Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی کشور در گردهمایی فعالان فرهنگی و اجتماعی استان یزد گفت: هر کس خودسازی معرفتی نکند حتی اگر طلبه باشد به راحتی در مقابل شبهات دینی گمراه می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه در گردهمایی فعالان فرهنگی اجتماعی استان یزد با عنوان اصحاب عشق و در مراسم تجلیل از حجت‌الاسلام نجیمی که در سالن شهید عباس پور برگزار شد گفت: واژه مدرن به معنای جدید و نو نیست؛ بلکه مدرن به معنای سکولاریزه کردن جامعه، به معنای اصالت انسان منهای خدا و اصالت دنیای منهای آخرت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: مدرنیزه کردن، اسباب دست استکبار است تا با حذف دین الهی و جنبه توحیدی عالم، تمدن نوین کاملاً سکولار و مادی را در جهان پایه‌ریزی کند. اما جبهه حق در مقابل مدرنیزه کردن جامعه و تباه کردن جوانان وزنان و دختران اجتماع ایستاده است. در مقابل عقلانیت مدرن، عقلانیت اسلامی قرار دارد.

خودسازی معرفتی سپری در مقابل شبهات دینی است

وی بابیان اینکه توحید عرفانی و اجتماعی ترکیبی از تفکر امام و رهبری است عنوان کرد: ولایت الهی، نفی طاغوت و پیوند ناگسستنی با ولی است. درک اهمیت جایگاه ولایت در نظام اسلامی و درک حقیقت انسان فعلی درگرو خودسازی معرفتی است.

خسرو پناه با اشاره به لزوم خودسازی معرفتی تأکید کرد: یکی از راه‌های خودسازی معرفتی، شناخت عالم و آدم در گفتمان توحیدی و عقلانیت اسلامی است. رزمنده جبهه فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی باید این زیربنای فکری را داشته باشد وگرنه تعارض علم و دین او را گمراه می‌سازد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی کشور افزود: در دانشگاه‌ها به دلیل تئوریزه نشدن علوم اسلامی، نظریه‌های غربی‌ها ازجمله  نظریه شخصیت فروید درروان شناسی، نظریه فرهنگی فوکو در جامعه‌شناسی و نظریه‌های فیلسوفان غربی در رشته فلسفه غرب، دانشجویان جوان را سردرگم و گمراه می‌کند.

خسرو پناه ادامه داد: در تعارض علم و دین افراد بزرگ‌تر از ما را به زمین زده‌اند، کسروی و تقی زاده که در دوره پهلوی و نشر فرهنگ غیردینی فعالیت می‌کردند، از فعالان حوزه روحانیت و دین الهی بودند اما به دلیل نداشتن خودسازی معرفتی، در دام شبهه‌ها گرفتار شدند و آرام‌آرام با کنار گذاشتن لباس روحانیت، زمینه را برای پذیرش برهنگی، وابستگی و استکبار پرستی فراهم کردند.

وی با اشاره به مشاهیر بزرگ ایرانی در دوره طلایی اوج تمدن اسلامی اظهار داشت: کسی که خودسازی معرفتی نکرده باشد و نسبت به دین اعتقاد ضعیفی داشته باشد به‌راحتی در دام الحاد و ارتداد گرفتار می‌شود، فارابی و ابوریحان بیرونی، علامه حلی و خواجه نصیر طوسی، شیخ بهایی، ملاصدرا و حضرت امام با تهجد و شب‌زنده‌داری و خودسازی معرفتی به این درجات از علم و آگاهی دست یافتند.

این سخنران بابیان سه مقوله نظریه نظام انقلابی، بعد از خودسازی معرفتی به جامع پردازی اشاره کرد و گفت: در دانشگاه‌ها می‌خواهند نظریه‌های غربی را به دانشجویان ما القا کنند و با نظریه‌های غربی درزمینهٔ فرهنگ، اقتصاد، سیاست، سبک زندگی و غایت و هدف از زندگی نمی‌توان انقلابی بود، چون نظریه‌های غربی سکولار است.

بدون ولایت فهم درستی از عدالت به دست نمی‌آید

خسرو پناه ولایی بودن را مهم و بااهمیت دانست و گفت: افرادی که ولایی نیستند، فهم درستی از عدالت هم ندارند بنابراین نمی‌توانند عدالت را به معنای واقعی کلمه رعایت کنند و وقتی تلقی درستی از عدالت‌خواهی نداشته باشیم ممکن است عدالت‌خواه ضد ولایت بشویم کما اینکه در حال حاضر چنین مدعیانی در جامعه هستند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی کشور از سومین مقوله نظریه نظام انقلابی یعنی تمدن سازی یادکرد و افزود: وحدت و بیداری اسلامی، عزت و استقلال، دشمن‌شناسی و استکبارستیزی، جهاد و مقاومت، امید سازی و جوان‌گرایی از مؤلفه‌های تمدن اسلامی است و باید در قدم بعدی این مسائل محقق شود.

وی گفت: هنوز بسیاری از بخش‌ها با گفتمان رهبری آشنایی ندارند. پس از چندین سال هنوز در بین نخبگان، هنر و سینما و در صداوسیما از اقتصاد مقاومتی با تعبیر اقتصاد ریاضتی یاد می‌کنند، چون نمی‌دانند شاخص‌ها و مؤلفه‌های آن چیست و بدون فهم این مسائل حیات‌بخش نمی‌توانیم انقلاب اسلامی را تحقق‌بخشیم.

این محقق با اشاره به جوان‌گرایی به‌عنوان یکی از پیش‌زمینه‌های تمدن سازی تأکید کرد: جوان‌گرایی به معنی پیر زدایی نیست، برخی از جوانان خمود و اندیشه پیری دارند اما افرادی نیز هستند که باوجود سن بالا اندیشه پویا و جوانی دارند مانند رهبر معظم انقلاب که نواندیش و جوان گرا هستند و در جلسات طولانی‌مدت با اشتیاق حضور پیدا می‌کنند.  

اهمیت جهاد علمی به‌وسیله عقلانیت اسلامی

وی جهاد علمی را افزایش آگاهی بر اساس علم اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر نظریه‌های گمراه‌کننده را بخوانیم و نظریه اسلامی را در کنار آن نخوانیم، شبهات و مفاهیم ضاله حتی اگر فرد روحانی باشد قطعاً  او را گمراه خواهد ساخت، تمدن سازی عمل اسلامی می‌خواهد و آن جز با جهاد علمی محقق نمی‌شود و فقه فرهنگ، فقه سیاست و فقه اقتصاد نیاز امروز جامعه است و ما به روانشناس، جامعه‌شناس یا کارشناس علوم سیاسی اسلامی نیاز داریم.

خسرو پناه بابیان اینکه استکبار جهانی به‌وسیله علم، داعیه سلطه گری و سروری برجهان را دارد بیان کرد: نهضت تولید علم را سال‌هاست رهبری بیان کرده‌اند اما هنوز به آن جایگاه مهم دست نیافته‌ایم؛ پیشرفت در حوزه تولید دارو و واکسن، سلول‌های بنیادی، نانو، هسته‌ای، نظامی و بیوتکنولوژی توانسته است موجب درخشیدن نام ایران در جهان شود و این کار افراد سکولار نیست و تمام این موفقیت‌ها توسط انقلابی‌ها در کشور اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول افزود: یکی از موضوعات مدنظر مقام معظم رهبری، قرارگاه فرهنگی اجتماعی است و پیوند با عقلانیت اسلامی با فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی میسر می‌شود، کار فرهنگی باید همراه باکار اجتماعی باشد، نهادهای انقلابی مانند ستاد فرمان امام و کمیته امداد در کنار فعالیت فرهنگی، کار اجتماعی نیز انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: انقلابی باید با تقویت اخلاق، معنویت و سعه‌صدر در ساحت اندیشه و حفظ وحدت و برادری با دیگران از هرگونه شقاق و اختلاف دوری کنند، جبهه انقلابی‌ها باید به حقیقت مردم‌سالاری دینی توجه کنند و حضرت امام نمونه بارز باور به مردم‌سالاری دینی بودند چون جامعه را بدون مردم نمی‌توان ساخت.

انتهای پیام/90028

منبع: فارس

کلیدواژه: خودسازی تمدن سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۵۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مهمترین موضوعات سیاست های رفاهی در جامعه احساس عدالت اجتماعی بین افراد است. عدالت از مهمترین واژه‌ها در تمدن بشر محسوب می‌شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان از ضروری‌ترین امور به شمار می‌آید.

 رضا صفری شالی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که عدالت اجتماعی یکی از دلالت‌های مفهوم عدالت است که منظور از آن تقسیم منصفانه منابع بین افراد در یک جامعه است، در این راستا  قانون به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی باید برسد.

* سه لایه از عدالت با توجه به عدالت اجتماعی 

در این مقاله آمده است که لایه‌های عدالت با توجه به عدالت اجتماعی شامل موارد زیر است:

دسترسی برابر به منابع و فرصتها به لحاظ برقراری زمینه، گستره و دامنۀ آن توجه به اصل استحقاق و ضرورت‌ها توجه به عدالت بازتوزیعی و گسترش چتر حمایتی دولت درخصوص توجه به انواع گروه‌های هدف، اقشار آسیب‌پذیر و معلولان (اجتماعی، جسمی و روانی) وجود دارد.

*  آسیب‌شناسی عدالت اجتماعی در ایران

به زعم این پژوهشگراز جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چند نکته زیر را می‌توان به عنوان آسیب‌شناسی عدالت اجتماعی در ایران امروز ذکر کرد:

1 -عدم تعمیق مفهوم عدالت اجتماعی که عبارت است از: عدم ایضاح مفهومی عدالت اجتماعی و تقلیل آن به مصادیق عملی، عدم ارائه تعریف بومی از عدالت اجتماعی، نگرش سطحی، تک‌سویه و نگاه عامیانه که مفهوم وسیع و همه‌جانبه را به ابعادی زودگذر و کم اهمیت فرو کاسته است

2 -عدم تبیین و بررسی ارتباط مفهوم عدالت اجتماعی با مفاهیم مرتبط مانند آزادی، حق قانون، امنیت و...

