Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@05:18:20 GMT

فرشی که آهنین است

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۵۶۶۵

فرشی که آهنین است

ایسنا/آذربایجان غربی فرش ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده است ودر متون تاریخی آمده است از سال پنجاهم تا صدم امده  تا ابریشم، پنبه و کتان و دیگر رستنی‌ها را بریسند و ببافند و رنگ کنند.

قالی و قالیچه‌های نفیس و گران‌بهای افشارتکاب محبوبیت خاصی در بازارهای فرش دنیا دارد و از حیث رنگ و مرغوبیت و طرز بافت و نقشه از فرش‌های درجه اول محسوب می‌شود، فرش افشار شهرت خود را به کیفیت و دوام آن مرهون و به فرش آهنین معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهرا بافنده جوان تکابی که در روستای اطراف این شهرستان به کار بافندگی مشغول است، افزود: از10 سالگی با هنر بافندگی اشنا هستم و به سبب اینکه شغل خانوادگی محسوب است بیش از 15 سال است که بافندگی می کنم.

وی با اشاره به مشکلات این صنعت گفت: هزینه مواداولیه باعث شده سود چندانی این صنعت برای ما خرده بافها نداشته باشد.

احمد از دیگر بافندگان فرش در تکاب در گفت و گو با ایسنا افزود: بیمه قالیبافان از مهمترین مشکلات این قشر است و به جرات می توانم بگویم تنها یک سوم از افراد قالی باف بیمه هستند.

وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه افزایش یافته است، ادامه داد: متوسط هر فرش 2*3 نزدیک یک سال طول می کشد تا بافته شود و باتوجه به اینکه قیمت مواد اولیه نصف قیمت تمام شده فرش است، با این قیمتها معاش افرادی که وابسته به این صنعتند به سختی سپری می شود که نیازمند توجه و حمایت هستیم.

یک تاجر فرش در تکاب افزود: دوام فرش تکاب منحصر به فرد است و  در کشورهای آلمان و اروپایی استقبال فراوانی از این نوع فرش می شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه انگونه که باید و شاید برندسازی برای فرش آهنین تکاب نشده است در حالی که طرح و رنگ و دوام بالای اسین نوع فرش بیش از این می توانست شهرت جچهانی و به دنبال آن ارزآوری برای کشور داشته باشد.

درویشی رئیس اداره فرش سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی  در گفت و گو با ایسنا بااشاره به اینکه زادگاه و مهد فرش افشار منطقه تکاب است،  تصریح کرد: از جمله معروفترین مناطق قالی در آذربایجان غربی، شهرستان تکاب است و قالی افشار شهرت جهانی دارد، قالی و قالیچه‌های نفیس و گرانبهای افشار محبوبیت خاصی در بازارهای جهانی فرش دارد و از حیث رنگ و مرغوبیت و طرز بافت و نقشه؛ دارای بهترین کیفیت هستند.

وی ادامه داد: بنا به گفته مورخان قدمت فرش افشار به ۷۰۰سال پیش برمی گردد و در گذشته گره های این فرش بادست زده می شد ولی امروزه از قلاب استفاده می شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی باتاکید بر اینکه فرش افشار تکاب در بازارهای جهانی به فرش آهنین مشهوراست، خاطرنشان کرد: فرش افشارتکاب به لحاظ نوع تولید، شکل، دوام بالا و کیفیت مناسب عمر و دوام زیادی نسیت به سایر فرش ها دارد.

وی با بیان اینکه صادرات فرش ‌در سال های گذشته با رکود مواجه بوده اظهارکرد: به دلیل تحریم ،رکود اقتصاد جهانی و کم شدن قدرت خرید جهانی از علت های رکود صادرات فرش است.

درویشی ادامه داد:بحث بازاریابی فروش فرش دربازار های داخلی وخارجی، به وجود آمدن رقبا، فاصله افتادن طراحان وتولید کنندگان فرش از انتظارات بازارهای جهانی، عدم فروش بخاطرتحریم ها و بیمه قالی بافان ازجمله مشکلات صنعت فرش استان است.

وی بااشاره به صادرات فرش استان افزود:طی برآورد انجام شده سالانه ۲۰میلیون دلار فرش ازآذربایجان غربی صادرمی شود که ازاین میزان حدود۴۰درصد مربوط به فرش افشار تکاب است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی باتاکید به اینکه بافت فرش دستبافت درتمام نقاط استان رایج است، تصریح کرد:مناطق جنوب استان شهرهای تکاب،مهاباد،شاهین دژو بوکان به مناطق افشار بافت شناخته می شوند.

وی در خصوص آخرین وضعیت ثبت جهانی فرش آهنین تکاب نیز افزود: ثبت جهانی این فرش نفیس مراحل پایانی خود را طی می کند که با حل برخی مشکلات تا پایان امسال پیش بینی می شود به ثبت جهانی برسد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن وتجارت استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲۴ کارگاه قالی بافی متمرکز و غیر متمرکز در استان فعالند، اظهار کرد: در این کارگاه ها ۷۲هزار بافنده فرش مشغول به کار هستند که از این تعداد تنها ۱۵هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند.

به گزارش ایسنا، ماهی قوشخانه، لچک ترنج، شاه عباسی، شکارگاه با حاشیه هایی نظیر شمعدانی، فرهاد میرزا، اسلیمی، کتیبه و افشان از جمله طرح ها و متن های اصیل فرش افشار تکاب هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی فرش دستباف بیمه قالیبافان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دروغ عجیب و شاخدار مهناز افشار در گفتگو با دویچه وله فارسی

مهناز افشار (بازیگر ۴۶ ساله سینمای ایران) در مصاحبه با دویچه‌وله فارسی بدون هیچ رودربایستی و خجالتی توی دوربین نگاه می‌کند و می‌گوید: «من در ایران فعال پوشش/حجاب اختیاری بودم … و تبعید شدم»! افشار بعد از مهاجرت از ایران به دنبال حواشی گوناگون اعم از مثبت یا منفی است تا در چشم‌ها باقی بماند. حمایت از فرزند شاه مخلوع، درگیری با دوستان سابق (شبنم فرشادجو) و حضور در تجمعات ضد ایرانی از این جمله موارد هستند.

این صحبت‌ها با واکنش کنایه آمیز کاربران فضای مجازی روبرو شد.

یسرا بخاخ (خبرنگار الجزیره) در واکنش به این مصاحبه افشار نوشت: یکسری مثل خانم افشار همیشه برنده‌اند. در ایران طرف قدرت هستند و از امکانات قدرت بهره‌مند می‌شوند. در خارج از ایران هم جذب اپوزیسون می‌شوند و بازم از قدرت اپوزیسیون استفاده می‌کنند. ابن الوقت‌های زرنگ همیشه برنده.
کاربری به نام مندلسون هم یادآوری کرد: در ایران فعال پوشش/حجاب اختیاری بودم ولی در پرشین گات تلنت حجاب به سر می‌کردم.

 

منبع: برترین ها 

tags # مهناز افشار سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • BRT کرج تا کمالشهر ادامه می‌یابد؟
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • (ویدئو) روایت مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرت
  • روایت مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرت (فیلم)
  • دروغ عجیب و شاخدار مهناز افشار در گفتگو با دویچه وله فارسی
  • اعتراف مهناز افشار درباره روزهای تلخ بعد از مهاجرتش | داغ بودم و نمی‌فهمیدم
  • افشای اشتباهات بزرگ ارتش اسرائیل | گنبد آهنین خودزنی می کند
  • عزاداری باشکوه مردم مؤمن تکاب در سالروز شهادت جانسوز امام جعفر صادق (ع)
  • شهرستان تکاب میزبان اولین اردوی ۴ روزه آماده سازی تیم نجات غریق آقایان
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!