Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران مدیر گروه معماری مرکز آموزش عالی خزر محمودآباد گفت: احداث ساختمان های سبز ضرورت است و درصورت عدم توجه به این ضرورت در حوزه محیط زیست با بحران روبه‌رو خواهیم شد و ارزان بودن انرژی و نبود تکنولوژی ساخت دو چالش در عدم احداث ساختمان‌های سبز است که کم کاری سازمان نظام مهندسی در آن مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس آیاتی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ضرورت احداث ساختمان‌های سبز اظهار کرد: ضرورت احداث ساختمان‌های سبز در حال حاضر امری مهم است، وقتی کلمه ضرورت را به کار می‌بریم یعنی اگر به این مسئله توجه نکنیم با بحران روبه‌رو خواهیم شد.

وی با اشاره به  مصرف بالای انرژی صنعت ساختمان‌ها تصریح کرد: تولید دانش بر عهده دانشگاه و وظیفه نظارت بر عهده دولت و وزارتخانه است گرچه قانون بر مبنای ضرورت این مهم را بر عهده نظام مهندسی گذاشته است اما نقش شهرداری‌ها را نمی‌توان انکار کرد.

مدیر گروه معماری مرکز آموزش عالی خزر محمودآباد خاطرنشان کرد: به طوری که هر قانونی در حوزه شهرسازی تصویب و شهرداری خواه یا ناخواه درگیر خواهد شد و اقداماتی در جهت احداث ساختمان‌های سبز انجام تا قوانین در این حوزه نیز تصویب شود.

نقش شهرداری‌ها در احداث ساختمان‌های سبز

آیاتی‌فر گفت: شهرداری‌ها به دلیل تخصص و تعهد می‌توانند شهروندان را به مدیریت آب و استفاده از آب باران تشویق کنند اما ما توانیم به ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: مردم هیچ وقت از بحران استقبال نمی‌کنند و اگر مدیریت بهینه آب و زباله در حوزه شهرداری‌ها از طریق ساختمان‌های سبز اتفاق بیافتد اقدامی موثر است .

بحران انرژی یقه ما را خواهد گرفت

مدیر گروه معماری مرکز آموزش عالی خزر محمودآباد با بیان اینکه با آگاه سازی مردم می‌توانیم اقداماتی در جهت احداث ساختمان‌های سبز داشته باشیم تا بحران انرژی یقه ما را نگیرد، افزود: ساختمان‌های قدیمی عایق گرما و سرما بودند و در ۵۰۰ سال پیش احداث این گونه ساختمان‌ها نوعی نبوغ تلقی می‌شد در حالی که کارشناسان بحث زباله و تفکیک آن را مطرح می‌کنند، شیرابه‌ها نیز تمام رودخانه‌های مازندران را فرا گرفته است که شاید احداث ساختمان‌های سبز یک ضرورت محسوب شود.

آیاتی‌فر تصریح کرد: وقتی صحبت از ضرورت می‌شود یعنی به زندگی فردی و اجتماعی آسیب می‌زند گرچه مسئولیت مدیریت ساختمان‌ها از شهرداری به نظام مهندسی محول شده است اما شهرداری با نظارت و مولفه‌های تشویقی  از قبیل کاهش مالیات، عوارض شهرداری می‌تواند در این مهم نقش بسزایی ایفا کند.

احداث ساختمان های سبز بدون قانون

وی با اشاره به اینکه در حوزه ساختمان‌های سبز قانونی وجود نداشته و در کمیسیون به تصویب نرسیده است، خاطرنشان کرد: در حوزه احداث ساختمان‌های سبز قانون، ضابطه و ناظر نداریم اما شهرداری‌ها به کمک نهادهای مردمی، مدیران شهری و شورای شهر می‌توانند ضرورت را تشخیص و آینده نگری کرده و براساس ضرورت اولویت بندی کنند.

مدیر گروه معماری مرکز آموزش عالی خزر محمودآباد یادآور شد: موضوع آب اولویت اول، فاضلاب در اولویت دوم و انرژی در اولویت سوم قرار دارد به طور مثال شهرداری‌ها می‌توانند از قوانین تشویقی استفاده کرده و مدیران شهری تشویق را به مردم اختصاص دهند.

آیاتی‌فر ادامه داد: احداث ساختمان‌های سبز بحث تخصصی است که به حوزه توسعه پایدار مربوط است، وقتی از منابع استفاده می‌کنیم که حق نسل‌های آینده نیز هست باید در مصرف آن مدیریت داشته و در این راستا ساختمان‌های سبز با آلوده نکردن محیط زیست کمک می‌کند که شهری با منظره جذاب‌تر داشته باشیم.

ارزان بودن انرژی و نبود تکنولوژی ساخت از چالش‌های احداث ساختمان سبز

وی به دو مولفه در حوزه احداث ساختمان‌های سبز اشاره کرد و افزود: ارزان بودن انرژی و نبود تکنولوژی‌های ساخت، تولید، خرید و نگهداری دستگاه‌هایی از قبیل آبگرم کن‌های خورشیدی موجب شده احداث ساختمان‌های سبز روند مناسبی را طی نکند.

مدیر گروه معماری مرکز آموزش عالی خزر محمودآباد با اشاره به اینکه در طراحی و اجرای ساختمان‌های سبز موفق عمل نکردیم و این یک زنگ خطر برای پایان انرژی‌های فسیلی است، گفت: ماشین‌های هیبریدی و سوخت جایگزین مصرف سوخت فسیلی برق خواهد بود که این نیز اقدامی در جهت کاهش مصرف انرژی است.

آیاتی‌فر تصریح کرد: در ۵۰ سال پیش ساختمان‌ها با با باد خنک شدند به طوری که پنجره‌های ساختمان به گونه‌ای احداث می‌شد که رو به مسیر باد باشد تا فضای داخلی خودش را خنک کند و همچنین بخش عمده‌ای از نیاز به گرمایش و سرمایش خود را خود ساختمان تامین می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌طور نمونه ویلایی در نزدیکی دریا با فاکتورهای ساختمان سبز ساخته شد و به گونه‌ای تنظیم شده که در فصل تابستان از  نسیمی که از سمت دریا می‌آید، استفاده کند و خود را خنک نگه دارد که مصرف اسپیلت را بسیار پایین می‌آورد.

مدیر گروه معماری مرکز آموزش عالی خزر محمودآباد ادامه داد: اولین مولفه ساختمان‌های سبز این است که آلودگی تولید نمی‌کنند و این موضوع نیز به تصفیه فاضلاب و تبدیل به آب‌های خاکستری مربوط شده که از آن به عنوان آبیاری باغچه استفاده می‌شود.

آیاتی‌فر اظهار کرد: از آنجایی که فرآیند تسویه هزینه‌بر است این مهم باید در دستور کار نظام مهندسی نیز قرار گیرد و این ضعف سازمان نظام مهندسی است که تصفیه آب و فاضلاب خانگی و تبدیل به آب خاکستری و استفاده از باران هنوز هیچ اقدامی انجام نشده که در ساختمان‌های سبز مورد توجه قرار گرفته است.

کمبود آب در مازندران و ‌گیلان غیر منطقی است

وی گفت: ما در مازندران و گیلان نباید با کمبود آب مواجه باشیم و در عرصه صنعت، تکنولوژی ساخت و نظارت بر ساختمان سازی کم کاری سازمان نظام مهندسی به علت عدم رسیدگی مناسب کاملاً مشهود است، سازمان نظام مهندسی و شهرسازی در کنار شهرداری باید ضرورت ایجاد کند.

مدیر گروه معماری مرکز آموزش عالی خزر محمودآباد یادآور شد: ما با بحران آب مواجه هستیم و بحران آب بسیاری از مهاجرت‌ها و سیلابی شدن رودخانه‌ها را در بر داشته است، ساختمان سبز مصرف آب را کاهش می‌دهد که فرهنگ سازی و ضرورت انجام این امر نقش کلیدی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی ساختمان سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۰۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز احداث محور ارتباطی روستا‌های شمالی دهاقان به مهیار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مصطفی خضری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان گفت: در سفر یک روز به شهرستان دهاقان طرح برق رسانی به منطقه آستانه بودجان به طول ۱۰ کیلومتر و با بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسید و احداث مرحله دوم آن به طول ۵ کیلومتر و اعتباری بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال نیزآغاز شد.


در این مراسم ساختمان شماره ۲ فرمانداری شهرستان دهاقان، ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان به صورت رسمی افتتاح و همچنین واحد تولیدی بخاری صنعتی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال و مساحت ۶۱۰۰ متر مربع نیز افتتاح شد.

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • آغاز احداث محور ارتباطی روستا‌های شمالی دهاقان به مهیار
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • ۲ گروه صیادی و شکارچی غیرمجاز در پلدختر دستگیر شدند
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد
  • (تصاویر) معجزه معماری در اسلو؛ آپارتمان‌های سازگار با محیط زیست!