Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دادستان سعودی 5 نفر را در پرونده خاشقچی به اعدام محکوم کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، دادستانی کل سعودی امروز از صدور حکم اعدام برای پنج نفر در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه و تبرئه سعود القحطانی مشاور بن سلمان در این پرونده خبر داد
دادستان کل سعودی امروز گفت که دادگاه 5 نفر را در پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی به اعدام محکوم کرد، سه نفر دیگر نیز به 24 سال زندان در این پرونده محکوم شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: تحقیقات از سعود القحطانی انجام شد، اما اتهاماتی علیه وی مطرح نشد و آزاد شد، تحقیقات ثابت کرد که خصومت و دشمنی بین محکومان و خاشقجی نبوده است.
دادستان کل سعودی خاطرنشان کرد: کنسول سعودی در ترکیه نیز آزاد شده است.

متهمان اصلی تبرئه شدند!
به گزارش تلویزیون الجزیره ، احمد العسیری معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان که یکی از متهمان در پرونده قتل جمال خاشقجی بود، آزاد شد.
سعود القحطانی مشاور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هم با اینکه درباره این پرونده بازجویی شد، اما هیچ اتهامی علیه او مطرح نشد.

قتل خاشقجی جنایتی دولتی است
صدور این حکم در حالی است که چند روز پیش گزارشگر سازمان ملل متحد، کشته شدن "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد عربستانی را جنایتی دولتی توصیف کرد.
"اگنس کالامار"، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور قتل‌های فراقانونی تاکید کرد، جنایت قتل جمال خاشقجی یک جنایت دولتی است نه یک حادثه گذرا یا یک اشتباه محض از این رو دولت عربستان سعودی باید به خاطر این قتل مورد بازخواست قرار گیرد.
اگنس کالامار تأکید کرد:  «تاکنون هیچگونه تحرکی از جامعه جهانی در برخورد با جنایت قتل خاشقجی ندیده ایم».
گزارشگر سازمان ملل متحد تصریح کرد، کشتن این روزنامه نگار عربستانی از پیش برنامه ریزی شده بود و دستور کشتن او را دولت سعودی صادر کرده بود.
جمال خاشقچی، دهم مهر ماه 1397 بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول ناپدید شد و بعد از گذشت چندین روز اثبات شد که او توسط تیم اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه کشته و جسدش شده است.
این در حالی است که مقامات عربستان سعودی از زمان قتل جمال خاشقجی به طور کلی منکر این شدند که یک ترور اتفاق افتاده است.
آن‌ها حتی در روز‌های نخستی که از قتل خاشقجی گذشته بود مدعی بودند که او به سلامت از ساختمان کنسولگری خارج شده است، اما بعدا مجبور شدند زیر فشار‌های بین المللی اعلام کنند که این قتل به دست افراد خودسر صورت گرفته است.
کارشناسان معتقدند عربستان که در سایه زمامداری ملک سلمان و پسرش با بحران‌های متعدد داخلی و خارجی روبروست تلاش دارد با پذیرش غیرمستقیم مسئولیت جنایت قتل خاشقجی یکی از پرونده‌های جنجالی علیه خود را ببندد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خاشقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند

فایننشال تایمز می‌نویسد که کشور‌ها از آینده دارایی‌های خود در غرب می‌ترسند. آنها به طور خصوصی از نمایندگان اتحادیه اروپا خواستند "تسلیم فشار‌های آمریکا و انگلیس نشوند" و بر جلوگیری از مصادره ۲۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه پافشاری کردند.

در گردهمایی اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل، نمایندگان در یک موضوع مبرم احساس ناراحتی عمیقی داشتند: مصادره بالقوه یا استفاده از دارایی‌های روسیه که تحت تحریم‌های غرب پس از حمله روسیه به اوکراین مسدود شده بودند.

دو وزیر - محمد الجدان از عربستان سعودی و سری مولیان ایندراواتی از اندونزی - از جمله کسانی بودند که از این بابت نگران بودند. سؤالات آنها از همتایان غربی خود به یک بحث پرتنش در مورد اینکه آیا صد‌ها میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه باید برای کمک به تأمین مالی اوکراین اختصاص داده شود، تبدیل شد.

آمریکا و هم پیمانانش استدلال می‌کنند که انجام این کار باعث تقویت مالی با پتانسیل تبدیل جنگ به نفع کی‌یف خواهد شد. برای مخالفان این ایده، چنین اقدامی خطر ایجاد یک سابقه خطرناک در حقوق بین‌الملل را به همراه دارد - سابقه‌ای که می‌تواند منافع هر کشوری را در غرب درگیر کند و نظم حقوقی بین‌المللی را نیز به خطر بیندازد.

در حال حاضر، کی‌یف به بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری که در ۲۴ آوریل توسط سنای ایالات متحده تصویب شد، پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی متکی است. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، متحدانش را تحت فشار قرار می‌دهد تا به دنبال راه‌هایی برای بهره‌برداری از ذخایر تقریباً ۲۶۰ میلیارد یورویی روسیه باشند، در حالی که نشست سران گروه هفت در ایتالیا در ماه آینده به عنوان لحظه‌ای کلیدی برای فشار جهت پیشرفت تلقی می‌شود. پیش از این، نمایندگان G۷ گفتند که موضوع مصادره کامل دارایی‌های فدراسیون روسیه دیگر مورد بحث قرار نمی‌گیرد و اقدامات جایگزین در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • لبه تیغ
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند