Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر که به نمایندگی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی این استان در این نشست حضور داشت، گفت: حال مردم این استان به دلیل رکود بیش‌ازحد چرخه اقتصاد به‌ویژه حوزه بندر و گمرک خوش نیست و بیم آن می‌رود که دایره آسیب‌های اجتماعی استان بوشهر روزبه‌روز گسترده‌تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خورشید گزدرازی افزود: بندر بوشهر سابقه‌ای درخشان و دیرینه در تاریخ تجارت کشور داشته و تجارت دریایی بازندگی مردم عجین است طوری که معاش غالب استان از این طریق به دست می‌آید.

وی بیان کرد: همچنین وجود منابع ارزشمند طبیعی ازجمله نفت و گاز اهمیت و ارزش این استان را چندین برابر می‌کند اما نبود عدالت نسبی و توسعه متوازن در مناطق مختلف کشور و به‌طور مشخص توزیع نامتوازن توسعه استان بوشهر از جنوب به شمال و محروم ماندن مرکز و شمال استان از توسعه صنعتی مطلوب، باعث ایجاد بحران‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی در این استان شده است.

گزدرازی ادامه داد: نبود اشتغال و بیکاری جوانان از معضلات جدّی اکنون استان بوشهر است و به‌طورقطع میزان بیکاری ۱۰.۵ درصدی زیبنده این استان نیست.  

وی گفت: با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در استان هرمزگان و منطقه آزاد اروند در استان خوزستان، بندر بوشهر جذابیت خاصی برای فعالان اقتصادی ندارد و سایه رکود در این بندر روزبه‌روز گسترده‌تر شده است.

گزدرازی ادامه داد: در این‌ ارتباط به‌منظور خارج کردن بندر بوشهر از انزوا و رکود مطلق انتظار داریم استثناهای معافیت ۲۰ درصدی سود بازرگانی لغو شود.

وی افزود: همچنین تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک ‌ای کشور ازجمله در بندر بوشهر که سرمایه قشر عظیمی از جوانان استان درگیر آن است دیگر درخواست‌های بخش خصوصی استان بوشهر است.

گزدرازی بیان کرد: در شرایط کنونی کشور و وجود تحریم‌های ظالمانه که اقتصاد را نشانه گرفته است با توجه به نیاز کشور به مایحتاج عمومی و همین‌طور مواد اولیه برای کارخانه‌ها و با توجه به هم‌جواری استان با کشورهای حوزه خلیج‌فارس

تقاضا داریم ارز حاصل از صادرات به‌صورت تهاتر با کالاهای موردنیاز و طبق فهرست اعلامی دولت با رعایت بهداشت و استاندارد و گرفتن حقوق و عوارض اما بدون ثبت سفارش به کشور بازگردد.

وی بیان کرد: در این صورت بازار داخلی و مواد اولیه موردنیاز صنایع کشور، تأمین‌شده و فعال اقتصادی هم دغدغه بازگشت ارز را ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر ادامه داد: از دیگر مواردی که باید بر آن تمرکز شود ایجاد کریدور شمال به جنوب از کشورهای CIS و اوراسیا به کشور قطر است که دراین‌ارتباط بندر بوشهر می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی و هاب پورت شمال خلیج‌فارس در نظر گرفته شود.

وی گفت: یکی از جاذبه‌های گردشگری دریایی، کشتی‌های کروز است که با اقدامات ارزشمند مدیران استان به‌ویژه استاندار امکان پهلو گرفتن کشتی گرندفری فراهم شد، اما به دلیل اختصاص ندادن سوخت یارانه‌ای به این کشتی امکان

بهره‌برداری از آن فراهم نیست و فرصت جابه‌جایی مسافر و ترانزیت کالا و صادرات در حال از دست رفتن است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ظرفیت و توانمندی استان در حوزه معادن نیاز است پایانه جامع مواد معدنی با همکاری شرکت ایمیدرو موردتوجه قرار گیرد.

گزدرازی بیان کرد: زیرساخت‌های صادراتی در بندر دیر استان بوشهر باید هر چه سریع‌تر فراهم شود که این مهم با اعطای اختیار کامل به سازمان بنادر و دریانوردی ممکن می‌شود.

وی گفت: به‌منظور رقابت‌پذیر کردن بندر بوشهر و امکان پهلوگیری کشتی‌های بالای ۳۰ هزار تن، لایروبی با  عمق ۱۵ متر باید به‌صورت اساسی در دستور کار جدی قرار گیرد.

گزدرازی اظهار کرد: با توجه به رسوب‌گذاری شدید کانال بندر بوشهر انتظار است بودجه‌ای در ردیف بودجه سنوات آتی از طریق تصویب در مجلس شورای اسلامی برای لایروبی کاتل دسترسی بندر بوشهر تا عمق ۱۵ متر در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: همچنین از دولت می‌خواهیم با توجه خاص به شرایط حال و نیاز مبرم کشور به ارز، از محدودیت صادرات و عوارض بر صادرات با صدور بخشنامه‌های متعدد و خلق‌الساعه و همین‌طور برداشت‌های سلیقه‌ای از قوانین و بخشنامه‌ها پرهیز کند زیرا توجه نکردن به این مهم، نابودی صادرات و به‌تبع آن تشدید فشارهای اقتصادی را به دنبال دارد.

گزدرازی گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و نیاز فزاینده واحدهای صنعتی به مواد  اولیه نیاز است دستورهای لازم در زمینه  تأمین بهینه سرمایه در گردش واحدهای یادشده صادر شود.

وی تأکید کرد: صنعت بوشهر نیز به‌شدت بیمار است و این استان در زمره استان‌های کمتر توسعه‌یافته در زمینه صنعت تلقی می‌شود.

گزدرازی ادامه داد: برای برون‌رفت از این وضعیت پیشنهاد می‌شود با توجه به استقرار واحدهای پتروشیمی در استان بوشهر علاوه بر تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی، صنعتگران را برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست پتروشیمی تشویق  و با ایجاد زنجیره تولید مصنوعات پلیمری، بوشهر را به قطب محصولات پلیمری، واسطه‌ای و فرآیند شده تبدیل کرد.

گزدرازی بیان کرد: همچنین انتظار داریم صنایع جانبی استان ازجمله خرما، آبزیان و گوجه‌فرنگی موردحمایت گسترده در سطح‌های کشوری و استانی قرار گیرد.

اسحاق جهانگیری صبح روز دوشنبه هفته جاری در راس هیاتی متشکل از وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معاون وزیر نیرو  به استان بوشهر سفر کرد.

هم‌زمان با سفر معاون اول رئیس‌جمهوری ۲۳ طرح عمرانی تولیدی با ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح و بهره‌برداری شد.

افتتاح دهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و جشنواره گردشگری روستایی استان بوشهر، نخستین موزه موسیقی سنتی جنوب کشور و شرکت و سخنرانی در نشست مشترک شورای اداری و اقتصاد مقاومتی استان بوشهر از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه معاون اول رئیس‌جمهوری به استان بوشهر بود.

کد خبر 472894 برچسب‌ها استان بوشهر اتاق بازرگانی آسیب اجتماعی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان بوشهر اتاق بازرگانی آسیب اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد

رئیس‌جمهوری ونزوئلا اطمینان داد «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت ونزوئلا را متوقف کند.

به گزارش مشرق، از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوزهای ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

دیگر خبرها

  • جنجال خانواده متوفی برای استفاده از اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی
  • زیرساخت‌های بندری استان بوشهر تقویت می‌شود
  • معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر معرفی شدند
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضائیه از فرآیند امور در بزرگترین و تخصصی‌ترین بندر کانتینری کشور
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضاییه در بازدید از بندر شهید رجایی
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد