Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی اکبر صالحی» عصر امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مجتمع راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب اراک برگزار شد، اظهارداشت:  امروز شاهد یک اتفاق برزگ هستیم. راکتور خنداب فعالیتش از ۲۰ سال قبل شروع شد. طرح آن قدیمی بود که روسیه انجام شده بود که کارشناسان ما با همکاران روس خود آن را بازطراحی کردند و فعالیت‌ها را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع طرح اولیه برای روس‌ها بود ولی اقدامات بعدی توسط جوانان ایرانی انجام شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: آن طرح چون قدیمی بود نمی‌توانست محصولات لازم را به ما بدهد چراکه جمعیت نوترونی سابق اندک بود  و ما بسیاری از رادیوایزوتوپ‌های سابق را نمی‌توانستیم بدست بیاوریم و بسیاری از توقعات هم حاصل نمی‌شد.

صالحی گفت: در مذاکرات برجام، قرار شد طراحی راکتور خنداب بازنگری شود؛ از منظر طرف مقابل، این راکتور ۸ کیلو پلوتونیم در سال تولید می‌کرد که می‌تواند برای ساخت بمب به کار رود. آنها می‌خواستند خاطرجمع شوند که آن پلوتونیوم برای مقاصد غیرنظامی به کار نرود. چاره، بازطراحی اولیه برای کاهش تولید پلوتونیوم بود که راهکار آن افزایش غنای سوخت بود که موجب می‌شد میزان تولید پلوتونیوم کاهش یابد. ما با بازطراحی نظر آنها را تامین کردیم هرچندبراساس فتوای رهبری ساخت، انباشت و استفاده از سلاح‌های اتمی حرام است.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: ما با کمک آنها بازطراحی راکتور را آغاز کردیم تا جمعیت نوتورونی راکتور چند برابر شود که هم فضای بیشتری برای آزمایش‌های نوتورونی فراهم شد و هم فرصت بیشتری برای ساخت رادیوایزوتوپ‌ها فراهم می‌شد.
وی یادآورشد:  اکنون فرصت تولید کبالت ۶۰ فراهم نیست و تولید آن مقرون به صرفه نیست ولی با راکتور جدید می‌توان کبالت ۶۰ تولید کرد که منبع درآمد جدیدی برای ماست.

به گفته صالحی با بازطراحی جدید، هم راکتور جدیدی داریم و هم نگرانی طرف مقابل رفع شد. البته چیزی که طرف مقابل می‌گفت از نظر علمی چندان دقیق نبود چراکه پولوتونیم تولیدی راکتور قبلی  که پلوتونیوم ۲۳۹ برای مقاصد نظامی بکار نمی‌رود، در حالی که با پلوتونیوم ۲۴۰ و ۲۴۱ آغشته است که جدا کردن آنها غنی‌سازی جدید است. از طرفی پلوتونیومی که بیش از یک سال از آن بگذرد، برای ساخت بمب مناسب نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: برای طراحی راکتور، باید قلب راکتور مدل‌سازی می‌شد که گفتیم ما این کار را انجام می‌دهیم اما با مشورت و تایید طراحی‌های ما توسط گروه کاری که شامل ایران، چین و آمریکا،  طراحی‌های پایه و تفصیلی و... انجام شد ولی آمریکا از این کارگروه خارج و انگلیس جایگزین آن شد.

صالحی با بیان این که سند جدید راکتور، مورد تایید کشورهایی است که در زمینه هسته‌ای پیشرفته محسوب می‌شوند، گفت: در آینده بخواهیم راکتور مشابه برای کشورهای دیگر بسازیم این اطمینان خاطر وجود دارد که راکتور مدنظر ما ایمن و جدید و تایید شده است که  این با ارزش است.

وی اضافه کرد: با طراحی جدید، یکسری تجهیزات عوض می‌شود. برای افزایش شار، حجم سوخت را کم کردیم. کالاندریا هم عوض شد که آخرین مخزن در راکتور است که سوخت در آن قرار می‌گیرد. کالاندریا قدیم درآورده شده و کالندریا جدید جایگزین آن می‌شود چون حجم سوخت هم تغییر یافته است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: هیات ایرانی یکی، دو هفته قبل چین بود و توافقات لازم با طرف چینی‌ها هم انجام شده است.

صالحی با تشریح اجزای راکتور اراک گفت: راکتور خنداب دو قسمت عمده دارد؛ یکی جزیره اصلی که در داخل گنبد راکتور است. بخش دوم خارج گنبد است که بخش ثانویه است که‌آن هم سیستم‌هایی دارد که باید بازطراحی می‌شد.
وی با بیان این که حدود ۵۱، ۵۲ سیستم مختلف باید تکمیل می‌شد تا راکتور آغاز کند، گفت:  این سیستم‌ها، قبل از برجام کامل نبود. این تصور جا افتاده که راکتور خنداب کار می‌کرده و برجام آن را متوقف کرده در حالی که راکتور خنداب در حال طراحی بوده و کار نمی‌کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: از این ۵۲ سیستم که باید تکمیل شود، ۲۰ سیستم کامل شده که در بخش ثانویه راکتور بوده است. وقتی راکتور کار می‌کند، داخل آن آب است که گرم می‌شود که باید بچرخد و سرد شود و سپس به داخل راکتور بازگردد.
 وی ادامه داد:  آب داخل راکتور آب سنگین است که به بیرون ارتباطی ندارد. حجم این آب، ۶۰ تن است که باید داخل‌آن بریزیم و سالی حدود ۴۰۰ تن آب سنگین برای جایگزین شدن هدررفت‌ها اضافه می‌شود.

صالحی افزود: آب دیگری به عنوان آب ثانویه می‌آید که روی لوله‌ها است که تبادل حرارت انجام می‌شود و حرارت بخش اولیه را می‌گیرد. الان بخش ثانویه تکمیل شده و اتاق کنترل آن تکمیل شده است. بخش عمده اتاق کنترل بخش اولیه هم در حال انجام است و ظرف شش ماه آینده، اتاق کنترل بخش اصلی هم تکمیل می‌شود.
وی با بیان اینکه ۱۴ سیستم دیگر طراحی شده که در حال تکمیل است، گفت: حدود ۱۸ سیستم هم در حال طراحی است که به مرحله عقد قرارداد و ساخت نرسیده است. اگر این سیستم‌ها کامل شوند، می‌شود تست سرد را آغاز کرد.

معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از  اظهارات خود  در خصوص هزینه های صرف شده برای صنعت هسته ای گفت:  فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی پس از جنگ آغاز شد. من گفتم مخارج صنعت هسته‌ای پس از سال ۶۸، درآورده و به دلار به قیمت آن زمان تبدیل کنند. جمعا شش و نیم تا هفت میلیون دلار خرج صنعت هسته‌ای شده که یک و نیم میلیون دلار برای تکمیل نیروگاه بوشهر بوده است. اگر ما این میزان تقسیم برای ۳۰ سال کنیم، حدود ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود. آیا میزان برای یک صنعت افتخارآفرین زیاد است؟

صالحی با تاکیدب ر اینکه ارزش افزوده‌ای که سازمان انرژی اتمی تولید می‌کند زیاد است، یادآور شد: نیروگاه بوشهر هفت هزار ساعت برق تولید می‌کند که چیزی ۷۰۰ میلیون دلار در سال می‌شود که سه برابر بودجه ماست. من گفته‌ام این درآمد را به ما بدهید و بودجه‌ای هم به ما ندهید. چه سازمان و صنعتی این گونه سراغ دارید؟ صنعت هسته‌ای براساس افقی که در تولید برق و استخراج دارد، آن قدر تولید ثروت می‌کنیم که دیگر نیازی به بودجه نداریم، مالیات زیادی بدهیم و اشتغالات زیادی هم ایجاد کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه باید قدر ۱۵ هزار پرسنل صنعت هسته ای را دانست، خاطرنشان کرد: چالش ما با غرب ظاهرش هسته‌ای است. اگر هسته‌ای نبود مساله دیگری برای ما مطرح می‌کردند. الان موشکی را هم مطرح کردند. آنها با اصل جمهوری اسلامی مخالف هستند.
ادامه دارد

برچسب‌ها بوشهر روسیه علی اکبر صالحی ایالات متحده آمریکا خنداب انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر روسیه علی اکبر صالحی ایالات متحده آمریکا خنداب انگلستان بوشهر روسیه علی اکبر صالحی ایالات متحده آمریکا خنداب انگلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۶۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر گرگان از تکمیل ظرفیت آرامستان گرگان خبرداد و گفت: از سال آینده آرامستان جدید برای شهروندان قابل استفاده خواهد بود.

حجت مقسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آرامستان جدید در زمینی به مساحت ۹ هکتار در شمال محدوده شهری گرگان واقع در ابتدای جاده آق قلا در حال احداث است.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان افزود: در زمان بیماری کرونا و با اتمام ظرفیت قبرستان فعلی، احداث آرامستان جدید در سال ۹۹ به شکل فوریتی در دستور کار قرار گرفت و در حدود ۷۰۰ قبر را به‌صورت چند طبقه آماده کردند که اگر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شدت گرفت از آن استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در طرح تهیه شده ۹ هکتار شامل ۴۷ درصد مساحت مختص عموم، ۲۰ درصد فضای خدماتی و ۳۳ درصد شامل معابر می‌شوند که فاز اول در بخش دوهکتاری معابر مشخص شده است.

مقسم ادامه داد: حدود شش هزار قبر در حال احداث است که ۲۰۰ قبر دو طبقه اجرا و برای یک هزار و ۴۰۰ قبر سه‌طبقه، قرارداد منعقد شده و در دست اقدام است.

به گفته وی، اقدامات زیربنایی برق، آب، گاز، تلفن و تأسیسات در حال انجام است و در فاز بعدی سردخانه و غسالخانه نیز احداث خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: در فاز اول طرح احداث قبور، سردرب، معابر مختلف سواره‌رو و پیاده‌رو، قطعه‌بندی، شماره‌گذاری، فضای سبز، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آبخوری، پارکینگ و دیواره‌های پیرامونی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: غیر از خرید زمین تاکنون برای آرامستان جدید افزون بر ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده که بیشتر بحث تسطیح و حفر قبرها انجام شده است.

مقسم با بیان اینکه شورای ششم کار خود را ابتدا با بحث آرامستان شروع کرد، گفت: در ابتدا زمین آرامستان با مشکل حقوقی و املاکی بین ورثه و واسطه‌ای که زمین خریداری شده بود، اختلاف مالی وجود داشت که انتقال کامل سند را با مشکل مواجه کرد و موضوع از طریق شکایت در دادگستری مطرح و طرفین وکلا فراخوانده شدند و در نهایت حکم به نفع شهرداری صادر شد.

وی از انعقاد قرارداد آرامستان با پیمانکار خبر داد و افزود: در ماه آینده آرامستان جدید به مرحله اجرا خواهد رفت.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر گرگان افزود: از سال آینده آرامستان جدید برای شهروندان قابل استفاده خواهد بود.

مقسم در توضیح اراضی آرامستان امامزاده عبدالله گرگان، گفت: زمین آرامستان فعلی در مالکیت سه طیف اوقاف و وامورخیریه، شهرداری وبنیادشهید است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت خود آرامستان و پارکینگ اطراف آن پرشده است و اوقاف هزینه‌های فرهنگی و خدماتی خود را برای آرامستان از فروش قبر با قیمت بالا و پایین تأمین می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: آن بخش از زمین‌هایی که مربوط به شهرداری است هزینه‌ای از شهروندان دریافت نمی‌شود و شهرداری تنها برای هزینه کفن، دفن، قبرکردن و شستشو مبلغی را دریافت می‌کند.

وی افزود: نظافت، رفت و روب و بخشی از زیباسازی کل فضای آرامستان فعلی به عهده شهرداری گرگان است.

مقسم با اشاره به مشکل شهرداری با اوقاف وامورخیریه استان بیان کرد: در جنب امامزاده عبدالله از سمت خیابان راه‌آهن (میدان ترمینال) زمین دو هزار متری که مالکیت آن با اداره اوقاف وامورخیریه است و اوقاف بدون هماهنگی باتوجه به اینکه کاربری زمین پارکینگ بوده است، قصد در تغییر آن به قبر داشت که فعلاً در حال مذاکره با اداره اوقاف هستیم.

گفتنی است؛ با توجه به اینکه شهروندان عادت دارند در جوار یک‌امامزاده‌ای دفن شوند، بهتر آن است که شهرداری گرگان قطعه‌ای را برای دفن شهدای گمنام در نظر بگیرد تا به معنویت فضا اضافه کنند.‌

کد خبر 748443

دیگر خبرها

  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • پروژه مشترک آلمان و فرانسه برای تولید تانک‌های مدرن
  • افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جدید سهند 
  • بنگاه‌های املاک همدان زیر ذره‌بین نظارت کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن
  • رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج
  • تیراندازی در خنداب برای عملیات تعقیب و گریز سارقان مسلح بوده است