Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها سبب افزایش کیفیت پژوهش‌ها می‌شود.

حسین سالارآملی، امروز سوم دی ماه در چهارمین مجمع دانشگاه‌های ایران و جهان عرب با موضوع «آینده پژوهی جایگاه دانشگاه‌های ایران و جهان عرب در توسعه جهان اسلام» که در دانشکده ادبیات دانشگاه  فردوسی مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: از کشورهای مختلف از جهان عرب و جمهوری اسلامی ایران درخواست دارم تا در روند توسعه کشورهای مختلف و ناآرامی‌هایی که در اثر تحریم‌ها ایجاد شده به پارادایم آینده توجه کنند که شامل علم و تکنولوژی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسی در آینده برنده می‌شود که بتواند از نظر علم و فناوری به جایگاه مناسب خود برسد.

وی افزود: در ایران سه محور اساسی در رابطه با علم و فناوری وجود دارد؛ اولین مدل این است که علم و فناوری در خدمت جامعه باشد، دومین سیاست کلان وزارت علوم جهانی شدن آموزش عالی و قرار گرفتن در چرخه دانایی جهانی و سومین هدف، خدمات فنی و حرفه‌ای است به این معنا که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی شدن از دانشگاه بتوانند مهارتی را کسب کنند.

رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم، بیان کرد: براساس آخرین آمار وزارت علوم، 3 میلیون و 612 هزار و 390 دانشجو در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستندکه 42 درصد در دانشگاه خصوصی و 58 درصد در دانشگاه‌های دولتی حضور دارند. همچنین از این میزان 53 درصد را آقایان و 47 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. 83 هزار و 129 عضو هیأت علمی داریم که از این تعداد 21 هزار و 481 نفر خانم و 61 هزار 648 نفر آقا هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 43 پارک علم و فناوری و 195 مرکز رشد در ایران وجود دارد که 71 میلیون دلار صادرات دانشی این شرکت‌ها در سال گذشته بوده و 56 هزار نفر در پارک‌ها کار دانشی می‌کنند که تحت پوشش 6487 شرکت هستند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، تصریح کرد: تعداد مقالات علمی  در ایران همواره رشد داشته است . در سال 1998 حدود 1222 مقاله علمی ارائه کردیم که سال گذشته این رقم به 60037 مقاله رسیده است. همچنین در سال 2018 حدود 457 دانشمند ایرانی highlt cited شدند.

 دانشگاه فردوسی جزء 10 دانشگاه برتر در تولید مقالات مشترک بین‌المللی است

رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم، عنوان کرد: در حوزه بین‌المللی‌سازی در 2014، 8200  مقاله بین‌المللی ارائه کردیم که در سال 2017 به 13 هزار 718 مقاله رسیده است. دانشگاه فردوسی مشهد همواره جزء 10 دانشگاه برتر در تولید مقالات مشترک در سطح بین‌الملل است.

سالارآملی گفت: بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها سبب افزایش کیفیت پژوهش‌ها می‌شود. در سال 2019 حدود 67 هزار و 243 مقاله در سطح جهان اسلام وجود داشت که از این تعدا  54 مقاله از طرف ایران ارائه شده است.

وی اضافه کرد: دانشجویان خارجی در ایران 38 هزار و 640 نفر هستند و حدود 5000 دانشجو از کشورهای عربی در ایران تحصیل می‌کنند که از این تعداد 1692 نفر در مقطع لیسانس، 2225 نفر در مقطع فوق لیسانس، 974 نفر در مقطع دکتری در ایران مشغول به تحصیل هستند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران مقام شانزدهم در صدر دنیا را از نظر علوم کسب کرده است و در منطقه نیز مقام اول را از آن خود کرده است. از جمله سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال جهان عرب می‌توان به ایجاد تحقیقات مشترک، مدارک مشترک، ایجاد شعبه در جهان عرب و.. اشاره کرد.

رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: همه ما کشورهای مسلمان هستیم و در این راستا سازمان کنفرانس اسلامی وجود دارد که دارای دو چتر بزرگ آموزش و فناوری است. درگیری آینده بر روی پارادایم علم و فناوری است و شک نکنید که بیشتر فشارهایی که به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود به جهت ممانعت از رشد و توسعه علم و فناوری در این کشور است.

سالارآملی تصریح کرد: علم در کشور ما بومی است و با زحمت و تلاش خودمان ایجاد شده است، اما این علم را محدود به ایران نمی‌دانیم و درهای کشور ما در زمینه همکاری علمی و فناوری به سوی تمامی کشورها باز است و این آمادگی را داریم که تمامی داشته‌های علمی خود را در اختیار کشورهای جهان اسلام و عرب قرار دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۳۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران

 

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم اظهار کرد: فرهنگستان زمانی اثرگذار است که خودش را جزئی از ساختار اداره کشور بداند اما اگر خودش را جز اداره کشور نداند دیگر اثربخشی لازم را نخواهد داشت. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که سیاستمداران به ما اعتماد کنند.

وی افزود: اتفاقاتی که در حوزه علم در برخی از کشورها نظیر امارات متحده عربی می‌افتد متعلق به خود آنها نیست چراکه امارات هویت مستقل ندارد اما ظرف ایران بزرگ و متعلق به خودش است.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه در برخی از حوزه‌‌‌ها خیلی خوب پیش رفتیم، ادامه داد: در پزشکی عقب‌ماندگی نداریم از بیمار تا دانشمند به کشور ما رفت و آمد دارند، در کشاورزی نیز 125 میلیون تن غذا در کشور تولید می‌شود، کدام یک ازکشورهای همسایه این میزان غذا تولید ‌می‌کند.

دکتر مخبر دزفولی گفت:‌ بخشی از مشکلات ما داخلی و بخشی خارجی است، باید ببینیم چه وضعیتی داریم سپس برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. حواسمان باشد که نسبت به آینده امیدواری ایجاد کنیم البته در کنار آن باید واقعیت‌های کشور هم ببینیم.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: آینده‌نگاری در حوزه علم و فناوری دامنه‌ها و شاخه‌های گسترده‌ای دارد که به امنیت، رفاه و اقتصاد می‌رسد. برای آینده نگاری باید هدفمند برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی افزود: کلان روندهای علم در جهان و منطقه باید استخراج شود، برای زیست بوم ایران نیز این کلان روندها باید مشخص شود. 5 کلان روند امروز در جهان در حال شکل گیری است که باید مورد توجه باشد.

دکتر مخبر دزفولی بیان کرد: قدرت‌های جهانی نمی‌خواهند ایران مرجع باشد، می‌خواهند که جهان عرب در خاورمیانه فعال باشد، در این مسیر است که عربستان، قطر و امارات در حوزه علم و فناوری بودجه‌های زیادی را صرف می‌کنند. البته اتفاقاتی که در این کشورها در حال وقوع است، واقعی نیست و آن چیزی که در ایران است واقعی است چرا که دستاوردهای ما در حوزه‌های هسته‌ای، غذا، پزشکی متعلق به دانشمندان خودمان است. مرجعیت زمانی اتفاق می‌افتد که خدمات فنی و مهندسی ایرانی اتفاق بیفتد، کالای ایرانی تولید شود و محصولات ایرانی مرجع باشد.

رئیس فرهنگستان علوم تاکید کرد: در آینده نگاری باید مباحث عمیق‌تر و دقیق‌تر پیش رود، در این مسیر اگر مشکلاتی در اقتصاد داریم باید برای این مشکلات از سوی اندیشمندان فرهنگستان راه حل ارائه شود. از طرفی فرهنگستان علوم باید آنقدر توانمندی پیدا کند که مسئولان ناگزیر شوند که برای تصمیم‌های مهم با این نهاد مشورت کنند.

 

ضرورت آینده نگاری مبتنی بر ابعاد دینی و اخلاقی در ایران

در ادامه این نشست دکتر علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم بیان کرد: آینده نگاری در ایران بُعد دینی و اخلاقی دارد، باید این بعد را جدی‌تر ببینیم تا مشخص شود که چه آینده‌ای مدنظرمان است.

وی ادامه داد: علمای شیعه در دورانی کنونی باید متمایز از سایرین عمل و زمینه آینده‌نگاری را فراهم کنند. مثلا در فناوری زیستی مباحث اخلاقی و شرعی ممکن است مطرح شود علما می‌توانند زمینه بحث در این زمینه‌ها را فراهم کنند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم با انتقاد از عدم پیشرفت ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: ‌در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت اقدامات خوبی شده است که باید ادامه پیدا کند.

 

 

آینده‌نگاری منهای فهم عمیق از جهان امکان‌پذیر نیست

دکتر سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست گفت: خواستگاه آینده‌نگاری مهم است. باید ببینم آینده‌نگاری چه تناسبی با فرهنگستان علوم دارد؟ پس در ابتدا باید چارچوب مفهومی برای این کار ترسیم شود تا مبنای آینده نگاری در فرهنگستان علوم باشد. 

وی ادامه داد:‌آینده‌نگاری بدون فهم وضعیت موجود امکان پذیر نیست، آینده‌نگاری ریشه در گذشته و حال دارد. برای مسیر آینده نگاری باید جمع بندی از وضعیت فعلی داشته باشیم. آینده نگاری برای ایران منهای فهم عمیق از جهان امکان پذیر نیست، جهانی شدن ما را به فضای واحد  وصل کرده است بنابراین تاثیر می‌گذاریم و تاثیر می‌پذیریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین باید مشخص کنیم که چه اولویت هایی برای آینده نگاری داریم، فرهنگستان باید ابعاد علم و فناوری آینده را مشخص کند. چون همه چیز به فناوری متصل است. امروز بزرگترین کمپین ها موضوعشان محیط زیست است.

دکتر عاملی اضافه کرد: فناوری هسته ای خطر بزرگی است. از نظام قدرت جهانی نمی‌توان غافل شد باید آن را مدنظر داشت. فرهنگستان باید بر فناوری‌های نو نیز تمرکز کند چراکه گستره هوش مصنوعی زیاد است. منابع و سرمایه انسانی باید در آینده نگاری مدنظر باشد. در آینده نگاری موضوع غذا مهم است چراکه حیات بشر به غذا بستگی دارد.

وی بیان کرد: جنگ و صلح در آینده مهم است. 650 هزار دانش آموز غزه آواره شده‌اند، جنگ رحم ندارد همه را درگیر می‌کند. در مسیر آینده‌نگاری توجه به بحران‌ها نیز اهمیت دارد، یکی از بحران‌هایی که امروز جهان با آن مواجه است، بحران هویت است، هویت جنسی، ملی قومی و دینی مهم است توسعه جهان با ادغام هویتی مطرح است اما فرد باید بتواند خودش را تشخیص دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:‌ روش‌پژوهی در آینده‌نگاری باید صورت بگیرد تنوعی از روشها داریم باید بدانیم که میخواهیم چکار کنیم. روش‌های جدید بر روی مسئله احاطه دارد، باید وارد جزئیات شود و بتواند مرجع باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کیفیت رشته‌های پیراپزشکی ضامن سلامتی جامعه است
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • تاریخ سفر گروسی به ایران مشخص شد
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم