Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، خانه رقیه رسولی در محدوده شرقی حرم شاهچراغ و مسجد جامع عتیق قرار دارد که به نام مالک قبلی آن به ثبت رسیده است، اکنون نیز مالکیت آن به تولیت حرم شاهچراغ منتقل شده است. در راستای تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شیراز این بنا نیز توسط افراد ناشناس تخریب و دچار آتش سوزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در موارد این چنینی، درِ خانه‌های تاریخی باز گذاشته می‌شود. معتادان به داخل این خانه‌ها رفته و آتش سوزی‌های ناگهانی رخ می‌دهد که معمولاً عوامل آن ناشناس هستند. اکنون یکی دو سالی است که برای خانه‌های ثبتی این اتفاق مشابه رخ می‌دهد.

اکنون حدود ۸۰ درصد این خانه تخریب شده، سال گذشته میزان تخریب این بنا ۲۵ درصد بود، در سال ۹۶ آتش سوزی بزرگی در این بنا رخ داد که بیشتر تزئینات آن مانند تزئینات گچی، سقف چوبی و اُرسی ها از بین رفت. اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز از سال گذشته تا کنون به تولیت حرم شاهچراغ بابت این خانه نامه زده است و اعلام کرده حاضر است هزینه‌های مرمت آن را بپردازد و یا به عنوان مالک موظف به مرمت و حفاظت از آن است و در این راستا میراث فرهنگی آمادگی همکاری دارد.

اما چرا این بنا تخریب شد؟ این خانه مانند خانه‌های تاریخی صدر جهرمی و شهرام بهرامی که در وسط پارکینگ قرار گرفته اند، در مسیر طرح توسعه حرم شاهچراغ قرار دارد و در واقع مانعی برای این طرح به حساب می آمده است. حالا اگر این بنای ثبتی به صورت کامل تخریب شود، راه برای تخریب بقیه خانه‌های تاریخی بافت شیراز که شاید ثبت ملی هم نباشند بیشتر باز خواهد شد، به همین دلیل فعالان میراث فرهنگی در شهر شیراز به دنبال حفظ این بنا هستند. حتی با ۲۰ درصد باقی مانده. چرا که این خانه خرداد سال ۸۲ با شماره ثبت ۸۷۰۶ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده و متعلق به همه مردم ایران است.

کد خبر 4807352 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز شاه چراغ میراث فرهنگی آثار تاریخی ترجمه کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی ادبیات جهان ادبیات ادبیات کودک و نوجوان خانه کتاب دفاع مقدس جشنواره قصه گویی تجدید چاپ بازار نشر گردشگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شورای نظارت بر اسباب بازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۴۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران

شهردار منطقه۱۳ از تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده با اتخاذ تمهیداتی خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد هادی علی احمدی اظهار کرد: در سال گذشته در راستای  برنامه ابلاغی سازمان نوسازی و تحقق برنامه 4 ساله چهارم توسعه و تحول شهر تهران مبنی بر نوسازی سالانه 3 درصد پلاک‌ها در بافت‌های فرسوده شهر تهران با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه معاونت شهرسازی و معماری این منطقه براساس برنامه پیش‌بینی شده موفق به تحقق 100 درصدی نوسازی پلاک‌های واقع در بافت فرسوده شده است.

شهرداری تهران در نوسازی بافت فرسوده می تواند الگوی سایر کلانشهرها باشد

وی افزود: با توجه به تشکیل ادارات نوسازی در مناطق 22 گانه که با تلاش‌های سازمان نوسازی شهر تهران در این دوره صورت گرفت، گام مهمی در جهت تسریع و تسهیل نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق انجام شده است که همین امر موجب شده علی‌رغم چالش‌های موجود و ریزدانه بودن املاک واقع در بافت فرسوده این منطقه، با پیگیری‌های بعمل آمده اداره نوسازی 161 پلاک در محدوه مورد نظر  نوسازی شود که این امر منجر به محقق شدن 100 درصدی برنامه ابلاغی توسط سازمان نوسازی شهر تهران شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۰ تشکل کارگری خراسان رضوی فعالیتی ندارند
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • اینجا غزه نیست؛ بمباران هم نشده است! | اینجا اوکلاهما است که خانه ها بر اثر گردباد تخریب شده اند ... + فیلم
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم