Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اهمیت تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در جریان تئاتری کشور گفت: یک جریان فعال، موثر و پویا به خصوص اوایل دهه هفتاد و بعد از جنگ تحمیلی شکل گرفت که جریانی به‌شدت ضروری بود، جریانی تحت عنوان «تئاتر دفاع مقدس» که نسلی از هنرمندان تئاتر کارشان را با این مضامین و جشنواره‌هایی مانند جشنواره تئاتر مقاومت شروع کردند و امروزه هم جزو شاخص‌ترین هنرمندان تئاتر ما شناخته می‌شوند، ولی در ادامه متاسفانه این جریان پویایی خودش را از دست داد و برای مثال جشنواره تئاتر مقاومت به دلایلی چند سالی تعطیل و بعد دوباره احیا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتقدم این جشنواره مهم و اثر گذار در شرایط فعلی هم در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد.

وی ضمن بیان اهمیت جشنواره تئاتر مقاومت افزود: معتقدم این رویداد باید تبدیل به یک جریان مستمر و فعال شده، دبیرخانه دائمی داشته باشد، حضورش مقطعی نباشد و حتی به‌صورت دوسالانه نیز برگزار نشود.

تئاتر دفاع مقدس زمینه خلاقیت را دارد

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره شرایط فعلی تئاتر مقاومت در کشور یادآور شد: ما اتفاقاتی را داریم که تحت عنوان آثاری با مضامین مقاومت در تئاتر کشور شکل می‌گیرد که بیشتر ماحصل دغدغه خود هنرمندان است و معمولاً بیش از ۵ درصد آثار تولیدی هر سال به این مضمون اختصاص دارد. هم هنرمندان جوان و هم پیشکسوت در این حوزه دغدغه دارند، زیرا موضوع دفاع مقدس موضوع موردتوجه جامعه است و به آن توجه می‌شود و از این جهت به نظرم این حوزه، زمینه آفرینش‌گری و خلاقیت را داراست و آثار خلاقانه‌ای در آن خلق خواهد شد و حتی نهادهای متولی هم از این آثار حمایت می‌کنند.

عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس افزود: نکته‌ای که من آن را خیلی قابل اعتنا و مهم می‌دانم، این است که ما باید این اتفاقات را تبدیل به یک جریان موثر کنیم یعنی نهادهای متولی تئاتر و به خصوص نهادهای متولی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس باید با فعالیت مستمر این جریان را پویا نگه دارند.

کرمی در رابطه با شروع مدیریت جدید انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: دوران جدید مدیریت انجن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، یک فرصت است و هر تغییر مدیریتی می‌تواند شرایط جدیدی را ایجاد بکند. با توجه به شناختی که من از حمید نیلی دارم، می‌دانم که وی با انگیزه و با تجربه است و دغدغه تئاتر مقاومت را دارد و این مساله می‌تواند عنصری باشد تا شرایط جدید تحولی را در این عرصه ایجاد کند و قطعاً یک مدیریت درازمدت می‌تواند خیلی مثمرثمر باشد و با یک برنامه‌ریزی مشخص به نتایج خیلی خوبی برسد.

وی تصریح کرد: آقای نیلی ایده‌های خوبی از جمله توجه به تئاتر شهرستان‌ها، توجه به تولیدات نمایشی و نگاه حمایتی به جریان تئاتر مقاومت را هم مطرح کرده است که به نظرم این پیشنهادات باید در تئاتر کشور و به خصوص در جریان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جدی گرفته شود.

«انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس» به ثبات رسیده است

کرمی با اشاره به جایگاه فعلی «انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس» یادآور شد: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به‌عنوان یک مرکز تخصصی شناخته می‌شود و تجربه‌های بسیار خوبی هم از گذشته دارد و به یک ثبات نسبی چه در حوزه رویدادها و چه در جهت تشکیلاتی رسیده است.

وی ادامه داد: اینکه یک نهاد تخصصی و موضوعی به تئاتر دفاع مقدس توجه کند، امری ضروری است ولی آن چیزی که اهمیت بسیاری دارد این است که بتوانیم یک جریان و یک همگرایی را در میان خانواده تئاتر ایجاد کنیم و این همگرایی به برگزاری جشنواره‌ها بسنده نشود. به این ترتیب می‌توانیم برای تولیدات برنامه‌ریزی کنیم. خوشبختانه انجمن بضاعت خوبی از جمله یک جشنواره با سابقه و یک سالن تخصصی دارد و از جهت حوزه اجرایی نیز باتجربه است. امیدوارم نهادهای بالا دستی بتوانند نقش حمایتی خودشان را به خصوص در حوزه اعتباری تکمیل بکنند که این جریان موثر توانایی تداوم داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: باید انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را به عنوان یک مرکز تخصصی ویژه ببینیم که می‌تواند جریان تئاتر دفاع مقدس را در تئاتر کشور جاری کند.

کد خبر 4806516 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره تئاتر مقاومت شهرام کرمی تئاتر ایران انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی فیلم کوتاه سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت کارگردان تئاتر موسیقی پاپ تماشاخانه ایرانشهر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر موسیقی کلاسیک سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر سریال ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۲۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم محرابی پیش ازظهر دوشنبه در حاشیه تقدیر از سومین جشنواره ملی «افتخار من» خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس ویژه فرزندان، نوادگان، همسران و بستگان، افزود: ۱۵۲ اثر به دبیرخانه استانی سومین جشنواره ملی «افتخار من» در مازندران ارسال شد، بیان کرد: در آئین اختتامیه این جشنواره در مازندران برگزار شد از ۲۰ برگزیده تقدیر به عمل آمد.

محرابی با بیان اینکه در بخش دل نوشته ۴۵ اثر، صوت ۲۱ اثر، عکس سه اثر، فیلم ۷۷ اثر، خاطره یک اثر، یادداشت ۵ اثر به دبیرخانه استانی واقع در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ارسال شد، اذعان داشت: سومین جشنواره ملی «افتخار من» در بخش‌های فیلم کوتاه، فایل صوتی، عکس، خاطره، دل نوشته و… با موضوع دفاع مقدس، محور مقاومت، فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس برای فرزندان و نوادگان برگزار شد.

محمدرضا میار عباسی نوه منصور میار عباسی نفر اول بخش فیلم کوتاه و یکی از چهار برگزیده این جشنواره نیز ضمن ابراز خرسندی از انتخاب اثر نوه‌اش در این جشنواره گفت: پدر محمدرضا» فراخوان جشنواره را از طریق فضای مجازی دریافت کرد و توانست با هنر خود فیلم کوتاهی با موضوع جشنواره تهیه و به دبیرخانه ارسال کند.

این نویسنده با بیان اینکه فیلم حاوی گفت و گوی دو طرفه بین من و نوه‌ام محمدرضا است، افزود: در شیوه خاطره گویی همه تلاشم این بود که بتوانم مفاهیم و آموزه‌های دفاع مقدس و رشادت فرزندان این ملت، ولایتمداری و مجاهدت‌شان را به او منتقل کنم.

منصور میار عباسی از رزمندگان دفاع مقدس اهل شهرستان چالوس صاحب دو اثر به نام‌های «عارفان امین» و «گل‌های بهشت» است که در حاشیه این مراسم ابن دو اثر را به کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اهدا کرد.

کد خبر 6091951

دیگر خبرها

  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • خرمشاد: مقاومت مردم غزه نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرد
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد