Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگرچه ورزش همگانی به عنوان یکی از بخش‌های اولویت دار در سیاست‌ها و تصمیم‌سازی‌ها دنبال می‌شود اما ورزش حرفه‌ای و قهرمانی به عنوان سرمایه انسانی در عرصه تربیت‌بدنی است و با توجه به مدال‌آفرینی و افتخاراتی که دارد، نگاه برنامه‌ای به این بخش ضرورت دارد.

بیش از ۷۵ هزار ورزشکار به صورت سازماندهی شده زیر نظر ۴۷ هیات ورزشی در استان مرکزی فعالیت می کنند که سهم زنان در این عرصه بنا بر اعلام رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی تا پایان سال به ۴۰ هزار نفر می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از این منظر، میزگردی با حضور جمعی از قهرمانان ورزشی در رشته‌های مختلف، مسوولان هیات‌ها، مربیان و کادر اجرایی ورزش و جوانان استان مرکزی در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اراک برگزار و فرصت‌ها و چالش‌های عرصه قهرمانی بانوان به بحث و نظر گذاشته شد.

حاضران در این میزگرد بر این باورند که توجه به ورزش قهرمانی به حد و اندازه استعدادهای استان مرکزی پرورش نیافته و بانوان ورزشکار قهرمانان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

برخی قهرمانان ملی و بین المللی، مربیان و فعالان در رشته‌های  جودو، قایقرانی، اسکواش، تیروکمان و هاکی در این میزگرد خبری به بیان مشکلات و مطالبات خود در عرصه ورزش قهرمانی بانوان استان مرکزی پرداختند.

ساماندهی ۲۷ هزار بانوی ورزشکار در استان مرکزی

رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: تعداد بانوان ورزشکار سازمان یافته استان مرکزی در هشت ماه امسال به حدود ۲۷ هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی شده تا پایان سال جاری به حدود ۴۰ هزار نفر برسد.

«مهین علی بخشی» افزود: در ورزش بانوان بحث توسعه همگانی و قهرمانی با جدیت دنبال می‌شود و اما هدفگذاری ویژه‌ای در خصوص توسعه ورزش همگانی و ورزش برای همه در دستور کار قرار دارد تا اقشار مختلف جامعه از سنین ابتدایی تا سالمندی را درگیر کند.

وی بیان کرد: نگاه مثبت خبرگزاری جمهوری اسلامی به دغدغه ورزش بانوان جای تقدیر دارد و این نگاه در افزایش انگیزه فعالان این بخش اثرگذار است.

علی بخشی اظهار داشت: در راستای توسعه این ورزش باید به ورزش‌های پایه و ورزش همگانی نگاه ویژه شود و اگر این بخش دیده نشود به ورزش حرفه‌ای و قهرمانی دست پیدا نخواهیم کرد.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی ادامه داد: تاکنون جشنواره‌ها و همایش‌های مختلفی برای جلب بانوان به رشته‌های ورزشی بانوان برگزار شده است.

علی بخشی تاکید کرد: اگر یک زن در خانواده سلامت باشد آن خانواده سالم است و اگر خانواده‌ها سلامت باشند منجر به سلامت عمومی جامعه می‌شود.

وی عنوان کرد: مادران سفیران سلامت در جامعه هستند و باید برای سلامت فرزندان در ابتدا مادران سلامت باشند و در این خصوص وزارت ورزش و جوانان نگاه مثبتی به ورزش بانوان دارند و این نگاه فراجنسیتی است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی ادامه داد: بانوان توانمندی‌های بالایی دارند اما هنوز در سایه برخی تعصبات بسیاری از زنان از گرایش به ورزش محرومند که نیاز است فرهنگ‌سازی ویژه در این خصوص صورت گیرد.

علی بخشی عنوان کرد: با طراحی برنامه‌های ورزشی کوتاه، متوسط و بلندمدت به دنبال رسیدن به جایگاه واقعی ورزش بانوان در استان مرکزی هستیم، هم‌اکنون شرایط خوب است اما هنوز فاصله زیاد است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی اضافه کرد: سرانه ورزشی بخش مردان و زنان این استان تفکیک نشده و از ۸۲ سانتی متر به یک متر افزایش یافته که ایجاد باشگاه‌های ورزشی در بخش خصوصی و دولتی در این راستا نقش موثری داشته است.

علی بخشی عنوان کرد: ۴۸ هیات ورزشی هم‌اکنون در استان مرکزی فعال است که تعداد این هیات‌ها در سال گذشته ۳۵ هیات بوده است و هیات‌های فعال نشده بانوان در این استان رشته‌های باستانی و بوکس است.

وی گفت: شرایط هیات‌های ورزشی بانوان استان مرکزی مطلوب ارزیابی می شود و ۳۰ هیات ورزشی این استان دارای قهرمان و یا ورزشکاران دعوت به اردوهای تیم ملی است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی افزود: سال گذشته ۱۹۵ دوره آموزشی در این استان برگزار شد و ۴۴ نفر از بانوان ورزشکار استان مرکزی در رشته‌های مختلف ورزشی به اردوهای تیم ملی دعوت شدند و ۲۹ نفر از آنها به عضویت تیم ملی درآمدند.

علی بخشی تصریح کرد: برگزاری ۱۳۵ دوره‌ مربیگری و داوری بانوان استان مرکزی، برگزاری ۳۶ میزبانی مسابقات کشوری، اعزام ۲۶۳ نفر از ورزشکاران زن این استان به مسابقات قهرمان کشوری، کسب ۸۹۹ مدال انفرادی، کسب ۴۷ مدال گروهی و یک مدال آسیایی طلا در رشته قایقرانی از دیگر توفیقات ورزش بانوان در سال گذشته است.

وی بیان کرد: مدال طلای مسابقات آسیایی پارسال در رشته قایقرانی توسط «ملیکا برون» به دست آمد و این مدال امسال توسط این ورزشکار به برنز تغییر کرد.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی ادامه داد: بانوان این استان سال گذشته در رقابت‌های بین‌المللی شطرنج و کاراته ۶ مدال طلا و مسابقات اسکواش ۲ برنز کسب کردند.

علی بخشی تصریح کرد: بانوان این استان در رقابت‌های قهرمانی جهان هیچ مدل طلایی کسب نکردند اما موفق به کسب یک مدال نقره و سه مدال برنز شدند.

وی گفت: بانوان ورزشکار استان مرکزی امسال در رقابت‌های بین‌المللی پنج مدال طلا، ۱۸ مدال نقره و ۳۴ مدال برنز کسب کردند که این مهم بیانگر پیشرفت ورزش بانوان این استان و نگاه ویژه به این بخش است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی اضافه کرد: بانوان این استان در سال جاری تاکنون موفق به کسب چهار مدال طلا، سه نقره و ۹ برنز شده‌اند.

علی بخشی بیان کرد: یکی از وظایف مهم فدراسیون‌های ورزشی اعزام ورزشکاران به رقابت‌های برون مرزی است اما این مهم خیلی در فدراسیون‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و ورزشکاران به سمت ادارات ورزش و جوانان سوق داده می‌شود، در حالی که وظیفه و رسالت ادارات ورزش و جوانان و هیات‌های ورزشی تربیت ورزشکار و تامین منابع مالی این قشر در اردوها است، اما با این وجود تا حد امکان حمایت‌های مالی نیز از ورزشکاران انجام می‌شود.

وی گفت: بودجه ادارات ورزش و جوانان مشخص است و سهم خاصی برای اعزام ورزشکاران به رقابت‌های برون مرزی دیده نشده است، اما همه تلاش‌ها برای رایزنی‌های مختلف در راستای حمایت و حل مشکلات ورزشکاران در اعزام به مسابقات برون مرزی صورت می‌گیرد.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی افزود: ورزشکاران انتظار حمایت برای اعزام به مسابقات برون مرزی دارند و انتظار است این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا بی‌توجهی در این راستا دغدغه‌ ورزشکاران را افزایش و انگیزه آنها را کاهش می‌دهد.

علی بخشی تصریح کرد: آموزش یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین بخش‌ها برای تربیت مربیان، داوران و ورزشکاران است و برگزاری کلاس‌های آموزشی با جدیت دنبال می‌شود.

وی گفت: ورزش بانوان استان مرکزی در سال‌های گذشته در رشته هندبال هیچ حرفی برای گفتن نداشت اما هم‌اکنون و در سایه اجرای برنامه‌های هدفمند با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی افزود: استعدادیابی و نخبهیابی یکی از موضوعات مهم است که به هیات‌های ورزشی نیز تکلیف شده است و در ۲ سال گذشته در این خصوص رقابتی بین استان‌های کشور رخ داده که انگیزه‌ها را برای کشف این استعدادها افزایش داده است.

علی بخشی اظهار داشت: پارسال در بخش استعدادیابی بانوان، پنج مدال در رشته‌های هاکی، سپک‌تاکرا، تیراندازی با کمان و اسکواش به دست آورند اما در سال جاری نتایج چشمگیری برای استان مرکزی به دست آمد و منجر به کسب ۱۴ مدال استعدادیابی شدند که ۹ مدال آن طلا است و امید است در سال آینده این مدال‌ها افزایش بیشتری یابد.

وی بیان کرد: نیاز است در سایه استعدادیابی و نخبه‌یابی امکانات ورزشی برای این قشر نیز تامین شود زیرا بانوان ورزشکارا این استان در سال‌های گذشته برای اعزام به این رقابت‌ها تمرینات خود را به سختی و با کمترین امکانات انجام دادند.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی ادامه داد: در راستای برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان، از گذشته چند طرح ملی به این استان ابلاغ شده که شامل طرح‌های سنجش قامتی، جام تندرستی، ورزش کارگری و جشنواره دا است که هرکدام بودجه‌های ویژه از سوی وزارتخانه دارند.

علی بخشی عنوان کرد: طرح سنجش قامتی از حدود سه سال گذشته در استان مرکزی اجرایی شده و پارسال یکهزار و ۲۸۰ نفر در روستاهای استان در پوشش این طرح قرار گرفتند و امسال تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در راستای این طرح حمایت شده‌اند و این طرح تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و سایر طرح‌های ملی این استان نیز با روند خوب و مطلوبی در پیش است.

وی گفت: اگر قرار است اتفاق خوب در ورزش استان به ویژه ورزش بانوان رخ دهد باید دستگاه‌های اجرای و بخش خصوصی حمایت‌های لازم را به کار گیرند.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی اضافه کرد: اختصاص ساعاتی از ایام هفته به ورزش برای بانوان کارمند یک اقدام بسیار ارزنده از سوی دولت است اما در این راستا شمار زیادی از دستگاه‌های دولتی حمایت و همکاری لازم را با کارمندان خود ندارند و انتظار است مدیران دستگاه‌های اجرایی در راستای ایجاد انگیزه بیشتر برای کارکنان خود، توجه ویژه به این بخش داشته باشند.

علی بخشی بیان کرد: ورزش بانوان با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است که بسیاری از آنها در سایه فرهنگ‌سازی گسترده گره‌گشایی می‌شود، نگاه به حضور بانوان در عرصه ورزشی باید ویژه باشد، برخی تعصبات خانوادگی مانع حضور زنان توانمند استان مرکزی در میدان‌های اجتماعی و سایر عرصه‌ها شده است.

وی تصریح کرد: تجهیزات و امکانات موجود ورزشی استان مرکزی و کلانشهر اراک برای بانوان کامل نیست و نیاز است مسوولان در راستای حمایت این بخش جدی‌تر وارد شوند.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی افزود: شرایط تمرینی بانوان ورزشکار این استان مناسب نیست و این قشر تنها تا ساعت ۱۸ عصر می‌توانند در سالن‌های ورزشی فعالیت داشته باشند و این ساعات زمان مناسبی برای بانوان نیست و انتظار است دستگاه‌های دولتی بخشی از فضاهای ورزشی خود را در اختیار ورزش بانوان قرار دهند، از نداشته‌ها باید به داشته‌ها رسید و باید از کمترین امکانات بیشترین بهره‌وروی صورت گیرد.

علی بخشی گفت: ۲۵۰ باشگاه ورزشی ویژه بانوان در استان مرکزی وجود دارد که ۷۵ باشگاه آن در اراک است و تعدادی نیز در حال ایجاد است اما خروجی این باشگاه‌ها خیلی خوب نبوده و انتظار است افرادی که در این عرصه وارد می‌شوند با ورزش آشنا باشند و استانداردها را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: توسعه ورزش بانوان در مناطق محروم از برنامه‌های مهم و اولویت دار است و برنامه‌های ویژه‌ای در این راستا اندیشیده شده است.

علی بخشی بیان کرد: توانمدی بانوان بالا است و باید به این قشر میدان داده شود و حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد تا بتوانند توانمندی‌های خود را به خوبی بروز دهند.

وی تاکید کرد: اخلاق در ورزش از مهمترین نکات است که باید مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد، خیلی از مربیان و ورزشکاران از این ارزش به دور هستند، اخلاق در ورزش، ورزشکار را ماندگار می‌کند و باید بداخلاقی‌های ورزشی رفع شود.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی یادآور شد: این استان پایتخت صنعت ایران است اما واحدهای تولیدی و اقتصادی استان مرکزی هیچ حمایتی از ورزش بانوان ندارند و در مقابل به واسطه فعالیت آنها لطمه‌های زیادی به سلامت شمار زیادی از بانوان این استان خورده است و شماری از این قشر در بیمارستان‌ها با بیماری‌های سخت مبارزه می‌کنند.

وی ادامه داد: ورزش بانوان این استان از پتانسیل و توانمندی بالایی برخوردار است و بسیاری از رشته‌های ورزشی این استان از جمله اسکواش، هندبال، هاکی، دو و میدانی، کشتی آلیش، سپک تاکرا و تیراندازی با کمان می‌تواند در کشور نمونه باشد.

علی بخشی گفت: تلاش است سلامت و نشاد در خانواده‌ها از طرق ورزش ایجاد شود و قهرمان پروری نیز از دیگر برنامه‌های مهم و در دستور کار است.

فرصت‌هایی که دیگر برنمی‌گردد

مدال آور طلای کاراته بانوان جهان از استان مرکزی گفت: ۱۵ سال است که ورزش را به صورت حرفه‌ای و قهرمانی دنبال کرده‌ام و در رقابت‌های قهرمانی جهان امسال موفق به کسب مدال طلای کاراته جهان شدم و توانستم حق خود را از ورزش به دست آورم.

«زهرا جودکی» افزود: در سال جاری ۲ فرصت برای من از دست رفت که یکی از این فرصت‌ها مسابقات اندونزی بود که به واسطه کسب مدال طلای مسابقات جهانی سهمیه حضور در این رقابت‌های آسیایی را نیز به دست آوردم اما به دلیل شرایط مالی و نبود اسپانسر مالی نتوانستم حضور پیدا کنم.

وی بیان کرد: فدراسیون کاراته از من به عنوان یک ورزشکار حمایت خوبی داشته است و اداره ورزش و جوانان می تواند با حمایت های بیشتر زمینه ساز حضور ورزشکاران در عرصه های داخلی و خارجی باشد.

مدال آور طلای کاراته بانوان جهان از استان مرکزی ادامه داد: وظیفه اداره ورزش و جوانان، هیات‌های ورزشی و فدراسیون‌های ورزشی کمک به ورزشکار است تا پرورش یابد و بتواند در رقابت‌های برون مرزی پرچم جمهوری اسلامی ایران را برافراشته کند.

جودکی گفت: چرا باید ورزشکار از جیب خود هزینه کند؟ ورزشکار در رقابت‌های برون مرزی به دنبال سربلندی نام کشورش است و باید مسوولان ذیربط حمایت‌های لازم را از قهرمانان داشته باشند.

وی اظهار داشت: حمایت کننده مالی در ورزش یک بحث کارشناسی است و در بسیاری از مواقع یک ورزشکار نیاز به حمایت مالی ندارد بلکه نیاز دارد از نظر روحی و روانی نیز حمایت شود.

مدال آور طلای کاراته بانوان جهان از استان مرکزی اضافه کرد: فرصت از دست رفته دیگر در سال جاری، رقابت‌های انتخابی تیم ملی موی تای بود، من در ۱۵ سال فعالیت حرفه‌ای ورزش تنها کاراته کار نکرده‌ام و در این مدت در سایر رشته‌ها نیز حرفه‌ای ورود داشته‌ام.

جودکی تصریح کرد: قهرمانی کشور در رشته سپک‌تاکرا، قهرمانی کشور در رشته هفت سنگ، داوری مسابقات بومی و محلی و دعوت به مربیگری تیم ملی این بخش و مربیگری آمادگی جسمانی بخشی دیگری از فعالیت‌های من در ورزش است اما اولویت اصلی ورزشی‌ام تکواندو است.

وی گفت: فعالیت همزمان یک ورزشکار در چند رشته، بیانگر توانمندی ورزشکاران استان مرکزی است و هیچ قانونی نوشته نشده است که یک ورزشکار فقط باید یک رشته ورزشی را دنبال کند اما در استان مرکزی مجوز حضور در سایر مسابقات به من داده نشد.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی در پاسخ به این ورزشکار گفت: ورزشحرفه‌ای نیازمند سازو کار و حرفه ای است.

علی بخشی بیان کرد: قانونی در این راستا برای محدودیت ورزشکار وجود ندارد اما اگر ورزشکار در یک رشته سرمایه‌گذاری کند، موفقیت بیشتری کسب می کند.

مدال آور طلای کاراته بانوان جهان از استان مرکزی ادامه داد: موی تای یک رشته رزمی است و به تکواندو نزدیک است، من خودم را برای شرکت در مسابقات انتخابی موی تای آماده کرده بودم و تا یک هفته قبل از اعزام به این رقابت‌ها هیچ اطلاعی از عدم اعزام نداشتم.

جودکی عنوان کرد: شانس دریافت مدال طلا در این رقابت‌ها بسیار زیاد بود و این فرصت از دست رفت.

مدال آور طلای کاراته بانوان جهان از استان مرکزی افزود: در زمان نزدیکی اعزام به این مسابقات و برای ثبت‌نام، جویای مدارک مورد نیاز شدم که مسوول انجمن موی تای استان به من گفت، شما مربی داری و باید مربی شما را ثبت‌نام کند و تا آن زمان اطلاعی نداشتم که مربی باید من را ثبت‌نام کند.

وی گفت: من برای این مسابقات سه ماه زحمت شبانه‌روزی کشیده بودم و زمانی که دلیل این امر را جویا شدم، سرپرست وقت هیات رزمی عنوان کردند لیست اعزام تهیه شده و شما در این لیست قرار ندارید.

مدال آور طلای کاراته بانوان جهان از استان مرکزی ادامه داد: رشته موی تای در این استان فعال نبود و ورزشکاران زیادی هم نداشت و حتی از وزن من هیچی فردی نیز به این مسابقات اعزام نشد.

جودکی اظهار داشت: برای حضور در این میدان ورزشی هیچ حمایت مالی از اداره ورزش و جوانان نداشتم، این قضیه شوک سنگینی به من وارد کرد و تصمیم به کنار گذاشتن ورزش از زندگی داشتم.

جودکی گفت: ورزش همگانی باید حمایت شود اما نباید نقد را کنار بگذاریم و نسیه گرفته شود، ورزش همگانی در طولانی مدت جواب میدهد و قهرمان می دهد اما چرا باید قهرمانی که وجود دارند رها شوند؟

قهرمانان ورزشی استان مرکزی مسیر حرفه‌ای خود را مشخص کنند

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی در این نشست گفت: تعدد رشته‌ها و فعالیت‌های ورزشی وجود دارد اما یک ورزشکار برای اینکه مسیر خود را پیدا کند مدت زمان طولانی را باید طی کند.

«عابد حقدادی» افزود: ورزشکاران مستعد و باانگیزه باید مسیر و رشته ورزشی خود را در کمترین زمان ممکن شناسایی کنند، زهرا جودکی در رشته‌های مختلف فعالیت داشته و رتبه‌های قهرمانی زیادی کسب کرده اما تعدد فعالیت فرصت را از ورزشکاران می‌گیرد.

وی بیان کرد: ورزشکاران خواسته یا ناخواسته ارتباط مستقیم با مربیان دارند و تصمیمات مربیان بر عملکرد ورزشکاران تاثیر دارد و این در سطح ملی نیز وجود دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی ادامه داد: هیات موی‌تای استان در چهار سال گذشته و به ویژه در بخش بانوان از شرایط خوبی برخوردار نبود و این هیات حدود چهار ماه است که فعال شده است.

حقدادی عنوان کرد: جودکی باید بین تکواندو، موی‌تای، سپک تاکرا و سایر رشته‌ها یکی را انتخاب کند، ورزشکاری که در سطح حرفه‌ای فعالیت می‌کند باید مسیر خود را مشخص کند.

وی یادآور شد: مربی این ورزشکار اختلاف نظر و اختلاف سلیقه‌هایی با هیات داشت و اگر هیاتی که دارای چند سبک است اگر نتواند حواشی را جمع کند، نمی‌تواند پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی باشد و تصمیمی که هیات گرفت درست بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی اضافه کرد: یک رییس هیات ورزشی آنچه تصمیم‌گیری می‌کند باید به نفع هیات ورزشی باشد و آن رشته ورزشی را سامان دهد، ممکن است یک تصمیم برای فردی ناخوشایند باشد.

مدال آور طلای کاراته بانوان جهان از استان مرکزی پاسخ داد: من با حضور ورزشکار حرفه‌ای در یک رشته ورزشی مخالف هستم زیرا با عملکرد و حکم‌هایی که دارم این را ثابت کرده‌ام که یک ورزشکار می‌تواند در رشته‌های مختلف قهرمان باشد و این موفقیت‌ها در عملکرد این استان محسوب می‌شود.

جودکی گفت: بازیکنانی در کشور وجود دارند که به صورت همزمان در ۲ تیم ملی فعالیت دارد و نمی‌توان ادعا کرد که یک ورزشکار نمی‌تواند در چند رشته تمرکز داشته باشد.

وی بیان کرد: رشته موی‌تای و تکواندو هر ۲ رزمی هستند و تکواندو به موی‌تای کمک کننده بود، هدف من از قبل مشخص است و یکی از اهداف من راه‌یابی به المپیک است.

مدال آور طلای کاراته بانوان جهان از استان مرکزی ادامه داد:  هیات‌ها نباید تصمیم شخصی بگیرند و اگر با مربیان مشکل دارند چرا حق ورزشکار را تضییع می‌کنند؟

جودکی عنوان کرد: نظارت بر هیات‌ها باید جدی باشد و نباید اجازه هر تصمیمی به هیات‌ها داده شود.

بانوان ورزشکاران استان مرکزی حمایت می خواهند

مدال آور طلای جهان در رشته قایقرانی بانوان از استان مرکزی گفت: ۱۱ سال است که در این رشته ورزشی به صورت قهرمانی فعالیت دارم و تا چند سال گذشته مکانی برای تمرین وجود داشت که زمستان‌ها در استخر پنجم مرداد و تابستان‌ها در دریاچه آلومینیوم انجام می‌شد.

«ملیکا برون» افزود: مدت‌ها است که استخر پنجم مرداد اراک در حال تعمیر است و دریاچه آلومینیوم به راحتی در اختیار قرار نمی‌گیرد و برای تمرین باید هزینه پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: هزینه سایر فضاهای موجود در استان مرکزی نیز سنگین است و از عهده حمایت کننده مالی ورزشکاران این رشته، خارج است.

مدال آور طلای جهان در رشته قایقرانی بانوان از استان مرکزی ادامه داد: اکنون تمرینات این رشته هفته‌ای سه جلسه در دریاچه آلومینیوم انجام می‌شود که ماهانه ۱۲ میلیون ریال توسط حمایت کننده مالی شخصی این مبلغ پرداخت می‌شود.

برون اظهار داشت: در شرایط آب و هوایی سرد هیچ کسی حاضر به تمرین در این دریاچه نیست، پیگیری‌های زیادی صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی گفت: پنج دختر ۹ ساله در تمرینات قایقرانی حضور دارند که خود را برای المپیاد سال آینده آماده می‌کنند اما این افراد بدون داشتن دستکش‌های مخصوص قایقرانی در هوای سرد با انگیزه تمرین می‌کنند.

مدال آور طلای جهان در رشته قایقرانی بانوان از استان مرکزی اضافه کرد: پسران تیم ملی قایقرانی این استان حاضر به تمرین در این دریاچه نیستند اما کودکان ۹ ساله برای رسیدن به هدف خود و با وجود سختی‌های زیاد دست از تمرین برنمی دارند.

برون عنوان کرد: امید است شرایط به گونه‌ای باشد تا فضایی دایمی و ثابت برای تمرینان این رشته در استان مرکزی ایجاد شود.

وی اظهار داشت: در محل فعلی تمرینات قایقرانی در دریاچه آلومینیوم، دروازه نصب شده به سرقت رفته و این دروازه در چهار سال پیش با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیون ریال تهیه شده و خرید و تهیه مجدد آن نیازمند حداقل ۸۰ میلیون ریال اعتبار است.

مدال آور طلای جهان در رشته قایقرانی بانوان از استان مرکزی افزود: تمرینات این رشته در شرایط سختی انجام می‌شود و مدام از هیات قایقرانی استان مرکزی مطالبه شده است.

برون عنوان کرد: تجهیزات مور نیاز تمرینات فعلی رشته کاناپولو استان مرکزی توسط مربی این رشته تامین شده و اگر این مهم نبود دیگر نامی از رشته کاناپولو در استان باقی نمی‌ماند.

وی گفت: هیات قایقرانی اراک دارای چند قایق است و در انبار نگهداری می‌کند اما آن را در اختیار ورزشکاران قرار نمی‌دهد، قایق‌هایی که هم اکنون برای تمرین ورزشکاران استفاده می‌شود، شکسته است و مدام با ذوب پلاستیک آنها را ترمیم می‌کنیم.

مدال آور طلای جهان در رشته قایقرانی بانوان از استان مرکزی افزود: در ۱۱ سال گذشته ۲ تیم بانوان در قهرمانی کشور از استان مرکزی در رده جوانان و بزرگسالان و در هر تیم ۱۰ نفر و پنج تیم از مردان نیز حضور فعال داشتند و به دلیل حضور پررنگ ورزشکاران این رشته مدام مسابقات انتخابی در استان برگزار می‌شد اما هم‌اکنون رشته کاناپولو در بخش آقایان استان مرکزی هیچ قهرمانی وجود ندارد و بخش بانوان نیز تنها قهرمان باقی مانده من هستم.

وی تاکید کرد: آرزو دارم یک تیم خوب از رشته کاناپولو در استان مرکزی تشکیل شود تا استعدادهای خوب این رشته هدر نروند.

مدال آور طلای جهان در رشته قایقرانی بانوان از استان مرکزی ادامه داد: حمایت‌های روحی و روانی از ورزشکاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برون یادآور شد: ۲ سال پیش در رقابت‌های جاکارتا با مشکلاتی همراه شدم که این مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن گره‌گشایی شد و امید است این حمایت‌ها روز به روز افزایش یابد.

وی عنوان کرد: حمایت پررنگ رسانه‌ها از قهرمان ورزشی استان مرکزی نیز جای تقدیر دارد و این نگاه نقش موثری در ایجاد انگیزه بیشتر ورزشکاران دارد.

مدال آور طلای جهان در رشته قایقرانی بانوان از استان مرکزی ادامه داد: کاناپولو مسابقات جهانی در پیش دارد که این رقابت‌ها شهریورماه سال آینده در ایتالیا برگزار می‌شود و قبل از این بازی‌ها ۲ کاپ جهانی است که مقرر شده با یک حمایت کننده مالی به یکی از این کاپ‌ها اعزام شویم.

برون عنوان کرد: انتظار است مسوولان و مدیران به وعده‌های خود در مقابل ورزشکاران و قهرمانان جامعه عمل بپوشند و از وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند بپرهیزند.

وی اظهار داشت: بسیاری از قهرمانان کشوری در سایر استان‌ها در سایه همکاری مسوولان دارای شغل شده‌اند اما این نگاه در استان مرکزی کمرنگ است.

نبود حمایت کننده مالی بزرگترین مشکل ورزش بانوان است

نایب رییس هیات تیر و کمان استان مرکزی گفت: مشکلی که ورزش بانوان، نبود حمایت‌کننده مالی است و باید تلاش شود تا این حمایت‌کنندگان جذب شوند.

«فاطمه ربیعی» افزود: در این راستا رسانه‌ها نقش موثری دارند و باید ورزشکاران را حمایت کنند و در عرصه فرهنگ‌سازی و تبلیغات پررنگ وارد شوند.

وی بیان کرد: رسانه‌ها به برخی از رشته‌ها نگاه ویژه دارند اما انتظار است همه رشته‌ها دیده شوند.

نایب رییس هیات تیر و کمان استان مرکزی ادامه داد: حلقه مفقوده ورزش بانوان، تبلیغات کم است و باید از پتانسیل خیران در بخش‌های مختلف بهره‌گیری شود.

ربیعی اظهار داشت: استعدادهای ورزشی بانوان در رشته تیرو کمان بالا است و امید است با نگاه ویژه و جذب حمایت کنندگان مالی این قشر هر روز توانمندتر شود و موفقیت‌های بزرگی برای استان و کشور رقم زنند.

پایگاه‌های قهرمانی در اختیار قهرمانان باشد

مربی هاکی استان مرکزی گفت: توجه به ورزش حرفه ای قهرمانی در جامعه کمرنگ شده و قهرمانی دیگر سودی ندارد زیرا جذب شاگرد و تامین منابع مالی از این مسیر پررنگ تر شده است.

«مریم کریمی» افزود: استفاده از پایگاه قهرمانی و سایر مکان‌ها و فضاهای ورزشی برای قهرمانان باید به راحتی صورت گیرد اما با وجود همکاری اداره ورزش و جوانان، هنوز مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد.

وی بیان کرد: ساعت تمرین استفاده از پایگاه قهرمانی هاکی در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی عمومی سایر رشته‌ها است که این امر مشکلاتی را برای قهرمانان ایجاد کرده است.

مربی هاکی استان مرکزی ادامه داد: زمان مورد نظر برای استفاده از پایگاه قهرمانی صبح است و بیشتر استعدادهای هاکی استان دانش آموزان هستند و نمی‌توانند در ایام صبح از این پایگاه استفاده کنند.

کریمی عنوان کرد: باید از قهرمانان حمایت‌های ویژه شود و پایگاه قهرمانی تنها در اختیار این قشر قرار گیرند.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی در پاسخ به این مربی گفت: زمان استفاده از پایگاه قهرمانی برای قهرمانان مشخص شده اما به دلیل اینکه استعدادهای هاکی بیشتر دانش‌آموزان هستند، نمی‌توانند از ساعت مشخص شده استفاده کنند.

علی بخشی عنوان کرد: همه تلاش‌ها برای حل مشکل استعدادهای این رشته صورت گرفته و به زودی و در سایه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بخش عمومی از پایگاه قهرمانی حذف و تنها در اختیار قهرمانان می‌گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی هم در ادامه گفت: پایگاه قهرمانی استان تمام زمان‌هایی که در اختیار غیر قهرمانان باشد، حذف می‌شود.

حقدادی افزود: برای تامین هزینه‌های جاری این پایگاه‌ها بخشی از ساعات روزانه اجاره داده شده بود که با تامین اعتبار این پایگاه به طور کلی در اختیار قهرمانان قرار می‌گیرد.

نایب رییس هیات تیروکمان استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: یکی از مشکلات ورزشکاران قهرمان در رشته تیر و کمان تهیه تجهیزات است زیرا پس از افزایش بهای دلار و مشکلات تحریم‌ها، تهیه یک کمان به سختی امکان پذیر است.

ربیعی اظهار داشت: در صورت امکان تلاش‌های لازم به کار گرفته شود تا ارز دولتی نیز برای خرید تجهیزات قهرمانان اختصاص یابد.

وی بیان کرد: کارمندان دولت می‌توانند از مرخصی ورزشی بهره‌مند شود اما بیشتر جوانان و ورزشکاران این استان در شرکت‌های خصوصی مشغول به کارند و کارفرمایان همکاری لازم را برای مرخصی ورزشی ندارند و این امر مشکلاتی را برای ادامه راه ورزش قهرمانان ایجاد کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان در پاسخ گفت: ارز دولتی بر اساس دستورالعمل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تنها برای مسابقات و فعالیت‌هایی که مورد تصویب شورای برون مرزی باشد، تعلق می‌گیرد و حتی برای واردات کالاهای ضروری ورزشی از ارز نیمایی استفاده می‌شود.

حقدادی تصریح کرد: بحث مرخصی‌های ورزشی در استان با تعامل وهمکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری پیگیری شده و اگر مورد خاصی است، اعلام شود.

رشته‌های مستعد و جذاب ورزش بانوان نیازمند معرفی بیشتر به جامعه است

داور بین المللی، مربی و رییس کمیته استعداد یابی اسکواش بانوان استان مرکزی گفت: اسکواش یک رشته جذاب است که دارای استعدادها و پتانسیل‌های بالایی است اما در این استان با وجود استعدادهای موجود، از کمبود کورت شیشه‌ای رنج می‌برد.

«مریم کیشانی فراهانی» افزود: برنامه‌ریزی ‌های لازم برای ایجاد یک کورت در اراک شده و هزینه آن ۹۰۰ میلیون ریال برآورد شده و انتظار است در تامین این بودجه اداره ورزش و جوانان حمایت‌های لازم را به کار گیرد.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از مربیان ورزشی در رشته‌های مختلف ورزشی امری ضروری است، در صورت وجود مربیان مستعد و توانمند نیازی به دعوت از مربیان خارجی نیست.

داور بین المللی، مربی و رییس کمیته استعداد یابی اسکواش بانوان استان مرکزی ادامه داد: اسکواش از سال ۸۴ در این استان کلید خورد و در سنوات گذشته استان مرکزی یکی از تیم‌های قدر این رشته در کشور بوده است.

کیشانی فراهانی تصریح کرد: استان مرکزی در سال‌های گذشته پنج ملی پوش در اسکواش بانوان داشت که هر کدام از این افراد به مربیگری در استان‌های مختلف کشور مشغول به فعالیت هستند.

نگاه به سلامت محوری خانواده‌ها با حمایت از ورزش بانوان

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز در ادامه بحث گفت: بحث سلامت محوری خانواده برای کشور و استان مرکزی دارای اهمیت است و بانوان ورزشکار و سلامت می‌توانند منجر به هم‌افزایی سلامت در جامعه شوند.

حقدادی بیان کرد: ایران اسلامی به قهرمان پروری بانوان نگاه ویژه دارد و بانوان ورزشکار با حجاب و توانمند کشور در عرصه‌های بین المللی حضور پیدا می‌کنند و پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز درمی‌آورند و این قشر الگوهای خوب برای دختران و زنان کشور هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی ادامه داد: در دوره‌ای کمتر بانویی بود که در عرصه‌های ورزشی حضور پیدا می‌کرد اما در طول سال‌های اخیر شرایط روبه جلو و اتفاقات بزرگی در ورزش بانوان کشور و این استان رقم خورده است که بعد قهرمانی آن در سال‌های آتی نمایان می‌شود.

حقدادی تصریح کرد: استان مرکزی در المپیاد استعدادهای برتر امسال حضور پررنگی داشت و ۸۰ تیم از این استان اعزام شد که حدود ۵۰ تیم با مدال‌های رنگی به استان برگشتند.

وی بیان کرد: در عرصه‌های مربیگری، داوری و مدیریتی ورزشی، بانوان حضورشان پررنگ است و امید است این مسیر ادامه دار باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی ادامه داد: در حد توان و بضاعت مالی از هیات‌های ورزشی و قهرمانان استان حمایت شده است و آیین تجلیل از قهرمانان از سه سال گذشته و پس از ۶ سال وقفه در استان مرکزی احیا شده و شاید تجلیل‌ها در شان قهرمانان نبوده اما در حد توان صورت گرفته است.

حقدادی اظهار داشت: بحث سهم ۳۰ درصد هیات‌ها برای بانوان توصیه است و قانون نیست و برخی از هیات‌های ورزشی استان در بخش بانوان فعال‌تر و سهم بودجه‌ای بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: در طول ۲ سال گذشته اعتبار مجزا به هیات‌های ورزشی برای برنامه‌های جاری ورزشی بانوان اختصاص یافته است که این اعتبار سال گذشته سه میلیارد ریال بوده و حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در برنامه‌های سلامت محور در قالب برنامه‌های عمومی بانوان هزینه شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی اضافه کرد: زیرساخت‌های اساسی ورزش بانوان در استان باید افزایش یابد و ورزش بانوان از این لحاظ رنج می‌برد و این امر باعث شده تا زمان‌های نامناسب یا بدون استفاده برای ورزش به این قشر اختصاص یابد.

حقدادی گفت: تجهیزات ورزشی بانوان در بسیاری از رشته‌ها با مردان تفاوت های بسیار دارد.

وی عنوان کرد: در بخش بانوان حمایت‌کنندگان مالی می‌توانند ورود کنند اما بیشتر باید از بسته‌های حمایتی بهره‌گیری کرد و برای حفظ حمایت کنندگان مالی باید از معافیت‌های مالیاتی که در قانون ارزش افزوده و یا معافیت‌های مالیاتی که در قانون مالیت‌های مستقیم وجود دارد، استفاده شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی افزود: اعتباراتی که در حوزه حمایت از هیات‌های ورزشی پرداخت شده سعی شده هدفمند باشد و برای ریال به ریال آن برنامه‌ریزی شده و دارای توجیه اقتصادی بوده است.

حقدادی گفت: شرایط هیات‌های ورزشی استان مرکزی به نسبت چهار سال گذشته مساعدتر شده، البته فراز و نشیب‌هایی بوده که حل مشکلات در بخش‌های مختلف با جدیت دنبال شده و می‌شود.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی ورزش بانوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی ورزش بانوان اراک استان مرکزی ورزش بانوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین اخبار ورزشی ۶ اردیبهشت


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین اخبار و رویداد‌های ورزشی پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در بسته زیر بخوانید.

ووشو انتخابی جام جهانی؛ ایران مقتدرانه قهرمان شد

کاروان ووشو ایران موفق به کسب ۲۰ نشان رنگارنگ در رقابت‌های انتخابی جام جهانی در چین شد و به مقام قهرمانی و نخست تیمی و مجموع دست یافت.

هلند هم حریف دانش‌آموزان والیبالیست ایران نشد

تیم‌ والیبال دانش‌آموزی ایران امروز با پیروزی برابر هلند به جمع هشت تیم برتر جهان راه یافت.

وزیر ورزش و جوانان: ۵٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها در نظر گرفته‌ایم

کیومرث هاشمی در دیدار با روسای کمیسیون‌های ورزشکاران گفت: با اصلاح قانون جدید ورزشکاران بیشتری شامل معافیت و قانون استخدامی می‌شوند.

کیومرث هاشمی: نظارت بر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواهیم داشت

وزیر ورزش و جوانان گفت: نظارت جزو وظایف ذاتی ما است و دخالتی در امور اجرایی سرخابی‌ها نداریم و این وظیفه سهام‌داران و صاحبان باشگاه است.

سریعترین شناگر ایران رکورد ماده ۱۰۰ متر آزاد را شکست

سامیار عبدلی سریعترین شناگر ایران در جریان مسابقات قهرمانی شنا آلمان رکورد ماده ۱۰۰ متر آزاد مسافت بلند را جابجا کرد.

فوتسال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند؛ فردا : ایران - ازبکستان ، در یک قدمی فینال

دور نیمه نهایی هفدهمین دوره جام ملت‌های فوتسال آسیا فردا در بانکوک تایلند برگزار می شود و تیم ایران در مسیر سیزدهمین قهرمانی خود قرار گرفته است.

رکورد میکس ریکرو ایران شکسته شد

تیم میکس ریکرو کشورمان در مسابقات کاپ جهانی تیراندازی با کمان شانگهای چین رکورد ایران را شکست.

دیگر خبرها

  • پایان رقابت‌های قهرمانی کاراته کشور با معرفی نفرات برتر+فیلم
  • پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ووشو
  • سریال ناکامی کاراته خوزستان ادامه دارد!
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۶ اردیبهشت
  • آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • اسدآباد فردا میزبان اردوی استعدادهای برتر تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۲ سال
  • برگزاری جلسات انسجام بخشی و برنامه ریزی ورزش بانوان شاغل در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • برگزاری بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس بدون حضور بانوان+عکس
  • احداث پایگاه قهرمانی بیلیارد در البرز