Web Analytics Made Easy - Statcounter

منطقه غرب آسیا بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس مقصد اصلی پاکستانی هایی است که برای کسب منبع درآمد بهتر به آن مراجعه می کنند. هر چند نیروی انسانی پاکستان به ویژه قشر کارگران این کشور در کشورهای همچون عربستان و امارات از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند اما آمارها نشان می دهد طی ۱۰ ماه اخیر (سال ۲۰۱۹) بیش از ۳۰۰ هزار نفر برای کسب و کار به این کشورها سفر کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان روز گذشته (سه شنبه) طی سخنرانی در اسلام آباد، یکی از دلایل سفر اتباع این کشور به خارج را وضعیت نابسامان اقتصادی و فراهم نشدن فرصت های شغلی عنوان کرد و گفت:پاکستانی های خارج از کشور در ارز آوری به کشور نقش بسزایی دارند و دولت مصمم به حمایت از آنان است.

براساس تازه ترین گزارش سازمان مهاجرت و استخدام پاکستان که تردد اتباع این کشور به خارج برای یافتن فرصت های شغلی را رصد می کند، حاکی از مهاجرت بیش از ۱۱ میلیون پاکستانی در ۴۸ سال گذشته است.

در این گزارش آمده است: از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۹ میلادی دست کم ۱۱ میلیون ۵۲ هزار و ۶۶۳ پاکستانی برای مهاجرت به خارج و کسب و کار در سازمان مهاجرت و استخدام پاکستان ثبت کرده اند.

بیشترین آمارها مربوط به قشر کارگر پاکستان است که از میان ۱۱ میلیون نفر حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار آن کارگر هستند و تا نوامبر سال جاری میلادی نیز ۲۱۷ هزار و ۴۹۹ کارگر برای کار در کشورهای مختلف از پاکستان خارج شدند.

مهاجرت پاکستانی ها از سال ۱۳۵۰ شمسی (۱۹۷۱ میلادی) افزایش یافته اما بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ این روند شاهد کاهش بی سابقه‌ای بود. در عین حال میزان اعزام نیروی کار در پاکستان طی سال جاری دوباره افزایش یافته به طوری که براساس آمار رسمی ۵۳۶ هزار و ۱۸ پاکستانی طی یکسال کشور را ترک کردند.

پس از کارگران، بیشترین آمار مهاجرت مربوط به رانندگان است به طوری  که از سال ۱۳۵۰ تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار راننده برای کار به خارج مهاجرت کردند.در سال ۲۰۱۹ نیز ۱۶۱ هزار و ۲۲۶ پاکستانی برای شغل رانندگی به خارج رفتند.

**عربستان بزرگترین وارد کننده نیروی انسانی پاکستان

از ۱۱ میلیون نفری که به خارج از پاکستان مهاجرت کرده اند،۴.۷ میلیون نفر آن جز کارشناسان و افراد زبده و ۴.۶ میلیون نفر آن نیز کارگر و نیروهای ساده بوده اند.

براساس این گزارش، کارگران پاکستانی تمایل بیشتری برای یافتن فرصت های شغلی در عربستان سعودی دارند. از سال ۱۳۵۰ حدود ۵.۴ میلیون پاکستانی به عنوان نیروی انسانی در عربستان ثبت شده اند.

عربستان همچنین در سال ۲۰۱۹ نیز جذب بیشترین تعداد پاکستانی ها را به خود اختصاص داد به طوری که ۲۹۴ هزار و ۱۵۶ پاکستانی طی این سال به عربستان رفتند.

امارات متحده عربی نیز با داشتن ۳.۸ میلیون پاکستانی به دومین مقصد مهاجرت کارگران پاکستانی تبدیل شده و سلطنت عمان نیز در رده سوم قرار دارد.

**ایالت پنجاب بزرگترین  صادرکننده نیروی کار پاکستان

ایالت پنجاب در شرق پاکستان بیشترین میزان خروج کارگران را به خود اختصاص داده است و از سال ۱۳۵۰ تاکنون بیش از ۵.۳ میلیونن نفر از این ایالت برای کشب فرصت های شغلی کشور را ترک کردند.

پس از آن ایالات خیبرپختونخوا، سِند و منطقه کشمیر تحت کنترل دولت پاکستان به ترتیب در رده های اول تا سوم قرار دارند.

**کاهش درآمد پاکستانی ها مقیم کشورهای عربی

به رغم جمعیت چند میلیونی نیروی انسانی پاکستان در برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس میزان ارزآوری آنان به کشور در مقایسه با سایر پاکستانی های مقیم کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس کاهش یافته است.

پاکستانی های مقیم آمریکا و انگلیس در سال ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب ۵.۲۵ درصد و ۳.۵۸ درصد بیشتر در مقایسه با یک سال گذشته آن ارز به کشور ارسال کردند اما طی همین بازه زمانی ارز آوری پاکستانی های مقیم عربستان و امارات به ترتیب ۰.۳۶ و ۳.۷۷ کاهش داشته است.

**چالش کارگرانی پاکستانی در کشورهای عربی

به رغم گسترش روابط سیاسی و اقتصادی پاکستان با عربستان و امارات در سالهای اخیر تاکنون تغییری در وضعیت اتباع و کارگران پاکستانی در این کشورها ایجاد نشده است.

براساس گزارش های منتشرشده،هزاران نفر از کارگران پاکستانی در عربستان در سال ۲۰۱۸ بدون پرداخت حقوق و دستمزدشان از این کشور اخراج شدند و همزمان هزاران نفر دیگر از کارگران پاکستانی به دلیل مشکلات گوناگون در عربستان گرفتار شده اند.

دولت پاکستان به ویژه عمران خان نخست وزیر دولت فعلی این کشور بارها از طرف سعودی خواسته تا ضمن رسیدگی به وضعیت اسفناک کارگران پاکستانی در عربستان، برخورد مناسبی با آنان داشته باشد.

گفته می شود عربستان برای تحمیل خواسته های خود بر اسلام آباد، از قشر کارگران پاکستانی به عنوان ابزار فشار استفاده می کند. با توجه به وضعیت نابسمان معیشتی در پاکستان، اخراج کارگران این کشور از عربستان می تواند مشکلات معیشتی مردم را بیشتر کند.

روزهای اخیر غیبت پاکستان در نشست سران اسلامی کوالالامپور بار دیگر باعث شد تا زمزمه هایی مربوط به فشار ریاض بر اسلام آباد شنیده شود، موضوعی که حتی رئیس جمهوری ترکیه نیز آن را طی اظهاراتی درخصوص تهدید شدن پاکستان از سوی عربستان تایید کرد.

«رجب طیب اردغان» پس از بازگشت از نشست کوالالامپور، از غیبت پاکستان در این کنفرانس بین المللی ابراز تاسف کرد و گفت: نزدیک به چهار میلیون پاکستانی در عربستان مشغول به کار هستند و آنان تهدید کرده‌اند که بنگلادشی‌ها را جایگزین نیروهای کاری پاکستان می‌کنند.

وی اظهار داشت:این نخستین باری نیست که عربستان و امارات به یک کشور برای انجام کاری و یا انجام ندادن آن، فشار می‌آورند.

برچسب‌ها پاکستان کارگر مهاجرت عربستان سعودی امارات‌ متحده ‌عربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان کارگر مهاجرت عربستان سعودی امارات متحده عربی پاکستان کارگر مهاجرت عربستان سعودی امارات متحده عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۲۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان را در راستای دسترسی به آمارهای مهاجرت نخبگان دانست و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه‌ «وعده صادق» دارای دو بال علم و فناوری بومی و شجاعت و تدبیر در استفاده صحیح از علم و فناوری است، گفت: هر انسان آزاده‌ای که این عملیات را مشاهده کرد، دریافت که ایران توان ساخت تجهیزات دفاعی، پدافندی و آفندی را دارد.

وی ادامه داد: امسال و سال قبل از سوی مقام معظم رهبری بر مردمی‌سازی اقتصاد تاکید شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق مردمی‌سازی اقتصاد به شمار می‌روند.

