Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها گفت: ۲۲۰ انجمن حمایت پیرامون مبحث عدالت ترمیمی مشغول به ارائه خدمات به خانواده‌ زندانیان هستند.

ابوالفضل حجتی‌پور ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه مدیران‌کل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و امنیتی استان زنجان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته، ۸۷ میلیارد تومان به خانواده‌ زندانیان کمک شده که این امر در راستای کاهش بروز آسیب و حمایت از این خانواده‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به طبقه‌بندی زندانیان و ضرورت توجه به این موضوع، تصریح‌ کرد: این اصول اولیه همه زندان‌ها به‌شمار می‌آید و باید مسئولان امر توجه لازم را به موضوع طبقه‌بندی بر اساس جنس، سن، جرم یا اتهام و محکومیت داشته باشند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه جرم همزاد بشر بوده اما زاییده زندگی اجتماعی است و وجود روحیه زیاده‌خواهی در نهاد بشر منجر به بروز جرم و تخلف می‌شود، افزود: جرم نظم زندگی اجتماعی را هدف می‌گیرد و زندگی آرام را مختل می‌کند؛ از این رو بشر تاکنون برای مقابله با جرم و جنایت، سیاست و راهکارهای بسیاری را اتخاذ و اجرا کرده است که اقدامات و راهکارهایی که تاکنون جهت تعیین کیفر و برخورد با مجرمان در پیش گرفته شده، به دو دسته تقسیم می‌شود.

حجتی‌پور افزود: بخشی از این اقدامات قبل از وقوع جرم و در حوزه زیرساخت‌ها اتفاق می‌افتد که از جمله این موارد می‌توان به تقویت بنیه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و بخش دیگری از اقدامات و راهکارها برای مقابله و برخورد با مجرمان و تعیین کیفر حین ارتکاب جرم رخ می‌دهد که از جمله این اقدامات می‌توان به نحوه برخورد با جرم و تعیین سازمان‌های متولی اشاره کرد.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها با بیان اینکه در جامعه غیرمتمدن و اولیه، تناسب کیفر با جرم وجود نداشت و مجازات‌ها از حالت شخصی بودن تجاوز می‌کرد، افزود: از این رو جامعه‌شناسان بحث عدالت کیفری را مطرح کردند تا هر کس متناسب با جرم خود مجازات شود و به دنبال آن بحث عدالت کیفری در مکاتب حقوق و جزا مطرح شد و مجازات‌ها به این ترتیب نظام‌مند گشت.

وی با اشاره به اینکه در عدالت کیفری، جرم با مجازات متناسب و مجازات تنها متوجه جانی و نه سایرین شد، ادامه داد: این در حالی است که در گذر زمان عدالت کیفری به عدالت ترمیمی تبدیل گشت.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها با بیان اینکه در عدالت ترمیمی عوامل متعددی در بروز جرم دخیل هستند، گفت: در این نوع عدالت، خسارت‌های ناشی از جرم جبران می‌شود؛ به عبارتی مجازات‌های جایگزین در عدالت ترمیمی مطرح شد و به دنبال آن اتخاذ شیوه‌های اصلاحی و تربیتی به میان آمد.

حجتی‌پور با اشاره به اینکه جنبه کیفری و مجازات به جنبه اصلاحی و تربیتی تغییر یافت و از حالت افراط و تفریط خارج شد، بیان کرد: سیاست‌ها در این زمینه ارتقا یافت. همچنین در این سیاست به کرامت‌های انسانی توجه ویژه شد.

وی به مجازات‌ها در مکتب اسلام اشاره کرد و گفت: در مکتب اسلام نگاه به سوی مجرم، نگاه روانی و دینی است و کفاره در اجرای مجازات در نظر گرفته می‌شود؛ بدین معنا که انسان از سرشت خود با ارتکاب جرم و جنایت دور می‌شود اما مجازات باید به گونه‌ای باشد که بعد از گذراندن آن، فرد بزهکار احساس سبک شدن داشته باشد.

این مسئول در ارتباط با بحث اجرای مجازات از دیدگاه اسلام، بیان کرد: در اسلام پوشش و بازداری مطرح می‌شود اما مهم‌ترین مطلبی که در مجازات‌ها از دیدگاه مکتب اسلامی مطرح می‌شود، این است که کمال‌آفرینی مدنظر قرار گیرد تا فرد احساس کند که با مجازات پاک شده است.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها با اشاره به اینکه قوانین نظام جمهوری اسلامی جزو مترقی‌ترین قوانین و نظام‌های دنیا است، افزود: اگرچه در مواقعی ظرف با مظروف تناسب ندارد؛ به عبارتی امکانات کم و تعداد زندانی‌ها بسیار است اما مجازات‌ها برگرفته از تعالیم و احکام اسلام است.

حجتی‌پور با بیان اینکه پارسال ۵۶ هزار نفر زندانی مراحل توانمندسازی و حرفه‌آموزی را گذرانده‌اند، گفت: این افراد گواهی مورد تایید سازمان فنی و حرفه‌ای را اخذ کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۱ نفر زندانی در استان زنجان در حوزه اشتغال درون زندان‌ها مشغول به کار شده‌اند، خدماتی نیز در زمینه تربیت و ورزش به زندانیان ارائه شده است. همچنین خدماتی نیز در زمینه رشته‌های مختلف هنری به زندانیان ارائه می‌شود.

در ادامه، رئیس‌کل دادگستری استان زنجان نیز گفت: زندان ضرورت است؛ چراکه وقتی برای منافع عمومی و انتظام‌بخشی به جامعه اسلامی دنبال ایجاد مدینه فاضله در ایران اسلامی هستیم، لذا نیاز به زندان ضرورت است.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی با بیان اینکه نگاه‌ها باید متفاوت باشد، ادامه داد: نگاه اسلام به زندانی و مجازات، یک نگاه اصلاحی و تربیتی است، به عبارت دیگر هدف از مجازات اصلاح و تربیت است.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های اولویت‌دار ریاست قوه قضاییه که ابلاغ نیز گشته است، طرح کاهش جمعیت کیفری زندان است، ادامه داد: همه باید در این راه قدم بردارند.

وی در ارتباط با آمار زندانی‌ها در سطح کشور و مقایسه آن در استان زنجان، اعلام کرد: این آمار در سطح کشور ۱۲ درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که در استان زنجان این رقم ۱۵ درصد است، به عبارتی در استان زنجان ۳ درصد توفیقات بیشتری نسبت به کشور حاصل شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی زنجان زندان دادگستري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بابک زنجانی از زندان آزاد می‌شود؟/ توضیحات قوه قضائیه

به گزارش خبرآنلاین، بابک زنجانی عوف شد، رسول کوه‌پایه‌زاده، وکیل او دراین‌باره گفت که: «خوشبختانه مطابق دادنامه قطعی صادره از سوی شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور که صراحتاً اعلام نموده است چنانچه موکل آقای بابک زنجانی بتواند بدهی خود را پرداخت نماید مستحق بهره‌مندی از مقررات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی می‌باشد.»

وی افزود: با توجه به اینکه اموال مربوطه به کشور مسترد گردیده و بدهی کاملاً تسویه شده است با درخواست دادگستری کل استان استان تهران و تایید ریاست محترم قوه قضاییه رهبر معظم انقلاب با درخواست عفو موکل موافقت فرمودند و مجازات اعدام به ۲۰ سال حبس تقلیل یافت. اینک با عنایت به اینکه بیش از ۱۰ سال از مدت گذراندن مدت حبس می‌گذرد مطابق قوانین و مقررات موکل امکان بهره‌مندی از آزادی مشروط را داراست و دوران تحمل زندان به پایان رسیده است.»

زنجانی باید بیست سال را تحمل کند

بعد از انتشار این خبر مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه نوشت: «اموال بابک زنجانی در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل و به خزانه کشور بازگشت شده است، این موضوع مورد تایید رسمی بانک مرکزی قرار گرفته است، بنا بر کارشناسی‌های صورت گرفته، این اموال، کفاف بدهی‌ها و خسارت‌های او خواهد بود و اگر بازگشت اموال قبلی را هم افزون کنیم مبلغ برگشت داده شد بیش از کل رقم بدهی و خسارت است، مبلغ بدهی هم به صورد ارزی به قیمت روز برگشته است، بابک زنجانی عفو منجر به ازادی نشده است مجازات وی به دلیل همکاری در بازگرداندن اموال تخفیف داده شده است و وی باید بیست سال را تحمل کند.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901381

دیگر خبرها

  • خیران برای آزادی ۲۴۷ زندانی جرائم غیر عمد در کرمان پیش قدم شوند
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به معلمان در مراکز درمانی یزد
  • بابک زنجانی از زندان آزاد می‌شود؟/ توضیحات قوه قضائیه
  • رکورد جدید زندانیان در فرانسه
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • ۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند
  • جشن گلریزان در شهرستان دیلم برگزار شد
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»