کارگاه نوحهسرایی|استخدام تکیه کلامها و ضرب المثلها در نوحه بسیار جذاب و اثر بخش است
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۲۰۹۱
مهدی زنگنه شاعر و مداح اهلبیت(ع) معتقد است استخدام تکیه کلام ها ،کنایهها و ضرب المثلها در نوحه بسیار جذاب و اثر بخش و در عین حال حساس و خطیر است. ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دوره دوم از کارگاه نوحه و سرود آیینی با حضور مهدی زنگنه و جمعی از شاعران آیینی کشورمان در باشگاه خبرنگاران پویا در حال برگزاری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این کارگاه مهدی زنگنه شاعر و مداح اهلبیت(ع) نکاتی را درباره ساخت و تولید نوحه و موسیقی به علاقهمندان این حوزه آموزش داد.
گزیده ششمین جلسه از دوره دوم این کارگاه بهشرح ذیل است:
ادبیات عامیانه
ادبیات عامه یا همان ادبیات شفاهی، یکی از زیرمجموعههای فرهنگ عامه است. ادبیات شفاهی همان طور که از نامش هویداست، ادبیاتی شفاهی است که پیش از ادبیات مکتوب شکل گرفته است. زیرا انسانها سالهای سال قبل از اختراع خط با یکدیگر سخن میگفتند. در تمام زبانها و فرهنگها ادبیات شفاهی مردم با ادبیات مکتوبشان تفاوتهایی دارد. کما اینکه هنگام آموزش زبانهای گوناگون، زبان مکالمه به صورت جداگانه از گرامر تدریس میشود.
ادبیات عامیانه گنجینهای عظیم و گسترده است که با مراجعه به آن می توان یک فرهنگ را شناخت. یک قوم را شناخت. از دل ادبیات شفاهی یا همان فولکور میتوان ویژگیهای فرهنگی یک جامعه را بررسی کرد. شاعران و نویسندگان موفق تاریخ همانهایی هستند که با نگاهی به ادبیات عامه مردم، داستان مینویسند و شعر میسرایند. شاهنامه فردوسی بزرگ از دل قصه ها و افسانههایی شکل گرفت که در از دیرباز در میان مردم رواج داشت. لسان الغیب نیز بهرههای فراوانی از ادبیات شفاهی برده است:
صبا زآن لولی شنگول سرمست
چه داری آگهی چون است حالش؟
یا
وقت است کز فراق تو و سوز اندرون
آتش در افکنم به همه رخت و پخت خویش
و بسیاری نمونههای دیگر... (برای مطالعه درباره این موضوع به مقاله زبان عامیانه در غزل حافظ نوشته محمدعلی آتش سودا مراجعه کنید)
در ادبیات آیینی نیز نمونههای موفقی از استفاده صحیح و تاثیرگذار از ادبیات عامیانه داریم. به عنوان مثال این بیت معروف محتشم کاشانی با نگاهی به کنایه " خوش داشتن " سروده شده است:
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
یغمای جندقی( شاعر عصر قاجار) نیز در غزلی با مطلع " دلم از زندگانی سخت سیره " یکی از نخستین شاعرانی است که به زبان فولکلور شعری برای مصیبت شهادت امام حسین(ع) سروده است. البته بنده تا به حال کتاب یا مقالهای درباره تاثیر ادب عامه بر ادبیات آیینی ندیدهام. که موضوع بسیار جذاب و قابل پژوهشی است.
دو بیتی، تصنیف، چارپاره، لالایی، متل، چیستان و بازیهای منظوم، نوحه، بحر طویل، تعزیه و نمایش عروسکی، جزو گونههای مختلف روایتهای منظوم یا شعر عامیانه بهشمار میروند. در سال های پس از انقلاب و ایام جنگ هشت ساله، کم کم استفاده از زبان عامیانه نیز در اشعار و نوحههای آیینی بیشتر و بیشتر شد. مرحوم قاسم ملکی با ترانه " آی عاقلا بیرون بیاین از خونه" ، شهید غلامعلی رجبی با ترانه "قربون کبوترای حرمت" و مرحوم آرام دل با ترانه در "وادی محبت خدا خودش میدونه" از پیشگامان استخدام زبان عامیانه در هیات ها بودند. استاد انسانی نیز در کنار اشعار فخیم و فاخر و گاهی دیریاب برای عامه ی مردم، غزل "آخُدا" را سرود.