3 -برقراری، گسست و عدم تداوم عدالت اجتماعی در گفتمان‌های محافل علمی و دانشگاهی کشور.

او در ادامه می‌نویسد بررسی گفتمان‌ها حاکی از گسست بین‌گفتمانی و عدم تداوم گفتمان‌های پیشین بوده است، به طوریکه هر یک از گفتمان‌ها برای تکمیل نقایص همدیگر و به صورت مقطعی تثبیت شده‌اند، چون صرفاً به یک بُعد از ابعاد عدالت اجتماعی پرداختند و دیگر ابعاد آن را هم در سطح نظریه‌پردازی و هم در سطح عملی نادیده گرفتند.

* ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی

صفری شالی در ادامه می‌نویسد با توجه به موارد بیان شده، مراحل زیر به عنوان ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی در آینده با درنظرگرفتن چارچوبها و مفاهیم پایۀ عدالت پیشنهاد می‌شود:

درخصوص معنابخشی دائمی بر تمامی نشانه‌های عدالت اجتماعی باید به  ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد  انتخاب حوزه تحقیق عدالت مانند کمّیت یا کیفیت منابع، تخصیص منابع و... باتوجه به کثرت‌گرایی در حوزه‌های عدالت  انتخاب یکی از وجوه یا شکل‌های عدالت براساس نوع منبع  انتخاب مقیاس مکانی مورد مطالعه مانند محلی و بومی، منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی انتخاب مقیاس زمانی مطالعه و توجه به عدالت بین‌نسلی انتخاب رشتە مورد بررسی براساس گزینه‌های قبلی و استفاده از مفاهیم مرتبط با آن در مطالعه مانند مطالعات اخلاقی در بررسی عدالت روانشناسی یا بررسی ساختاری و سیاسی جامعه در عدالت جامعه‌شناختی و... در نظرگرفتن فرهنگ غالب و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی جامعه.

* ابعاد عدالت اجتماعی 

این پژوهشگر در ادامه بیان می‌کند که در معنابخشی دائمی بر تمامی نشانه‌های عدالت اجتماعی باید به  ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد. پس ما نمی‌توانیم دو قطب حداکثری و یا حداقلی را برای عدالت در نظر داشته باشیم بلکه باید هر دو را به صورت توأمان مدنظر داشته باشیم و در ضمن نمی‌توان در عین پرداختن به عدالت اقتصادی از عدالت فرهنگی غافل ماند و یا در عین پرداختن به منافع و مطلوبیت‌های اکثریت افراد جامعه، از منافع و خواسته‌های اقلیت غافل ماند.

اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاست‌گذاری حداکثری به مکانیزم‌های جبرانی می‌باشد

به زعم صفری شالی درقاعده برابری دسترسی به منابع و فرصت‌ها به فراهم آوردن شرایط برابر و مساوی برای همه تأکید می‌شود ولی در اصل استحقاق به فراهم‌آوردن شرایط نابرابر با توجه به شایستگی‌ها و زحمات افراد توجه می‌شود.

* اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی

این استاد دانشگاه می‌نویسد اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاست‌گذاری حداکثری به مکانیزم‌های جبرانی می‌باشد، بطوریکه در این حالت دولت‌مردان چتر حمایتی خود را گسترده سازند و افرادی که نتوانسته‌اند همگام با سایر افراد جامعه حرکت کنند را مورد حمایت قرار دهند. ازاین‌رو، اقدامات حمایتی دولت در قالب فعالیت‌های حمایتی و توان‌بخشی شامل گروه‌های مختلف مددجویان و... می‌شود.

او در این پژوهش می‌نویسد دولت اقشار آسیب‌پذیر جامعه را که به دلیل ناتوانی در کسب درآمد مشمول نظام بیمه‌ا‌ی نیستند را مورد حمایت خود قرار دهد. لذا، دولت باید با اتخاذ سیاست اجتماعی مناسب با شرایط جامعه، علاوه بر منافع نسل حاضر به منافع نسل آینده هم توجه داشته باشد؛ یعنی در تحقق عدالت، علاوه بر آن که به عدالت جغرافیایی و قشری نسل حاضر پرداخته می‌شود یعنی به منافع نسل آینده نیز باید توجه شود و ازاین‌رو دولت‌مردان در کنار تحقق عدالت برای نسل حاضر، باید نسل آینده را نیز در نظر بگیرند و در چنین شرایطی است که گفتمان عدالت اجتماعی معنای واقعی خود را پیدا می‌کند.

* سنجش عدالت اجتماعی

بدین ترتیب نتایج پژوهش حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند مقایسۀ اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی نمود پیدا می‌کند، ازاین‌رو نیاز به روش‌های ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد.

 حرف آخر اینکه در این راستا روش‌های کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا می‌کنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر می‌گیرند و می‌توانند شاخص‌های قابل‌توجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهن دامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • پاسخ به شبهات نسل جوان رسالت خطیر معلمان و اساتید است
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است