ایجاد فراجا در بنیاد ملی نخبگان

دهقانی فیروزآبادی در خصوص سؤال ایسنا مبنی بر ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان برای رصد نخبگان با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا ورود و خروج افراد به کشورشان را رصد می‌کنند، افزود: بازگشت محققان ایرانی در قالب عضو هیات علمی و غیره به کشور دو برابر شده است.

وی ادامه داد: محققان همه کشورهای دنیا یا از کشورشان خارج شده و یا محققانی به کشورشان وارد می‌شود و کشور چین بزرگترین مهاجر فرست دنیا به شمار می‌رود، ولی رویکرد این کشور آن است که هر محققی که از کشور خارج می‌شود، سفیران علم و فناوری آن کشور به شمار می‌رود.

معاون علمی رئیس‌جمهور، وطن‌پرستی را شاخص اصلی شهروندان هر کشوری ذکر کرد و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

وی  با تاکید بر اینکه مساله کشورها باید رصد شود، خاطر نشان کرد: هر فردی که از کشور خارج می‌شود، یک سرمایه است؛ ولی ما آمارهای دقیقی از مهاجرت در اختیار نداریم و قصد تصمیم‌گیری‌های کیفی داریم و ابن در حالی است که یکی از اساسی‌ترین پارامترهای تصمیم‌گیری در اختیار بودن عدد و ارقام درست لست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، اضافه کرد: تمام کسانی که آمارهای مهاجرت‌ها را ارائه می‌دهند، مرجع و عدد و ارقامی در اختیار ندارند و بهترین مرجعی که می‌تواند در این زمینه آمارها را ارائه دهد، پلیس گذرنامه است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در خصوص ترجمه مدارک، یادآور شد: فراجا اطلاعات لازم از مهاجرت را که جزء اطلاعات محرمانه است، در اختیار دارد و کمک می‌کند تا بنیاد ملی نخبگان به آمارهای مهاجرت نخبگان دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام مبنی بر این‌که علم را بیاموزید ولو در چین، گفت: پیامبر اسلام نیز با مهاجرت نخبگان مخالف نبوده است و باید یاد بگیریم، آن کسی که از کشور خارج می‌شود، دشمنی با کشور ندارد.

تعطیلی کسب و کارها

دهقانی‌ فیروزآبادی درخصوص رویکرد معاونت علمی درباره تعطیلی پلتفرم‌ها و کسب و کارها، گفت: ما تاکید کرده‌ایم کسب و کارهایی که تعطیلی آنها منجر به آسیب رساندن به مردم می‌شود، اقدام درستی نیست.

وی افزود: ما بر این باوریم که اگر تشخیص داده می‌شود که مدیریت کسب و کارها و فرهنگ حاکم بر آنها مشکل دارند، جریان‌هایی چون بسیج دانشجویی و غیر را حمایت و تقویت کنید تا قضای رقابت ایجاد شود.

هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری ٧٢ نفره که به عنوان یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر پیگیری می‌شود، گفت: از این پروژه بازدید کردیم، پروژه خوبی است؛ اما از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد. این پروژه در ٧-٨ جلسه بررسی شد و مشخص شد که به دلایل متعدد، پروژه‌ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی باشد. 

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این حوزه به سراغ ساخت و طراحی بخش‌های مختلفی از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت، ابزارهای موتور بروند و همچنین با کشورهایی که روابط خوبی داریم، در صنعت هوایی کنسرسیوم تشکیل دهیم. در نهایت جمع‌بندی شد که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت یک هواپیمای جدید روسیه مشارکت داشته باشیم.

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • چگونه پاکستانی‌ها از ضایعات الکترونیکی طلا استخراج می‌کنند؟ (فیلم)
  • پیروزی النصر در بازی خارج از خانه
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • ماجرای بازیگرانی که مهاجرت کردند | وضعیت رفتگان اغتشاشات ؛ از تاکسی اینترنتی تا بازی تنها در حد چند دقیقه رقص!
  • پشیمانم!
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند
  • کارگران زحمت کشور نیازمند توجه مسئولان هستند