Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ابوالفضل اصلانی در نشست خبری در اصفهان در مورد وضعیت دارو در کشور اظهار کرد: هم اکنون ۹۷ درصد نیاز دارویی در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ شرکت تولید داروی شیمیایی و گیاهی در کشور، افزود: سهم استان اصفهان در تولید دارو در کشور ۱۰ درصد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: با توجه به تعداد شرکت‌ها و ظرفیتی که در تولید دارو داریم مدعی هستیم که نه فقط داروی مورد نیاز کشور، بلکه داروی خاورمیانه را می‌توانیم تأمین کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلانی با اعلام اینکه هم اکنون ۳ درصد نیاز دارویی از خارج کشور تأمین می‌شود، افزود: ۶۸ درصد مواد اولیه دارویی و مواد جانبی در کشور تولید می‌شود و برای حدود ۳۲ درصد باقی مانده هنوز وابسته‌ایم که البته روز به روز کمتر می‌شود. همچنین بسته بندی اولیه و ثانویه دارو به صورت صد درصد در کشور انجام می‌شود.

وی با تأکید براینکه در مورد کمبودهای دارویی نظارت دقیقی وجود دارد و فرایند نظارت به صورت ۲۴ ساعته صورت می‌گیرد، تصریح کرد: درمجموع در استان اصفهان، ۱۴ هزار و ۵۰۰ قلم دارو داریم که تا شهریور سال گذشته حدود ۷۵ قلم کمبود دارویی داشتیم، درحالی که امروز حدود ۲۱ قلم کمبود دارویی داریم که عمدتاً اقلام وارداتی و برندهای کمیاب هستند.

داروهای شیمی درمانی و بیماری‌های خاص، بیشترین کمبود دارویی استان

اصلانی با بیان اینکه اصفهان در ۱۵ ماه گذشته کمترین کمبود را درسطح کشور داشته است، گفت: متوسط کمبود دارو در کشور دو برابر این عدد است و عمده‌ترین کمبودها هم مربوط به داروهای شیمی درمانی و بیماری‌های خاص است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه ۴۰ هزار واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر وارد شده، گفت: درحال ارزیابی هستیم که در صورت نیاز این واکسن‌ها در داروخانه هم عرضه شود. همچنین درمورد داروی تامی فلو که تا سال گذشته تولید می‌شد، اما مصرفی جز موارد اپیدمی در داروخانه‌های منتخب نداشت، پس از موج آنفلوانزا هم از خارج کشور وارد شد و در داخل هم تولید شد.

به گفته وی، داروی تامی فلو هم اکنون در چهار داروخانه امام سجاد، امیرالمؤمنین، الزهرا و امام حسین و یک داروخانه مرجع در تمامی شهرستان‌های استان وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه توزیع داروهای خاص در داروخانه‌های منتخب و براساس نیازی که وجود دارد صورت می‌گیرد، تصریح کرد: سهمیه‌ای استان براساس جمعیت و نیاز دارویی تخصیص می‌یابد.

ذخیره قلم انسولین به اندازه نیاز ۳ ماه کشور وجود دارد

وی درمورد کمبود قلم‌های انسولین در اصفهان نیز گفت: ذخیره قلم انسولین به اندازه نیاز ۳ ماه کشور وجود دارد، اما توزیع آن مدیریت می‌شود تا در اختیار تمام بیماران قرار گیرد، با این حال گاهی عده‌ای از سر بی اطلاعی باعث نگرانی مردم شده و مردم هم در این شرایط می‌خواهند بیش از نیاز، دارو در منزل ذخیره کنند.

اصلانی همچنین یادآور شد که شیوع دیابت در اصفهان دو درصد بالاتر از کشور است و بر همین اساس سهمیه استان باید افزایش پیدا کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمبودهای دارویی را متغیر دانست و گفت: مرتب این کمبودها جایگزین می‌شود و ممکن است دارویی کم یا زیاد شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی نیز ۱۰ قلم کمبود داریم، تصریح کرد: این کمبودها عمدتاً از طریق هیئت امنای صرفه جویی ارزی تأمین می‌شود و بین بیمارستان‌ها توزیع می‌شود. بیشترین کمبودی که هم اکنون در این زمینه داریم باتری‌های قلبی است.

اصلانی با اشاره به اینکه وضعیت تولید داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی به اندازه دارو خوب نیست، افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد واردات داریم، با این وجود ۸۰ کارخانه تجهیزات پزشکی در اصفهان داریم که دو سوم منسوجات پزشکی کشور را تولید می‌کنند و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعلام کرده‌ایم که از این تجهیزات استفاده کنند.

وی ادامه داد: ۱۳ شرکت دانش بنیان نیز داریم که به این شرکت‌ها تأکید کرده‌ایم توجه به اقلام وارداتی به ویژه برندهای امریکایی داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد، بیان کرد: تحریم‌ها در این بخش به فرصت تبدیل شده، به طوری وضعیت امروز به مراتب بهتر از سال گذشته است، به طوری که در حوزه دارو تنها سه درصد اقلام مورد نیاز را وارد می‌کنیم که ظرف سه سال می‌توانیم عمده اینها را در داخل تولید کنیم. البته گاهی تولید برخی اقلام برای شرکت‌ها، صرفه اقتصادی ندارد اما توان ما در حوزه دارویی بسیار زیاد است.

قیمت داروی وارداتی ۱۱ برابر بیشتر از داروی تولید داخل است

 وی با بیان اینکه به خاطر تحریم‌ها اول باید نیاز کشور را تأمین کنیم، اما تا پیش از این صادرات دارو نیز داشتیم، اضافه کرد: قیمت داروی وارداتی ۱۱ برابر به طور متوسط از داروی تولید داخل بیشتر است، درحالی که معمولاً شرکت‌های داروسازی فرمول‌های متفاوتی دارند، اما ماده مؤثر اصلی یکسان است و در خارج از کشور هم این ماده مؤثر ثابت است.

اصلانی تأکید کرد: از نظر کیفیت، داروهای تولید داخل کشور هیچ مشکلی ندارد و براساس استانداردهای جهانی تولید می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت با اشاره ۸۲۰ شرکت صنایع غذایی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: ۱۷۹ شرکت طی سال‌های گذشته تعطیل شده‌اند که خوشبختانه امسال حدود ۱۰ شرکت به تولید برگشته‌اند، چون حوزه اشتغال بسیار خوبی دارد و حتی برخی از این شرکت‌ها توان صادرات نیز دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تصریح براینکه امکان ورود حتی یک داروی قاچاق در داروخانه‌ها در اصفهان وجود ندارد، گفت: اما متاسفانه حدود دو تا سه درصد مکمل‌های دارویی و حجم بالایی از اقلام آرایشی و بهداشتی وارداتی و قاچاق است، این درحالی است که تمام اقلام وارداتی باید برچسب اصالت دارویی داشته باشد.

طلب ۵۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی از بیمه‌ها

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ میلیارد در حوزه دارو و درمجموع ۵۰۰ میلیارد دارو و تجهیزات از بیمه‌ها و به ویژه بیمه تأمین اجتماعی طلب داریم، بیان کرد: تنها بیمه‌ای که به موقع بدهی‌های خود را پرداخت می‌کند نیروهای مسلح است. متاسفانه وقتی بیمه بدهی خود را به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت نکند، ما هم نمی‌توانیم هزینه تولیدکننده را بدهیم و این چرخه به هم می‌خورد.

اصلانی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت حدود ۳۰۰ تماس با سامانه ۱۹۰ صورت می‌گیرد، اضافه کرد: شهروندان می‌توانند نیازهای دارویی و تخلفات را از طریق این سامانه اطلاع دهند.

کد خبر 472589 برچسب‌ها دارو استان اصفهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دارو استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۴۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه

در دیدار معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه بر نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه تاکید شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه با اشاره به وضعیت بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران، اظهار کرد: یکی از دلایل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر عدم همکاری برخی از کشورها و القای تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه شناخته می‌شود، گفت: یکی از مؤلفه‌های مؤثر برای رقابت در بازارهای صادراتی توجه ویژه به کیفیت است. در کنار تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سعی کردیم کیفیت این فرآورده‌ها را ارتقا داده و صادرات را به بازار منطقه تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مطلوب روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، خاطرنشان کرد: قطعاً به دنبال کمک به تأمین تجهیزات و دارو و حتی انتقال دانش در این زمینه به کشور سوریه هستیم و امیدواریم این کشور نیز در آینده نزدیک بتواند ساختار سلامت خود را بازآرایی کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، همچنین معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه ضمن تقدیر از همکاری ‌های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه، گفت: به دنبال توافق صورت گرفته در دو سال گذشته موفقیت ‌های خوبی در زمینه ‌های مختلف این همکاری ذکر شده ایجاد شد.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بازار سوریه دارد و تقاضا داریم جمهوری اسلامی ایران در تأمین برخی از واکسن‌ های موردنیاز، ما را یاری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جمع آوری داروهای قاچاق و دست ساز از عطاری های اردبیل
  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت