Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@08:02:14 GMT

مجموعه «نسخه‌خوان» تعزیه را آموزش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۴۳۷۲۵

مجموعه «نسخه‌خوان» تعزیه را آموزش می‌دهد

گروه هنر ــ رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری گفت: در مجموعه «نسخه‌خوان» تعزیه با اجرای استاد مرتضی صفاریان آموزش داده می‌شود.

محسن میرزاعلی، رئیس دفتر تعزیه و هنر‌های آیینی حوزه هنری، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مجموعه آموزش تعزیه «نسخه‌خوان» اظهار کرد: برای نخستین‌بار مجموعه آموزش تعزیه به همت استاد مرتضی صفاریان، از پیشکسوتان این هنر، در دفتر تعزیه مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری ضبط شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه ده تعزیه رایج در ایام محرم را آموزش خواهد داد. بخش دیگر این مجموعه به آوازها، دستگاه‌های موسیقی و ردیف‌ها اختصاص پیدا کرده است. در این قسمت نیز از نوازندگان بسیار خبره سود برده شده است.

وی افزود: این مجموعه در قالب ۶ سی‌دی با عنوان «نسخه خوان» عرضه شده است. درباره استاد فاریان هم باید بگویم که وی جز بزرگان این هنر است که همانند او امروز در تعزیه وجود ندارد. حاصل کار او در سال‌هایی گذشته شاگردانی هستند که هر یک در عرصه تعزیه توانسته‌اند، برای خود نام و آوازه‌ای را به دست آورند. البته جا داشت چنین مجموعه‌ای، بسیار پیش از این تهیه می‌شد که متأسفانه این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد، ولی این سعادت شامل حال ما شد، تا بتوانیم با یاری حوزه هنری این مجموعه را روانه بازار کنیم.

میرزاعلی درباره دغدغه خود در تعزیه، توضیح داد: یکی از دغدغه‌های من تصحیح نسخ اصیل تعزیه است، چون فکر می‌کنم در این زمینه بسیار باید کار شود، به ویژه که برخی بدعت‌هایی که در تعزیه ورود کرده، به نظرم به این حوزه آسیب‌های جدی وارد کرده است. یکی دیگر از آسیب‌هایی که این روز‌ها بسیار جدی احساس می‌شود، نزدیک کردن تعزیه به تئاتر است، در صورتی‌که نمایش ایرانی تعزیه شیوه‌های اجرایی خاص خود را دارد که بسیار با تئاتر غربی متفاوت است.

میرزاعلی تأکید کرد: تعزیه دربردارنده معارف علوی است، برای همین نمی‌شود تعزیه را با فرمی غربی اجرا کرد، آنگاه انتظار داشت آن اثر تأثیرگذاری خاص خود را داشته باشد. درباره کارکرد تعزیه می‌خواهم نکته‌ای را بیان کنم که کمتر مدنظر قرار می‌گیرد. آن‌هم این‌که موسیقی ایرانی بنا به دلایلی در آستانی نابودی بود و اگر تعزیه وجود نداشت، شاید امروز موسیقی سنتی نداشتیم. این گفته نظر شخصی من نیست، بلکه کارشناسان و صاحبنظران موسیقی روی این امر تأکید داشته‌اند.

این تعزیه‌خوان تصریح کرد: در تعزیه مارش‌هایی را می‌شنوم که وام‌گرفته از موسیقی اسپانیش و ترکی است. این امر از دو منظر دارای ایراد است. ابتدا این‌که تعزیه از دیدگاه من قداستی دارد که نمی‌شود، آن را با چنین موسیقی‌هایی خدشه‌دار کرد. بخش دیگر به هویت تعزیه مربوط می‌شود، چون اگر موسیقی‌های تلفیقی بخواهد وارد تعزیه شود، به نظرم دیگر نمی‌شود روی غنای این هنر تأکید داشت. لازم به ذکر است که بهره‌بردن از موسیقی‌های غیرایرانی حتی در نوحه‌خوانی‌های ما نیز رسوخ کرده است. این نکته را هم همه به خوبی احساس کرده‌ایم. این مجموعه به نوعی تلاش دارد شکل صحیحی از موسیقی و اجرا تعزیه را آموزش دهد.

رئیس دفتر تعزیه و هنر‌های آیینی حوزه هنری در پایان تأکید کرد: برای تهیه این مجموعه باید از کوروش زارعی، مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، تشکر ویژه داشته باشم که ما را در رسیدن به کیفیت مورد نظر یاری رساند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۳۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم

ایسنا/مازندران مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم تا فارغ التحصیلان حوزه علمیه با شرکت در آزمون بتوانند جذب این نهاد شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل امشب در نشستی با کارکنان، طلاب و اصحاب رسانه، با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران با ۵۰۰ مدرسه در ۲۸ استان فعالیت دارد، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های مهم حوزه علمیه خواهران نظارت و ارزیابی بر انجام فعالیت آموزشی، پژوهشی و تربیتی است که در استان‌ها به این مهم پرداخته می‌شود .

وی با اشاره به اینکه برنامه ۵ ساله حوزه‌های علمیه خواهران در سال ۱۴۰۱ تصویب شد، بیان کرد: مقرر شد در سال ۱۴۱۴ به یک افق در حوزه خواهران دست پیدا کنیم تا به نوعی بانوان اقدامات خودشان را بتوانند عملی کنند .

فاضل از برنامه‌های مهم سفر به مازندران را پیگیری توسعه آموزش عالی در استان و ارتقای برخی مدارس از سطح ۲ به سطح ۳ دانست و گفت: سالانه حدود ۱۱ هزار نفر در حوزه‌های علمیه ثبت نام می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضلی اظهار کرد: لشکر ۷ هزاره سفیران رضوان در ایام ثبت نام حوزه‌های علمیه فعالیت دارند که بصورت چهره به چهره اقدام به تبلیغ می‌کنند، امسال از اول اردیبهشت ثبت نام حوزه‌های علمیه شروع شده است.

وی با اعلام اینکه تاکنون برای حدود ۵۰ هزار نفر طلبه خواهر در سطوح ۱ تا ۳ ثبت نام صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها جهت احداث سایت اداری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران صورت گرفته است که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ عملی شود . 

وی با بیان اینکه اشتغال فارغ التحصیلان حوزوی در گذشته از دغدغه مدیریت مرکز حوزه علمیه نبوده است لذا جهت بکارگیری فارغ التحصیلان حوزوی در دستگاه‌های اداری پیگیری‌های لازم  صورت گرفته است، یادآور شد: آموزش مشترک فارغ التحصیلان حوزه و مرکز قضا در قم آغاز  شده و توافقات خوبی با معاونت آموزش قوه قضاییه صورت گرفته است.

فاضل گفت: در حال حاضر با  نهادهایی مانند آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم تا فارغ التحصیلان حوزه علمیه با شرکت در آزمون بتوانند جذب این نهاد شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این برنامه‌ها را حتما بشنوید/ ضیافت کتاب خوان‌ها در رادیو
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه
  • عصر حجر: نسخه بدنساز! (عکس)
  • پلیر موسیقی Winamp باز می‌گردد!
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور
  • برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی
  • سبک بازی‌محور؛ افقی نو در حوزه آموزش دانش‌آموزان
  • درخشش گروه سرمایه گذاری غدیر و هلدینگ های زیر مجموعه آن در ششمین نمایشگاه ( ایران اکسپو ۲۰۲۴ )
  • برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم
  • ایران قوی نیازمند معلم قوی است