشتری و خریدار کد ملی هستند و یا دلالان دارای رانت باهدف قرار دادن افراد نیازمند و با پیشنهادهای وسوسه‌انگیز از ناآگاهی افراد سوءاستفاده کرده و اقدام به ثبت خودرو به اسم این افراد درازای وکالت بلاعزل و مبلغی پول می‌کنند که متأسفانه افراد نیازمند و بی‌بضاعت ازجمله بیشترین فروشندگان کد ملی و هویت هستند.

وی تأکید کرد: خرید خودرو جریان سالمی است که هرکسی در یک بازه زمانی مشخص خودرو ثبت‌نام می‌کند وقتی این جریان  به سمت ناسالم می‌رود که افراد سودجو باهدف قرار دادن وضعیت اقتصادی برخی از نیازمندان با پرداخت مبلغ ناچیز و با استفاده از رانت خود اقدام به ثبت‌نام خودرو به نام افراد ناآگاه کرده و آنان را وارد هویت فروشی می‌کنند.

وی بیان کرد: روال معمول در این موارد به‌این‌ترتیب است که شخص متقاضی اجاره کارت ملی با شخص واگذارکننده کارت به دفترخانه اسناد رسمی می‌روند و متقاضی از واگذارکننده وکالت کلی و بلاعزل برای استفاده از کارت ملی می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ابهر تأکید کرد: امروزه برخی از معاملات در قالب وکالت بلاعزل و با استفاده از حق توکیل به غیر صورت می‌گیرد و چه‌بسا افرادی که برای انجام معامله به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند به‌جای انتقال مورد معامله و ثبت آن به شکل بیع قطعی مبادرت به تنظیم وکالت بلاعزل می‌کنند از سویی قانون‌گذار هم در ماده ۶۷۹ قانون مدنی وکالت بلاعزل را پذیرفته و ۲ مورد را برای آن تصریح کرده است.

این مسئول ادامه داد: به نظر می‌رسد که علت اصلی روی آوردن مردم به این‌گونه وکالت‌ها ایجاد یک رابطه‌ حقوقی محکم و رفع تزلزل ناشی از جایز بودن عقد وکالت است به‌علاوه در بعضی از موارد، مصالح طرفین اقتضا می‌کند باوجوداین اگرچه توسل به این روش‌ها با استفاده بجا و مناسب و با پیروی از قانون مدنی گاهی موجب تسهیل امور برای افراد می‌شود، متأسفانه در بسیاری از موارد سوءاستفاده‌هایی نیز از آن توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب شده است.

جعفری پطرودی بیان کرد: در این میان، افرادی هم هستند که از محتوای سند و مفهوم عبارات به‌کاربرده شده در وکالت‌نامه تنظیمی درک و استنباط صحیحی ندارند و به همین جهت این افراد در معرض ضرر و زیانی هستند که قبلاً آن را پیش‌بینی نکرده بودند.  

دادستان عمومی و انقلاب ابهر با اشاره به سوءاستفاده از ثبت‌نام خودرو و مشاهده هویت فروشی در این زمینه، افزود: این اقدام باعث ایجاد زیان‌های بسیار می‌شود و نرسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی، ایجاد نارضایتی عمومی، ناهنجاری هویت فروشی، اختلال در بازار خودرو شده و درنهایت طرحی که هدفش توزیع عادلانه بود را با شکست روبه‌رو می‌کند.

عواقب تخلفاتی که با خودرو رخ می‌دهد بر عهده هویت فروش است 

جعفری پطرودی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای افراد هویت فروش، بیان کرد: افرادی که اقدام به هویت فروشی می‌کنند سند  مالکیت و پلاک خودرو به نام ایشان ثبت‌شده است حال اگر با این خودرو قاچاق کالا، سرقت و یا تصادف منجر به فوت صورت بگیرد در بررسی پرونده‌های این‌چنینی به فردی بی‌بضاعت می‌رسیم  که روزی اقدام به هویت فروشی کرده است.

وی تأکید کرد: وکالت بلاعزل موجب سلب مسئولیت مالک خودرو نخواهد شد و در صورت وقوع حادثه و تخلف مشکلات بسیاری برای فروشنده (موکل) و همچنین برای خریدار (وکیل) ایجاد می‌کند.

دادستان ابهر با اشاره به اینکه هویت فروشی فقط برای خودرو نیست، خاطرنشان کرد: در برخی موارد افرادی که قصد فرار مالیاتی دارند به دنبال کسی هستند که اسناد هویتی خود را در اختیار قرار می‌دهند تا اسناد مالیشان را به نام فروشنده هویت ثبت کنند که درنهایت موجب تشکیل پرونده‌های مالی سنگین برای افراد هویت فروش می‌شود.

جعفری پطرودی عنوان کرد: در حال حاضر دفترخانه‌های اسناد رسمی از صدور وکالت بلاعزل برای کارت‌های بازرگانی منع شده‌اند.

 سوءاستفاده مجرمان اینترنتی از اسناد هویتی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ابهر با اشاره به اینکه ۷۰ درصد پرونده‌های پلیس فتا مربوط به جرائم اینترنتی است، گفت: در برخی از تخلفات و جرائم سایبری مجرمان با استفاده از اسناد هویتی افراد اقدام به خرید سیم‌کارت و یا اشتراک اینترنت می‌کنند و با ایجاد سایت‌های جعلی دست به کلاهبرداری می‌زنند که بازهم متأسفانه در بررسی‌ها با افرادی مواجه می‌شویم که خواسته و یا ناخواسته اسناد هویتی خود را در اختیار سارقان و کلاهبرداران قرار داده‌اند.

وی با اشاره به سوءاستفاده از گذرنامه نیز، تصریح کرد: هر مسافری که به سفر خارجی رفته است حق واردکردن یک گوشی را دارد متأسفانه برخی افراد که دارای گذرنامه هستند به‌عمد یا غیر عمد اوراق هویتی خود را در اختیار واردکنندگان گوشی همراه قرار می‌دهند و درازای مبالغ ناچیز راه را برای ارتکاب جرم با شناسه گذرنامه خود برای کلاهبرداران باز می‌کنند.

در نگاه اول علت اصلی به وجود آمدن پدیده‌هایی مانند هویت فروشی، ریشه در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دارد اما یکی دیگر از مشکلات اساسی جامعه ما که تأثیر بیشتری نسبت به مشکلات اقتصادی در به وجود آمدن ناهنجاری‌هایی مانند هویت فروشی دارد عدم آگاهی مردم به مسائل حقوقی و به‌ویژه وکالت بلاعزل است اگرچه توسل به این روش با استفاده به‌جا و مناسب و با پیروی از قانون مدنی گاهی موجب تسهیل امور برای افراد می‌شود، متأسفانه در بسیاری از موارد سوءاستفاده‌هایی از آن توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب شده است، بنابراین لازم است قانون‌گذار جهت جلوگیری از سوءاستفاده از این نوع وکالت‌ها و برقراری نظم و نسق در روابط حقوقی افراد جامعه مقررات صریحی را وضع و تصویب کند.

در حال حاضر وکالت‌ها روزبه‌روز رواج و اهمیت بیشتری در میان مردم پیدا می‌کند بنابراین آشنایی با قانون و آثاری که ازاین‌گونه وکالت‌ها به وجود می‌آید و همچنین مشکلات و خطرهایی که می‌تواند برای طرفین ایجاد کند، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

کد خبر 472558 برچسب‌ها استان زنجان کارت ملی خودرو - ایرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان زنجان کارت ملی خودرو ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۲۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آزاده صفی: سال ۲۰۱۸ پس از انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، مسئولان استانی برای آماده‌سازی شهر و استقبال از این رویداد، دست به احداث، بهسازی و مرمت برخی از آثار و اماکن زدند که طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان و میدان مرکزی شهر از این دست بود.

در حین اجرای این عملیات، اشیای تاریخی از میدان مرکزی شهر همدان کشف شد که سر و صدا و حواشی بسیاری را به همراه داشت. پس از کشف این اشیا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به همراه شهرداری همدان وعده ساخت سایت‌موزه را در این مکان دادند.

حواشی گریبانگیر همیشگی سایت موزه همدان

از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ که از طراحی تا بهره‌برداری سایت موزه به طول انجامید، این موزه که روزی قرار بود به عنوان یک اثر شاخص در مرکز شهر همدان خودنمایی کند و تاریخ این کهن‌شهر را به رخ گردشگران بکشد همچنان درگیر حواشی فراوان بود و حتی حواشی، پس از بهره‌برداری نیز دست از سر سایت موزه برنداشت و تا امروز نیز ادامه دارد.

احداث سایت موزه با همکاری سه مجموعه میراث‌فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی و کشمکش بین این دستگاه‌ها از جمله معضلاتی بود که چند سال گریبانگیر پروژه بود و مدت‌ها پروژه را در سکوت عمرانی نگاه داشت و خبری از اجرای آن نبود.

در سال ۹۷ که سایت موزه گرفتار کشمکش اداری بود عباس صوفی؛ شهردار وقت همدان گفته بود که برای به نتیجه رسیدن پروژه و ساخت بنا، باید میراث‌فرهنگی و راه و شهرسازی، بودجه مورد نیاز را در کار تزریق کنند تا شهرداری بتواند عملیات عمرانی را ادامه دهد.

محمدحسین مرادی؛ معاون وقت بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این زمینه گفته بود این اداره وظیفه‌ای در قبال تأمین بودجه و اعتبار پروژه احداث سایت‌موزه میدان مرکزی همدان ندارد.

همان زمان کامران گردان؛ رئیس وقت شورای شهر همدان نیز درباره پروژه گفته بود که سه‌گانگی در سه نهاد میراث‌فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری همدان از دلایل عمده طولانی شدن روند این پروژه است.

احمد ترابی؛ معاون وقت میراث‌فرهنگی همدان نیز همان زمان از رکود در روند ساخت پروژه سایت موزه میدان مرکزی همدان خبر داده و گفته بود این پروژه در همان مرحله‌ای که بوده، قرار داشته و پیشرفتی نکرده است و تنها آثار و اشیا تاریخی کشف شده به موزه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتقل شده است.

سایت موزه همدان قبرستان وعده‌های بی عمل مدیران

جدا از رکود طولانی پروژه و کشمکش بین دستگاه‌های مربوطه، وعده و وعیدهای بسیاری برای اتمام پروژه داده شد و سال‌ها سایت موزه میدان مرکزی همدان به قبرستان وعده‌های بدون عمل مدیران تبدیل شد و سرانجام اداره‌کل راه و شهرسازی از این پروژه کنار گذاشته شد و میراث‌فرهنگی و شهرداری اتمام پروژه را عهده‌دار شدند.‌

پس از آن نیز «افتتاح سایت موزه همدان در ماه‌های آینده» بارها تیتر رسانه‌ها شد و خلاصه این پروژه، پس از طی کردن هفت‌خان رستم شهریورماه ۱۴۰۱ و در سکوت خبری و ناباوری فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری افتتاح شد و در نهایت مدیریت آن به شهرداری واگذار شد.

باوجود اینکه انتظار می‌رفت افتتاح این مکان شاخص در میدان دیدنی همدان، میدان‌داری کند و به رونق گردشگری منجر شود اما حاشیه‌های بعد از افتتاح آنقدر قوی شد که تمام حواشی ساخت سایت موزه را از ذهن‌ها پاک کرد.

سایت موزه، محل وقوع معضلات اجتماعی در میدان مرکزی شهر

خلاصه اینکه پس از افتتاح هم گره از بخت تنها سایت موزه غرب کشور باز نشد و هر روز حاشیه‌هایش بیشتر از قبل شد و این حواشی تا جایی پیش رفت که حالا این موزه در میدان مرکزی شهر همدان به محلی برای وقوع انواع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

تأمین نیروی متخصص مانند موزه‌دار و راهنمای گردشگری، مهمترین مشکلات سایت موزه است که پس از گذشت یکسال و نیم از افتتاح، هنوز محقق نشده و گویا عزمی بر رفع این مشکل بزرگ نیز وجود ندارد. از طرفی شهرداری همدان فاقد این نیروهای متخصص است و از طرف دیگر میراث‌فرهنگی با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و این معضلات وضعیت سایت موزه را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است.

با وجود اینکه استقبال از سایت موزه در ایام خاص مانند تعطیلات و مناسبت‌ها چشمگیر است و گردشگران تمایل بالایی به بازدید از آن نشان می‌دهند اما این مکان همچنان فاقد استانداردهایی مانند راهنمای گردشگری و موزه‌دار است و آنطور که باید در معرفی تاریخ همدان به گردشگران موفق عمل نکرده است.

جای خالی راهنمای گردشگری و موزه‌دار در تنها سایت موزه غرب کشور

در سایت موزه میدان مرکزی شهر همدان که با عنوان عریض و طویل تنها سایت موزه غرب کشور شناخته شده است آثاری از دوران ماد، اشکانی و پایه ستون‌های دوره هخامنشی تا دوره اسلامی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۳ هزار سال در لایه‌های مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است.

بنابراین این موضوع می‌تواند اصلی‌ترین دلیل و ادعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم در جذب گردشگر تأثیرگذار خواهد بود، اما متأسفانه هنوز عزمی بر مدیریت صحیح این مکان در همدان شکل نگرفته و سایت موزه به محلی برای وقوع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

کد خبر 6090742

دیگر خبرها

  • عاقبت سبقت گرفتن با سرعت بالا (فیلم)
  • سایپا فراخوان داد / این افراد به سایت سایپا مراجعه کنند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • تصادف زنجیره‌ای ۵ دستگاه خودرو در آزادراه قزوین به زنجان 
  • تصادف زنجیره ای ۵ دستگاه خودرو در آزادراه قزوین به زنجان 
  • ۳ مصدوم بر اثر برخورد ۲ خودرو سواری در آزاد راه قزوین _ زنجان
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم