Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، احمدرضا لاهیجان‌زاده  معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست تخصصی بررسی وضعیت زیست محیطی تالاب میقان اظهار کرد: برای سال آتی درآمد‌هایی برای سازمان محیط زیست لحاظ شده است و ۳۰ درصد از عوارض آلایندگی و همچنین در قانون پسماندها، هزار میلیارد تومان به صندوق ملی سازمان باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: مهم‌ترین اقدامی که در حال حاضر در سازمان انجام شده، تعیین حقابه تالاب‌ها استکه در این پروسه مشخص می‌شود چه تعداد رودخانه فصلی و غیرفصلی وارد تالاب می‌شود و یا اینکه آیا احداث سد‌های بالادست، باعث کاهش آب تالاب‌ها می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: چنانچه تالاب‌های کشور پرآب باشد نشان از مدیریت صحیح بر منابع و مصارف آب است در غیر اینصورت نشان از نبود مدیریت صحیح بر منابع آبی است و باید به گونه‌ای اقدام کرد که تغییر اقلیم سبب خشکی تالاب‌ها نشود.

لاهیجان‌زاده با اشاره به میزان بارش‌های قابل توجه کشور در سال گذشته گفت: بر اساس محاسبات سه صدم درصد امکان وجود دارد که طی سال‌های آتی شاهد این میزان بارش در کشور باشیم به گونه‌ای که حوزه‌های آبریز کشور دو برابر افزایش یابد.

او اظهار داشت: وجود تالاب‌ها یک نعمت خدادادی است و نباید خواه، ناخواه باعث تخریب تالاب‌ها شویم و باید بیان کرد در این راستا سازمان محیط زیست کشور در سال ۹۶، قانون حفاظت از تالاب‌ها را در مجلس به تصویب رساند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: بر اساس این قانون، توجه به تنوع زیست محیطی پناهگاه‌ها، کنوانسیون رامسر و جلوگیری از دخل و تصرف زیاده خواهان را مدنظر قرار داد.

او گفت: بر اساس قانون تعیین حقابه تالاب ها، در خصوص ۳۰ تالاب تعیین حقابه صورت گرفته و ۴۴ تالاب دیگر که تولید ریزگرد و گردو غبار می‌کنند نیز در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا وزارت نیرو نیز مکلف است در خصوص این قانون اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: بر اساس این آیین نامه، کارگروه حفاظت از تالاب‌ها که با ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار می‌شود که وزارت نیرو موظف است پس از آب شرب، تعیین حقابه تالاب‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

او با اشاره به وجود حشرات ریز در تالاب‌ها نیز گفت: حشرات جزء اکوسیستم تالابی است و حشرات خوراک پرندگانی است که در تالاب‌ها زیست می‌کنند.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: باید طرح جامعی در برنامه مدیریتی استان‌ها آماده شود و در آن وظایف تمام دستگاه‌ها در قبال تالاب‌ها قید شود که این مباحث در کارگروه ملی حفاظت از تالاب‌ها مصوب و به وزارتخانه‌های مرتبط به عنوان یک سند ابلاغ شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص طرح توسعه شرکت املاح معدنی در تالاب میقان نیز گفت: با توجه به تحریم‌های موجود در کشور وزارت صنعت معدن و تجارت به دنبال این است که ظرفیت تولیدی شوینده‌های کشور را تا ۲۰درصد افزایش دهد تا در این شرایط در این خصوص به خودکفایی برسیم.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته این شرکت تابع دستورالعمل‌ها و تاکیدات متعدد محیط زیست نبوده، در این خصوص حساسیت‌ها و ذهنیت بدی میان مردم به وجود آمده و موجب سلب اعتمادمردم شده است.

لاهیجان زاده گفت: مقرر شد روز جاری بازدید کارشناسی و جامعی از محل تالاب و شرکت املاح معدنی صورت گیرد و تدابیر ویژه‌ای در راستای طرح توسعه این شرکت و با لحاظ کردن مباحث زیست محیطی اندیشیده شود.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان محیط زیست تالاب میقان وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۳۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن اشاره به اخباری مبنی بر آلودگی نفتی خاک خوزستان گفت: قانون خاک آماده و مصوبه‌هایش نیز ابلاغ شده و در حال پیگیری آن هستیم و در این باره بارها با وزیر نفت در خصوص چاه‌هایی که احداث می‌شود گفت‌وگو کرده‌ایم.

وی افزود: از بالا که به خاک خوزستان نگاه می‌کنید چاه‌های نفت رها شده مشخص هستند که ما از وزارت نفت خواسته‌ایم این‌ها را ساماندهی کنند چون همین رهاسازی چاه‌های نفت بسیاری از منابع آبی و خاکی ما را دچار مشکل می‌کند.

سلاجقه ادامه داد: مشکلاتی نیز در زمینه خطوط انتقال میعانات در خلیج فارس و دریای عمان داریم یکی دو بار نشتی‌های صورت گرفته که البته تیم‌ها وارد عمل شده و سریعاً موضوع حل شده است و در آنجا نیز از ظرفیت وزارت نفت و ظرفیت‌های بین‌المللی برای تعویض لوله‌های انتقال میعانات استفاده می‌کنیم تا مشکل نشت هز لوله‌ها و کشتی‌ها رفع شود.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان