آزادی لازمه تمدنسازی است
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۲۸۷۹
گروه معارف ــ عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام موسی صدر آزادی را به رسمیت شناختن کرامت بشر و خوشگمان بودن به انسان میدانست و معتقد بود اگر به فقدان آزادی رسیدیم، به این معنا است که به انسان بدگمان هستیم و میخواهیم کرامت او را سلب کنیم.
به گزارش ایکنا از اصفهان، شریف لکزایی، عضو گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب گذشته، چهارشنبه، 2 دیماه در نشست علمی، تخصصی بررسی اندیشههای تمدنساز امام موسی صدر، اظهار کرد: حضور دین و عالمان دینی در تمدنسازی بسیار مهم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: امام موسی صدر تمدن اسلامی را به خصوص در عرصه علوم و فنون و مخصوصا آنچه که در هنر و معماری دورههای مختلف اتفاق افتاده، بازشناسی کرده و از آن تعریف میکند و معتقد است که اینها مقداری تغییر کردهاند، ولی امروزه دین دوباره با نگاه تمدنی ما میتواند مسیر جدیدی را در عرصه تمدنسازی در پیش بگیرد.
وحدت؛ زمینهساز تمدنسازی
این عضو گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: امام موسی صدر در صدد بود که تمدنسازی به یک فضا و خواست عمومی تبدیل شود، بنابراین تنها از فضای غیر رسمی میتوانیم عبور کنیم، ولی دولت میتواند پشتیبان مهم این بحث بوده و آن را حمایت کند. ارتباطات ساختاری دولتهای اسلامی با همدیگر و وحدت رویه آنها در اتخاذ تصمیمات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مناسب هم یکی از خواستههای امام موسی صدر است.
لکزایی خاطرنشان کرد: ایشان در فضای لبنان گفتوگوهای زیادی را با جریانهای و گروههای مختلفی شکل میدهد، از طرفی در عرصه بینالمللی نیز حضور دارد. ایشان همه ساختارهایی که در دولتهای اسلامی وجود دارد را مورد توجه قرار میدهد.
وی ادامه داد: برای رخ دادن تمدنسازی لازم است که آن نگاه جامع را داشته باشیم، در واقع آن برنامه کلان باید حتما وجود داشته باشد. بنابراین بحث عدالت بسیار مهم است، جامعهای که به عدالت، آزادی، برابری فرصتها و توزیع امکانات تاکید و توجه دارد، به سمت تمدنسازی و پیشرفت حرکت میکند. در فضای آثار امام موسی صدر به کرات واژههای عدالت، آزادی و امنیت مشاهده میشود و ایشان بر این موارد تاکید بسیاری دارند.
مفهوم آزادی از دیدگاه امام موسی صدر
لکزایی با اشاره به مفهوم آزادی از دیدگاه امام موسی صدر تصریح کرد: ایشان آزادی را به رسمیت شناختن تواناییهای انسان تعبیر میکند و تاکید میکند که هیچ کس نمیتواند در جامعه محروم از آزادی خدمت کرده و تواناییهای خود را پویا کند. ایشان آزادی را به رسمیت شناختن کرامت بشر و خوش گمان بودن به انسان میداند و معتقد است اگر به فقدان آزادی رسیدیم به این معنا است که به انسان بدگمان هستیم و میخواهیم کرامت او را سلب کنیم.
وی تاکید کرد: امنیت در استقرار تمدن بسیار مهم است. نگاه ناقدانه ایشان به نظام سیاسی فرقهگرایانه بسیار مورد توجه است. الزامات تمدنسازی در اندیشه امام موسی صدر، تحقق عدالت در همه عرصهها، آزادی، امنیت، برابری و توزیع امکانات و فرصتها است.
لکزایی با بیان اینکه امام موسی صدر بر کار و تلاش تاکید بسیاری داشت، اضافه کرد: ایشان در نخستین مقالاتشان در کتاب «رهیافتهای اقتصادی در مکتب اسلام» به بحث کار توجه کرده است. اگر بخواهیم به پیشرفت و تمدن و توسعه برسیم چارهای نداریم که به کار و تولید بپردازیم. ایشان کار را پیوند انسان با هستی میداند. از نظر ایشان با انجام کار و تلاش، تمدن و تاریخ شکل میگیرد.
این عضو گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه گفت: تعامل انسان با جهان به صورت تمدن نمود پیدا میکند. ایشان در تعریف از تمدن، دو عنصر مدنیت و فرهنگ را ذکر میکند که فرهنگ همین علوم و فنون، و مدنیت هم آن نمود بیرونی که در قالب معماری و سنتها و ساختارها است، تعریف میشود. یعنی کار تمدن را میسازد؛ هم کار نظری و هم کار عملی و علمی.
وی گفت: ایشان میگوید: «کار آفریننده تمدنها و فرهنگها و در نتیجه تاریخ است». ایشان کار را تحقق رسالت انسان در زندگی میداند. انسان متدین که هستی را زنده میبیند معتقد است که قالب هستی عاقل است و هرگوشه آن وظیفهای دارد. حال وظیفه او این است که به کار، تولید و عمل بپردازد. امام موسی صدر همانگونه که میاندیشد عمل میکند و به این طریق ارتباطش با هستی را شکل میدهد.
لکزایی اظهار کرد: از همین منظر انسان تنها موجودی است که حق تصرف در عالم را دارد. امام موسی صدر میگوید: «کار قطعهای از وجود آدمی است، اما قطعه شریفتر یعنی ثمره و غایت و هدف از وجود آدمی که انسان خودش را با آن تعریف میکند». ایشان در جای دیگر میفرماید: «تنها عمل انسان است که تاریخ را میسازد؛ آن را تغییر میدهد، آن را به حرکت در میآورد و به پیش میبرد. عوامل خارجی در مسیر ساختن جوامع بشری تاثیر ندارند، بلکه این انسان است که با عمل نشات گرفته از معرفت و شناخت یا برآمده از جهل و نادانی یا ناشی از اهمال و بیاعتنایی فرصت مییابد تا طریقی را برگزیند و گامی را بر گام دیگر ترجیح دهد. واقعیات اجتماعی همان خواهد بود که وی اختیار کرده است». یعنی ما خودمان هستی، تاریخ و تمدن را میسازیم.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا اصفهان امام موسی صدر تمدن سازی عدالت آزادی کرامت انسان کار و تلاش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سکههای مرکز مبادله کاملا استاندارد است
امتداد - سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: سکههای حراجی شده در مرکز مبادله از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند.
به گزارش پایگاه خبری امتداد «اصغر بالسینی» سخنگوی مرکز مبادله ایران گفت: سکههای ضربشده و تحویلدادهشده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران،(تمام سکه، نیمسکه و ربع سکه بهار آزادی) ضرب بانک مرکزی هستند. همگی این سکهها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت میگیرد که از این حواشی سود میبرند.وی افزود: سکه تمام بهار آزادی عرضهشده در مرکز مبادله ایران، ۸.۱۳۶ گرم است. دارندگان توجه داشته باشند عیار آن ۹۰۰ در هزار بوده و طرح روی سکه تمام بهار آزادی ضرب بانک مرکزی نیز تصویر امام خمینی (ره) و بارگاه امام رضا (ع) است.
بالسینی ادامه داد: طرح دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی نام مبارک امام علی (ع) و بارگاه امام رضا (ع) است؛ عیار هر دو سکه ۹۰۰ در هزار است. وزن نیمسکه ۴.۰۶۸ گرم است و این عدد برای ربع سکه ۲.۰۳۴ گرم است.
وی اظهار داشت: عیار هر سه نوع سکه تحویلدادهشده در مرکز مبادله ایران، ۹۰۰ در هزار و معادل ۲۱.۶ است. دارندگان این سکهها مراقب افرادی باشند که با طرح مسائل واهی درباره عیار و کیفیت سکه تحویلی مرکز مبادله به دنبال سوءاستفاده هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.