Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@01:28:15 GMT

غرب با مسحیت پیوند خورده است

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۳۹۳۰۷

غرب با مسحیت پیوند خورده است

گروه معارف _ عضو هیئت علمی گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مغرب زمین کاملا با مسحیت پیوند خورده است، در واقع بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تمدن قدیم اروپایی تمدن رومی بود که از قرن چهارم، مسیحیت را به رسمیت شناخت و این دین در همه ادوار تاریخی و تمدنی مغرب زمین، نقشی تعیین کننده داشته است.

حجت‌الاسلام حمیدرضا شریعتمداری، عضو هیئت علمی گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، در خصوص وجوه اشتراک و تفاوت اسلام و مسیحیت، اظهار کرد: سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت جزو ادیان ابراهیمی و توحیدی‌اند که گاهی نیز از آنها به عنوان ادیان سامی یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینها ادیانی هستند که در قلمرو، نژاد و قومیت خاص نزدیک به هم نازل شده و همگی به سنت ابراهیمی تعلق دارند و از طرف دیگر، هر سه این ادیان داعیه‌دار توحید هستند.

وی ادامه داد: حتی مسیحیت آریوسی به توحید اسلام و یهودیت بسیار نزدیک بوده و شباهت‌های زیادی با آن دارد. مسیحیت امروزی نیز که مسیحیت پلسی و یوحنایی نام داشته و قالب تصنیف است، ادعا می‌کند که این تصنیف با توحید منافاتی ندارد. به علاوه، تمام پیامبرانی که در طول تاریخ مبعوث شدهاند برای این سه دین محترم هستند. البته جایگاه انبیا در ادیان یهودیت و مسیحیت با اسلام گاهی تفاوت‌هایی دارد، اما به طور کلی سنت نبوی برای آنها محترم بوده و به آن اعتقاد دارند. در آموزههای اصلی آنان نیز مباحثی مانند آخرت، آخرالزمان و موعود، جایگاه عمل و شریعت در نجات و رستگاری، وحی و فرشتگان و داشتن کتاب مقدس وجود دارد که این‌ها مقولههایی هستند که ما نیز با ایشان همسو و همراه هستیم.

این عضو هیئت علمی گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: این سه دین گاهی نیز تجربه‌های تاریخی مشترکی داشته‌اند. از نگاه اسلام، این دین مصدق، مهیمن، نگاهبان و ادامه دهنده سنتی است که یهودیت و مسیحیت در آن قرار داشتند. در حقیقت پیامبر اسلام رسالت خودش را احیای ارزش‌هایی معرفی می‌کند که در دو دین قبلی بوده و به مرور زمان کمرنگ و مغفول واقع شده‌اند. یکی از مهم‌ترین این ارزش‌ها اخلاق است که در تاریخ یهودیت به حاشیه رفته است.
رسالت اسلام احیا و تکمیل میراث سنت پیامبرانه ابراهیمی است

شریعتمدای خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین رسالت‌های پیامبر اسلام احیای توحید ناب و نفی هر نوع تکثر، همتا و شریک برای خداوند است. همان‌گونه که حضرت مسیح (ع) گفت: «من نیامدم تا یهودیت را از بین ببرم، بلکه آمدم تا آن را تکمیل بکنم»، اسلام هم قصد منتفی سازی تعالیم ادیان قبلی را ندارد، بلکه می‌خواهد آنها را تکمیل کند. در روایتی مشهور نیز پیامبر اکرم (ص) میفرمایند:«من آمدهام تا مکارم اخلاق را تکمیل کنم». یعنی رسالت اسلام، عبارت است از احیا و تکمیل در همان فضای میراث سنت پیامبرانه ابراهیمی.

غرب با مسیحیت پیوند خورده است

وی با اشاره به نقش مسحیت در شکل دادن نگرش دینی و فکری جامعه غربی، گفت: مغرب زمین کاملا با مسحیت پیوند خورده است، در واقع بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تمدن قدیم اروپایی تمدن رومی بود که از قرن چهارم مسیحیت را به رسمیت شناخت و این دین در همه ادوار تاریخی و تمدنی مغرب زمین، نقشی تعیین کننده داشته است. در صحبت از رنسانس و اصلاح دینی نام کشیشانی مانند لوتر و کالوین مطرح می‌شود. حتی ماکس وبر معتقد است که نظام سرمایه‌داری از روی پروتستانتیسم برداشته شده است. البته توجه به کار و سرمایه در اسلام نیز وجود دارد. در حال حاضر نیز مسیحیت نقش تعیین کننده‌ای در تمدن مغرب زمین دارد.

قرآن مسیحیت را از بعد اخلاقی و معنوی به اسلام نزدیکتر میداند

شریعتمداری تصریح کرد: ارزش‌های معنوی و اخلاقی مطرح شده مسیحیت مطابق آیه 82 سوره مائده مورد توجه اسلام نیز قرار گرفته است: «ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ؛ این از آن رو است که برخى از آنان کشیشان و راهبانند، و بدان سبب است که آنان در پذیرش حق تکبر نمى‌ورزند». در این آیه قرآن از مسیحیت تجلیل ویژه‌ای کرده و می‌گوید که اینها از یهودیت به اسلام نزدیکتر هستند، در واقع با اینکه از لحاظ چارچوب کلامی و فقهی یهودیت به اسلام نزدیک‌تر است، ولی قرآن مسیحیت را به دلیل رویکرد اخلاقی و معنوی به اسلام نزدیکتر می‌داند.

وی با بیان اینکه که امروزه ارزشها در تمدن و علم جدید بازتاب چندانی ندارد، اضافه کرد: این مسئله تا حدودی به نظام کلیسا، دخالت کسانی که از قالب و ظاهر دین سوءاستفاده کردند و مسائل دیگر بازمی‌گردد، اما با این حال مسیحیتی که همواره در تاریخ تحولات غرب تاثیرگذار بوده و هنوز هم بسیار تعیین کننده است، شاید روزی بتواند این آب از جوی رفته و تمدن غرب را که دچار نوعی انحراف شده و از مسیرهای اخلاقی و انسانی فاصله گرفته، درست کند.

تحریفات معنوی، باعث کاریکاتوری شدن دین می‌شود

این عضو هیئت علمی گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به تحریف معنوی ادیان تاکید کرد: شهید مطهری هم به این مسئله اشاره‌های زیادی دارد و این اتفاقی است که در مسیحیت رخ داده و به اسلام نیز وارد شده است. در طی این اتفاق کسانی با حفظ قالب‌ها، روح و ماهیت اصلی دین را مغفول می‌گذارند. همان‌گونه که امام باقر(ع) در خصوص بنیامیه می‌فرمایند: «اینها کلمات قرآن را حفظ کرده‌اند، اما از طرفی آن را رعایت نکرده و حق آن را به جا نمی‌آورند». یکی از این تحریفات معنوی، جابجایی اولویت‌ها است که طی آن مسائل دیگر بر اصل مهمی مانند اخلاق اولویت پیدا کرده‌اند. تحریفات معنوی باعث می‌شوند دین مانند کاریکاتوری شود که توازن و تعادلی در آن وجود ندارد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: دین پس از عقل، برترین هدیه خداوند به انسان است که میتواند با سوءبرداشت‌ها به ضد خودش تبدیل شود، دینی که می‌تواند بسیار پر جاذبه بوده و به تعبیر قرآن مردم «فوج فوج» به آن وارد شوند با این نوع مواجهه‌ها مردم را گریزان می‌کند. در غرب نوعی مسیحیت پایبند به اصول و ارکان مسیحیت است که مورد تصدیق و تایید قرآن کریم قرار گرفته، و در عین حال مسیحیتی نیز وجود دارد که مورد سوءاستفاده اصحاب قدرت قرار گرفته است.

دین را نمی‌توان از زندگی بشر حذف کرد

وی اظهار کرد: راه نجات بشریت این است که به دین بازگردد. دین را نمیتوان از زندگی بشر حذف کرد. هیچ تمدنی در طول تاریخ نتوانسته بدون دین شکل گرفته و پایدار باقی بماند. بنابراین دین واقعیتی اجتنابناپذیر است. البته اگر دین بخواهد به صورت کامل نقشآفرینی داشته باشد باید با معقولیت همراه شده و آنچنان که هست معرفی شود. اگر نقش تعیین کننده دین را در صلاح و نجات جامعه بپذیریم و توجه کنیم که بد فهمیدن دین می‌تواند نقش تخریبی بزرگی داشته باشد، می‌بینیم که ادیان مختلف با تعامل و تفاهم با یکدیگر این تاثیر گذاری را بیشتر می‌کنند.

وی در ادامه گفت: هرچه ادیان با هم نشست و برخاست و تفاهم بیشتری داشته باشند، به فهم‌ها و تجربه‌های بهتر و بالاتری می‌رسند و می‌توانند نقش اصلاحی دین را در جامعه بهتر ارائه داده و مانع تخریب دین شوند. در واقع تعامل ادیان با یکدیگر ضرورتی اجتنابناپذیر است که به خود صاحبان ادیان و عالمان دینی کمک میکند نقاط قوت و ضعف خودشان را بهتر فهمیده و در اعتلای جامعه، رونق علم و تصحیح روندهای توسعه‌ای که در دنیای امروز دنبال می‌شود موثر باشند. در روندهای دنیای امروز بدون تردید انحرافاتی وجود داشته و اخلاق به حاشیه رفته است. چگونه ممکن است کسی بدون دین‌باوری و خداباوری پایبندی اخلاقی داشته باشد؟ پس جامعه به اخلاق نیاز دارد و اخلاق نیز در گرو باورهای دینی است و دین در این جهت نقش مهمی داشته و تعامل و همکاری ادیان با یکدیگر قطعا این نقش را پررنگ‌تر می‌کند.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اصفهان ادیان توحیدی اسلام مسیحیت یهود تعامل ادیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم اردبیلی در این مراسم با اشاره به لزوم پیوند کودکان با طبیعت و آموزش‌های لازم جهت حفظ منابع زیستی اظهار کرد: اینکه در بدو تولد، با کاشت نهال پیوندی بین کودکان با طبیعت برقرار می‌کنیم سبب خواهد شد که یک تعلق خاطر، انس و یک رشته پیوند بین نوزادان و درخت‌های جدیدمان برقرار شود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال مستحکم‌تر کردن این پیوند هستیم، ادامه داد: امید داریم که این نوزادان هم به شهرشان، هم به طبیعت و هم محیط زیست تعلق خاطر بیشتری داشته باشند و از سوی دیگر نشانه وجود مبارکشان در یک نقطه‌ای از این شهر، به طور دایمی و شناسنامه دار حک شده باشد.

وی با اظهارامیدواری از اینکه تک تک نوزادان، آینده بسیار درخشان و سبز و پر از رویش و شکوفایی و داشته باشند، یادآورشد: این پویش ویژه نوزادان متولد دی ماه ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ است که به صورت محله‌ای و ناحیه‌ای در شهر تهران برگزار شد. در این پویش به رسم یادبود با حضور خانواده‌های نوزادان و مادر بزرگ محله و فعالان حوزه جمعیت به نام نوزادان، نهالی غرس شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • ایران قهرمانی فوتسال آسیا را پس گرفت/ ببر تایلندی حریف یوز زخم‌خورده نشد
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده
  • فعال مطرح یهودی: ما به یک مهاجرت دسته جمعی از «صهیونیسم» نیاز داریم
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • شاهکار مدافعان پرسپولیس در چهار گل خورده!