Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسملین علی عباسی در افتتاحیه همایش بین المللی «گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب» که به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شیخ طوسی برگزار شد، با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش اظهار کرد: امروز نیاز ما به گفت و گوهای فرهنگی بیش از هر زمان دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در زمانی که بر تفرقه تأکید می‌شود و دست‌هایی برای دامن زدن به این نزاعات تلاش می‌کنند، جای تشکر دارد از افرادی که این موضوع مهم یعنی گفت و گوهای فرهنگی میان ایران و جهان عرب را با یک چشم انداز تمدن نوین اسلامی طرحی کرده اند، زیرا در کنار ارتباطات رسمی که میان ایران و کشورهای برادرمان وجود دارد، تقویت ورود به این گفت و گو و دپیلماسی فرهنگی و علمی از ضروریات است.

رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه با بیان اینکه ملت ایران با برادران عرب و سایر ملت‌ها و دولت‌های اسلامی سرنوشت مشترکی وجود دارد، تصریح کرد: بیش از هزار سال است در حوزه تمدنی واحد زیست کرده ایم و از این پس نیز باید چنین باشد.

وی افزود: منطقه ما تحت عنوان آسیای جنوب غربی که کانون اصلی حضور تمدن اسلامی است پیش از ظهور اسلام هم از مهم‌ترین کانون‌های تمدنی بشر بوده و امروز نیز به دلایل متعدد دارای ظرفیت ایجاد تمدنی جدید است.

حجت الاسلام عباسی اظهار کرد: مجموعه انسانی بزرگی که در این سرزمین زیست کرده اند و تاریخ ساخته اند، امروز نیز به وحدت نیاز دارند؛ علی رغم تکثر قومیتی که از ابتدای تمدن اسلامی وجود داشته است، محورهایی این جمعیت و انسان را به هم پیوند داده است؛ فارابی، خوارزمی، بیرونی، رازی، کندی و هزاران دانشمند بزرگی که در ایجاد تمدن سهیم بوده اند، از قومیت متعدد اما با آرمان‌های واحد در کنار هم زیست کرده اند.

وی با بیان اینکه شاکله فرهنگی تمدنی، زمینه پیوند عمیقی میان مجموعه انسانی از شبه قاره تا شمال آفریقا فراهم کرده است، گفت: اما متأسفانه با وجود تمدن جدید وضعیت تغییر کرده است زیرا تمدن جدید با بنیان‌های فکری رایج مردم منطقه متفاوت و دارای بیگانگی جدی با لایه‌های عمیق تمدن سابق در منطقه است زیرا انسان گرایی در برابر خدا گرایی، همچنین سودگرایی و فردگرایی همچنین جدایی دین از عرصه عمومی لایه‌های عمیق تمدن جدید است.

رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه تصریح کرد: تمامی این شاخصه‌های تمدن جدید با تمدنی که در این سرزمین وجود داشته، تفاوت دارد؛ محصول تلخ تمدن جدید برای دنیا موردی به نام استعمار است و نمی‌توان تاریخ استعمار را از تاریخ تمدن جدید جدا کرد که هنوز هم اثر این پدیده در تمامی دنیا از جمله منطقه ما مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد تفرقه از آثار منفی تمدن جدید است، افزود: صاحبان استعمار تلاش کردند با ایجاد شناسه‌های کاذب، اجزا تشکیل دهنده تمدن اسلامی را جدا کنند و برای قومیت عرب، ترک و ایرانی شناسنامه‌هایی در تعارض با یکدیگر ایجاد کردند که موجب بزرگ به اجزا کوچک در برابر هم تبدیل شود و امروز نیز شاهد این اقدام فرهنگی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی اظهار کرد: دو قرن است نوعی بیداری در میان مسلمانان برای بازگشت به هویت تمدنی مشاهده می‌شود و متفکرانی این درد را درک و تلاش کردند تا ملت‌های مسلمان را به تمدن سابق بازگردانند و انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی برای بازسازی تمدن اسلامی مطابق با نیازهای زمانه است.

وی بازسازی و احیای تمدن اسلامی را مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی دانست و افزود: پیشرفت علمی از زیرساخت‌های ایجاد تمدن جدید است و امروزه با چهار دهه فشار و تحریم شاهد هستیم که این آرمان تمدنی چه فرصتی را برای پیشرفت علمی ایجاد کرده است و رشد مراکز علمی قابل مقایسه با قبل نیست و امروزه جایگاه شانزدهم در تولید علم به ایران اختصاص دارد که اگر ظرفیت دنیای اسلام در کنار هم قرار گیرد، سهم بزرگ‌تری در تولید علم را می‌توانیم به دست آوریم.

رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه با انتقاد از عدم رشد علمی جهان اسلام، تصریح کرد: مجموعه بزرگ اسلام که در رشد علمی پیشگام بوده است، امروزه رشد چندانی ندارد که باید بررسی و به این سوال پاسخ داده شود و انقلاب اسلامی گام بزرگ‌تری در ایجاد رشد علمی برداشته است که می‌تواند الگوی مراکز علمی در دنیای اسلام باشد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام افزود: توطئه تکفیری، توطئه کوچکی نبود و گمان می‌رفت ده‌ها سال جهان اسلام را درگیر خود کند و می‌توانست آثار و پیامدهای منفی فراوانی برای منطقه داشته باشد؛ گرچه به صورت کامل از توطئه تکفیری خلاص نشده ایم و کماکان در دنیای اسلام دامن زدن به بدبینی‌ها دارد تعقیب می‌شود.

حجت الاسلام عباسی اظهار کرد: اندیشه تکفیری مانع بزرگی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است زیرا اندیشه‌ای که برادر و خواهر مسلمان خود را بر نمی تابد، نمی‌تواند تمدن سازی با رویکرد جهانی داشته باشد، بلکه پیش شرط ایجاد تمدن، تأکید بر ارزش‌های انسانی است و کسی که هم کیش خود را نمی‌تواند تحمل کند، چگونه می‌تواند مدعی ایجاد تمدن باشد.

وی با بیان اینکه امروزه برخی مسائل همانند ملیت منشأ مشکلات فراوانی است، گفت: در حالی که بیشترین تقارب فرهنگی میان ملت ایران و عراق وجود دارد اما امروزه دیده می‌شود که برای فعال کردن ملیت و ایجاد تفرقه و مانع ایجاد شدن اتحادی که ضرورت و پیش نیاز خلق تمدن اسلامی است، تلاش‌های فراوانی صورت می‌گیرد.

رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه با اشاره به اینکه برگزاری گفت و گوها بسیار نیاز است، خاطرنشان کرد: اگر اجزا تمدن اسلامی در کنار هم قرار گیرند، می‌تواند زمینه ساز شکل گیری تمدن جدید اسلامی باشد و محصول این تمدن شیرین خواهد بود.

کد خبر 4805955

منبع: مهر

کلیدواژه: علی عباسی جامعه المصطفی العالمیه تمدن نوین اسلامی نشست علمی هفته پژوهش کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جامعه شناسی فلسفه دفتر تبلیغات اسلامی گام دوم انقلاب حوزه علمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فعالیت های قرآنی آیت الله جوادی آملی علوم انسانی وحدت حوزه و دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خجالت بکشید!

نقدی بر اظهارات توهین آمیز یک نماینده مجلس در مورد ملت ترکیه ؛

اخیرا یک نماینده مجلس شورای اسلامی، آقای بانکی پور، در مصاحبه ای با صدا و سیمای جمهوری اسلامی اظهارات توهین آمیزی در مورد مردم مسلمان ترکیه مطرح نمود. براساس این اظهارات به طور متوسط هر مرد ترک شریک جنسی ۱۵ زن است. این اظهارات سخیف موجی از تاسف آفریده و نگرانیهای زیادی در خصوص تاثیر این توهین نابخردانه بر روابط دو کشور ایران و ترکیه برانگیخته است. در این رابطه ملاحظات چندی قابل طرح است: اولا ایشان مدعی شده این آمار در ترکیه رسما مطرح شده است. ایشان اولا باید بتوانند ثابت کنند کدام مرجع رسمی در ترکیه این آمار را اعلام و منتشر کرده است. چنین مرجعی وجود ندارد و این اظهارات مصداق مشخص تهمت، نه تنها به یک یا دو نفر بلکه به تمامی یک ملت، است که از نظر شرعی گناهی سنگین و جرمی سنگین به حساب می آید. با توجه به جایگاه رسمی ایشان به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی، جرم ایشان محدود به موازین شرعی نیست بلکه آثار سیاسی و ملی سنگین و سهمگینی در پی دارد. این توهین به یک ملت مسلمان می تواند روابط مهم دو کشور اسلامی مهم منطقه را به خطر بیاندازد. برای فهم تاثیر چنین تهمتی بر ملت ترکیه کافی است تصور کنیم یک نماینده مجلس ترکیه چنین اظهاراتی را در مورد ملت ایران و مردهای آن مطرح نماید. مسلم است با توجه به حساسیت مسائل جنسی و ناموسی در جهان اسلام، این اظهارات جاهلانه می تواند احساسات ضدایرانی را در ترکیه شعله ور نموده و آن چه را وزارت امور خارجه و مسئولان نظام برای تقویت همسایگی و برادری بین دو کشور مبذول می دارند، به آتش بکشد. برخلاف این اظهارات، ملت ترکیه ملتی مسلمان و عاشق اسلام است و در راه اعتلای اسلام و ارزشهای اسلامی زحمات زیادی کشیده است. مساجد زیبای این کشور سمبلی از تلاشهای مردم ترک برای پاس داشتن ارزشهای اسلامی است. به نظر می رسد تصویر ایشان از ترکیه از چند سریال مبتذل ترک و یا شرایط غیرعادی چند نقطه توریستی و سواحل آن در ترکیه گرفته شده در حالیکه ارتباط واقعی با اکثریت مردم ترکیه در سایر مناطق نشان می دهد مردم ترکیه عمیقا به سنتهای اسلامی دلبسته و پایبند می باشند. اظهارات آقای بانکی پور نه تنها از نظر شرعی محکوم است و آسیب جدی به منافع ملی وارد می کند، ضربه ای تاسف برانگیز به اتحاد اسلامی است. این ضربه می تواند دو ملت مسلمان ایران و ترکیه را از هم دور نموده و بذر اختلاف و دشمنی میان این دو بکارد. چنین ضربه ای به وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی در برهه ای که کشورهای اسلامی به مقاومت متحد در برابر اسرائیل و تجاوز وحشیانه آن به مردم مظلوم فلسطین در غزه نیاز دارند، دانسته یا ندانسته خدمت به این تجاوز است. این اظهارات در شرایطی صورت می گیرد که ترکیه در اقدامی شجاعانه و تحسین برانگیز روابط اقتصادی خود با رژیم صهیونیستی را قطع نموده و مورد بغض و نفرت اسرائیل قرار گرفته است. براین اساس، این توهین به ترکیه در شرایطی صورت گرفته که این کشور، به دلیل اقدام اخیرش علیه اسرائیل، باید مورد حمایت و تحسین کشورهای اسلامی قرار گیرد. با توجه به ملاحظات یادشده، انتظار می رود ایشان در اولین فرصت از بابت این اظهارات نابخردانه عذرخواهی نموده و با ادای احترام به ملت مسلمان ترکیه این خسارت سنگین را جبران نماید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901365

دیگر خبرها

  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • اتحاد ملت‌ها، انزوای صهیونیسم
  • خجالت بکشید!
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی