Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه استانها: زنجان همواره در مسیر تحولات سیاسی در کشور نقش مؤثری داشته به نوعی که در بسیاری از جریان‌های سیاسی آغازگر بوده و توانسته فرایندهای را در دوره‌های مختلف انتخابات رقم بزند که در این میان نقش مطبوعات و رسانه ها در این روند مؤثر بوده است.

سیاسی بودن یا سیاست زدگی همواره وجه تمایزهای را برای روند قالب در انتخابات مختلف رقم زده‌اند و اگر نگاهی به ادوارِ گذشته انتخابات در استان زنجان داشته باشیم تنوع در رفتارها و خصوصیات رفتار انتخاباتی در استان زنجان به عینه خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات زنجان در تضاد با رویکرد انتخاباتی کشور

فارغ از اینکه کدام جریان سیاسی قدرت سیاسی را در استان زنجان در دست داشته می‌توان به عینه از نوع انتخاب کاندیدها دید که مردم حوزه انتخابیه زنجان همواره به جریان مقابل جریان سیاسی حاکم رأی داده‌اند هر چند این نوع رفتار سیاسی در سایر حوزه های انتخابیه استان زنجان بنا به رویکردهای موجود و عملکرد مسئولان جریان حاکم متفاوت بوده است.

اصلاح طلب، اصولگرا، مستقل و مدعیان خدمت هرگز نتوانسته رابطه انچنان نزدیکی با مطبوعات و رسانه‌ها درروند تبلیغات انتخاباتی داشته باشند و همواره از قضاوت خود از طریق رسانه‌ها توسط رسانه‌ها فرار کرده‌اند و سعی کرده‌اند همان شکل سنتی تبلیغات که با حضور در جمع‌های عمومی و دادن وعده‌های که خودشان هم می دانند عملی نمی‌شود مردم را برای رأی دادن به آنها قانع کنند.

از پخش گونی‌ها آرد، چادر، پول نقد، سیم کارت تا رأی های اتوبوسی روند به سمت وعده ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی رسیده است

از پخش گونی‌ها آرد، چادر، پول نقد، سیم کارت تا رأی های اتوبوسی روند به سمت وعده ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی رسیده، کسانی که خودشان هم به وظایف یک نماینده مجلس آشنا نیستند وعده‌های در حد یک رئیس جمهور می‌دهند همان‌گونه که کسانی که در ادوار گذشته انتخابات شورای شهر وعده در حد و اندازه یک نماینده مجلس را می‌دادند.

در این میان با وجود تلاش‌های صورت گرفته در بین رسانه‌ها و مطبوعات استان برای آشنا کردن مردم و حتی دواطلبان با معیارها و اختیارات یک رئیس جمهور، نماینده مجلس و شورا، هنوز کارهای نکرده بسیاری وجود دارد. کارهای که یک رسانه‌ها و مطبوعات به آن نپرداخته‌اند و یا اینکه در زمان پرداختن به این موضوع با تهدید و توهین دواطلبان و حامیان آنها مواجه شده‌اند.

همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شورا با وجود همه محاسنی که دارد باعث شده انتخابات شوراها تحت تأثیر فضای غالب انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد به نوعی که در روند تبلیغات انتخابات اقناع عمومی برای بررسی دقیق و آگاهانه کاندیدها را تحت تأثیر قرار داده و شفاف سازی خوبی در این روند صورت نمی‌گیرد.

تردید در خصوص عملکرد رسانه‌ها و مطبوعات استان در زمینه ارائه تعریف و انتقال مفاهیم

اگر بگوییم رسانه‌ها و مطبوعات استان در زمینه ارائه تعریف و انتقال مفاهیم یک انتخاب شایسته موفق عمل کرده اند در یک نگاه منصفانه نمی‌توان چنین ادعای را بیان کرد. هرچند دلایل موجه و غیرموجه زیادی در این امر دخالت دارند ولی برای عدم موفقیت احتمالی در این زمینه نیز باید موارد زیادی را مورد تحلیل و کنکاش قرارداد.

تهدید و تطمیع هوچی گری برخی از کاندیداها و حامیان آنها همواره باعث شده بستر برای بیان واقعیت‌ها توسط رسانه‌ها و مطبوعات تنگ شود و کسانی که با ابزارها و ترفندهای مختلف خود را محقق برای رسیدن به کرسی نمایندگی مردم می‌دانند برای رسیدن به هدفشان به هر حربه‌ای متوسل می‌شوند.

یکی از چالش های رسانه ها در استان زنجان نداشتن امکانات و پشتوانه مالی و لجستیکی مناسب برای تولید محتوای مناسب، متنوع و غنی مبتنی با شرایط روز است

چهار روزنامه و ۲۸ نشریه و نمایندگی روزنامنه های سراسری و همچنین نمایندگی همه خبرگزاری های فعال کشور در استان زنجان فعال هستند و همواره در طی دوره های مختلاف انتخاباتی تعامل سازنده و تاثیرگذار با مجریان انتخاباتی برای توسعه مشارکت مردمی در انتخابات دارند.

مدیر مسئول سایت همدلی استان زنجان، در این خصوص می گوید: یکی از چالش های رسانه ها در استان زنجان نداشتن امکانات و پشتوانه مالی و لجستیکی مناسب برای تولید محتوای مناسب، متنوع و غنی مبتنی با شرایط روز است.

احمد اسدی با بیان اینکه در عصر ارتباطات رسانه ها در آگاهی و هدایت افکار عمومی نقش تاثیرگذاری دارند، می افزاید: انتخابات به عنوان مهم ترین رویداد سیاسی در کشورها، منجمله کشور ما برای چرخش نخبگان و شتاب بخشی به توسعه کشور اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه می دهد: از این رو برای معرفی افراد دارای صلاحیت و آگاهی برای انتخاب صحیح رسانه‌ها در فرآیند انتخابات نقش کلیدی دارند.

اسدی می گوید: مسئولان استان هرچند مدعی حمایت از رسانه های استانی هستند اما عملاً رسانه ها حمایت لازم را نداشتند و با روش های سنتی و در حد بضاعت به تولید محتوا و ارتباط با مخاطبان خود پرداخته و می‌پردازند.

مدیر مسئول سایت همدلی استان زنجان، با بیان اینکه در سال جاری با ابتکار مسوولان استان شورای اطلاع رسانی استان ایجاد شد که در روزهای اخیر محوریت آن موضوع انتخابات است‌، متذکر می شود: این شورا کاملاً ترکیبی حاکمیتی دارد و مشارکت رسانه ها در آن مناسب نیست. در جلسه آخر آن نیز نظرات رسانه ها در این خصوص اخذ نشد و به نظرات اعضای آن بسنده شد!

اسدی می گوید: این شورا می تواند عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد و در خصوص انتخابات نیز اقدامات فراگیر در فضای رسانه ای استان محقق شود.

وی می افزاید: با این حال رسانه های می توانند به صورت مستقل نسبت به آگهی بخشی و هدایت افکار عمومی در فضای سیاسی استان نقش مهمی را ایفا کنند و مشارکت در انتخابات را افزایش دهند.

بی شک مطبوعات زنجان با وجود همه فعالیت های که در زمینه برگزاری انتخابات داشته هنوز انچنان که باید نتوانسته با نقطه آرمانی در زمینه ارتقاء سواد سیاسی و رفتار انتخاباتی جامعه فاصله دارند.

کد خبر 4804970

منبع: مهر

کلیدواژه: مشارکت مردم در انتخابات مطبوعات مجلس شورای اسلامی زنجان بوشهر ایلام تعطیلی مدارس شهرکرد گرگان قزوین آلودگی هوا خطبه های نماز جمعه انتخابات مجلس شورای اسلامی شب یلدا بیرجند یاسوج استانداری تهران بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۷۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌شناسی راهکار تقویت فرآیند جبهه‌ سازی در عرصه فرهنگی است

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جلسه از سلسله نشست‌های رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان گیلان ظهر سه شنبه با هدف مرور و بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون تشکیل جبهه فرهنگی و کارکردهای آن برگزار شد.

«راضیه فلاح» فعال فرهنگی در این نشست با بیان اینکه هنوز جبهه فرهنگی به معنای عام آن به طور کامل در کشور شکل نگرفته اظهار کرد: تحقق جبهه سازی در عرصه فرهنگ نیازمند پشتوانه فکری و تئوریک است؛ همانند عملکرد یکپارچه حزب جمهوری اسلامی در سال‌های اولیه انقلاب.

این فعال فرهنگی با تاکید بر لزوم توجه به سیر کار تشکیلاتی در فرایند جبهه‌سازی گفت: ارزش و اهمیت کار تشکیلات تا چندسال گذشته مورد توجه نبود و هر گروهی با توجه به سلیقه شخصی خودش پیش می‌رفت اما امروز این فرایند در حال اصلاح است.

وی جبهه سازی در عرصه فرهنگی را کاری جدی و عمیق دانست و تصریح کرد: حضور شخصیت‌هایی مانند حجت‌الاسلام پناهیان و همراهی آن‌ها با جبهه فرهنگی به تقویت پشتوانه فکری جبهه کمک خواهد کرد.

فلاح موازی کاری مجموعه‌های فرهنگی را از جمله آفت‌های حوزه جبهه سازی دانست و تصریح کرد: عدم هم افزایی و هم فکری مجموعه‌های فرهنگی در اجرای عملیات‌های فرهنگی سبب شده تا نقشه راه مشخصی وجود نداشته باشد و موازی کاری ایجاد شود.

لزوم اتحاد و هم افزایی مجموعه‌های فرهنگی

«سیده زهرا نیک پی» یکی دیگر از فعالان فرهنگی گیلان نیز در این نشست با تاکید بر لزوم اتحاد و هم افزایی مجموعه‌های فرهنگی اظهار کرد: مجموعه‌های فرهنگی در شرایط کنونی باید از اختلافات پرهیز کنند و با همفکری و هم افزایی در مسیر جبهه سازی فرهنگی گام بردارند.

این فعال فرهنگی آسیب‌شناسی و بررسی فرایند اقدامات فرهنگی را از جمله الزامات تقویت فعالیت‌های مجموعه‌ها در عرصه فرهنگی دانست و گفت: آسیب‌شناسی تشکیلات از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ است.

وی با اشاره به نقش اثرگذار جوانان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی افزود: جوانان می‌بایست در رأس مجموعه‌های فرهنگی قرار بگیرند و با شنیدن انتقادات، راهکارها و پرهیز از منیت به دنبال تعالی تشکیلات فرهنگی باشند.

کد خبر 6099353

دیگر خبرها

  • تور رسانه‌ای شهرداری شهرکرد هم‌زمان با روز شهرکرد برگزار می‌شود
  • شمسایی: جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد نفع دارد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه
  • شمسایی: منفعت برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه است
  • آسیب‌شناسی راهکار تقویت فرآیند جبهه‌ سازی در عرصه فرهنگی است
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • لزوم کیفی سازی نظارت بازرسان بر بازار
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران