Web Analytics Made Easy - Statcounter

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه بصیرت و آگاهی مردم عراق آنها را از بحران نجات خواهد داد، گفت: هدف آمریکا و عربستان از ناآرامی ها و اغتشاشات اخیر در عراق آزادی داعش و شروع دوره جدید در این کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به تحولات اخیر و ناامنی های در عراق، اظهار داشت: علت ناامنی ها و ناآرامی ها در برخی استان های عراق مانند استان دیاله به شرایط امنیتی زندان های داعش در این منطقه برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد:  این ناآرامی ها در حال گسترش هست و دولت ها تاکنون نتوانسته این مسئله را حل کند.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به استان دیاله عراق، گفت: در این منطقه 6 هزار داعشی در به اصطلاح زندان قرار دارند و البته در این منطقه گروه های سلفی هم فعال هستند.
وی اضافه کرد: گروه های سلفی با ناامن کردن این مناطق به دنبال این هدف هستند که داعش را از این زندان ها فراری دهند.

هدف آمریکا و عربستان از ناآرامی ها در عراق آزادی داعش است
فراتی افزود: در واقع می توان گفت قصد سعودی های و امریکایی ها از اغتشاشات اخیر در عراق رهاسازی داعشی ها دستگیر شده و فعال کردن مجدد آنها در دوره جدید است.
وی خاطرنشان کرد: احتمالا آمریکایی ها در تلاش برای جدا کردن بخش سنی نشین عرب از مجموعه عراق همانند اقلیم کردستان به صورت یک اقلیم مستقل هستند تا یک اقلیم سنی نشین عرب در عراق ایجاد و گسترش پیدا کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: آمریکا برای رسیدن به این هدف خود، نا امن کردن مناطق شیعه نشین و قدرتمند کردن نیروهای سلفی و داعش در پیش گرفته است.
وی گفت: این تحلیل بسیار مورد توجه کارشناسان خارجی قرار گرفته است و همه اذعان دارند که این یک طراحی پیچیده در عراق است .
فراتی با اشاره به یک سوال مهم، ادامه داد: امروز هیچ کدام از اقلیت های عراق یعنی کردها و عرب های سنی در این شورش ها مشارکت نکرده و نمی کنند و در واقع در حال تماشای تحولات مناطق شیعه نشین هستند که این یک سوال مهم است.
وی تاکیدکرد: البته کردها که ساکت هستند به این معنا نمی باشد که این شورش ها را تایید می کنند چون می دانند اگر ساختار قانون اساسی تغییر کند معلوم نیست کردها قدرت فعلی را در آینده هم داشته باشند.

تندورهای سلفی در عراق به دنبال قدرت هستند
این کارشناس سیاسی افزود: سنی هایی که سال ها در این کشور به عنوان اقلیت حکومت کرده اند طبیعتا دوست دارند که اتحاد ساختاری به گونه ای رقم بخورد که به نفع آنها باشد اما چون نمی توانند این مسئله را از طریق گفتگو پیش ببرند بخش نیروهای تندرو سلفی در آن مناطق را فعال کرده اند تا اهداف خود را از طریق ناامن کردن مناطق شیعی دنبال کنند.
وی خاطرنشان شد: به نظر می رسد که کسانی در پشت پرده در حال کنترل و مدیریت این موضوع هستند تا درگیری ها در مناطق شیعه نشین به نفع قدرتمندتر شدن مناطق عرب سنی نشین تمام شود.
عبدالوهاب فراتی در ادامه به آینده عراق اشاره کرد و گفت: آینده عراق بستگی به فاکتور های مختلفی دارد.

انتخاب نخست وزیر سالم باعث بهبود وضعیت عراق خواهد شد
وی افزود: اگر عراق بتواند نخست وزیری سالم که آلوده به فساد نباشد و در مقابل فسادهای اداری و مالی بایستد و با کشورهای منطقه تعاملی عاقلانه داشته باشد را انتخاب کند و مردم عراق هم بهبودی در اوضاع کشور خود را مشاهده کنند وضعیت عراق بهتر خواهد شد.
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ادامه داد: شرایط داخلی عراق درحال حاضر به گونه ای است که ظاهرا اغتشاشات و درگیری ها آرام شده است ولی در باطن همان مسائلی که باعث آغاز بحران شد همچنان باقی است.

بحران عراق با توجه به پیچیدگی های خاص خود همچنان ادامه دارد
وی افزود: به همین دلیل فعلا بحران عراق به همین پیچیدگی که هست باقی خواهد ماند مگر اینکه عراقی ها بتوانند اوضاع را کنترل کنند و مراقب تحریک نیروهای بیگانه در بهم ریختن شرایط کنونی باشند.
فراتی اضافه کرد: اگر عراق دوباره بهم بریزد و نیروهای سلفی و یا داعشی بتوانند منطقه ای را بگیرند هزینه های عراق نسبت به چیزی که در حال حاضر در آن قرار دارند بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

بصیرت و آگاهی مردم عراق آنها را از بحران نجات خواهد داد
وی در خاتمه گفت: در هرحال امید است که عراقی ها به تدریج به یک آگاهی تاریخی برسند و بتوانند در کنار یکدیگر مشکلات خود را حل و فصل کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۸۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدا و کودکان غزه دانشگاه‌های اروپا و آمریکا را فتح کردند

سید محمد مقیمی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: در این روزهای اخیر شاهد این هستیم که در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا و اروپا تجمعات دانشجویی و اساتید در دفاع از مردم مظلوم غزه شکل گرفته که به نظر می رسد با وجود این اتفاقات ما یک مرحله جدیدی از جنبش علمی و دانشگاهی را شاهد هستیم که نقطه مقابل جبهه ظلم و استکبار است.

وی افزود: این همان موضوعی است که ما تحت عنوان امت جهانی از آن یاد می کنیم این امت جهانی حول ارزش های محوری عدالت خواهی آزادی و ارزش های انسانی متمرکز شده است و نوید بخش آینده خوب جهان است و شما می بینید که فارغ از مرز ها و قومیت ها و ملیت ها امروز ارزش هایی مثل عدالت، آزادی، کرامت انسانی در حال محور شدن هستند.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه ارزش های عدالت، آزادی و کرامت انسانی بسیار امید بخش است ادامه داد: ما در دانشگاه تهران همانطور که تجمع های حمایت از دانشجویان معترض آمریکایی و اروپایی را برگزار کردیم،حمایت و همبستگی خودمان را نیز اعلام کردیم، امیدواریم که این تجمع های دانشجویان و اساتید منجر به این بشود که ما دانشگاهیان بتوانیم به کمک هم در جهان بر جهالت و نادانی غلبه کنیم.

مقیمی افزود: امروز یک مبارزه جدی بین دانش و معرفت با جهالت و نادانی شکل گرفته و امیدواریم که این تجمع های دانشجویان اروپایی و آمریکایی شروع خوبی باشد برای اینکه ایستادگی در مقابل جهل و نادانی عمومی و جهانی شود.

رییس دانشگاه تهران در پایان گفت: اسرائیل و آمریکا تلاش می کردند که غزه و حماس را محو و نابود کنند اما موفق نشدند ولی شهدا و کودکان غزه توانستند دانشگاه های آمریکا و اروپا را فتح کنند.

کد خبر 6099664

دیگر خبرها

  • چالش های عربستان و آمریکا برای انعقاد پیمان امنیتی
  • استفاده کشورهای شیخ نشین خلیج فارس از کارت روسیه و چین/ دیگر خبری از ذبح گاوهای شیرده برای آمریکا نیست
  • برگزاری یادواره شهدای لشگر فاطمیون در قم
  • شهدا و کودکان غزه دانشگاه‌های اروپا و آمریکا را فتح کردند
  • خیزش دانشجویی نشانه آگاهی نسل جوان آمریکا است
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند