Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-28@00:34:05 GMT

روغن های گیاهی، خواص و کاربرد آن ها

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۴۰۷۸۲

 بسیاری از گیاهان زراعی یا گیاهان وحشی خودرو، به عنوان منبع روغن‌های گیاهی استفاده می‌شوند. گیاهان روغنی شامل درختانی مانند نخل، گیاهان علفی مانند کتان و حتی قارچ‌ها (Fusarium) هستند.

 

کلیتی از کاربردهای روغن‌های گیاهی:

روغن‌های گیاهی به طور عمده برای مواد غذایی (عمدتاً به عنوان شورتنینگ، مارگارین و روغن‌های سالاد و پخت و پز)، در ساخت صابون و مواد شوینده، در رنگ‌ها و لاک‌ها و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بخش های گیاهی حاوی روغن‌های گیاهی:

روغن‌های گیاهی معمولاً با مقادیر زیاد در دانه‌های گیاهان و گاهی در قسمت گوشتی میوه مانند زیتون و روغن نخل یافت می‌شود. دانه‌ها ممكن است حاوی 1 تا بیش از 60 درصد روغن باشند.

پس از استخراج روغن از دانه‌های روغنی، تفاله باقی‌مانده آنقدر اهمیت دارد که یک محصول جانبی است و اغلب ارزش محصول روغنی را تعیین می کند. معمولاً از این تفاله به عنوان کنسانتره پروتئینی برای تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود. اگر سمی‌باشد، مانند دانه‌های کرچک و تانگ (چوب چینی)، از آن به عنوان کود استفاده می‌شود.

بیشتر محصولات زراعی مهم شامل نخل روغنی، کرچک و نخل نارگیل در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بویژه مناطق گرمسیری غربی و مرکزی آفریقا، اندونزی، فیلیپین و مالزی رشد می‌کنند. در مناطق سردسیر، محصولات زراعی روغنی شامل سویا، کتان، آفتابگردان و گیاهان خانواده خردل هستند.

بیشتر گیاهان روغنی به استثنای گیاهانی مانند نعناع، به آسانی قابلیت کشت مکانیکی ندارند. نخل روغنی بیشترین روغن را در هر هکتار از محصول تولید می‌کند.

چندین روغن مانند روغن پنبه دانه و روغن ذرت فرآورده‌های جانبی صنایع دیگر هستند. حتی بذرهای علف‌های هرز که از دانه غلات تفکیک می‌شوند، ممکن است به منظور روغن‌گیری به خصوص تربچه وحشی و خردل وحشی فرآوری شوند.

 

کاربردهای ابتدایی روغن‌های گیاهی:

روغن از ابتدای تاریخ برای سوخت روغنی چراغ‌ها و پخت و پز از گیاهان به دست می‌آمده است. روغن کرچک قبل از دوران کشف نفت به عنوان روان‌کننده چرخ‌های گاری و واگن‌ها استفاده می‌شده است.

در قرن نوزدهم، مارگارین در فرانسه به عنوان جایگزین کره تولید شد. در طول قرن بیستم، تولید روغن‌های گیاهی سالانه به بیش از 100 میلیارد پوند افزایش یافته است.

روغن‌های گیاهی خوراکی دارای اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید لینولئیک از دهه 1950 به ویژه در ایالات متحده محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و این امر علاقه به روغن‌های آفتابگردان، گلرنگ و ذرت را افزایش داده است.

 

 

روغن کرچک:

روغن کرچک که روغن ریسینوس (Ricinus Oil) نیز نامیده می‌شود، روغن غیر فراری است که از دانه‌های کرچک، Ricinus communis، از خانواده فرفیونیان (Euphorbiaceae) حاصل می‌شود. این ماده در تولید رزین‌های مصنوعی، پلاستیک، الیاف، رنگ‌ها، لاک‌ها و مواد شیمیایی مختلفی از جمله روغن‌های خشک‌کننده و پلاستی سایزرها استفاده می‌شود. روغن کرچک چسبناک است، ظاهری شفاف و بی‌رنگ تا کهربایی یا مایل به سبز دارد، رنگ و بوی ضعیف و شیرین و طعم زننده‌ای دارد.

روغن کرچک از طریق فشار دادن لوبیای کرچک یا از طریق استخراج توسط حلال بدست می‌آید. هر گیاه کرچک و هم  روغن آن به طور عمده توسط هند و برزیل تولید می‌شوند و در درجه اول در ایالات متحده، عمدتاً در صنعت مصرف می‌شوند.

علاوه بر مصارف مذکور، روغن کرچک و مشتقات آن در ترکیبات آرایشی، روغن‌های مو، ترکیبات قارچ‌کش (مهار کننده رشد)، جوهرهای چاپ، صابون، روان‌کننده‌ها، گریس‌ها و مایعات هیدرولیک و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن قرمز ترک، که مدت‌هاست به عنوان یک ماده رنگ‌رزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از واکنش روغن کرچک با اسید سولفوریک تولید می‌شود.

روغن کرچک تقریباً به طور کامل از تری‌گلیسیرید اسید ریسینولئیک تشکیل شده است.

روغن ها بخش قابل توجهی از تولید روغن خوراکی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند.

 

روغن‌های گیاهی رایج: روغن نارگیل، یک روغن پخت و پز است که دارای کاربردهای پزشکی و صنعتی نیز می‌باشد. عصاره از مغز یا گوشت میوه نارگیل استخراج می‌شود. روغن ذرت، یکی از روغن‌های اصلی است که برای سالاد و پخت و پز کاربرد دارد. روغن کانولا، پر فروش‌ترین روغن پخت و پز در سراسر جهان، برای سالاد و پخت و پز هم به صورت خانگی و هم صنعتی استفاده می‌شود. همچنین در صنایع سوختی به عنوان سوخت زیستی استفاده می‌شود. روغن پنبه، برای سالاد و پخت و پز، هم به صورت خانگی و هم صنعتی استفاده می‌شود. روغن زیتون که در آشپزی، مواد آرایشی، صابون و به عنوان سوخت چراغ‌های روغنی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن پالم، روغنی گرمسیری است که به طور گسترده تولید می‌شود. در آفریقای غربی و برزیل محبوب است. همچنین برای ساخت سوخت‌های زیستی استفاده می‌شود. روغن بادام زمینی، یک روغن شفاف با برخی کاربردها مثلاً برای سس سالاد تولید می‌شود و به دلیل بالا بودن نقطه دود، مخصوصاً برای سرخ‌کردن استفاده می‌شود. روغن کلزا، از جمله روغن کانولا، یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌های پخت و پز است. روغن گلرنگ، تا دهه 1960 در صنعت رنگ استفاده می‌شد، اکنون بیشتر به عنوان روغن پخت و پز است. روغن سویا، به عنوان محصول جانبی فرآورده کنجاله سویا تولید می‌شود. فروش روغن درخت چای روغن آفتابگردان، روغن پخت و پز است و همچنین برای ساخت بیودیزل استفاده می‌شود. خرید روغن آرگان:  آرایشی و ... قیمت روغن جوجوبا:  آرایشی و ... روغن اسطوخدوس روغن کنجد روغن گل گاوزبان روغن آلوئه ورا روغن کرچک روغن سویا خرید روغن آووکادو

 

 

 

روغن‌های مغزهای آجیل: روغن فندق روغن گردو: خوراکی (تولید کم به دلیل هزینه استخراج بالا) روغن بادام شیرین روغن بادام تلخ: خوراکی، آرایشی روغن میوه راش: روغن خوراکی به ویژه برای سالاد روغن فندق برزیلی فروش روغن ماکادمیا روغن میوه کاج روغن پسته

 

کاربردها روغن‌های گیاهی دارویی:

برخی از روغن‌ها مانند روغن سیاه دانه، روغن درخت چای، روغن هسته انار، روغن هسته انگور و... نیز اثرات دارویی دارند.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: روغن سیاه دانه دارویی سیاه دانه گیاه دارویی درخت انگور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۰۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

از مهمترین خواص گل سرخ، آرام بخشی، ایجاد فرح و جلوگیری از افسردگی است. تسکین اعصاب، رفع پرخاشگری و درمان بی خوابی هم از دیگر فواید این گیاه است.

دیگر خبرها

  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • کاربرد های پمپ آب
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • کتف و بال مرغ را با این روش ویژه سوخاری کنید
  • خواص گل سرخ + فیلم
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است