Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل اصلانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کمبود دارویی در استان در شهریور سال گذشته حدود ۷۵ قلم بود، تصریح کرد: در زمان حاضر این کمبود به ۲۱ قلم کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه کمبود دارویی به‌صورت لحظه‌ای و شبانه‌روزی با ارتباط مستمر با ۸۷۰ داروخانه استان پیگیری می‌شود، اضافه کرد: اصفهان در ۱۵ ماه گذشته کمترین کمبود دارویی را در سطح کشور داشت و حتی در روزهایی فقط چهار قلم دارو کمبود داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه متوسط کمبود دارویی در کشور به‌طور تقریبی ۲ برابر این استان است، اظهار داشت: سهمیه برخی از داروها در حال آزاد شدن (release) است و شرکت‌ها تا یک هفته آینده به داروخانه‌ها تحویل می‌دهند و شاید هفته آینده کمبود دارویی ما به پنج قلم برسد.

وی با تاکید بر اینکه کمبود دارویی همواره متغیر است، خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط در سه ماه اخیر در استان اصفهان بین ۱۵ تا ۲۰ قلم کمبود دارویی داشتیم.

اصلانی، کل اقلام دارویی در کشورمان را حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ قلم اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هنوز کمبود قلم انسولین نوومیکس وجود دارد، تصریح کرد: بیشتر کمبود دارویی برای بیماری‌های خونی و شیمی درمانی نیز مربوط به برندهای خاص است.

وی با بیان اینکه سه درصد از داروی مورد نیاز کشور از خارج تامین می‌شود، هزینه آن را ۱.۳ میلیارد دلار اعلام و تاکید کرد که داروهای اساسی با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود اما برای داروهای مکمل و گیاهی این گونه نیست.

اصلانی با اشاره به اینکه ۶۸ درصد مواد اولیه دارویی و مواد جانبی آن در کشورمان تولید می‌شود، اضافه کرد: همه مواد اولیه بسته‌بندی دارویی مورد نیاز کارخانه‌ها نیز داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمده مواد اولیه دارویی از کشورهای آسیایی از جمله چین و هند و برخی کشورهای اروپایی وارد می‌شود، ادامه داد: عمده محصولات نهایی (finish product) نیز با وجود تحریم‌ها، از اروپا و شرکت‌های معتبر وارد می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا، شهریور و مهر است، گفت: ۴۰ هزار واکسن وارد کشور شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به انواع بیماری آنفلوآنزا خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای نوع اِی (A) خطرساز است و به نظر می‌آید جهشی در آن اتفاق افتاده است زیرا حتی تعدادی از افرادی که واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده بودند به این بیماری مبتلا شدند.

اصلانی درباره داروی " تامی‌فلو" که برای درمان آنفلوآنزاست، توضیح داد: این دارو فقط توسط معاونت بهداشت و داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود و امسال ۱.۵ میلیون جعبه آن از خارج و ۸۰۰ هزار جعبه نیز از داخل تامین شد.

وی با بیان اینکه این دارو کمی دیر به دست ما رسید، اضافه کرد: در زمان حاضر هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و شیوع  بیماری آنفلوآنزا نیز به‌طور تقریبی کاهش یافته است.

اصلانی داروخانه‌های منتخب در کلانشهر اصفهان را امام سجاد و بیمارستان‌های امین، الزهرا(س) و امام حسین (ع) عنوان کرد و گفت: این دارو در یک داروخانه مرجع در هر شهرستان نیز توزیع شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه داروی قاچاق نداریم و به سمت صفر میل کرده است، اظهار داشت: بین ۲ تا سه درصد مکمل‌های دارویی ممکن است قاچاق باشد که در صورت مشاهده در داروخانه‌ها با آن به‌شدت برخورد می‌شود.

وی میزان قاچاق کالا در بین اقلام آرایشی و بهداشتی را بیشتر خواند و تصریح کرد: از ۲.۸ میلیارد دلار اقلام آرایشی و بهداشتی وارد شده به کشورمان حدود ۱.۶ میلیارد دلار، قاچاق است.