در دهههای شصت و هفتاد گهگاه شاعران و نوحه سرایان برای ابراز صمیمیت با معصومین و ایجاد حال و هوای عاشقانه از این زبان بهره میبردند. که البته مخالفان بسیاری پیش رو داشتند. اما با آغاز دهه هشتاد این نوع زبان، به زبان رسمی نوحهها تبدیل شد. اسلوب این زبان بر اساس زبان محاوره مردم شکل می گیرد و شاعر اجازه دارد مصوتهای بلند را به جای هجاهای کوتاه بیاورد و افعال شکسته میآیند. یکی از ظرفیتهای مهم آن استفاده از تکیه کلامها و کنایهها و ضرب المثل هاست که در نوحههای دهه هشتاد تجربههای موفقی داشت:
به دلم برات شده بابام میاد
یا
ما هم خدایی داریم
استخدام تکیه کلام ها و کنایهها و ضرب المثلها در نوحه بسیار جذاب و اثر بخش و در عین حال حساس و خطیر است. نوحه سرای موفق کسی است که هنگام یافتن تکیه کلامها به مسائل گوناگونی توجه دارد:
1/ تاریخچه و داستان آفرینش کنایه و تکیه کلام و ...
2/ بستر اجتماعی استفاده از آن ها در روزگار معاصر و موارد به کارگیری شان توسط مردم
3/ لحن مردم هنگام استفاده از آن ها
4/ کشف ملودی مناسب که لحن را به درستی منتقل کند
5/ پردازش صحیح در نوحه و سرود (ایجاد اتمسفر متناسب برای جا افتادن هرچه بیشتر در ذهن مخاطب با استخدام واژههایی که عبارت مورد نظر را از نظر معنایی و زیبایی شناسی حمایت کند )
*اگر هر کدام از این مولفهها مغفول بماند نوحه یا سرود به ورطه ابتذال نزدیک میشود.
کارگاه نوحهسرایی|نوحهای موفق است که شعر و موسیقی آن ساده باشدکارگاه نوحهسرایی|شناخت دستگاهها و ردیفهای موسیقی ایرانی برای نوحهسرایان واجب استکارگاه نوحهسرایی|آرایهها و صنایع ادبی به غنای نوحه و سرود کمک میکنندکارگاه نوحهسرایی| برای تولید نوحه فاخر باید حس و حال ملودی را کشف کردکارگاه نوحه سرایی|یکسان دانستن موسیقی با غنا در فرهنگ ما جای تأسف دارد/ شاعری که خلوت ندارد آثار تاثیر گذاری را خلق نخواهد کرد
انتهای پیام/
R1386/P/S4,35/CT2 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات کربلا امام حسین (ع) مداحان اهل بیت شعر آیینیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: کتاب و ادبیات کربلا امام حسین ع مداحان اهل بیت شعر آیینی کتاب و ادبیات کربلا امام حسین ع مداحان اهل بیت شعر آیینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه میزند؟
با مشخصشدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسیهای نمایندگی، رقابتها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیدهها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابیهای پشتپرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.
به گزارش ایسنا، بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقیمانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین میشوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.
از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات، موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانهها پیگیری شد، هم چهرههای سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناحبندیها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روزهای پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزههای انتخابیه، اسامی چهرههایی برای تکیهزدن به صندلی ریاست مجلس شنیده میشد. با نزدیکشدن به شروع کار مجلس آینده اما این رقابتها رنگوبوی بیشتری گرفته و خبرها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیمسازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.
برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده میگویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجیبابایی» نام برد. شنیدهها از راهروی مجلس هم نشان میدهد این چهرهها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کردهاند؛ روندی که در آن، طرح وعدههایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.
باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریانهای مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیداهای آنان در بهارستان، انتظار میرود صحنه رقابت نهتنها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیونهای تخصصی مجلس نیز جدیتر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمتوسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یکدستیهایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.
در چنین شرایطی، اینکه کاندیداهای هر کدام از این کرسیهای ریاست، گوشهچشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنیها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نهتنها تصور بعیدی نیست که به نظر میرسد تاثیر سرنوشتسازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیونهای مجلس دوازدهم برجای بگذارد.
انتهای پیام