Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای عالی قضایی عراق اسامی قضاتی را که برای عضویت در کمیساریای عالی انتخابات انتخاب شدند، اعلام کرده است. ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین  الملل خبرگزاری تسنیم، در بیانیه واحد اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق آمده است که پس از انجام قرعه کشی از سوی شورای عالی قضایی، «عباس فرحان، جلیل عدنان خلف، عامر موسی محمد،‌فیاض حسین یاسین، علی رشید» و مشاوران حکومت به نام‌های انعام یاسین محمد و فتحاح محمد یاسین به عنوان اعضای شورای کمیساریای انتخابات تعیین شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر شبکه الفرات گزارش داد عراق از روز یکشنبه با پایان یافتن مهلت معرفی نخست وزیر به جای عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی، وارد مرحله خلاء قانون اساسی شده است. این شبکه گزارش داد استان‌های جنوبی و مرکزی عراق شاهد مخالفت با نامزدی قصی السهیل برای تصدی نخست وزیری بوده است.

موضع برخی فراکسیون‌های پارلمانی درباره نامزد نخست‌وزیری

شبکه الفرات در گزارشی اعلام کرد : پس از آغاز اعتراضات در عراق در اول اکتبر گذشته که در نهایت به استعفای دولت عادل عبدالمهدی منجر شد، اعتراضاتی که با هدف درخواست برای اصلاح و بهبود وضعیت معیشتی و مبارزه با فساد شکل گرفت، اما روند سیاسی در پی پایان مهلت قانون اساسی برای مامور شدن نخست وزیر جدید در برابر دو راهی قرار دارد. بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور باید پس از پانزده روز از تاریخ دریافت نامه پارلمان درباره نامزد نخست وزیری، وی را مامور تشکیل دولت جدید کند.

قانون اساسی هم به نوبه خود تصریح کرده است که فراکسیون اکثریت، نخست وزیر را نامزد می‌کند که این مسئله بحث و جدل زیادی میان گروه‌های سیاسی به وجود آورده و این گروه‌ها درباره معرفی نامزد نخست وزیری با یکدیگر اختلاف دارند.

تصمیم دادگاه فدرال، ابهامات را در صحنه سیاسی درباره معرفی فراکسیون بزرگتر در پارلمان بیشتر کرده است، دادگاه در پاسخ به استفساریه‌ای که از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق درباره فراکسیون بزرگتر پارلمانی صورت گرفت- که قانون اساسی حق معرفی نامزد نخست وزیری را به این فراکسیون اعطا کرده است- در بیانیه‌ای اعلام کرد که فراکسیون بزرگتر، فراکسیونی است که با بیشترین تعداد نمایندگان در اولین جلسه پارلمان پس از انتخابات تشکیل شده باشد.

الفرات  افزود : این تاکید دادگاه عالی فدرال سبب آشفتگی در گروه‌های سیاسی مختلف شده و بار دیگر اجازه تفسیرهای مختلف درباره این تصمیم را داده است، چرا که هر طرفی خواه ائتلاف سائرون به رهبری سید مقتدی صدر یا ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری،‌خود را فراکسیون بزرگ می‌خواند،.

این رسانه ادامه داد : آنچه سبب پیچده‌تر شدن صحنه سیاسی شده این است که ائتلاف البناء سندی را با امضای رهبرانش(نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون، هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، فالح الفیاض رئیس هیئت حشد شعبی و رئیس فراکسیون عطاء، و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان) برای نامزدی قصی السهیل وزیر آموزش عالی برای تصدی نخست وزیری ارائه کرده است.

فراکسیون‌های بزرگ هم به نوبه خود معتقدند که نقشه راه وضع شده از سوی مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف، مسیر روند سیاسی را مشخص می‌کند، چرا که مرجعیت در خطبه جمعه گذشته بر اهمیت برآورده شدن خواسته‌های مردم و دوری از معرفی شخصیت‌های بحث برانگیز تاکید کرده است.

ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر که خود را فراکسیون بزرگتر می‌خواند، مخالفت خود را با معرفی قصی السهیل اعلام کرده همانطور که قبلا هم با نامزدی محمد شیاع السودانی مخالفت کرده بود. بدر الزیادی از نمایندگان ائتلاف سائرون بر موضع ثابت خود تاکید کرده است مبنی بر اینکه از هر نامزدی که از سوی تظاهرات کنندگان معرفی نشود یا شروط تعیین شده از سوی مرجعیت و تظاهرات کنندگان بر آنها تطبیق نکند، حمایت نخواهد کرد که این مسئله را بارها این ائتلاف تاکید کرده است.

مقتدی صدر هم در توئیتی مخالفت خود را با نامزدی قصی السهیل اعلام کرده بود.

افرادی که در میدان التحریر تجمع کرده‌ اند هم با نصب پارچه‌نوشته‌هایی مخالفت خود را با نامزدی قصی السهیل برای تصدی نخست وزیری یا هر فردی که با ویژگی‌های تعیین شده از سوی آنها مطابقت نداشته باشد و مهمترین آن شروط این است که حزبی نباشد یا قبلا منصبی نداشته باشد، اعلام کرده‌اند.

‏جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم گفته است موضع ثابت خود را که همسو با خواسته‌های تظاهرات کنندگان است، اعلام می‌کند. موضعی که از سوی سید عمار حکیم رهبر این جریان بارها تکرار شده است. فادی الشمری عضو حکمت ملی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت : نامزدی شخصیت‌هایی که مرجعیت آنها، آنها را جدال برانگیز خوانده، اشتباه بزرگ و به چالش کشیدن آشکار نه تنها مرجعیت حکیم بلکه عموم جامعه ملتهب عراق است.

وی افزود ما بر موضع خود در جریان حکمت تاکید می‌کنیم که شاهدان دروغین در تشکیل دولت جدیدی که محکوم به شکست خواهد بود،نخواهیم بود.

صلاح العرباوی از رهبران جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم در نامه‌ای به برهم صالح رئیس جمهور عراق چنین گفته است : بگو«نه» جناب رئیس جمهور، هر اندازه بر تو برای معرفی نامزد حزبی فشار وارد کردند، بگو نه

العبادی رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر سابق می‌‌گوید کسانی که دیروز فراکسیون بزرگتر را فراموش کردند، امروز بر سر آن دعوا می‌کنند. العبادی در توئیتی نوشت دولت با توافقات منافع شکل نمی‌گیرد، بلکه با قانون و مسئولیت‌پذیری شکل می‌گیرد. وی افزود مشروعیت امروز از قانون اساسی و مردم است و در سایه آن، نخست وزیر و ماموریت‌های مرحله موقت مشخص می‌‌شود. وی گفت تغییر معادله حکومتی و اصلاح نظام سیاسی ضروری است.

بحث و جدل درباره فراکسیون بزرگتر تنها به این حد خلاصه نشد به طوری که ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه و نخست وزیر اسبق عراق هم به ابراز نظر در این زمینه پرداخت و در توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت : بحث و جدل درباره فراکسیون بزرگتر و تفسیر درباره آن همانطور که در انتخابات سال 2010 رخ داد، تاسف بار است که دموکراسی‌های تمام جهان چنین وضعی را شاهد نیست.

علاوی گفته است تصمیم گیری باید مبتنی بر دیدگاه مردم و اراده آنها باشد.

نامه علاوی برای برهم صالح درباره نخست وزیری

ایاد علاوی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف الوطنیه عراق امروز دوشنبه نامه‌ای برای برهم صالح رئیس جمهور نوشت و خطاب به وی گفت که سه طرف وجود دارند که باید با آنها در خصوص انتخاب نخست وزیر مشورت کند. وی در توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت : از طریق نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردم که نامزد نخست وزیری پس از مشورت با سه طرف مشخص می‌شود که شامل تظاهرات کنندگان مسالمت‌جو، اتحادیه‌ها و سندیکاهای صنفی و برخی گروه‌های سیاسی میانه‌رو در پارلمان هستند و بر همین اساس، ائتلاف الوطنیه هیچ فردی را برای تصدی نخست وزیری نامزد نکرده است.

انتهای پیام/

R36361/P/S8,90/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۴۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالحسین روح‌الامینی معاون استان های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بخشی از مصاحبه خود در برنامه سپهر سیاست خبرگزاری فارس درباره انتخابات در شهر ری گفت: ماجرای ری تلخ بود. در شهر ری اقبال مجمع با آقای یزدی خواه بود که عملکردی مثبتی داشت.

وی ادامه داد: ما یک تصمیم جمعی داشتیم که عده ای موافق بودند و عده ای هم مخالف، اما به هرحال تصمیم جمع بود و آن اشتراک صفر بود. یعنی اگر کسی به این لیست آمد، به لیست های دیگر نرود. این بحثی بود که در انتخابات سال ۱۳۹۸ به صورت جدی پای آن وایستادیم. در انتخابات شوراها هم بحث بده و بستان و لیست مشترک با شورای وحدت بود که دوباره اشتراک صفر شد و لیست انتلاف برنده شد.

روح الامینی تصریح کرد: در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم لیست شورای ائتلاف ۱۶ نفره است و منعی ندارد که افراد وارد لیست های دیگر شوند. اما در دور اول انتخابات که تنوع لیست بود و چند هزار کاندیدا وجود داشت، تصمیم جمع این بود که فرد باید اردوگاهش را مشخص کند.

وی افزود: آقای یزدی خواه به این تصمیم احترام گذاشت. من خودم واسطه بودم و شهادت می دهم که وی با سربرگ و مهر و امضای خود نوشت که من متعلق به لیست ائتلاف هستم و با بقیه کاری ندارم. اما متاسفانه در ائتلاف این پذیرفته نشد که این اشتباه ائتلاف بود و مردم ری به آن واکنش نشان داده و یزدی خواه را انتخاب کردند و نام وی در لیست های دیگر رفت.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900133

دیگر خبرها

  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟/ترکیب‌ احتمالی فراکسیون‌های مجلس آینده
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • جنگ بر سر صندلی «شماره یک»؛ همه در برابر قالیباف!
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد