Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان در ابتدای فرودین امسال بارش‌های سیل‌آسایی در نقاط مختلف کشور رخ داد به طوریکه بسیاری از شهرها و روستاهای کشور زیرآب رفت و خانه‌های زیادی تخریب شدند. همدان نیز از این بارش‌ها بی نصیب نمانده و در برخی شهرستانهای این استان بارش‌های سیل آسا تخریبهایی را در پی داشت.

بنا به گفته مدیر کل بنیاد مسکن این استان براساس ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از ۹۰۰۰ واحد مسکن احداثی و بیش از ۶۰۰۰ واحد تعمیری در سیل امسال شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان خبرنگاران استان درجریان روند بازسازی واحداث واحدهای تخریب شده در سیل اخیر قرار گرفته و از تعدادی از روستاهای استان بازدیدی داشتند.

در جریان سیل امسال ۸۵۰۰ واحد در شهرستان ملایر به عنوان واحدهای خسارت دیده شناسایی شدند که خبرنگاران استان در بازدیدی از دو روستای الفاوت و شادکندی در جریان ساخت و ساز این واحدها قرار گرفتند.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایربا بیان اینکه در بارندگی‌های فروردین امسال در شهرستان ملایر ۸۵۰۰ واحد به عنوان واحدهای خسارت دیده شناسایی شدند، گفت: ۵ اکیپ ارز یاب به روستاهای شهرستان اعزام شدند ونسبت به شناسایی واحدهای تخریبی پرداختند.

داوود سوری سه شنبه ۳ دی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: درمجموع ۱۷۲۱ واحد احداثی و ۲۰۰۰ واحد تعمیری در این شهرستان شناسایی شده و ما بقی به عنوان فضاهای انباری و نگهداری دام شناسایی شد.

وی تصریح کرد: ۴۰ میلیون تومان تسهیلات به واحدهای روستایی و ۵۰ میلیون به واحدهای شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پرداخت شد و در مجموع ۱۴۰ میلیارد تومان برای کل واحدهای روستایی و شهری شهرستان ملایر اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: امسال در کنار تسهیلات بازسازی تسهیلات طرح ویژه برای مقاوم سازی ۱۲۰۹ واحد در کنار ۱۷۲۱ واحد تخریبی استان در سیل درنظر گرفته شده است که در مجموع ۳۰۰۰ واحد در سال ۹۸ مقاوم سازی خواهد شد.

سوری خاطرنشان کرد: در روستاهای شهرستان ملایر و شهرهای زیر۲۵ هزار نفر این شهرستان  ۳۷ هزار خانوار در ۳۲هزار واحدمسکونی حضور دارند به طوریکه ۵۵۰۰ واحد در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر و ۲۷ هزار واحد در روستاها قرار دارد.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایر با تأکید براینکه ۵۳ درصد از واحدهای روستایی ملایر مقاوم سازی شده است، یادآور شد: از سال ۸۳ تا کنون ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحد روستایی و شهرهای زیر۲۵ هزار نفر پیانکار دریافت کرده اند و مقاوم سازی شده اند و اگر ۱۷۲۱ واحد نیز بازسازی شوند شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی ملایر به ۶۰ درصد ارتقا می‌یابد.

وی اظهارکرد: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتباری که در یک سال در قالب مسکن روستایی برای ملایر اختصاص داده شده است قطعا منشا تحولات بسیاری خواهد بود.

وی  با اشاره به اینکه جوکار کمترین شاخص مقاوم سازی را در شهرستان داشته است، بیان کرد: از ۱۷۲۱ واحد روستایی تخریبی شهرستان ۷۵۰واحد در بخش جوکار بوده است. شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی این بخش  ۳۰ درصد بوده و به همین دلیل بارندگی بیشترین خسارت را به این بخش وارد کرده است.

سوری یادآور شد: ۳۵۰ واحد مسکن در طرح ویژه و ۱۰۰۰ واحد مسکونی درحال اجراست که با این اقدامات شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی بخش جوکار به ۴۶ درصد خواهد رسید.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایر افزود: شهرستان ملایر ۲۰۳ روستا دارد که ۴۲ روستا زیر ۲۰ خانوار و مابقی بالای ۲۰ خانوار هستند و ۱۱۳ روستای این شهرستان بالای ۵۰ خانوار است که اولویت اجرای طرح هادی با روستاهای بالای ۵۰ خانوار است.

وی با اشاره به اجرای طرح هادی در ۱۱۴ روستای این شهرستان، ادامه داد:  در شهرستان ملایر اجرای طرح هادی از مقاوم سازی جا مانده است و جا دارد در کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتبارات ویژه‌ای به این موضوع اختصاص یابد.

سوری اذعان کرد: مقاوم سازی پایه توسعه و عمران روستاست بنابراین ابتدا به بحث مقاوم سازی پرداخته وبعد به طرح هادی روستاها می‌پردازیم.

وی گفت: در ۱۱۴ روستای شهرستان ملایر فاز اول بهسازی شروع شده است و در ۸۰ روستا آسفالت معابر صورت گرفته است.

وی با تأکید براینکه سالانه ۵۰ میلیاردتومان اعتبار برای بهسازی روستاها نیاز داریم، یادآور شد: این درحالیست که در شهرستان ملایر اعتبارات به ۲ میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

سوری اظهارکرد: در سال ۹۸ درخواست ۵۰ میلیارد تومان اعتبار داده شده بود که ۲ میلیارد تومان مصوب شد و از این میزان ۵۰ درصد تخصیص یافته است.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: از ۱۷۲۱ واحد احداثی تخریب شده در سیل امسال تا کنون ۱۱۰۰ واحد فنداسیون اجرا شده و در ۸۰۰ واحد نیز اسکلت و سقف انجام شده است که در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

 وی با بیان اینکه ۸۰ واحد مسکن روستایی در روستای الفاوت تخریب شده بود، گفت:از ۳۴۵واحد مسکونی روستای الفاوت ۲۰ درصد تخریب شده است و ۱۰ درصد نیز در قالب واحدهای تعمیری شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات بازسازی اواخر خرداد ابلاغ شده است، ادامه داد: میانگین متراژ واحدها ۶۵ تا ۷۰متر در نظر گرفته شده و تسهیلات برای این متراژ داده شده است.

سوری با بیان اینکه روستای الفاوت ۱۳۸۰ نفر و ۳۴۸ خانوار دارد، یادآور شد:  ۷۵ درصد از واحدهای روستای الفاوت نوسازی شده است به‌طوریکه ۴۴ درصد قبل از بارندگی ها بوده و ۲۰ درصد هم بعد از بارندگی ها انجام گرفته شده است و ۱۰ درصد از واحدها نیز توسط مالکان در قالب طرح های نوسازی مسکن انجام شده است.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایرگفت: تسهیلات و معرفی به بانک ها انجام شده است و برخی از مالکین به دلیل اینکه درگیر کارهای کشاورزی بودند دیر شروع به ساخت و ساز کردند و با فصل سرما مواجه شدند.

ارتقای ۱۵ درصدی مقاوم سازی مسکن روستایی در جوکار

بخشدارجوکار نیز در ادامه این بازدید ها با بیان اینکه از سال ۸۳ تا کنون ۳۱ درصد از واحدهای روستایی بخش جوکار مقاوم سازی شده است، گفت: ۲۰۰۰ واحد از ۷۰۰۰ واحد روستایی بخش جوکار مقاوم سازی شده است.

جهانیان با تأکید براینکه با بارشهای فروردین امسال کار مقاوم سازی مساکن روستایی در شهرستان ملایر شدت گرفت، اظهارکرد: امیال مقاوم سازی در روستاهای بخش جوکار ۱۵ درصد ارتقا می یابد.

وی با بیان اینکه مقاوم سازی مسکن روستایی در جوکار یک ضرورت بود، تصریح کرد: بخش جوکار به دلیل دوری از مرکز ملایر توجه کمتری شده بود و مردم نیز رغبتی به بازسازی و مقاوم سازی مساکن خود نشان نمی‌دادند.

وی گفت: از ابتدای سال ۹۸ به دلیل بارشها خسارتی به واحدهای مسکونی وارد شده که از همان ابتدا پرونده های مردم توسط دهیاران تشکیل و به بنیاد مسکن و سپس به بانکها ارجاع شد.

جهانیان افزود: خوشبختانه توانستیم مقاوم سازی مسکن روستایی را  به بیش از ۱۰۰۰ واحد در بخش جوکار برسانیم و در برخی از روستاها مقاوم سازی به ۱۰۰ درصد رسیده است.

بخشدار جوکار خاطرنشان کرد: از ۲۰۰ میلیارد تومان بیش از ۶۵ میلیاردتومان در روستاهای بخش جوکار گردش مالی داشته است.

وی یادآور شد: در روستای الفاوت امسال ۱۳۰ واحد از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کرده اند و علاوه بر آن کارهای بهسازی نیز در روستاها شدت خوبی گرفته است.

وی با بیان اینکه جمعیت روستایی کشور ۲۵ درصد است، گفت: در استان همدان ۳۷ درصد جمعیت روستایی بوده که بیش از ۱.۵ برابر میانگین کشوری است بنابراین باید سیاست های کلان به سمت توسعه و تقویت روستاها باشد که بحث مقاوم سازی مسکن روستایی ازاقدامات دولت در این راستاست.

جهانیان افزود: با اینکه شدت پرداخت وام های مسکن روستایی در سالهای ۹۷ و ۹۶ بوده است، اما در بخش جوکار در سالجاری پرداخت وام ها شدت بیشتری گرفته است.

بخشدار جوکار با تأکید بر حفظ بافت سنتی روستاها در بازسازی و مقاوم سازی مساکن، یادآور شد:  به بنیادمسکن پیشنهاد داده ایم که تسهیلات تشویقی برای بحث نمای مساکن روستایی در نظر گرفته شود به طوریکه نمای ساختمانها به‌گونه‌ای انجام شود که بافت سنتی روستاها حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه جاده همدان-ملایر یکی از شاهراه‌های کشور است، اضافه کرد: با توجه به اینکه روستای الفات در کنار جاده قرار دارد امسال دهیاری پیشنهاد داده  در این روستا بازارچه ای  ایجاد شود تا محصولات روستاها، تولیدات روستایی و انگور و مبل و منبت در این بازارچه برای مسافران ارائه شود و توقفگاهی برای مسافران باشد.

جهانیان با انتقاد از اینکه در ساخت مساکن روستایی محل نگهداری دام‌های روستاییان دیده نمی‌شود، اظهارکرد: در نوسازی مسکن روستایی باید معیشت و اشتغال روستاییان باهم دیده شود.

وی ادامه داد: بسیاری از روستاییان دارای مشاغل تلفیقی هستند به‌طوریکه در کنار کشاورزی و قالیبافی دامداری دارند و در سالهای گذشته دیده شده در روستاهایی که مساکن نوسازی شده است روستاییان بیکار شده‌اند چرا که محل نگهداری دام های روستاییان از بین رفته است درحالیکه دام‌های روستاییان باید نزدیکی منازل آنها باشد.

بخشدار جوکار با تأکید براینکه جزیره‌ای کار کردن دستگاه ها به ضرر روستاییان است، افزود: سیاست های کلان باید به گونه ای باشد که در کنار مقاوم سازی واحدهای روستایی بخشی نیز برای نگهداری دام های روستاییان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بنیاد مسکن همدان مقاوم سازی واحدهای روستایی طرح هادی روستایی استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۲۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی

به گزارش «تابناک»، حسین ایثارگر، جمعه شب به خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ بارش تگرگ موجب آب افتادگی برخی منازل روستایی به ویژه در روستاهای "جنبذ" و "علی آباد سیدرحیم" از توابع بخش مرکزی این شهرستان شده است.

وی افزود:‌ گزارش های رسیده حاکی از آن است که سیلاب به بخشی از راه‌ های روستایی و بین مزارع و نیز محصولات کشاورزی منطقه آسیب رسانده است و در موردی حتی یکی از روستاییان با موتورسیکلت هنگام عبور از رودخانه گرفتار سیلاب شده بود، که با تلاش مردم راکب نجات یافت اما موتور وی را آب برده است.

فرماندار ششتمد گفت:‌ با توجه به تعطیلی جمعه، روز شنبه تیم های ارزیاب برای بررسی وضعیت مناطق روستایی مزبور و برآورد خسارات وارده به منطقه اعزام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ منازل روستایی این شهرستان عمدتا دارای سازه های خشت و گلی است و با مصالح قدیمی و سنتی ساخته شده است که این می تواند در مواقع بارندگی شدید و بروز سیلاب آسیب زا باشد.

مرکز شهرستان تازه‌ تاسیس شِشتَمَد در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

ششتمد با وسعت سه هزار و ۷۸۶ کیلومتر مربع و ۲۴ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ بخش مرکزی و شامکان، ۴۸ دهیاری و ۵۳ آبادی است.

دیگر خبرها

  • عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • فیلم/ تلاش برای بازسازی جاده‌های آسیب‌دیده از سیل
  • امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی