Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقبگرد شاخص کل بورس در پایان هفته، بورس‌ها قرمزپوش به استقبال کریسمس رفتند، قیمت نفت در معاملات کم حجم تعطیلات کریسمس، قیمت سکه طرح جدید، قیمت جهانی هر اونس طلا، شکر‌های هندی از هفته آینده وارد کشور می‌شوند و قیمت روز خودرو‌های داخلی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همتی: دلار 12 هزار و 950 تومانی خریدار ندارد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: بانک مرکزی تاکنون ارزی نداده است و صرافی‌های بانکی خودشان در حال خرید و فروش هستند. این نرخ فروش مشورتی تعیین می‌شود که با بازار هماهنگ باشد. این موضوع که بانک مرکزی اجبار کند و به زور نرخ را پایین بیاورد، درست نیست و ما دخالتی نداریم. وی ادامه داد: حتی در نیما نیز اینگونه نیست و نرخ آزاد و براساس عرضه و تقاضا است. من خدمت شما عرض کنم نرخی که الان صرافی‌های بانکی گذاشتند، ظاهرا از نرخ برخی کانال‌های خبری پایین‌تر بوده و حتی این رقم نیز در صرافی ها خریدار ندارد. شما الان با من به صرافی تشریف بیاورید، می‌بینید کسی حاضر به خرید با قیمت 12 هزار و  950 که در صرافی‌های بانکی به فروش می‌رود، نیست. رئیس بانک مرکزی اظهار داشت: الان خریداری وجود ندارد و ما هستیم که خرید داریم. آنها از ما اجازه گرفته‌اند که برای ما بخرند و باید بگویم که در حال حاضر فروشنده از خریدار بیشتر است.

عقبگرد شاخص کل بورس در پایان هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (چهارشنبه چهارم دی ماه 98)، با افزایش 1170 واحدی معادل 0.32 درصد به رقم 361 هزار و 88 واحد رسید. نماگر کل بورس در روزهای گذشته، بیش از 22 هزار واحد تقویت شده بود. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با افت 3 واحدی به رقم 4 هزار و 662 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 313 واحدی معادل 0.32 درصد به رقم 96 هزار و 613 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 716 واحدی معادل 0.63 درصد، عدد 114 هزار و 298 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 478 واحدی معادل 0.63 درصد به رقم 76 هزار و 334 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1157 واحد کاهش معادل 0.27 درصد را رقم زد و به سطح 427 هزار و 547 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 1324 واحد کاهش معادل 0.51 درصد به رقم 257 هزار و 202 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 253 واحد کاهش معادل 0.03 درصد همراه بود و عدد 757 هزار و 877 واحد را به نمایش گذاشت.

بورس ها قرمزپوش به استقبال کریسمس رفتند!

بیشتر شاخص‌های مهم بورسی در آخرین دور از معاملات پیش از کریسمس ریزش کردند. 

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص مهم بورسی این کشور در سطح کمتری از روز قبل خود بسته  شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۵۱۵.۴۵  واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۰۲ درصد کاهش تا سطح ۳۲۲۳.۳۸ واحدی پایین رفت ولی دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افزایش ۰.۰۸ درصدی در سطح ۸۹۵۲.۸۸ واحدی بسته شد. 

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد متفاوتی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۶۳۲.۲۴ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۰۱ درصدی در سطح ۶۰۲۹.۵۵  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۱۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۳۰۰.۹۳  واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۲ درصد بالا رفت و به ۹۶۶۱.۸۰ واحد رسید.

از سوی دیگر اما در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد کاملا متضادی داشتند؛ تا جایی که شاخص  "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۲ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۷۸۲.۸۷ واحدی پایین رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با کاهش ۰.۱۵ درصدی به ۲۷ هزار و ۸۶۴.۲۱  واحد رسید.

رشد ۱۷ تریلیون دلاری بازار سهام جهان در سال ۲۰۱۹

 طبق محاسبات دویچه بانک، بازارهای سهام جهانی در سال ۲۰۱۹ با شتاب تندی رشد کرده و بیش از ۱۷ تریلیون دلار به ارزش خود افزوده‌اند. 

در سال ۲۰۱۹ سیاست‌های مالی تسهیل‌کننده‌تر (کاهش نرخ بهره) و تحولات سیاسی در سراسر جهان به رشد سهام کمک کرد. بانک‌های مرکزی سراسر جهان نرخ بهره خود را کاهش دادند تا بازارها نقویت شود. فدرال‌رزرو آمریکا امسال ۳ بار نرخ بهره خود را کاهش داد و بانک مرکزی اروپا نرخ بهره منفی خود را بیش از پیش کاهش داد. چشم‌انداز تجارت جهانی که از زمان انتخاب دونالد ترامپ و رأی به برگزیت در انگلستان دچار آشفتگی شده بود، امسال کمی شفاف‌تر شد. ایالات‌متحده توانست توافق تجاری آمریکای شمالی را با کانادا و مکزیک به دست بیاورد و با چین به توافق تجاری فاز یک دست پیدا کند. در انگلستان پیروزی قاطع حزب بوریس جانسون در انتخابات انگلستان به او در مذاکرات برای خروج از اتحادیه اروپا قدرت بخشید. البته بزرگترین رشد سهام جهان در آمریکا اتفاق افتاد؛ شاخص‌های داوجونز، اس‌اندپی ۵۰۰ و راسل ۲۰۰۰، همگی بیش از ۲۰ درصد در سال جاری رشد کردند. امسال سال بزرگی برای برخی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان بود؛ اپل ۸۰ درصد رشد کرد و فیسبوک هم ۵۷ درصد بالاتر آمد.

قیمت نفت در معاملات کم حجم تعطیلات کریسمس

رویترز: پس از اینکه روسیه اعلام کرد که به همکاری با اوپک برای کاهش عرضه ادامه می‌دهد و در میانه خوش‌بینی در مورد نهایی شدن توافق تجاری آمریکا و چین، قیمت نفت در معاملات کم حجم پیش از کریسمس امروز افزایش یافت. الکساندر نوآک، در مصاحبه‌ای روز دوشنبه گفت: «اوپک و روسیه به همکاری تازمانی‌که این توافق موثر و نتیجه‌بخش است، ادامه خواهد داد.» اوپک و هم‌پیمانانش در ماه نوامبر توافق کردند کاهش تولیدی که از سال 2017 وجود دارد را بیشتر کنند. بر اساس این کاهش تولید، 2.1 میلیون بشکه نفت در روز از بازار خارج خواهد شد که حدود 2 درصد تقاضا در جهان است. هر بشکه نفت برنت با 81 سنت افزایش 67.20 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 59 سنت افزایش 61.11 دلار معامله شد.

میانگین قیمت نفت در سال آینده

نتایج نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران نشان داد وست تگزاس اینترمدیت در سال میلادی آینده به طور میانگین ۵۸ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه و نفت برنت ۶۴ دلار و ۲۵ سنت معامله خواهد شد.

رانندگان در سوخت‌گیری عجله نکنند

پس از اینکه اتحادیه کارگران کنفدراسیون عمومی کارگران فرانسه به توقف تولید به عنوان بخشی از اعتراضات علیه اصلاحات مربوط به مستمری رای داد، تولید پالایشگاه گرانپوئیت توتال در نزدیکی پاریس کاهش یافته است. سخنگوی توتال گفت پالایشگاه با ظرفیت 102 هزار بشکه در روز همچنان تا 30 دسامبر تولید خواهد داشت یعنی زمانی‌که این اتحادیه یک نشست عمومی دیگر برگزار کند. توقف کامل فعالیت‌های این پالایشگاه چندین روز زمان می‌برد، اما توتال احتمال بتواند با استفاده از گروه‌های چرخشی از کارگران که عضو این اتحادیه نیستند، برای مدت کوتاهی تولید را ادامه دهد. این سخنگو گفت 3 پالایشگاه دیگر توتال در فرانسه، نورماندی، فیزین و دانگس در روز سه‌شنبه به فعالیت خود ادامه دادند. 

این سخنگو افزود عرضه محصولات به ایستگاه‌های بنزین توتال در حال افزایش است و تنها 90 پمپ  بنزین با کمبود مواجه‌اند که این عدد روز گذشته 114 جایگاه بود. اتحادیه کارگران کنفدراسیون عمومی کارگران هشدار داده است که اعتراضات را افزایش دهد به ویژه در بخش نفت و از جمله تعطیلی تاسیسات نفتی تا دولت را وادار کند که از اصلاحات خود دست بکشد. وزارت انرژی و بوم شناسی فرانسه دیروز اعلام کرد 6 پالایشگاه از 7 پالایشگاه این کشور به صورت نرمال به تولید خود ادامه می‌دهند و اختلالی ندارند و تنها گرانپوئیت با مشکلاتی در مورد تولیدات خود مواجه است. وی با هشدار به رانندگان برای عجله نکردن برای پر کردن باک‌های خودروهای خود، افزود: «از این رو دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.» این وزارتخانه اعلام کرد ذخایر نفتی فرانسه در سطح خوبی است.

سه تفاوت طرح ملی اقدام مسکن با مسکن مهر

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه با رادیو در رابطه با اینکه گفته می‌شود طرح ملی اقدام مسکن همان مسکن مهر است گفت: نمی‌دانم چرا برخی کارشناسان اصرار دارند که با داده‌های غیردقیق تحلیل و ذهن جامعه را دچار پرسشها و ابهامات کنند. 

وی با اشاره به وجوه تمایز طرح ملی اقدام مسکن با مسکن مهر افزود: ما در اولین اقدام متفاوت‌تر از پروژه مسکن مهر، اراضی را در محدوده شهرها و درون بافت شهر و دارای تأسیسات زیربنایی انتخاب کردیم. ما در گام نخست پروژه را با اجرای آماده‌سازی زمین و محله‌سازی شروع، و سپس برنامه مسکن را اعلام کردیم، بنابراین مهم‌ترین وجه تمایز این طرح، زمین آماده برای احداث مسکن با انشعابات است تا مردم با مشکلات جاده دسترسی و آب و برق و فاضلاب مواجه نشوند. وی برنامه محوری و کنترل نقیصه‌های قبل را ویژگی دوم این طرح برشمرد و گفت: ما بر اساس ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده، متناسب با عرضه و تقاضا شروع به ثبت‌نام کردیم و هنوز پالایش و غربالگری نیاز واقعی در شهرهای مختلف تکمیل نشده است. اسلامی همچنین مشارکت مردم را وجه تمایز سوم این طرح با مسکن مهر عنوان کرد و گفت: ما در این مرحله زمین را به‌صورت انفرادی یا گروهی به مردم بسیاری از شهرها واگذار می‌کنیم و با پشتیبانی‌های فنی مهندسی و معرفی به بانک برای تسهیلات می‌توان زمینه خانه‌دار شدن مردم را فراهم کرد.

قیمت سکه طرح جدید ۴ دی ۹۸

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید ۴ دی ۹۸ به ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۱۰ هزار تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۶۷ هزار و ۷۰۱ تومان است.

قیمت جهانی هر اونس طلا از ۱۵۰۰ دلار فراتر رفت

رویترز: روز چهارشنبه پس از افت بازارهای سهام به دنبال داده‌های اقتصادی ضعیف آمریکا، تقاضا برای طلا افزایش یافت و قیمت جهانی آن به رکورد ۷ هفته‌ای رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا ساعت ۱۰:۱۷ به وقت تهران ۱ درصد جهش کرد و به ۱۵۰۴.۴۰ دلار رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، با ۰.۳ درصد افزایش به بالاترین سطح خود از ۷ نوامبر تا کنون رسید و ۱۴۹۸.۳۵ دلار رسید.

مشتریان آپارتمان‌های تا یک میلیارد تومان

قیمت روز خودروهای داخلی

بر اساس معاملات انجام شده امروز؛ آخرین قیمت روز خودرو‌ در بازار آزاد نسبت به دیروز ثبات نسبی همراه است به طوری که ۲ محصول با کاهش متوسط ۶۰۰ هزار تومانی و یک محصول با افرایش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی خرید و فروش می‌شوند.

قیمت روز خودروهای داخلی مدل خودرو قیمت (تومان) سمند LX ۸۵,۲۰۰,۰۰۰ پژو 405 GLX ۷۹,۰۰۰,۰۰۰ پژو پارس ۱۰۴,۰۰۰,۰۰۰ پژو 206 تیپ2 (ساده) ۹۱,۲۰۰,۰۰۰ پژو 206 تیپ5 (ساده) ۱۰۷,۷۰۰,۰۰۰ رنو تندر پلاس اتوماتیک(بدون رینگ) ۱۹۷,۰۰۰,۰۰۰ سایپا 111 ۵۴,۶۰۰,۰۰۰ سایپا 131 ۴۹,۵۰۰,۰۰۰  سایپا 132 ۵۲,۲۰۰,۰۰۰ کیا سراتو 2000 (اتوماتیک)  ۳۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ساینا ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تیبا 2 ۶۴,۷۰۰,۰۰۰ تیبا(رینگ فولادی ) ۵۹,۹۰۰,۰۰۰ دنا پلاس توربو ۱۷۸,۰۰۰,۰۰۰ دنا (تیپ1) ۱۲۳,۰۰۰,۰۰۰ پژو 207 اتوماتیک (بدون رینگ) ۱۷۳,۰۰۰,۰۰۰ پژو 206 صندوقدار(ساده)  ۱۰۸,۴۰۰,۰۰۰ رنو تندر پلاس دنده ای  ۱۶۶,۰۰۰,۰۰۰ رانا LX ۹۱,۴۰۰,۰۰۰ رنو ساندرو اتوماتیک ۲۱۷,۰۰۰,۰۰۰ شکرهای هندی از هفته آینده وارد کشور می‌شوند

دبیرانجمن قند و شکر کشور گفت: برای ۳۰۰ هزارتن از شکرهای ثبت سفارش شده تخصیص ارز صورت گرفته و امیدوار هستیم که این میزان از هفته آینده به تدریج وارد کشور شود ضمن اینکه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزارتن ثبت سفارش دیگر نیز انجام خواهد شد که امیدواریم همه این محصولات تا آخر سال وارد کشور شوند. دانایی با بیان اینکه این میزان واردات برای تأمین نیاز بازار داخلی به شکر تا پایان تابستان ۹۹ است، افزود: طی یکی دو روز آینده اولین محموله شکرهای وارداتی وارد کشور می‌شود و همه این واردات از هند انجام می‌گیرد. وی با اشاره به ذخایر استراتژیک کشور نیز گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۵۰۰ هزارتن شکر را برای این منظور وارد کرده است.

وام قرض‌الحسنه را چه کسانی می‌گیرند؟

بر اساس طرح جدید مجلس شورای اسلامی با عنوان بانکداری اسلامی ایران رابطه حقوقی سپرده‌گذار با بانک در سپرده قرض‌الحسنه، وکالت برای اعطای قرض‌الحسنه است و بانک موظف است در صورت تقاضای سپرده‌گذار و سپرده وی را فوراً پرداخت کند. همچنین پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه صرفاً برای ازدواج، تولد فرزند، فوت، درمان و بستری در بیمارستان، کمک به خانواده زندانیان و آزادی زندانیان جرائم غیرعمد نیازمند، کمک به تامین مسکن مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی و زنان سرپرست خانوار و اشتغال آنان مجاز است. البته در این طرح پیش‌بینی شده که بانک مرکزی می‌تواند با تصویب شورای پول و اعتبار مصارف دیگری را به موارد فوق بیفزاید. از سوی دیگر بانک‌های قرض‌الحسنه نیز برای اعطای تسهیلات به مشتریان خود این محدودیت‌ها را نخواهند داشت. /ایسنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا آشغال های دوست داشتنی فیده میگ 29 حوادث آبان 98 شاخص آلودگی هوا هانی کرده علیرضا فیروزجا خاشقچی همتی بانک مرکزی قیمت دلار شاخص کل بورس قیمت نفت قیمت خودرو انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا آشغال های دوست داشتنی فیده میگ 29 حوادث آبان 98 شاخص آلودگی هوا هانی کرده علیرضا فیروزجا خاشقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۶۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان

به گزارش صدای ایران از آناتولی،بر اساس داده‌های اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو اولوداغ، گروه خودرو‌های سواری ۲۸.۲ درصد از صادرات ۹ میلیارد و ۱۳۲ میلیون و ۴۳۱ هزار دلاری صنعت خودرو را در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ از ترکیه تشکیل می‌دهد.

صادرات خودروی سواری که در ۳ ماهه نخست سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون و ۴۵۷ هزار دلار بود، در مدت مشابه سال جاری با ۱.۷ درصد کاهش به ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون و ۹۶۱ هزار دلار رسید.

خودروی سواری از ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری به ۷۳ کشور، منطقه خودمختار و آزاد صادر شد.

صادرات به ایتالیا که در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ میلادی ۲۲۵ میلیون و ۳۰۴ هزار دلار بود، در مدت مشابه سال جاری با ۵۸.۵ درصد افزایش به ۳۵۷ میلیون و ۲۸۶ هزار دلار رسید.

انگلستان با ۳۲۸ میلیون و ۳۳۱ هزار دلار صادرات خودروی سواری در سه ماهه اول سال و ۹.۶۴ درصد رشد در رتبه سوم قرار داد.

صادرات یک میلیارد و ۹۶ میلیون و ۳۲ هزار دلاری به کشور‌های فرانسه، ایتالیا و انگلستان در ۳ ماه معادل ۴۲.۵ درصد از کل صادرات خودروی سواری از ترکیه بوده است.

آلمان با ۲۴۴ میلیون و ۶۱۱ هزار دلار در رتبه چهارم صادرات خودروی سواری قرار دارد که ۱۲.۷۱ درصد افزایش داشته است.

صادرات به الجزایر که در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، ۸ میلیون و ۱۲ هزار دلار بود، در ماه‌های مشابه سال جاری با ۴۴۱ درصد افزایش به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار دلار رسید.

صادرات به استرالیا با ۶۳۸ درصد افزایش از ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار دلار به ۱۹ میلیون و ۷۷۴ هزار دلار و به مصر با ۸۱۶ درصد افزایش از ۲ میلیون و ۸۶ هزار دلار به ۱۹ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار رسید.

دیگر خبرها

  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار بازهم ریخت
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • سرمایه گذاری ۱۰۰هزار میلیارد تومانی برای ۳۵پروژه تجاری ومسکونی در کشور
  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نبض قیمت مسکن شمال شهر
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • قیمت جالب خانه‌های شرق تهران/ با ۳ میلیارد تومان خانه بخرید + جدول قیمت
  • تخصیص تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی