Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:06:16 GMT

والدین نام مناسب برای فرزندان خود انتخاب کنند

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۳۲۰۰۶

والدین نام مناسب برای فرزندان خود انتخاب کنند

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی عصر سه‌شنبه به مناسبت سوم دی‌ماه (روز ثبت‌احوال) در دیدار مدیرکل و کارکنان ثبت احوال استان افزود: انتخاب نام اسلامی و مناسب از رسالت‌های مهم خانواده‌هاست که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشند.

وی ادامه داد: در آیات و روایات متعدد اسلامی بر انتخاب نام نیکو برای فرزندان تاکید شده و حتی در روایتی آمده است که در روز قیامت فرزندان نسبت به انتخاب نکردن نام مناسب از والدین خود گلایه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه یزد از اینکه برخی والدین اسامی که برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارد، انتقاد کرد و بیان داشت: باید فرهنگ‌سازی و مشاوره‌های لازم در ارتباط با انتخاب نام نیکو به والدین ارائه شود.

ناصری یزدی تاکید کرد: بسیاری از افراد زمانی متوجه اهمیت این مساله می شوند اسامی مناسب انتخاب می‌کنند در حالی که باید توسط اداره ثبت احوال و نهادهای فرهنگی و آموزشی موضوع را برای همگان تبیین  کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد گفت: از جمله مشکلاتی که در جامعه وجود دارد موضوع کاهش فرزندآوری است که بدون شک، تهدید بسیار جدی برای جامعه اسلامی به حساب می‌آید و دشمن با برنامه‌ریزی بسیار گسترده‌ای برای تداوم این مشکل در ایران برنامه هایی طراحی کرده است.

ناصری یزدی با بیان اینکه در روایات و آیات تاکید شد که خداوند رزق و روزی فرزندان را می‌دهد و والدین نباید نگران این موضوع باشند، گفت: اگر برنامه‌ای برای جلوگیری از کاهش جمعیت نداشته باشیم، ۳۰ سال آینده با جامعه‌ای سالمند روبرو هستیم و استکبار و دشمنان اسلام به راحتی می‌توانند نقشه‌های خود را علیه این کشور عملی کنند.

امام جمعه یزد افزود: اداره‌کل ثبت احوال باید به صورت ویژه در ارتباط با مسائل فرهنگی و فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف از جمله کاهش سن ازدواج، افزایش فرزندآوری و موارد مختلفی از این قبیل فعالیت‌هایی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در بحث ازدواج علاوه بر اینکه مسوولان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا مشکلات جوانان برای ازدواج رفع شود، خانواده‌ها و جوانان باید با توکل به خدا، زمینه ازدواج آسان را فراهم کنند.

همچنین مدیرکل ثبت احوال یزد در این دیدار بدون اشاره به آمار گفت: امسال تعداد ازدواج در استان کاهش داشت ، سن ازدواج جوانان و سن نخستین باروری مادران در استان نیز افزایش یافته است.

محمدعلی مکرمی افزود: میانگین سن بارداری اول در میان مادران یزدی به ۲۹ سال رسید  و فرزندآوری هم کم شده است طوری که بیشتر خانواده‌ها یک یا ۲ فرزند دارند.

وی، نتیجه کاهش باروری را سالمندی جامعه در آینده دانست و افزود: روند کاهش ثبت ازدواج و افزایش طلاق یکی از عوامل اصلی در کاهش باروری به حساب می‌آید.

سازمان ثبت احوال از سوم دی ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی با صدور اولین شناسنامه آغاز به کار کرد و در استان، نخستین سند ۲۶ فروردین سال ۱۳۰۷ صادر شد.

مکرمی در ادامه با اشاره به اینکه مردم ثبت احوال را به لحاظ صدور شناسنامه و ثبت فوت می‌شناسند گفت: این نهاد که ۱۰۱ سال سابقه فعالیت دارد، خدمات گسترده‌ای به مردم ارائه می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال یزد، مهمترین وظیفه این نهاد را پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور دانست و ادامه داد: این پایگاه که مشخصات هویتی همه ایرانیان در تمام جهان را در اختیار دارد، همواره به صورت روزانه بروزرسانی می‌شود و استعلام دستگاه‌های مختلف مثل دادگستری و نیروی انتظامی از طریق این سازمان انجام می‌شود.

مکرمی یکی از مهمترین وظایف ثبت احوال را انتشار آمارهای حیاتی دانست و افزود: پنج وظیفه اصلی این اداره شامل ثبت ولادت، صدور شناسنامه، صدور گواهی فوت ، ثبت طلاق، ایجاد پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور و جمع‌آوری و انتشار آمارهای انسانی است.

نهم مهر ماه ۹۸ ، معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی یزد با اشاره به اینکه استان از لحاظ تعداد سالمندان در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد گفت: ۹.۳ درصد جمعیت را این افراد تشکیل می‌دهند در حالیکه این عدد در کشور ۹ درصد است.

استان یزد در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستا و آبادی‌ها زندگی می‌کنند .

شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت با ۱۸.۸ درصد بیشترین جمعیت سالمند استان و شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان هم با هشت درصد سالمند کمترین جمعیت این قشر را  دارد. 

۷۵ درصد جمعیت ۸۳ میلیون نفری ۳۱ استان ایران در شهرها و بقیه در روستاها و آبادی‌ها سکونت دارند.  

محمدحسین غنیمت در شورای سالمندان و کمیته مناسب‌سازی مهریز که به مناسبت روزجهانی سالمندان (۹ مهرماه) برگزار شد، افزود: هم‌اکنون شهرستان‌های تفت،  ابرکوه و مهریز بیشترین آمار سالمندان استان را دارند. 

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۰ سال جزو جمعیت سالمند محسوب می‌شوند که برابر این تعریف، افراد ۶۰ تا ۷۵ سال، سالمند جوان، ۷۵ تا ۸۵ سال، سالمند میان‌سال و بالای ۸۵ سال، سالخورده یا پیر تلقی می‌شوند.

شعار امسال روز جهانی سالمندان «فرصت‌های برابر برای تمام سنین» اعلام شده است.

برچسب‌ها یزد ثبت احوال آیت الله محمدرضا ناصری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد ثبت احوال یزد ثبت احوال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۲۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان

معاون فرماندار همدان گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، اسدالله ربانی‌مهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی، توسعه زیرساخت‌ها و اختصاص امتیازات ویژه باعث مهاجرت به روستاها، کاهش جمعیت شهری و رونق روستا خواهد شد.

وی افزود: شغل‌هایی همچون کشاورزی، مشاغل خانگی، خیاطی و قالی‌بافی، صنایع‌دستی، نان‌های خانه‌پز و زنبورداری از کسب و کارهای موفق در روستاها است و روستاهای ابرو و چشین در کنار گردشگری، ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی دارند.

معاون فرماندار همدان با تقدیر از برادران بختیاری در توسعه کسب‌وکار در این روستا، ادامه داد: از کسب‌وکارهای بانوان این روستا حمایت و به برگزاری نمایشگاه‌ها و تسهیلات کمک خواهیم کرد.

ربانی‌مهر تصریح کرد: دفتر کارآفرینی با مشارکت خوب بانوان و مدیریت برادران بختیاری، اقدامات خوبی را با هدف اشتغال‌زایی و رونق تولید در رشته‌های قالیبافی، خیاطی، کشاورزی، نان خانه‌پز در حوزه اشتغال‌زایی و برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی انجام داده است.

وی گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

کد خبر 748674

دیگر خبرها

  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • 0 تا 100 ایستگاه پمپاژ فاضلاب؟ تجهیزات و قیمت | مزایا و نکات مهم در انتخاب
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • آیا می توان چراغ خطی را در کف نصب کرد؟
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • آموزش نصب کولر صنعتی آبی
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه