Web Analytics Made Easy - Statcounter

از مهم‌ترین مشکلات پنبه‌کاران براشت دستی، کمبود نیروی کار و نبود ماشین‌آلات برداشت است و هزینه کارگری و حمل به کارخانه برای کشاورزان مشکلاتی ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، پنبه به دلیل مصرف گوناگون از نظر اقتصادی و تجارتی دارای اهمیت بالایی است و از آن به عنوان طلای سفید یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه الیاف مصنوعی تا اندازه‌ای در صنایع نساجی جای پنبه را گرفته اما هنوز پنبه ارزش و مقام خود را حفظ کرده است.

این روزها شاهد برداشت محصول پنبه از مزارع خراسان جنوبی هستیم. از مهم‌ترین مشکلات پنبه‌کاران براشت دستی، کمبود نیروی کار و نبود ماشین‌آلات برداشت است و هزینه کارگری و حمل به کارخانه برای کشاورزان مشکلاتی ایجاد کرده است.

جهاد کشاورزی امسال خرید تضمینی پنبه ندارد

محمد دنیایی پنبه کار بشرویه‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: به طور کلی برای خرید پنبه قیمت تضمینی اعلام نشده است و در حال حاضر پنبه توسط تجار و دلال‌ها خریداری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تجار بشرویه پنبه را با مشکل می‌خرند، افزود: در حال حاضر تجاری از قم آمده‌اند و محصول پنبه را خریداری می‌کنند.

پنبه‌کار بشرویه با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی امسال خرید تضمینی پنبه ندارد، تصریح کرد: فقط برای خرید محلوج پنبه قیمت‌هایی اعلام شده است.

دنیایی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌ها، آفات پنبه کمتر شده است و محصول بهتری برداشت خواهیم کرد.

وی افزود: سال گذشته از هر هکتار 3.5 تن پنبه برداشت کردیم و امسال پیش‌بینی می‌کنیم از هر هکتار 4.5 تا 5 تن پنبه برداشت کنیم.

پنبه‌کار بشرویه با اشاره به این‌که میزان برداشت آب از چاه‌ها را کاهش داده‌اند، خاطرنشان کرد: قیمت کود شیمیایی را در طول سال دو بار افزایش داده‌اند در صورتی که قیمت پنبه تغییر چندانی نداشته است.

دنیایی تصریح کرد: قیمت یک کیسه کود که سهمیه هر کشاورز است 15 تا 16 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته قیمت پنبه کیلویی 10 تا 12 هزار تومان نیز رسید اما از ما که اوایل فصل برداشت، محصول خود را برداشت کردیم کیلویی 6 هزار و 500 تومان خریداری کردند، گفت: امسال پنبه کیلویی 7 هزار و 500 تومان خریداری می‌شود که تنها یک هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

دولت به کشاورز اهمیت نمی‌دهد

پنبه‌کار بشرویه با اشاره به این‌که نیاز است برای کشاورزان طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: مسئولان به فکر کشاورز باشند و بنا به فرموده مقام معظم رهبری استقلال کشور در گرو کشاورزی است اما در حال حاضر دولتمردان به کشاورز اهمیت نمی‌دهند.

وی با اشاره به این‌که گندم، جو و پنبه محصولات راهبردی کشور است افزود: در حال حاضر به پسته اهمیت می‌دهند و به هر هکتار پسته 50 میلیون تومان وام می‌دهند در صورتی که به هر هکتار پنبه سه تا 3.5 میلیون تومان وام داده می‌شود.

دنیایی تصریح کرد: محصولات راهبردی باعث می‌شود چرخ کارخانه‌های ما بچرخد و همچنین نیازهای کشور را مرتفع می‌کند و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

پیش‌بینی برداشت بیش از 16 هزار تن پنبه از مزارع خراسان جنوبی

مهدی عصمتی‌پور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۷ هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت پنبه است که بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان بشرویه قرار دارد.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال  ۱۶ هزار و ۲۰۰ تن پنبه در استان برداشت شود افزود: در این بخش برای بیش از ۲ هزار  و ۳۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان اظهار کرد: کشت نشایی پنبه را در پوشش‌های گندم و جو بعد از برداشت گندم و جو انجام می‌دهیم که باعث کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی مصرف آب می‌شود.

عصمتی‌پور گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۸۱ میلیارد تومان از فروش این محصول عاید کشاورزان شود.

فعالیت بیش از 1300 کشاورز در تولید پنبه

همچنین حسین سرچاهی مدیرجهاد کشاورزی بشرویه در گفت‌وگویی با بیان این‌که سه هزار و 300 هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت پنبه قرار دارد اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 7 هزار و 200 تن پنبه از مزارع شهرستان بشرویه برداشت شود.

وی افزود: محصول برداشت شده برای تبدیل به محلوج به دو کارخانه پنبه پاک‌کنی شهرستان ارسال می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی بشرویه با تأکید بر این‌که پنبه بشرویه از نظر طول و استحکام الیاف منحصر به فرد است گفت: بیش از یک‌هزار و 300 کشاورز کاشت، داشت و برداشت پنبه را انجام می‌دهند و 90 درصد کشت این محصول به صورت مستقیم و کشاورزی حفاظتی انجام می‌شود.

سرچاهی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته کشاورزان رغبتی برای برداشت مکانیزه پنبه نداشتند اما امسال از نبود کارگر رنج می‌برند افزود: امیدواریم با کمک تشکل‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه مکانیزاسیون و واردکردن فناوری نو و افزایش دستگاه‌های غوزه‌چین، مشکل برداشت رفع شود.

وی اظهار کرد: فقط سه دستگاه کمباین غوزه‌چین کار برداشت پنبه در بشرویه را انجام می‌دهد.

خریداری 360 تن پنبه از کشاورزان خراسان جنوبی

وحید ضیائیان‌احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در سال‌جاری تاکنون ۳۶۰ تن پنبه از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شده که ۳۰۰ تن مربوط به شهرستان بشرویه و ۶۰ تن مربوط به شهرستان سرایان است.

وی افزود: پنبه به صورت توافقی از کشاورزان و به منظور حذف دلال خریداری می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: در شهرستان‌های بشرویه و سرایان مرکز خرید توافقی داریم.

بنابراین گزارش؛ پنبه نیازمند تجهیزات بروز در زمینه برداشت است تا پنبه با کیفیت بیشتری به بازار ورود پیدا کند و موجب اشتغال شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران از آغاز برداشت محصول گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام؛ جلال یوسفی امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت محصول گندم اختصاص یافته است که تاکنون بیش از ۲۵ هزار تن گندم از مزارع برداشت شده، و در مجموع پیش‌بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن داریم.

وی اضافه کرد: ۱۷ مرکز خرید در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تأمین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول وجود دارد، هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های به منطقه صورت گرفته است و به زودی در شهرستان مستقر خواهند شد.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از روزهای ابتدای برداشت به کشاورزان و کمباین داران اطلاع رسانی شده است، کشاورزان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی برخورد شود.

وی با اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران، گفت: در سال جاری بیش از ۱۹ هزار تن دانه روغنی از مزارع کلزا برداشت شد که این میزان برداشت در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران تاکید کرد: با توجه به صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایای محصولات، کشاورزان از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری کنند

کد خبر 747991

دیگر خبرها

  • شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است
  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • اختصاص زمین به تعاونی‌ها برای رونق تولید در اولویت است
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند