Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلیمان خیل گفت: جلب همکاری کشور ایران در تجارت یکی از اهداف مهم کشور افغانستان است و این اتاق تلاش بسیار برای توسعه این همکاری‌ها کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «میرا جان سلیمان خیل» امروز(۴ دی) در نشست خبری فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان در مرز دوغارون با بیان اینکه جلب همکاری کشور ایران در تجارت یکی از اهداف مهم کشور افغانستان است و این اتاق تلاش بسیار برای توسعه این همکاری‌ها کرده است، گفت:منطقه ویژه اقتصادی دوغارون فرصت بی‌نظیر برای تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی است که در صورت رفع مشکلات از این فرصت به بهترین نحو بهره خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: دولت افغانستان از تجارت آزاد حمایت می‌کند لذا از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم موانع سرمایه‌گذاری در مسیر تجار و بازرگانان افغانستانی بویژه برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون را بردارند.

 

سلیمان خیل با اشاره به سهم ۷۲ درصدی ایران از صادرات به کشور افغانستان گفت: مسوولان ایرانی اجازه ندهند که تجار و بازرگانان افغانستانی مجبور شوند برای تامین برخی کالاها مسافت بسیار تا کشورهای دیگر را طی کنند. وی افزود: ایران و افغانستان دو کشور همزبان و هم دین و همسایه هستند که می‌توانند بهترین شرایط تجاری و اقتصادی را با یکدیگر داشته باشند.

 

«علیرضا یوسفیان» هم در این نشست گفت: از تشکیل این انجمن یا جامعه یک سال و نیم می‌گذرد و یکی از اهداف تشکیل آن تجمع تجار و بازرگانان افغانستانی در یک کانون و ایجاد بستر لازم برای رفع مشکلات آنان در حوزه سرمایه‌گذاری است.

 

نماینده جامعه سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی در ایران افزود: هم اینک تجار و بازرگانان افغانستانی در بیشتر بخش‌های اقتصادی شامل هتلداری، تولید موادغذایی، قطعات صنعتی، پوشاک، ساخت مجتمع‌های تجاری و مسکونی، ارایه خدمات گردشگری و آژانس‌های هواپیمایی، عرضه مواد سوخت و پتروشیمی، سرمایه‌گذاری در معدن و صنعت، طلا و جواهر در خراسان رضوی و برخی نقاط دیگر کشور فعالیت دارند.

 

وی ادامه داد: همچنین تجار و بازرگانان افغانستانی آمادگی لازم برای احیای واحدهای تولیدی نیمه تعطیل یا تعطیل شده در ایران را دارند و اشتغالزایی و صادرات از نیات اصلی تجار و سرمایه گذاران افغانستانی است.

 

یوسفیان گفت: تجار افغانستانی همچنین آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در تمام رسته‌هایی که پیش از این فعالیت داشتند به ویژه حوزه بسته بندی کالا را دارند.

 

نماینده جامعه سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی در ایران مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران را بسیار زیاد توصیف کرد و افزود: با این حال مسوولان ایرانی بویژه مسوولان خراسان رضوی در تلاش هستند که این مشکلات برطرف شود اما این معضلات از نقطه صفر مرزی دوغارون شروع می‌شود و تا ادارات استانی و حتی ادارات در پایتخت ایران ادامه می‌یابد.

 

وی مشکلات مربوط به ورود ارز به ایران، مشکلات مربوط به حوزه مالیاتی و بانکی در استان خراسان رضوی و مرز دوغارون را از مهمترین دغدغه‌های تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی برشمرد.

 

یوسفیان از مسئولان خراسان رضوی خواست روند صدور مجوز برای فعالیت اقتصادی تجار افغانستانی را تسهیل کنند و امتیازاتی در این خصوص قایل شوند تا آنان بتوانند در قالب یک شرکت هلدینگی در دوغارون، سرمایه‌گذاری لازم در تولیدات خرد را داشته باشند.

 

نماینده جامعه سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی در ایران نسبت به پذیرش سرمایه گذاران ایرانی در شهرک صنعتی هرات و سایر نقاط افغانستان و ارایه تسهیلات در خصوص صدور روادید برای تجار ایرانی در کنسولگری افغانستان اعلام آمادگی کرد.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد طرح ملی فهما مسجد استان بوشهر خبرگزاری شبستان مسجد شب یلدا کانون های فرهنگی هنری مساجد فهما کانون های مساجد تجارت نشست خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۷۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم

وزیر صمت گفت: ایران با وجود تحریم‌ها، یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علی‌آبادی وزیر صمت امروز در آئین گشایش نمایشگاه ایران اکسپو اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه همکاری‌های بین‌المللی کشورهای شرکت کننده است؛ برگزاری نمایشگاهی با حضور مهمانانی از 100 کشور باعث شناخت ما از یکدیگر و تسهیل زمینه تجارت می‌شود.

وی افزود: ایران در زمینه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیلگر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد. توجه به جایگاه ژئوپلتیکی ایران در کنار ظرفیت‌های صنعتی، ‏معدنی و کشاورزی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند. چهره واقعی توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها زمینه برای افزایش تعاملات فراهم می‌شود.

علی آبادی به برنامه‌های وزارت صمت در حوزه تجارت اشاره کرد و گفت: وزارت صمت 3 برنامه اصلی دارد؛ جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی و تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فناوری متوسط و پیشرفته و ارزش افزوده بالا، توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی با کمک بهره‌گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری اقتصادی و حمایت‌های عملی از تحقیق و توسعه در شرکت‌ها در جهت افزایش رقابت پذیری بین‌المللی و صادرات در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر صمت با بیان اینکه در مورد توسعه زیرساخت‌های تجاری چند برنامه داریم، تصریح کرد: اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف توسعه سرمایه گذاری خارجی، ورود به بازارهای خارجی و دستیابی به فناوری، تعامل جدی، مثبت و سازنده با کشورهای منطقه در حوزه‌های انتقال فناوری و همکاری‌های صنعتی، فعال سازی میزهای کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای هدف با همکاری وزارت امور خارجه، بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازارهای جدید و توسعه شبکه تأمین، افزایش رایزنان بازرگانی جهت رصد رقبای ایران در بازارهای جهانی و ارائه اطلاعات لازم به صادرکنندگان به کمک وزارت امور خارجه، تنوع بخشی به روش‌های تجاری مانند تجارت به کمک ارزهای محلی و توسعه بازارهای مرزی جهت افزایش صادرات و بهبود دسترسی به منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک با سایر تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی در توسعه روابط خارجی و گسترش بازارهای صادراتی از چند نقطه محدود به سایر نقاط جهان از جمله برنامه‌های ما است.

وی اضافه کرد: اکنون ایران  با وجود تحریم‌ها، یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر 153 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به 50 میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی می‌شود؛ کشورهای همسایه، آفریقایی و اسلامی و سایر کشورهای دوست در اولویت توسعه روابط هستند. ما اکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه ای و بین المللی تعاملات سازنده ای با کشورها داریم.

علی آبادی ادامه داد: در سازمان اکو با 9 کشور همسایه و منطقه همکاری داریم؛ موافقت نامه‌های تجاری در دست پیگیری است. با 8 کشور اسلامی در حال توسعه موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا کردیم و در حال اجرا هستیم. در سازمان‌های همکاری اسلامی با کشورهای عضو موافقت نامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را اجر می‌کنیم. با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت نامه تجارت آزاد امضا شده و با تعدادی دیگر از کشورها موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا شده و با برخی دیگر در دست امضا قرار دارد.

وزیر صمت گفت: ما آماده تعامل هستیم. ما دست همکاری اقتصادی با کشورهای جهان را می‌فشاریم و برای تسهیل تجارت ایران با جهان تلاش می‌کنیم. امید می‌رود این نمایشگاه بتواند با ارائه شفاف توانمندی‌های صادراتی ایران و شناخت نیازمندی‌های طرف‌های دیگر گامی جدی در جهت توسعه روابط تجاری بردارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد