Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهزاد خداداد پیشکسوت تکواندو درباره شرایط هوگوپوشان کشورمان در آستانه المپیک توکیو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  به گفت و گو پرداخت.

مردانی به دلیل فشار‌های روانی نتوانست قابلیت‌های فنی اش را ارائه دهد

خداداد در خصوص حذف زودهنگام مردانی از رقابت‌های گرنداسلم و ناکامی او در کسب سهمیه المپیک گفت: باید بپذیریم که شرایط سجاد مردانی نسبت به بقیه بازیکنانی که در مسابقات گرنداسلم شرکت کردند، متفاوت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرنداسلم آخرین فرصت مردانی برای کسب سهمیه بود و از طرف دیگر همه انتظار داشتند او بتواند سهمیه سوم را کسب کند و همین موضوع باعث شد فشار و استرس زیادی به مردانی وارد شود. مردانی با استرس این که نباید هیچ بازی را ببازد تا بتواند سهمیه بگیرد در گرنداسلم حاضر شد. او در مبارزه با حریف چینی نتوانست از قابلیت‌های فنی خود استفاده کند و به دلیل فشار‌های روانی زیادی که روی او بود، نتیجه را به حریفش واگذار کرد.

بیشتر بخوانید: مسابقات تکواندو گرنداسلم/ حذف مردانی با شکست در گام نخست

رقابت در آخرین مرحله کسب سهمیه فشار زیادی به بازیکن می‌آورد

سال ۲۰۰۸ در آخرین مرحله کسب سهمیه که در روسیه برگزار شد، حضور داشتم و می‌دانستم با یک اشتباه، سهمیه از دستم می‌رود. کسی نمی‌تواند خودش را جای هیچ بازیکنی بگذارد، زیرا هر بازیکنی روحیه خاص خودش را دارد و بازیکنان از نظر روانی با یکدیگر متفاوت هستند. من در این شرایط بازی کردم و می‌دانم که بازی کردن در آخرین مرحله کسب سهمیه، فشار زیادی به بازیکن می‌آورد و سجاد هم درگیر همین فشار‌های روانی شد و نتوانست با آن کنار بیاید.

مردانی در سال‌های گذشته زحمات زیادی برای تیم ملی کشید

از نتیجه‌ای که سجاد در گرنداسلم گرفت، واقعا ناراحت شدم، زیرا می‌توانست سهمیه بگیرد. او در چند سال گذشته برای تیم ملی زحمات زیادی کشید و در مسابقات جهانی و آسیایی عناوین مختلفی کسب کرد، اما هدف اصلی او المپیک بود که نتوانست سهمیه بگیرد. مردانی باید از حالا برای مسابقات پیش رو برنامه ریزی کند و اگر قرار بود یک بازیکن حرفه‌ای با یک باخت از دنیای قهرمانی خداحافظی کند، خیلی از قهرمانان ما باید در همان سال اول دنیای قهرمانی را می‌بوسیدند و می‌گذاشتند کنار.

حریفان مردانی در ۴ سال گذشته نتایج بهتری گرفتند

خداداد در واکنش به این که مردانی به خاطر ۴ امتیاز سهمیه المپیک را از دست داد و این در حالی بود که او ۴۰ امتیاز المپیکی خود در سال جاری را پر نکرده بود گفت: مردانی در بیشتر تورنمنت‌ها شرکت کرد و امتیازات قابل قبولی هم گرفت، اما امتیازات حریفان او به گونه‌ای بود که نتوانست به آن‌ها برسد. شاید بتوان گفت حریفان مردانی در ۴ سال گذشته نتایج بهتری گرفته بودند و او به همین دلیل سهمیه را از دست داد. با این وجود کادرفنی و فدراسیون خیلی تلاش کردند تا ۳ سهمیه بگیریم، اما این اتفاق نیفتاد و در مرحله آخر مردانی نتوانست سهمیه بگیرد تا ما با ۲ سهمیه در المپیک حضور پیدا کنیم. امیدوارم هادی پور و حسینی در توکیو از حیثیت تکواندو کشورمان در المپیک توکیو دفاع کنند.

بیشتر بخوانید: هادی پور: برای کسب سهمیه المپیک ۴ سال عذاب کشیدیم/ قدر حضور در المپیک را می‌دانیم

یکی از مشکلات تکواندو ایران، نداشتن پشتوانه مناسب برای بازیکنان اصلی تیم ملی است

یکی از مشکلات حال حاضر تکواندو ایران، نداشتن پشتوانه مناسب برای بازیکنان اصلی تیم ملی است. ما در سال‌های گذشته بیش از حد به نفرات اصلی تکیه کردیم و شاید دلیل آن شرایطی بود که بازیکنان ما در رنکینگ داشتند، اما در کنار این نفرات می‌توانستیم از بازیکنان نوجوان که عنوان دار رقابت‌های جهانی بودند و در لیگ هم بازی می‌کردند، در اردو‌ها و مسابقات سطح پایین‌تر استفاده کنیم تا رفته رفته تجربه کسب کنند. ما نمی‌توانیم از بازیکنان جوان که تاکنون میدان ندیدند، انتظار داشته باشیم بلافاصله پس از ورود به رده بزرگسالان بهترین نتایج را بگیرند.

نتایجی که کسب می‌کنیم حاصل برنامه ریزی فدراسیون است

تمام کشور‌هایی که در رشته‌های ورزشی مختلف حرفی برای گفتن دارند، از رده نوجوانان شروع می‌کنند و با برنامه ریزی، در ابتدا بازیکنانشان را به تورنمنت‌های سبک اعزام می‌کنند و از آن‌ها توقع مدال ندارند. کم کم و با تجربه‌ای که این بازیکنان از مسابقات گذشته به دست می‌آورند، در مسابقات مهم تری شرکت می‌کنند و کادرفنی و فدراسیون توقع دارند که پاسخ اعتماد و سرمایه گذاری که برای آن‌ها انجام دادند را بدهند؛ بنابراین نمی‌توان از بازیکن جوانی که به یک مسابقه مهم اعزام می‌شود و به او می‌گویند باید مدال بگیرد، انتظار زیادی داشت، زیرا چنین کاری به یک برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد تا بتوانیم برای المپیک بعدی با ۴ سهمیه و توانایی کسب مدال در هر ۴ وزن حضور پیدا کنیم. نتایجی که کسب می‌کنیم به برنامه ریزی فدراسیون برمی گردد.

بیشتر بخوانید: تکواندوی ایران با ۲ نماینده در توکیو/ اتفاقات المپیک ۲۰۰۴ در ژاپن تکرار خواهد شد؟

فدراسیون برای رده‌های پایه برنامه ریزی خوبی انجام داده است

کار ما برای کسب سهمیه المپیک توکیو تمام شد و از حالا باید برای کسب سهمیه‌های بیشتر در دوره‌های بعدی برنامه ریزی کنیم. حدود ۸ ماه تا المپیک توکیو باقی مانده، اما اگر قرار باشد ما فقط در انتظار رسیدن یک رویداد و کسب مدال در آن باشیم، هیچ وقت به موفقیت نمی‌رسیم؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در المپیک ۲۰۲۴ نتیجه مطلوبی کسب کنیم، باید پس از المپیک توکیو برای حضور موفق در دوره‌های بعدی برنامه ریزی کنیم. اگر یک روز در کار ما وقفه بیفتد ضرر می‌کنیم. فدراسیون برای رده‌های پایه برنامه ریزی مناسبی انجام داده و نتیجه آن را می‌توانیم در المیپک ۲۰۲۴ ببینیم.

هادی پور و حسینی توانایی کسب مدال در المپیک را دارند

پیشکسوت پرافتخار تکواندوی کشورمان در پاسخ به این سوال که فارغ از مسئله کسب سهمیه، شرایط تکواندو ایران نسبت به ۴ سال گذشته چگونه است گفت: مسلما ۴ سال پیش شرایط خیلی بهتری داشتیم. برای المپیک ریو ۳ سهمیه گرفتیم و فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی رنک اول اوزانشان بودند. شرایط بازیکنان در رنکینگ نشان می‌دهد که ما در آن دوره می‌توانستیم نتایج خیلی بهتری بگیریم، اما برخی اشتباهات باعث شد دست ما از مدال کوتاه بماند. امیدوارم ۲ بازیکنی که سهمیه المپیک کسب کردند، در توکیو نتیجه بگیرند و مسلما اگر برای ۸ ماه اینده آن‌ها برنامه ریزی مناسبی انجام شود، آن‌ها توانایی کسب مدال در المپیک را دارند.

بیشتر بخوانید: عسگری: برای کسب سهمیه مسیر سختی را پشت سر گذاشتیم/ تعجب می کنم برخی ها با کدام اطلاعات نظر می دهند

آنالیز حریفان، نخستین کاری است که باید انجام دهیم

دارنده مدال طلای مسابقات جهانی سال ۲۰۰۱ در پاسخ به این سوال که برای تکرار نشدن اتفاقات المپیک ریو در توکیو چه اقداماتی باید انجام شود گفت: نخستین گامی که باید برداریم، آنالیز دقیق رقبا است. از همین حالا تقریبا مشخص است که در المپیک کدام بازیکنان حریفان اصلی ما هستند. موفقیت در المپیک تنها به این نیست که روی آمادگی و توانایی‌های بازیکنانمان کار کنیم. باید روی بحث روانی بازیکنان کار کنیم. اگر به گرندپری‌ها و یا مسابقات قبل از آن دقت کنیم، می‌بینیم که تمام بازیکنان ما برابر رقبای کره‌ای بازنده بودند. این نشان می‌دهد که ما نه از نظر فنی بلکه از نظر روانی برابر کره جنوبی ضعف داریم و باید آن را پوشش بدهیم.

بیشتر بخوانید: پولادگر: برای کمک به تیم ملی جلوی هیچکس را نمی گیرم/ المپیک جایگاه شایسته ترین ها است

امیدوارم هادی پور و حسینی به بهترین شکل برای المپیک آماده شوند

برطرف کردن ضعف‌ها و کمبود‌ها و آماده سازی بازیکنان به برنامه‌ها و سیاست‌های کادرفنی و فدراسیون تا المپیک بازمی گردد. امیدوارم با یک برنامه ریزی خوب تا المپیک، آرمین و میرهاشم به بهترین شکل ممکن آماده شوند تا با کسب نتایج خوب، همیشه از درخشش آن‌ها در المپیک تمجید کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی فدراسیون تکواندو المپیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۶۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

مربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: برای دومین بار در طول تاریخ کشتی فرنگی است که ما با سهمیه کامل به المپیک می‌رویم اما کار سختی در پیش خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، فرزاد ایمانعلی زاده درباره ارزیابی خود از رقابت های جام تختی به میزبانی اهواز، گفت: تقریبا ۱۶-۱۷ نفر از کشتی‌گیران اصلی ما بیرون هستند و بیشتر چهره های جوان و آینده دار در این مسابقات کشتی می‌گیرند. ملاک اصلی ما در جام تختی انتخاب تیم زیر ۲۳ سال برای رقابت های قهرمانی جهان است.

وی درباره تاثیر غیبت ملی‌پوشان اصلی بر این رقابت ها خاطرنشان کرد: قطعا همین طور است. در یکی دو وزن ضعیف‌تر از نفرات اصلی هستیم. اسم نمی‌برم اما نفر سوم که در اینجا اول می‌شود با نفر اول ما اختلاف فاحش دارد. باید کار کرد، از جوانان در تیم بزرگسالان استفاده کرد تا روندمان بهتر شود.

مربی کشتی فرنگی درباره انتخاب ملی پوشان المپیکی ایران در اوزان ۶۰ و ۶۷ در تورنمنت مجارستان، اظهار کرد: ما در این اوزان سهمیه را گرفته‌ایم. ده‌بزرگی توانست خودش را ثابت کند و اگر در آسیا طلا می‌گرفت قطعا ملی‌پوش ما در المپیک بود. به او یک فرصت دیگر داده می‌شود و قرار است با مهدی محسن نژاد به مجارستان برود. هر کدام عملکرد بهتری داشته باشند با ارزیابی کادر فنی به المپیک می‌روند.

ایمانعلی‌زاده درباره اینکه انتظار می‌رفت کشورهای بیشتری در جام تختی شرکت کنند، یادآور شد: چند سالی است کشورهای خارجی کمتر می‌آیند. ارمنستان هم تیم خوبی است و ما فکر نمی‌کردیم اینقدر خوب باشند. کشتی‌گیران جوان داخلی هم عملکرد خوبی داشتند  و مسابقات سطح معقولی دارد.

وی در ادامه درباره رقابت اسماعیلی و گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم برای رسیدن به المپیک در تورنمنت مجارستان، تصریح کرد: گرایی قهرمان جهان و المپیک بوده و برایمان قابل احترام است. از طرفی استعدادی ناب به نام سعید اسماعیلی به کشتی ایران آمده که در جام وهبی امره خوب ظاهر شد. در آسیایی اول شد و طبق چرخه باید به صورت رو در رو یا در یک تورنمنت رقابت کنند. صلاحدید کادر فنی این بود که این دو کشتی گیر به تورنمنت مجارستان بروند.

 مربی خوزستانی تیم ملی کشتی فرنگی درباره کار سخت کشتی فرنگی ایران در المپیک، گفت: برای دومین بار در طول تاریخ کشتی فرنگی است که ما با سهمیه کامل به المپیک می‌رویم و این افتخار بزرگی است. هدف کادر فنی این بود که محقق شد. ۴ سال پیش به خاطر شرایط کرونا سطح مسابقات پایین‌تر بود. امسال کار قطعا سخت تر است. همان طور که در جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ دیدید سطح مسابقات بالاتر بود. کار ما سخت است اما ما تیم جوان و در عین حال با انگیزه داریم که تلاش می‌کنیم بهترین اتفاق رخ بدهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خودتان در چه وزنی انتظار طلا دارید، اظهار کرد: بر روی  کاغذ در اوزان ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم شانس طلا داریم. دوره قبل در ۶۷ کیلوگرم طلا گرفتیم اما این دوره شانس مدال داریم. در المپیک اتفاقات خاص می‌افتد به این صورت که ممکن است از یک وزن انتظار طلا داریم اما مدال نمی‌گیریم و از وزنی که انتظار نداریم مدال می‌گیریم مانند المپیک ۲۰۱۶ که عبدولی مدال گرفت. نتایج قابل پیش‌بینی نیست اما امیدوارم نتایج خوبی کسب شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک
  • آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند
  • حسن یزدانی با عبور از هادی ساعی بهترین المپین ایران می‌شود
  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • کمک هزینه IOC در تیراندازی به افرادی که باید می رسید نرسید
  • یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • بازگشت تیم ملی قایقرانی مردان و زنان ایران به میهن
  • اینچه درگاهی: کسب سهمیه المپیک حاصل یک کار گروهی بود
  • اینچه درگاهی: سهمیه المپیک حاصل یک کار گروهی بود
  • برای رشته ژیمناستیک هنری و ترامپولین برنامه ریزی داریم