Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابلاغ سیاست‌های اجرای طرح ملی «فهما» در نشست‌های آموزشی ویژه کانون‌های مساجد تهران، حمایت گشت‌های داوطلبانه از مساجد و مراکز اسلامی آمریکا و محکومیت حملات مکرر به مسجد ابراهیمی ازجمله اخبار حوزه مسجد در دوم دی‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در دومین روز از دی ماه ۹۸:

 

حمایت گشت‌های داوطلبانه از مساجد و مراکز اسلامی آمریکا

 

 

به نقل از «الجزیره»، با افزایش جرایم تنفرآمیز علیه اقلیت ها به ویژه مسلمانان در ایالت متحده آمریکا به ویژه پس از ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، ده ها فعال مسلمان شهر نیویورک با انجام گشت های داوطلبانه، از مساجد و مراکز اسلامی حمایت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فعالان مسلمانان کاری مشابه گشتی های پلیس را در مناطقی از نیویورک که مسلمانان ساکن هستند، انجام می دهند تا جلوی هر گونه حملات را بگیرند و مراقب باشند کسی از اسلحه سوء استفاده نکند.

 

«محمد خان»، مدیر ارتباطات در گشت های حمایت از مسلمانان، گفت: وجود گشت ها در اطراف مساجد و اماکن عبادی مانعی برای اقدامات افراد خرابکار محسوب می شود و جلوی حملات احتمالی آنان را می گیرد و یا حملات آنان را کاهش می دهد.

 

وی افزود: هر کسی قبل از ارتکاب جرم با دیدن دوربین ها و ماشین های گشتی مشابه ماشین پلیس درباره اینکه این کار را انجام دهد یا نه، تامل می کند و همین امر جلوی اقدامات آنان را می گیرد.

 

محمد خان در ادامه اظهار کرد: علاوه بر آن بین افراد بی خانمان غذا توزیع کرده و به مردم مشاوره می دهیم.

 

وی تصریح کرد: در زمانی که پلیس نیویورک برای تحقیق در حوادث امنیتی شتاب می کند، گشت ها نیز همزمان به کمک پلیس می آیند و این روند تسریع پیدا می کند و جنایتکاران حساب کار خود را کرده و کسانی که نیازمند حمایت قانونی هستند نیز احساس امنیت می کنند.

 

در همین راستا، یکی از ساکنان منطقه نیویورک در این باره، گفت: وضعیت الان تغییر کرده و ما می دانیم صبح و شب کسانی هستند که مراقب ما و مساجدمان هستند.

 

وی افزود: حدود 400 مسجد نیویورک در معرض حملات احتمالی قرار دارند که برخی از این مساجد را پلیس در هنگام نماز حمایت می کند، اما برخی دیگر نیاز به حمایت داشتند که این امکان با حضور گشت های داوطلبانه فراهم شد.

 

این شهروند ساکن نیویورک خاطرنشان کرد: با وجود آنکه گشت های داوطلبانه در بخش هایی از شهر نیویورک خدمت می کنند، انتظار می رود این اقدامات افزایش یابد؛ هر چند برخی تلاش دارند تا کار آنان را زیر سوال ببرند.

 

ابلاغ سیاست‌های اجرای طرح ملی «فهما» در نشست‌های آموزشی/ رتبه قابل قبول کانون‌های تهرانی

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی رابطین طرح ملی «فهما(پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران)» در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران، اظهار کرد: پس از ابلاغ طرح ملی فهما، کانون های مساجد استان تهران بستر و فرصت جدیدی را برای فعالیت های فرهنگی هنری پیدا کرده اند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران تصریح کرد: بعد از اجرای این طرح، کانون های مساجد، شهرستان ها و استان های برتر در سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران معرفی می شوند.

 

حجت الاسلام قدیریان با اشاره به شیوه اجرای طرح ملی «فهما(پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران)» در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران، تصریح کرد: در همین راستا در حوزه اطلاع رسانی و آموزش کانون های مساجد در مورد این طرح، یک کار ابتدایی انجام شد و 62 کانون فرهنگی هنری مساجد به عنوان کانون رابط در سطح استان تهران مشخص و معرفی شدند و طی مراسمی احکام رابطین این طرح ابلاغ شد.

 

وی در ادامه ابراز کرد: هر کانون رابط، 25 کانون فرهنگی هنری را تحت پوشش آموزشی قرار می دهد تا شیوه ثبت فعالیت ها در سامانه «بچه های مسجد» را به آنها آموزش دهند.

 

حجت الاسلام قدیریان تاکید کرد: ضمن اینکه در 10 شهرستان استان تهران نیز برنامه آموزشی رویداد ملی فهما برگزار و سیاست های اجرای این رویداد ملی به کانون ها ابلاغ شد تا بدانند در این بستر چگونه می توانند فعالیت داشته باشند و فعالیت های فرهنگی هنری را به جامعه انعکاس دهند.

 

وی با اشاره به رتبه مطلوب کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در اجرای این طرح تا کنون، خاطرنشان کرد: هم اکنون کانون ها در حال ثبت فعالیت هایشان در سامانه بچه های مسجد هستند.

 

محکومیت افزایش حملات به مسجد «ابراهیمی»

 

به نقل از «آناتولی»، «حفظی ابوسنینه»، مدیر مسجد«ابراهیمی» امروز (دوشنبه، دوم دی ماه) گفت: شهرک نشینان افراطی به مناسب «عید انوار»، شمعدان «سمبل یهودیت» را در مسجد ابراهیمی گذاشته و اقدام به انجام اعمال آئین تلمودی کردند.

 

وی افزود: آنچه امروز در مسجد ابراهیمی به وقوع می پیوندد، هتک حرمت به این مسجد است و صهیونیست ها با این اقدام سعی دارند بر مسجد ابراهیمی سیطره یابند.

 

مدیر مسجد ابراهیمی تاکید کرد: اشغالگران رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان در بخش هایی از این مسجد که در سال 1994 میلادی بر آن تسلط یافته اند، آئین تلمودی انجام می دهند.

 

ابوسنینه در ادامه خواستار حمایت بین المللی از این مسجد شد و گفت: مسجد ابراهیمی متعلق به مسلمانان است و یهودیان حقی بر آن ندارند.

 

از سال 1994 میلادی مسجد ابراهیمی به دو بخش میان مسلمانان و یهودیان تقسیم شد که از آن سال شهرک نشینان به مسجد ابراهیمی وارد شده و در اعیاد یهودی نیز در این مسجد حاضر می شوند و از ورود مسلمانان به این مسجد جلوگیری می کنند.

 

درضمن، در این مسجد مزار حضرت ابراهیم(ع) نیز واقع شده که به آن حرم ابراهیمی نیز می گویند.

 

اجرای طرح بازدید از مساجد در ابوظبی

 

به نقل از «الوطن»، اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی با همکاری اداره کل امور اسلامی و اوقاف، برنامه گردشگری مساجد را به عنوان بخشی از برنامه‌های دولت امارات در سال «تسامح» آغاز کرد.

 

در این طرح، گردشگران با تاریخ و فرهنگ اسلامی و مساجد آشنا می شوند.

 

این برنامه با حضور پدر «اندرو تومسون» از کلیسای قدیس یوسف و کشیش «فخرو بیشوی» از کلیسای قبطی های ابوظبی و «عمر حبتور الدرعی»، مدیر اجرایی امور اسلامی و هیات کل امور اسلامی و اوقاف و «سعید راشد السعید»، مدیر اداره بازاریابی و گردشگری اداره فرهنگ و گردشگری آغاز شد.

 

یک هیات از اوقاف و کلیسای ابوظبی برای انعکاس فرهنگ تسامح و تحکیم همکاری میان موسسات میراث اسلامی از تعدادی از مساجد تاریخی امارات بازدید کردند.

 

این هیات از مساجد تاریخی «شیخ زاید بن سلطان» در «خالدیه» و «مسجد مریم ام عیسی» در «المشرف» بازدید کردند.

 

در این بازدید نقش دینی، تاریخی و اجتماعی مساجد به بازدیدکنندگان معرفی و درباره معماری مساجد نیز اطلاعاتی به آنها داده شد.

 

«علی حسن الشیبه»، مدیر اجرایی بخش گردشگری اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی، گفت: با همکاری هیات کل امور اسلامی و اوقاف این اقدام در راستای معرفی تمدن و فرهنگ اسلامی ابوظبی بازدید از مساجد صورت می گیرد.

 

وی بیان کرد: بازدید از مساجد با معرفی مفاهیم دین اسلام و تشویق به آراسته شدن به تسامح و اخلاق ناب صورت می گیرد و در این بازدیدها، مساجد به گردشگران معرفی می شوند و درباره معماری آن نیز اطلاعاتی به بازدیدکنندگان ارائه می شود.

 

برنامه هفتگی مسجد دانشگاه تهران

 

 

برنامه های هفتگی مسجد دانشگاه تهران بعد از اقامه نماز به شرح زیر است:

 

 بعد از اقامه نماز ظهر و عصر

 

شنبه درس هایی از قرآن حجت الاسلام قرائتی

 

یکشنبه تفسیر سوره حدید حجت الاسلام قاسمیان

 

دوشنبه روزی با دانشگاه با حضور اعضای هیأت علمی یا مسئولین دانشگاه تهران

 

سه شنبه شرح صحیفه سجادیه توسط حجت الاسلام کاظم صدیقی

 

نماز مغرب و عشاء

 

سه شنبه سلسله محافل انس با قرآن با حضور استاد محسن یاراحمدی

 

چهارشنبه هویت جوان مومن انقلابی با حضور حجت الاسلام جلالی بعد از نماز مغرب و عشاء

 

پنجشنبه جلسات هفتگی دعای کمیل با حضور حجت الاسلام پویا

 

صبحگاه

 

سه شنبه قرائت زیارت عاشورا با نوای حاج سعید حدادیان از ساعت ۷ و ۳۰

 

آموزش قرآن توسط سعید پرویزی در مسجد ولیعصر(عج)

 

 

جلسه آموزش قرآن سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان یکشنبه‌ها در مسجد ولیعصر(عج) واقع در بلوار ابوذر، بین پل ۵ و ۶ برگزار می‌شود.

 

این جلسه ویژه آقایان در تمام مقاطع سنی(خردسالان، نوجوانان و جوانان و بزرگسالان) در تمامی سطوح مبتدی و پیشرفته است که طی آن به آموزش فنون صوت و لحن و ارتقای توانمندی و مهارت قاریان پرداخته می‌شود.

 

یادآور می‌شود، پیش از این جلسه آموزشی این قاری بین‌المللی در مسجد حضرت زینب(س) در میدان صادقیه، بلوار فردوس غربی، خیابان ورزی شمالی برگزار می‌شد که به دلیل عدم همکاری‌های لازم این جلسه تعطیل شده است.

 

آماده کردن ۱۰۰۰ مسجد قاهره برای پخش هماهنگ اذان

 

 

به نقل از «الوفد»، «مختار جمعه»، وزیر اوقاف مصر مقابل کمیته امور خارجی پارلمان این کشور گفت: هماهنگی های لازم میان وزارتخانه، الازهر و دارالافتاء برای پخش اذان یکپارچه صورت گرفته و مقرر است کسی در امور اختصاصی دیگری دخالتی نداشته باشد.

 

وی افزود: الازهر وظیفه آموزشی و اوقاف وظیفه مدیریت مساجد را بر عهده دارد و به همین دلیل قرار شده تا اذان یکپارچه باشد و وزارتخانه اوقاف با یکی از شرکت های مربوطه در مورد انجام این کار هماهنگی های لازم را انجام داده است.

 

مختار جمعه تصریح کرد: کارهای نهایی پخش اذان یکپارچه در یک هزار مسجد تا پایان ماه جاری انجام می شود و این مساجد آماده پخس اذان یکپارچه می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه مکان جغرافیایی در زمان اذان تاثیر دارد، گفت: هر مکان جغرافیایی اذان خود را پخش می کند.

 

وزیر اوقاف مصر در ادامه بر وحدت خطبه های یکپارچه جهت انتشار افکار میانه روانه تاکید کرد و گفت: خطابه های دینی بر روی جوانان متمرکز است و آنان را به عشق وطن و نیکی به والدین تشویق می کند.

 

جمعه همچنین نسبت به خطبه های افراطی هشدار داد و گفت: خطابه های دینی افراطی همه را به خطر می اندازد.

 

وی در پایان تاکید کرد: پخش یکپارچه اذان و خطبه ها نیازمند توجه وزارت اوقاف است و هماهنگی با موسسه های دینی رسمی در کشور در این زمینه صورت گرفته است.

 

اقامه نماز باران در «مسجد الرحمن» سیدنی

 

به نقل از «sbs»، مسلمانان در جنوب غربی سیدنی نماز باران را برای نزول رحمت الهی در مسجد «الرحمن» این شهر اقامه کردند.

 

مسجد الرحمن که اقامه نماز باران را ترتیب داده است از همه مردم خواست تا قبل از نماز به مدت سه روز برای از بین رفتن خشکسالی روزه بگیرند.

 

«یوسف نبها»، امام مسجد الرحمن در این باره گفت: ما نماز باران را به خاطر برون رفت از خشکسالی و شرایط سختی که اکنون در آن زندگی می کنیم، اقامه کردیم.

 

وی افزود: ما تلاش می کنیم تا در این بحران و سختی در کنار مردم باشیم تا علاوه بر کمک به آنها منعکس کننده جنبه انسان دوستانه دین خود باشیم.

 

امام مسجد الرحمن سیدنی همچنین گفت: ما باید وظیفه واقعی شهروندی خود را برای کمک به مردمی که در این کشور زندگی می کنند، انجام دهیم.

 

نوامبر سال گذشته نیز مسجد الرحمن، هزار دلار را به خدمات اطفای حریق و افراد و مکان هایی که در نتیجه آتش سوزی دچار آسیب شده اند، اختصاص داد.

 

مسئولان این مسجد همچنین برای نشان دادن حمایت خود به صلیب سرخ استرالیا رفتند تا با اهدای خون و پول به همنوعان خود کمک کنند.

 

در حال حاضر بیش از 500 هزار مسلمان در استرالیا زندگی می کنند.

 

گفتنی است، گرایش به اسلام در میان بومی های استرالیا به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و این مسئله به علت عملکرد مسلمانان و تعامل سازنده آنها با فرهنگ و تمدن این کشور است.

 

بزرگداشت حماسه ۹ دی در مسجد دانشگاه امیرکبیر

 

در آستانه حماسه نهم دی، ویژه برنامه بزرگداشت روز بصیرت در مسجد دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، این ویژه برنامه با سخنرانی حجت الاسلام سید محمد میلاد سالار و با مداحی امیر عباسی در این مسجد سوم دی ماه بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.

 

یادآور می شود، دانشگاه صنعتی امیر کبیر در خیابان حافظ، روبروی خیابان سمیه واقع شده است.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد استان بوشهر خبرگزاری شبستان شب یلدا طرح ملی فهما روزنامه استان همدان شب یلدا کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های مسجدی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۷۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی مساجد در اردبیل فعالیت می کنند
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • درگذشت امام جماعت مسجدی در اندونزی هنگام نماز صبح+ فیلم
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • اجرای موفقیت‌آمیز آزمون نمونه‌های طرح پیش بسته‌بندی در خراسان جنوبی