اصلانی با تاکید بر اینکه موارد جزیی که محصولات مکمل و آرایشی و بهداشتی قاچاق در داروخانه‌ها باشد، بررسی و با متخلفان برخورد می‌شود از مردم خواست که هنگام خرید این محصولات به برچسب اصالت دقت کنند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت قرارگاه تامین و توزیع دارو و ستاد توزیع داروی منطقه و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این استان، گفت: همه شرکت‌های بزرگ پخش دارویی، سازمان‌های بیمه‌گر، انجمن داروسازان و داروخانه‌ها را در این بخش در نظر می‌گیریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هر استان با توجه به جمعیت و نرخ بیماری‌های مختلف در آن، سهمیه دارویی دارد، اضافه کرد: این کار برای مدیریت بهتر توزیع دارویی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در اصفهان اجازه ندادیم که جایی مانند ناصرخسرو ایجاد شود، توضیح داد: در مواردی مانند قلم انسولین شاهد بودیم که عده‌ای این دارو را داخل خانه‌های خود انباشت کردند در حالیکه عده‌ای دیگر به آن نیاز مبرم دارند به‌همین دلیل تلاش شد تا توزیع آن به‌صورت مدیریت شده در داروخانه انجام شود.

اصلانی با اشاره به اینکه برای دریافت سهمیه قلم انسولین در اصفهان به جمعیت این استان و نرخ ۱۲ درصدی ابتلا به دیابت توجه شده است، اضافه کرد: داروهای وارداتی را به اندازه نیاز سه تا ۶ ماه در اختیار داریم.

به گفته وی، برخی محدودیت‌های دارویی نیز با هدف جلوگیری از قاچاق وارونه صورت گرفت زیرا مواردی وجود دارد که یک قلم دارویی در کشورمان در داروخانه ها به قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد اما در مرزهای شرقی و غربی حدود ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

دگزامتازون از معضلات دارویی است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه دگزامتازون یکی از معضلات دارویی کشورمان است، تصریح کرد: این دارو نباید برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا تجویز شود زیرا جزو کورتون‌هاست و سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه برخی از پزشکان این دارو را برای بیماران تجویز می‌کنند درحالیکه ضرورتی برای آن وجود ندارد و باید در برخی موارد و به‌موقع تجویز شود.

اصلانی با بیان اینکه برخی از افراد فوت شده بر اثر آنفلوآنزا، دگزامتازون تزریق کرده بودند، ادامه داد: این دارو در زنان نیز باعث پوکی استخوان می‌شود.

وی تاکید کرد که پزشکانی که داروهای کورتون مانند دگزامتازون بیش از حد تجویز کنند، نمره منفی می‌گیرند.

حمایت از شرکت‌های داخلی برای تولید تجهیزات پزشکی ضروری است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به موضوع تجهیزات پزشکی گفت: در این بخش با کمبود ۱۰ قلم از جمله باتری قلبی مواجه هستیم.

وی افزود: در بخش تجهیزات پزشکی بر خلاف دارو، وابستگی به خارج کشور، بیشتر و تا حدود ۶۰ درصد است و وضعیت خیلی خوبی نداریم.

اصلانی با اشاره به فعالیت حدود ۸۰ کارخانه تجهیزات پزشکی در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: حدود دو سوم منسوجات پزشکی کشور در اصفهان تولید می‌شود و به بیمارستان‌ها تاکید کردیم که تجهیزات مورد نیاز خود را تا جای ممکن از داخل استان تامین کنند.

وی به ظرفیت و توانایی تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی اشاره و تاکید کرد: تحریم‌ها، بهترین فرصت را برای رونق این واحدها ایجاد کرد اما لازم است توجه و حمایت کافی از آنها صورت گیرد.

به گفته وی برخی از این شرکت‌ها عنوان می‌کنند که می‌توانند در زمان کوتاهی نیاز کشور را تولید کنند اما این ضمانت را می‌خواهند که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، محصولات آنها همچنان در کشور خریداری شود.

اصلانی همچنین با اشاره به اینکه محصولات دارویی کشورمان در سال‌های گذشته به ۵۳ کشور صادر می‌شد، گفت: در شرایط تحریم‌ها نمی‌توانیم زیاد به صادرات دارویی نگاه کنیم زیرا ابتدا باید نیاز داخل کشور را پاسخ دهیم.

وی به صنایع غذایی استان اصفهان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: حدود ۸۲۰ کارخانه و کارگاه در این بخش داریم که حدود ۱۷۹ شرکت در سال‌های گذشته تعطیل شدند اما امسال ۱۰ واحد به چرخه فعالیت بازگشتند.

اصلانی اشتغال این واحدها را حدود ۶۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در استان اعلام و اضافه کرد که یکی از کارخانه‌های تولید شیر اصفهان صادرات خوبی به کشور روسیه دارد.

وی با اشاره به سامانه پاسخگوی ۱۹۰ درباره کمبودهای دارویی گفت که روزانه به طور متوسط ۳۰۰ نفر با این سامانه در استان اصفهان تماس می‌گیرند که در هفته گذشته بیشتر این تماس‌ها مربوط به قلم انسولین نوومیکس بود اما در زمان حاضر بسیار کاهش یافته است.

۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در ۱۲۰ شرکت داروسازی شیمیایی و ۱۳۰ شرکت داروسازی گیاهی داخلی تولید می شود که ۲۵ شرکت از بین آنها در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

سهم اصفهان از تولیدهای دارویی کشور ۱۰ درصد است.

استان اصفهان ۸۷۰ داروخانه دارد که حدود ۴۰۰ واحد از آن در کلان‌شهر اصفهان مستقر هستند.

برچسب‌ها سازمان غذا و دارو اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمبود دارو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمبود دارو سازمان غذا و دارو اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمبود دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۴۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: عباس علی آبادی در حاشیه بازدید از محصولات گروه صنعتی تراکتورسازی ایران افزود: خیلی ها فاز واردات دارند و بر طبل آن می کوبند زیرا منافعشان در واردات خلاصه می شود اما من به شخصه در مقابل روزنه های رانت خواهم ایستاد.

وی تاکید کرد: مخالف واردات تراکتور نیستیم چرا که ما آنقدر در تولیدات تراکتور توانمند شده ایم و قدرت داریم و بهترین تراکتور دنیا را تولید می کنیم که از واردات نمی ترسیم و کسی توان رقابت در فضای تراکتورسازی ایران را ندارد.

وی افزود: با استعدادی که در تراکتورسازی و توانمندی هایی که در کارگران و مدیرانش سراغ دارم هیچ کس نمی تواند با آنها رقابت کند و من به این موضوع واقف هستم و روی این اصل حساب باز کرده ام.

علی‌آبادی اضافه کرد: وقتی تراکتورهای ایرانی بهترین کیفیت، قیمت مناسب، تحویل دهی، پشتیبانی و خدمات پس از فروش را دارد، چرا باید به فکر واردات باشیم؟

وی گفت: در این تفکر حتما روزنه ای برای رانت وجود دارد که به شخصه شناسایی و جلوی آن را خواهم گرفت.

این مقام ارشد کشور در حوزه صنعت با بیان اینکه تراکتورسازی وزنه ارزآوری برای کشور به شمار می رود و نیاز داخلی به این محصول استراتژیک را نیز تامین می کند، اظهار کرد: تراکتورسازی مورد حمایت وزارت صمت در حوزه های تولید و صادرات و ارز بوده و خواهد بود .

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی نیز گفت : از محل صادرات گروه تراکتورسازی سال گذشته ۶۰ میلیون دلار ارز وارد کشور شده است.

مصطفی وحیدزاده اضافه کرد : وزارت صمت و زیر مجموعه های آن در مباحث ارزی بیشترین همراهی را با تراکتورسازی دارند اما متاسفانه نامه های ما در بروکراسی هایی بنام بانک مرکزی خاک می خورند و این گروه نمی تواند از ارزی که حاصل کرده بهره مند شود.

دیگر خبرها

  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • کمبود بیش از ۳۰۰۰۰ کمک‌پرستار در کشور
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • (ویدئو) راننده خوش‌شانس یک گوزن سفید کمیاب را دید
  • وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند
  • انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • یخ؛ جواهر کمیاب!