Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-با خوراکی‌ها و داروهایی آشنا شوید که مصرف آن‌ها روی داروی کنونی شما تاثیر منفی می‌گذارند و خاصیت درمانی آن را کاهش می‌دهد، از بین می‌برد یا بیشتر و خطرناک‌تر می‌کند.

 برخی خوراکی‌ها، مواد غذایی یا داروها با هم جور در نمی‌آیند. ممکن است داروهایی را بشناسید که با هم تداخل دارویی داشته باشند و نتوانید آن‌ها به طور همزمان مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما فراموش نکنید که خوراکی‌ها هم ممکن است با داروها تداخل داشته باشند و نتوانید برخی مواد غذایی را با بعضی از داروها مصرف کنید. قبل از این که داروی خاصی را برای اولین بار مصرف کنید، با پزشک یا داروساز صحبت کنید و در مورد چیزهایی که باید از آن‌ها دور بمانید مشورت نمایید.

گریپ فروت

این میوه، که از مرکبات است، شیوه جذب دارو در سلول‌های خاص معده و حرکت آن در بدن را تغییر می‌دهد و روی بیش از ۵۰ نوع دارو تاثیر منفی دارد. این میوه تاثیر برخی داروها مانند فکسوفنادین، که برای آلرژی یا حساسیت مصرف می‌شود، را کمتر می‌کند و تاثیر برخی دیگر از داروها را خیلی قوی می‌کند. مثل داروی آتورواستاتین یا لیپیتور که برای پایین آوردن کلسترول شما مصرف می‌شود.

شیر

این محصول لبنی پردازش و تجزیه برخی از آنتی بیوتیک‌های خاص در بدن را با سختی مواجه می‌کند. مواد معدنی موجود در شیر مانند کلسیم و منیزیم و هم چنین پروتئین کازئین شیر بخشی از دلایل هستند. اگر آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، حتما در مورد غذاها و نوشیدنی‌هایی که باید از خوردن آن‌ها در زمان مصرف دارو پرهیز کنید آگاه شوید.

شیرین بیان

برخی افراد از شیرین بیان به عنوان یک داروی گیاهی برای کمک به هضم و گوارش غذا استفاده می‌کنند و برخی دیگر از آن به عنوان طعم‌دهنده و برای خوشمزه شدن غذا بهره می‌برند. اما گلیسیرین، ماده شیمیایی موجود در شیرین بیان، می‌تواند تاثیر برخی از داروها شامل سیکلوسپورین را تضعیف کند. سیکلوسپورین برای افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند تجویز می‌شود تا به اندام جدید واکنش منفی نشان ندهند و جلوی پس زدن آن را بگیرند.

شکلات

شکلات تلخ هم می‌تواند تاثیر داروهای خواب‌آور یا آرام‌بخش مثل زولپیدم تارترات (آمبین) را تضعیف کند. ممکن است شکلات قدرت برخی از داروهای محرک مانند متیل فنیدات یا ریتالین را بیشتر کند. اگر مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز یا MAO inhibitor برای درمان افسردگی مصرف می‌کنید، احتمال دارد فشار خون شما را به طور خطرناکی افزایش دهد.

مکمل آهن

مکمل آهن تاثیر داروی لووتیروکسین یا سینترویید را کاهش می‌دهد؛ این دارو زمانی تجویز می‌شود که هورمون تیرویید در بدن شما به اندازه کافی ساخته نمی‌شود و به عبارت دیگر مبتلا به بیماری کم‌کاری تیرویید هستید. اگر این دارو را به همراه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنید، حتما اطمینان حاصل نمایید که آهن در ویتامین وجود نداشته باشد. اگر نیاز به مصرف مکمل آهن دارید، از پزشک خود بخواهید زمان تجویز دارو را طوری تنظیم کند که با زمان مصرف مکمل آهن تداخل نداشته باشد.

قهوه

قهوه تاثیر داروهای ضدروانی مانند لیتیوم و کلوزاپین را کاهش می‌دهد، اما تاثیر و عوارض جانبی برخی دیگر از داروها را افزایش می‌دهد. آسپرین و اپینفرین (برای درمان واکنش‌های حساسیتی استفاده می‌شود) و آلبوترول (توسط اسپری برای مشکلات تنفسی تجویز می‌شود) از جمله این داروها هستند. قهوه باعث می‌شود آهن در بدن شما به سختی جذب و استفاده شود.

آنتی هیستامین

این دارو در عطسه و آبریزش بینی، که به دلیل حساسیت ایجاد می‌شود، مفید است، اما برخی از آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش تاثیر داروهای فشار خون بالا شوند و ضربان قلب شما را افزایش دهند. اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید، در مورد حساسیت خود و نحوه کنترل آن با پزشک مشورت می‌کنید.

داروهای ضد صرع یا AED

این داروها می‌توانند حملات صرع را در افرادی که دچار غش کردن ناگهانی یا صرع می‌شوند کنترل کند. اما داروهای ضدصرع باعث کاهش تاثیر قرص‌های ضدبارداری برای پیشگیری از حامله شدن می‌شوند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این داروها تاثیر برخی دیگر از داروها را بیشتر می‌کند و منجر به بروز عوارض جانبی جدی و خطرناک می‌شود.

ویتامین کا یا پتاسیم

اگر داروی وارفارین برای درمان و پیشگیری از لخته خون مصرف می‌کنید خوب است بدانید که چقدر ویتامین K یا پتاسیم باید مصرف کنید. این دارو می‌تواند تاثیر رقیق شدن خون را کمتر کند و خطر لخته شدن خون در بدن شما را افزایش دهد. کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کلم برگ، جعفری و اسفناج برخی از رایج‌ترین غذاهایی هستند که مملو از ویتامین K هستند. سعی کنید هر روز به یک میزان از این غذاها را در رژیم غذایی خود مصرف کنید تا میزان وارفارین در خون شما در اندازه مشخصی ثابت بماند.

جینسنگ

این گیاه می‌تواند تاثیر وارفارین را کمتر کند. علاوه بر این، اگر داروهای هپارین یا آسپرین برای رقیق شدن خون مصرف می‌کنید و همین طور داروهای غیراستروییدی ضدالتهاب مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌خورید، احتمال خونریزی داخلی در بدن شما را بیشتر می‌شود. اگر مهارکننده مونوآمین اکسیداز مصرف می‌کنید، با خوردن جینسنگ مشکلاتی مانند سردرد، مشکلات خواب، بیش فعالی و عصبی شدن در شما بروز می‌کند.

گل راعی (گل شهناز)

گل راعی با نام علمی St. John’s Wort یک داروی گیاهی است که گاهی برای درمان افسردگی به کار می‌رود، اما یک درمان اثبات شده برای این بیماری یا دیگر مشکلات سلامتی به شمار نمی‌رود. این گیاه می‌تواند باعث شود کبد شما آنزیم‌هایی ترشح کند که تاثیر برخی داروها ضعیف شود. این آنزیم‌ها در واقع منجر به بروز واکنش‌های شیمیایی خاص در بدن و در نهایت کاهش تاثیر داروها می‌شود. این داروها شامل داروهای کلسترول مانند لوواستاتین (آلتروپریو و مواکور)، داروی اختلال نعوظ سیلدنافیل (ویاگرا)، و دیگوکسین (لانوکسین) که برای درمان بیماری‌های قلبی خاص تجویز می‌شود از آن جمله هستند.

گینکو یا کهَن‌دار

برخی افراد از گیاه گینکو برای کمک به درمان فشار خون بالا، زوال عقل، زنگ زدن گوش (تینیتوس) یا پیشگیری از آن و بیماری‌ها یا عوارض دیگر استفاده می‌کنند، اما تحقیقات هنوز مؤثر بودن این داروی گیاهی را تایید نکرده است. این دارو می‌تواند تاثیر داروهایی که برای کنترل حملات صرع به کار می‌روند مانند کاربامازپین (کارباترول، اکوئترو و تگرتول) و والپروییک (دپاکین، دپاکوت و استراوزور) را تضعیف کند.

مصرف دارو طبق تجویز پزشک

تقریبا حدود ۵۰ درصد از داروها طبق تجویز پزشک مصرف می‌شوند. مردم اغلب کمتر از آنچه که نیاز بدنشان است دارو را مصرف می‌کنند، داروهایشان را به طور اتفاقی و هر وقت دلشان خواست مصرف می‌کنند یا بین مصرف داروها فاصله‌های طولانی می‌اندازند. تمام این‌ها می‌تواند تاثیر داروها را ضعیف کند. حتما اطمینان حاصل کنید که برنامه درمانی خود را کاملا فهمیده‌اید و دستورات پزشک را به درستی و با دقت دنبال می‌کنید.

روزیاتو

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۹۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، باز هم بازار مسکن وارد سال انتخاباتی آمریکا شده است! این جمله برای بسیاری از فعالان حوزه املاک و مستغلات دلهره‌آور است چون صاحبان خانه، سرمایه‌گذارها و اقتصاددانان مشتاق پیش‌بینی این موضوع هستند که انتخابات آینده آمریکا در نوامبر سال 2024 چه تاثیری روی قیمت مسکن خواهد داشت. 

نظرسنجی اخیر Investopedia نشان داد که بیش از نیمی (61%) از سرمایه‌گذاران، نگران تاثیر انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 بر پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری هستند. اما آیا در ایران هم باید نگران قیمت مسکن در سال جاری و سال‌های بعد از آن باشیم؟ آیا قیمت اقلامی مانند قیمت میلگرد و سیمان به‌عنوان مصالح اصلی قیمت مسکن را بالاتر می‌برد؟

قیمت ارز و درصد تورم چطور روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارند؟

قیمت دلار عامل اصلی افزایش قیمت محصولات و کالاها در بازار ایران است. بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم که با افزایش ناگهانی و جهشی قیمت ارز، حتی بسیاری از عرضه‌کنندگان کالاهای مختلف از فروش خودداری کرده‌اند تا مطمئن شوند دلار پایین نمی‌آید. 

نکته اصلی اینجاست که افزایش قیمت دلار به‌سرعت روی بازار ایران تاثیر می‌گذارد و همه محصولات و کالا و خدمات چندبرابر شده و بواسطه آن نیز قیمت مسکن فورا بالا می‌رود. اما در مقابل، مواقعی که دلار کاهش پیدا می‌کند، تا این موضوع روی بازار مسکن و قیمت خانه تاثیر بگذارد مدتی زمان خواهد برد چون همواره بازار در مقابل تغییرات منفی قیمت مقاومت کرده و بسیاری از فروشندگان تصور می‌کنند این کاهش قیمت گذرا بوده و دوباره بالا می‌رود، در نتیجه برای فروش اقدامی نمی‌کنند. همین به‌عبارتی دست‌نگه‌داشتن مالکان برای معامله خانه، باعث رکود می‌شود که خود به‌صورت مستقیم روی بازار حساسی مانند مسکن تاثیر می‌گذارد. 

با فرض عدم شدت یافتن تحریم‌ها و فروش همین میزان نفت فعلی در آینده، اگر دولت همچنان برای تامین بودجه مانند سال‌های گذشته برای چاپ پول بدون پشتوانه اقدام کند، با وجود کسری پیش‌بینی شده در برنامه بودجه سال 1403، ممکن است سناریوهای رشد اقتصادی برای امسال با مشکل مواجه شده و حتی شاهد تورمی بالاتر از 45% باشیم. از طرفی چاپ پول بدون پشتوانه خود باعث کاهش استمرار سیاست‌های اقتصادی انقباضی دولت خواهد شد. در چنین شرایطی است که رکود بازار مسکن می‌تواند ادامه داشته باشد. 

این میزان تورمی است که سیاست‌های اقتصادی در مرزهای ایران ممکن است رقم بزند، اما باید دید که انتخابات آینده آمریکا چقدر روی وضعیت اقتصادی، میزان تورم و حتی نرخ دلار تاثیر می‌گذارد. این‌ها مواردی هستند که در کنار یکدیگر میزان رشد قیمتی بازار مسکن را رقم خواهند زد. بنابراین شاید انتخابات آمریکا میلیون‌ها کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرزهای ایران انجام شود، اما تاثیرش به ثانیه‌ای نخواهد کشید. 

چه چیزی بر قیمت مسکن در سال انتخابات آمریکا تاثیر می‌‌گذارد؟

درحالی‌که اغلب افراد در مورد بازار مسکن و مستغلات نظرات کارشناسی متفاوت و گاهی بدون پشتوانه علمی دارند، باید گفت که مهم‌ترین عامل در قیمت مسکن، خصوصا در ایران، میزان عرضه و تقاضا خواهد بود. البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت، عواملی مانند تورم و قیمت ارز که به‌صورت مستقیم و در لحظه باعث تغییراتی غیرقابل پیش‌بینی روی قیمت میلگرد، قیمت سیمان و در نهایت هزینه ساخت‌وساز و قیمت مسکن می‌شوند. 

سلامت اقتصاد مانند ثبات اقتصادی، درصد تورم واقعی و هزینه‌های زندگی در کنار نرخ بهره می‌تواند روی قدرت خرید افراد تاثیر بگذارد. همین عوامل در کنار یکدیگر رکودی را رقم زده‌اند که در چند سال گذشته شاهد آن بودیم. بنابراین عوامل اصلی در بازار املاک و مستغلات را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد. 

نرخ بهره ثبات اقتصادی تورم قیمت ارز هزینه ساخت میزان عرضه مسکن سیاست‌های دولت (مشوق‌های مالیاتی و یارانه‌ها) قدرت خرید مردم میزان نقدینگی

نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟

زمانی‌که عدم قطعیت روی هر یک از عوامل بررسی شده در بخش قبلی، سایه اندازد، بازار مسکن به رکود متمایل خواهد شد. در چنین شرایطی، اگر مردم اعتماد کمتری نسبت به خرید و فروش ملک داشته باشند، عرضه و تقاضا هر دو کاهش پیدا می‌کنند. بنابراین ممکن است بازار مسکن وحشت‌زده شود چون در سال منتهی به انتخابات آمریکا، اغلب مردم می‌خواهند در صورت تغییر نرخ بهره یا تغییر در سیاست‌های مالیاتی و مسکن، تکلیف خود را بدانند. 

اما عوامل اقتصادی کلان مانند تورم و برخی از اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی مانند جنگ و حتی بلایای طبیعی، همگی می‌توانند روی اعتماد خریدار و فروشنده در بازار مسکن تاثیر بگذارند. همه این موارد می‌تواند رکود بازار مسکن را در وضعیت فعلی نگه داشته یا حتی آن را به مسیری سوق دهد که سال 1403 برای ایرانیان سال ابر بحران مسکن نامیده شود.

قیمت مسکن در بازار ایران و نقش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

قیمت مسکن در بازار ایران با رشد تورم و جهش یک‌شبه قیمت ارز، رشد خواهد داشت. بنابراین پیروزی «بایدن» و «ترامپ»  و سیاست‌هایی که در مقابل ایران دارند می‌تواند به‌صورت‌مستقیم روی این دو شاخص و در نهایت روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد. 

با تجربه‌ای که ایران در زمان پیروزی و ریاست جمهوری ترامپ و حتی با پایان دوره ریاست جمهوری او در سال 1399 داشت، حتی با وجود کاهش ریسک‌های غیراقتصادی مانند کاهش احتمال وقوع جنگ و همین‌طور افزایش امید به کاهش میزان تحریم‌های ناعادلانه، بهبود اندکی در بازار مسکن را شاهد بودیم. بنابراین باتوجه‌به سطح ریسک غیراقتصادی و اقتصادی قابل پیش‌بینی در سال 1403 و تا قبل از مشخص شدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2024، قاعدتا شاهد کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز در مسکن و رکود این حوزه خواهیم بود. حتی ممکن است بسیاری از واحدهای در حال ساخت که قبل از انتخابات تکمیل می‌شوند وارد چرخه خرید و فروش نشوند چون سازندگان در این شرایط حفظ ملک را ترجیح می‌دهند تا تکلیفشان مشخص شود. 

قیمت مسکن با پیروزی ترامپ بیشتر می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید برای ساخت یک خانه به مصالح و تجهیزات زیادی نیاز خواهد بود که اصلی‌ترین آن‌ها میلگرد و سیمان و آجر و تیرآهن هستند. باتوجه‌به اینکه قیمت روز میلگرد 12 و انواع دیگر مصالح با قیمت دلار و رشد تورم هر روز بیشتر می‌شود، بنابراین دور از انتظار نیست که اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر روی ایران با پیروزی بایدن یا ترامپ، باعث تورم بیشتر شود.

به‌صورت‌کلی می‌توان گفت که قیمت مصالحی مانند قیمت میلگرد و سیمان و غیره، حدود 35% روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارند. بنابراین از آنجایی‌که قیمت این مصالح وابسته به نوسانات بازار ارز و قیمت دلار است، هر روز شاهد افزایش قیمت آن‌ها هستیم. 

حتی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز به تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1403 روی قیمت مسکن در ایران و ورود آن به یک ابر بحران اشاره کرده است. اما برخی از کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد معتقدند اثرگذاری پیروز میدان نبرد ریاست جمهوری آمریکا روی بازار مسکن ایران غیرمستقیم خواهد بود. 

پیش‌بینی تاثیر پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا روی قیمت مسکن

به گفته بسیاری از کارشناسان، پیروزی بایدن تاثیری مستقیم و قابل‌توجه روی ریسک غیراقتصادی و بواسطه آن روی انتظارات تورمی خواهد داشت. تورم نیز که بازوی اصلی تاثیرگذار روی قیمت مسکن در ایران است. 
این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات نوامبر 2024، قیمت دلار کاهش پیدا کرده و اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت ارز می‌تواند برای مدتی طولانی به ثبات برسد. در چنین شرایطی، بازار مسکن نیز از کاهش قیمت دلار تاثیر گرفته و قیمت مسکن می‌تواند کاهش قابل‌توجهی داشته باشد. البته کاهش قیمت مسکن به این موضوع نیز بستگی دارد که بنابه‌دلایل غیرقابل‌پیش‌بینی، ناگهان قیمت دلار دچار شوک نشده و افزایش لحظه‌ای نداشته باشد. 

پیش‌بینی تاثیر پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا روی قیمت مسکن

اما کارشناسان می‌گویند اگر ترامپ در این نبرد پیروز شود، احتمال افزایش نرخ دلار نیز وجود خواهد داشت چون سیاست‌های ترامپ در مقابل اقتصاد ایران می‌تواند وضعیت تورم را سخت‌تر کرده و در نهایت با افزایش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

بایدن یا ترامپ، کدام‌یک بازار مسکن را نجات می‌دهند؟

انتخابات آینده آمریکا با تاثیرگذاری روی نرخ دلار، میزان تحریم‌های اقتصادی و میزان تورم، باعث تغییراتی روی قیمت مسکن خواهد شد. پیروزی بایدن یا ترامپ می‌تواند تاثیر متفاوتی روی وضعیت اقتصادی ایران داشته باشد اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که پس از برگزاری انتخابات، تغییر در قیمت‌ها فورا اتفاق نخواهد افتاد. چون مالکان خانه‌ها منتظر تثبیت قیمت ارز می‌مانند و می‌خواهند میزان تاثیر آن روی تورم را ببینند. از طرفی باید تاثیر 35 درصدی قیمت مصالحی مانند قیمت میلگرد و سیمان و غیره در بازار مسکن را نیز در نظر داشت. بنابراین اگر در حوزه ساخت‌وساز فعالیت دارید بررسی قیمت روز میلگرد در سایت شرکت آیرومارت به نشانی iromart.com می‌تواند دیدی کلی نسبت به نوسانات قیمت ساخت مسکن به شما بدهد. به‌این‌ترتیب می‌توانید برای ساخت‌وساز بهتر بودجه‌بندی کنید تا قیمت‌ مصالح بیشتر از این میزان روی قیمت خانه تاثیر نگذارند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • اتفاق جالب در لیگ دسته 3 اسپانیا؛ تاثیر مستقیم مربی دروازه بان ها روی گل تساوی! / فیلم
  • تاثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