Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاهپوش با بیان‌اینکه علوم انسانی ما تقلیدی است، گفت: همزمان با اقتباس و ترجمه آثار دیگران باید کارهای نو با رویکرد اسلامی و بومی داشته باشیم. نوشتن یک مقاله صرفا نباید برای نوشتن و به ثبت رساندن و بالا بردن آمار نوشتارها باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: از جمله مهمترین مسایلی که همواره در دانشگاه و محیط های علمی مورد توجه است، مساله پژوهش و کاربست آن در جامعه است، چراکه ذیل تحقق این مهم جامعه می تواند رو به جلو حرکت کرده و افرادی را تربیت کند که بتوانند به نسل های آینده به درستی خدمت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر آن شدیم این مباحث و جایگاه پژوهش های کاربردی در جامعه را با «امیر سیاه‌پوش»، عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی به گفت وگو بنشینیم که در ادامه حاصل آن را می خوانید:

 

به عنوان نخستین سوال در مورد جایگاه پژوهش در تعالی و رشد فکری جامعه توضیح بفرمایید و اینکه چه قدر می توان از نردبان پژوهش محوری به موفقیت در جامعه رسید؟

 

معتقدم باید نسبت به مقوله پژوهش تعریف متفاوتی را در جامعه پیش بگیریم، گاهی برخی کارهای خوب و بنیادی وجود دارند که سبب تغییرات اساسی در پیکره یک جامعه می شوند. برای مثال اکنون مجموعه ای از شبهات پیچیده وجود دارد که ذهن جوانان ما را درگیر خود کرده است، شبهات در عرصه اعتقادی و مسایل مربوط به بنیان های فکری وارد می شوند، بنابراین ارایه یک پژوهش قابل قبول که بتواند با نگاه فلسفی و معرفت شناختی به شبهات پاسخگو باشد نیاز روز ما است.

 

چنین کاری با اینکه ممکن است طبق تعریف مرسوم یکی از نیازهای بیرونی جامعه مثل حوزه مدیریتی یا اقتصادی را پاسخ ندهد اما نمی‌توانیم بگوییم کاربردی نیست، بلکه به عنوان یک پژوهش اتفاقا در جایگاه خود کاربردی است، یک ذهن آرام و به دور از هر گونه شبهه است که می‌تواند در جامعه منشا اثر باشد و این مهم میسر نمی شود مگر با یک پژوهش کاربردی.

 

اما یکی از مصائب فعلی ما کمبود همین پژوهش های کاربردی به ویژه در عرصه علوم انسانی است. به نظرتان علت چیست؟

 

اینکه چرا کارهای کاربردی انجام نمی شود دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما یک علت این است که علوم انسانی ما تقلیدی است و بنیان هایش بر اساس جامعه دیگری تدوین شده است.

 

جامعه علمی ما منفک از خواست های عمومی جلو می رود، شیوه زیست این عرصه و نوع تعاملات اش در فضای ایزوله ای است که چندان با مسایل بدنه جامعه مرتبط نیست. در حالی که باید برای اخذ علم از هر دریچه ای تلاش کنیم. اگر کشورها و مللی هستند که با زبان ها و فرهنگ‌های دیگر به تولیدات علمی درخور و روش مندی می رسند که زیر سایه آنها می توانند به مسایل گوناگون خود پاسخ دهند، ما نیز باید وجهه خوب ماجرا و تجربه آنان را اخذ و در قاب بومی اجرا کنیم.

 

جامعه بشری به ویژه در عرصه جدید در حوزه تحقیق پرتکاپو و به دنبال پاسخ به مسایل اجتماعی فرهنگی است، البته انکار نمی کنم که در حوزه های مختلف تلاش های قابل قبولی صورت گرفته و بسیاری توانستند کارهای ارزشمندی انجام دهند اما کافی نیست. برای مثال در حوزه هایی چون مسایل جامعه شناختی، تولید کارهای نظری هنوز راه درازی در پیش داریم.

 

ترجمه در تحقق این هدف چه قدر می تواند نقش آفرین باشد؟

 

قطعا موثر است اما به این معنا نیست که هرچه را در غرب نوشته شد، بیاوریم و ارایه کنیم و درس بدهیم، همه این موارد مسایل جامعه ما نیست. باید به سمت تولید پیش برویم. باید باور داشته باشیم که توانمندی هایی داریم ضمن اینکه پیشینه تمدنی قوی ایران می تواند به عنوان یک اهرم موثر تلقی شود.

 

طبیعتا بهره مندی از دیدگاه های دیگران در عرصه های اجتماعی، فلسفی، فرهنگی، سیاسی امر مفیدی است که تاثیر بسزایی دارد اما تکیه صرف بر آنها نمی تواند راهکار درستی باشد. بنابراین همزمان با اقتباس و ترجمه آثار دیگران باید کارهای نو با رویکرد اسلامی و بومی داشته باشیم.

 

با این وجود بسیار مشاهده شده که افراد صرفا پژوهشی را انجام می دهند تا بتوانند مقاله ای از خود به ثبت برسانند، یا اساسا به مدارج بالاتر دست یابند. این آفت از چه روی گریبان جامعه علمی ما را گرفته است؟

 

معتقدم مدرکگرایی سبب این اتفاق است. متاسفانه، بعضا ادبیات علمی جامعه به سمتی می رود که علم، ابزاری برای مطامع مختلف شود، اینکه افراد مدرکی بگیرند برای آنکه شغل و ازدواج بهتر داشته باشند، وقتی که این نگاه باشد طبیعتا دانشجو و اساسا دانشگاهی کارهای ارایه می کند که دقت کافی را ندارند. او با خود می اندیشد که مهم نیست من حقیقت موضوعی را کشف و به علم خود اضافه کنم، مهم آن است که این کار را تمام کنم و مدرک ام را بگیرم.

 

برای زدودن چنین فضایی از جامعه علمی چه باید کرد؟

 

باید ارزش پژوهش را جا بیندازیم، افراد بدانند بازخورد کارها و تحقیق هایشان را می بینند و بدانند که نوشتن یک مقاله صرفا برای نوشتن و به ثبت رساندن و بالا بردن آمار نوشتارها نیست. بدانند که این پژوهش ها هدفمند است. به نظرم باید مسایل جامعه را شناسایی و از پژوهشگران بخواهیم برایشان راهکار ارایه دهند. همین مساله پیوند و آشتی میان جامعه و علم را رقم می زند.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد شب یلدا کانون های مساجد طرح ملی فهما فعالیت های مسجدی نماز جمعه استان همدان انتخابات علوم انسانی اسلامی علم پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۶۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال انجمن جراحان پلاستیک در کنگره جراحان حاضر نمی شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا قاضی سعیدی فوق تخصص زیبایی عنوان کرد: هر سال کنگره جراحان ایران در این روزها برگزار می شود که همه جراحان در رشته های مختلف مانند ارتوپدی، اورولوژی، جراحان پلاستیک، جراح اطفال، جراح عروق جراح مغز و اعصاب و در واقع جراحان در همه رشته ها در این کنگره ۵ روزه شرکت می کنند.

وی در خصوص عدم شرکت انجمن جراحان زیبایی و پلاستیک گفت : امسال بعد از 40 سال اولین باری است که انجمن جراحان پلاستیک در کنگره جامع جراحان  شرکت نکرده است.

قاضی سعیدی افزود: علت هم این است که هييت مديره انجمن جراحان عمومی یک حرکت غیر حرفه ای انجام داده اند و مسائل چالش برانگیز زیبایی را در برنامه های خود گنجانده اند

او اضافه کرد: انجمن جراحان عمومی مطالب چالش برانگیز زیبایی را در کنگره خود قرار داده اند و ما به اعتراض به این ماجرا بعد از 40 سال اولین سالی است که در کنگره به نشانه اعتراض حضور نداریم.

قاضی سعیدی ادامه داد: چند هفته مذاکرات فشرده نیز با جامعه جراحان و انجمن جراحان عمومی داشته ایم اما متاسفانه نتوانستیم جلوی این انحراف در آموزش را بگیریم و هر استدلالی که کردیم نتوانستیم انها را قانع کنیم . به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این کنگره شرکت نکنیم.
هیچ جراح پلاستیکی در این کنگره شرکت نمی کند.

او توضیح داد که بیانیه ای از سوی جراحان پلاستیک منتشر شده که متن آن بدین شرح زیر است: رسالت اصلی گروههای تخصصی و فوق تخصصی حفظ اصول  استانداردهای علمی و عملی مورد نیاز در جامعه و حفظ جایگاه علمی در کشور است و یکی از نمادهای آشکار این وظیفه ارائه دستاوردها و حفظ جایگاه  ، حضور در کنگره های ملی است که این اتفاق مدیریت و ظرافت های خاص خود را می طلبد.

چند سال است که انجمن جراحان عمومی فراتر از قوانین عمومی و رزیدنتی اموزشی پزشکی به جای پرداختن به مسائل حساس  مهم جراحی کشور که رسالت اصلی انها است وارد بحث فریبنده جراحی زیبایی شده اند و با برگزاری همایش های مختلف زیبایی در شهرستان ها و مراکز استان باعث انحراف این وظیفه علمی خود شده اند و این انحراف بزرگترین گردهمایی علمی جراحان کشور یعنی جامعه جراحان نیز کشانده شده و توسط انجمن جراحان عمومی مسائل چالش برانگیز زیبایی به کنگره امسال اضافه شده است.

پس از اطلاع از عناوین چالش بر انگیز، انجمن جراحان پلاستیک تمام تلاش خود را بری حذف این پنل ها به کار برده است ولی متاسفانه هیات مدیره جراحان عمومی سعی در ادامه اقدام اشتباه خود داشته اند.

به دنبال این مسئله انجمن جراحان پلاستیک جلسه اضطراری کمیته راهبردی را برگزار کرد و به دنبال نظر اکثریت قاطع اعضا به نشانه اعتراض و پرهیز از مشارکت در این اقدام غیر جامع انجمن جراحان زیبایی عليرغم میل ذاتی اقدام به لغو برنامه خود در این کنگره کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امسال انجمن جراحان پلاستیک در کنگره جراحان حاضر نمی شود
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • جراحان پلاستیک از کنگره جامعه جراحان ایران انصراف داد
  • حرکت جدی بنیاد ملی علم ایران به سوی تولیدات فاخر علمی است
  • حرکت جدی بنیاد ملی علم ایران به سوی مرجعیت علمی 
  • اولویت بومی گزینی در استخدام نیروهای آموزش و پرورش بهارستان
  • ربات‌های حلزونی برای عملیات نجات و حرکت روی سیارات
  • اجرای طرح نور خواست عمومی است
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • تاکید استاندار بر تشکیل شورای عشایر چهارمحال و بختیاری