جزئیاتی درباره آمار نظرسنجی صداوسیما و مخاطبان ۶۵میلیون نفریاش!
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۵۶۰۳۸
رویداد۲۴ با انتشار این آمار، بار دیگر بحثهای مختلفی درباره صحت آنچه رسانه ملی درباره مخاطبان خود منتشر میکند بر سر زبانها افتاده است. بحثهایی که درباره میزان مخاطب رسانه ملی همیشه جنجالی بوده و درحالی که در همه سالهای اخیر به وضوح درباره کاهش مخاطب رسانه ملی بحث شده و نمودهای عینی آن در رخدادهای گوناگون غیر قابل کتمان بودهاند، تلویزیون هر بار با انتشار خبر میزان مخاطبان و درصد رضایتمندیشان شوکی ایجاد میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از آمار رواج ۴۰درصدی ماهوارهها که یکبار عزتالله ضرغامی مدیر وقت سیما به آن واکنش نشان داده بود تا همین نظرسنجی آخری که تلویزیون تاکید کرده بود آمار استفاده از سریالهای شبکههای ماهوارهای چیزی حدود ۵۰درصد است، همیشه این آمارهای فصلی یا ماهانه سیما را خبرساز کرده است. آمارهایی که تلویزیون خودش در واحد افکارسنجی به صورت تلفنی میگیرد و تحلیل میکند و به کل جامعه تعمیم میدهد و هر بار هم جنجالی میشود .
مثلا اخیرا عباس عبدی تحلیلگر سیاسی در یادداشتی با استناد به جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی «ایسپا» پس از حوادث تلخ آبان ماه درباره بنزین، یکی از شکافهای جامعه را ریزش مخاطب صداوسیما و رسیدن میزان مراجعه مردم به رسانه ملی کشور برای دریافت اخبار به مرز کمتر از ۴۰درصد دانسته بود.
چیزی که در تضاد با آمار منتشر شده از سوی تلویزیون در بازه زمانی تقریبا برابر است.
چرا این آمار، سخت باور پذیر است؟
این تقریبا به یک پارادایم بدل شده که رسانه ملی دیگر آن میزان مخاطب و هوادار پیگیر ثابت ندارد.این را مدام در این سالها میشنوید. وقتی یک برنامه یا سریال گل میکند و صاحب مخاطب میشود،فرقی ندارد که«گاندو» باشد، «ستایش» یا «۹۰» یا «عصر جدید» احسان علیخانی؛ چنان موجی در شبکههای اجتماعی ایجاد میکند و گفتمان غالب میشود که انکارش امکانپذیر نیست ولی در اغلب موارد این اتفاق نمیافتد.
تقریبا دیگر خود مدیران شبکهها و برنامهسازان هم مدام بر نبود مخاطب تاکید میکنند. همین حالا و طبق آخرین آماری که صداوسیما روز گذشته منتشر کرده است، پربیننده تلویزیون مسابقه «اعجوبهها»ست که اعلام شده سیدرصد مخاطب دارد. یعنی پربینندهترین برنامه سیما در ماههای گذشته تنها ۳۰درصد مخاطب دارد. از سوی دیگر چندی قبل حمید گودرزی در کافهخبر درباره مسابقه «۵ستاره» گفته بود اگر به مخاطب ۱۳درصد برسند، میگویند یک مخاطب ایدهآل به دست آوردهاند.
همه اینها درحالیاست که تقریبا هربار رسانه ملی در نظرسنجیهایش اعلام میکند که حوالی مخاطبش بالای ۸۰درصد است.
موج تلاش برنامهسازها برای بازنشر تولیدات شبکههای اجتماعی مختلف و وایرال شدنشان از یک سو و فشار رسانه ملی برای ایجاد انحصار بر بستر اینترنت با تلاش برای تصاحب مالکیت آیپیتیویها و هزاران دلیل دیگر نشان از این دارد که خود آنها هم درباره باورپذیری آمارهایشان خیلی اطمینان ندارند. آنها هنوز سکانداران مهمترین بنگاه تولیدات سرگرمی و خبری و آموزشی کشور هستند اما دیگر آن سیطره رویایی و مرجعیت بیرقیب را ندارند و در دل همه آمارهایی که میدهند، به نظر میرسد خودشان هم حالا دیگر به چنین باوری رسیدهاند.
پرسشهای همیشه بیپاسخ درباره نظرسنجیها!
مرکز افکارسنجی رسانه ملی تقریبا هر ماه آماری از برترین برنامههایش از نظر تعداد مخاطب اعلام میکند و هر ماه آمار دقیقی از بستر و نحوه سنجش این دادهها ارائه نمیکند ولی آنها همیشه خود را صاحب یکی از برترین و دقیقترین نهادهای افکارسنجی در ایران میدانند و در برابر انتقادها معمولا مثال روشنی دارند از انتخابات ریاست جمهوری و مثال پیشبینی دقیق میزان رای حسن روحانی برابر سیدابراهیم رئیسی که ۴۸ساعت قبل از انتخابات اعلام شده و میزان رای رئیسجمهور را چیزی نزدیک به ۵۲درصد اعلام کرده بود.
البته آن آمار به طور مشابهی در نظرسنجیهای دو ارگان امنیتی و ایسپا هم تکرار شده بود.
درباره این نظرسنجیهای ماهانه اما مدتهاست حتی سیما آمار دقیقی درباره نوع نظرسنجی و ابزار سنجش هم ارائه نمیکند. با این وجود تلویزیون در ابتدای سال۹۸ و در پایان دور نخست برنامه «عصر جدید» هزینه زیادی پرداخت تا از جمعیتی حدود ۳۰۰هزارنفری برای تحلیل محتوای کیفی و چالشهای برنامه «عصر جدید» به دادههای قابل استنادی برسد.
آنها بعد از این نظرسنجی و دیتاهای استخراج شدهاش تغییراتی در نحوه اجرای «عصر جدید» ایجاد کردند و این آخرین نمونه از نظرسنجی سطح وسیع مرکز افکارسنجی رسانه ملی برای برنامههای خود بوده است.
درباره نظرسنجیهای ماهانه اما تنها اطلاعاتی که وجود دارد، خبری است که یک بار سال قبل چرخید و بر اساس دادههایش از ۴۱۳تماس تلفنی انجام گرفته برای سنجش میزان مخاطب برنامههای تلویزیونی اعلام شد مخاطب برنامه مسابقه «برنده باش» محمدرضا گلزار از «نود» عادل فردوسیپور بیشتر است. این عدد ۴۱۳ البته کف عدد تعریف شده برای انجام نمونهگیری در مطالعات روش تحقیق است برای سنجش افکار. عددی که به نظر میرسد هر بار و به صورت ماهانه در نظرسنجیهای تلویزیون به عنوان کمترین واحد مطالعه در دستور کار واحد افکارسنجی سیما قرار میگیرد. این تماسهای تلفنی که مشخص نیست بر چه معیاری به صورت رندوم انتخاب میشوند یا گزینش سیستماتیک دارند، دیتایی را در اختیار پژوهشگر قرار میدهند که ضریب خطایی ۵درصدی در صورت اجرای درست، بر اساس تعاریف علمی روش تحقیق خواهد داشت. درحالی که با رسیدن این رقم به بیش از ۲۰۰۰ تماس، میزان ضریب خطا به حوالی ۲درصد خواهد رسید که با هزینهای برابر، دقتش چندین برابر خواهد شد اما سیمای ملی همچنان از مدل کوچکتر استفاده میکند.
نکته مهمتر اما نوع پرسشهای نرمالی است که از مخاطبان پرسیده میشود و سیما هیچوقت آنها را رسانهای نکرده است. یعنی یک پاسخ دهند به چه سئوالهایی پاسخ میدهد که حاصلش میشود این میزان دادههای استخراج شده.
دیگر نکته بنیادی در تعریف مخاطب از نظر سیماست. سالها قبل میرحسینی مدیر وقت شبکه سوم سیما در مصاحبهای با روزنامه تماشاگران امروز درباره تعریف مخاطب از نظر صداوسیما گفته بود: «اگر یک مخاطب در هفته یک ساعت هم تلویزیون ببیند یعنی یک مخاطب تلویزیون حساب میشود.» این گفته را همان زمان داود نعمتی انارکی مدیر وقت روابط عمومی سیما هم تائید کرده بود.
این نوع اعلام میزان مخاطب تلویزیون شباهت زیادی به تعریف عنوان شاعل در بازتعریف قانون کار در دولت نهم به بعد دارد که اگر کسی در هفته دو ساعت کار انجام میداد، شاغل محسوب میشد.
تلویزیون هم از مخاطبش میپرسد آیا این ماه یک بار تلویزیون دیدهاید و اگر او بگوید بله یعنی درصدی افزوده شدن بر میزان مخاطبان رسانه ملی و رسیدن به عدد رویایی ۸۱/۹درصد مخاطب که از زمان اعلامش بحثهای بسیاری برایش ایجاد شده است.
عددی که یعنی حدود ۳۳۰ نفر از پاسخدهندگان به تماسهای واحد افکارسنجی تلویزیون گفتند بله یک بار تلویزیون را تماشا کردیم!
و اینگونه است که اگر از رسانه ملی بپرسید ۸۲درصدت کو؟ احتمالا این پاسخ را میدهند که از متری علمی در این سنجش استفاده شده اما جزئیاتی در اختیارت قرار نمیدهند. منبع: خبرآنلاین لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000pkH برچسب ها: رویداد24 ، صداوسیما ، مخاطبان صداوسیما سرگرمی
منبع: رویداد24
کلیدواژه: رویداد24 صداوسیما مخاطبان صداوسیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۶۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمار فروش فیلمهای سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، طبق آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران (سمفا) متعلق به سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، در اولین هفته ازاردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ (شنبه یکم تا جمعه هفتم اردیبهشت)، سالنهای سینمای کشور میزبان ۸۵۰ هزار مخاطب بود. حضور این تماشاگران، حدود ۴۶ میلیارد تومان فروش را به گیشه سینمای ایران اضافه کرد.
رکوردشکنی مست عشق
در این بین، فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیهکنندگی مهران برومند که از روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه اکران خود را آغاز کرده است، با ۱۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان فروش و ۲۴۰ هزار مخاطب، رتبه اول فروش در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳ را از آن خود کرده است.
این فیلم بخشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را روایت میکند. رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا همگی در این فیلم به تصویر کشیده میشوند. مخاطبان در طول فیلم، پنج سال از زندگی مولانا را مشاهده میکنند و در این دوره، اتفاقات زیادی در زندگی این عارف بزرگ رخ میدهد.
«مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی جالب از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
«تمساح خونی» و «سال گربه»؛ دو کمدی پرفروش در میانه بهار
فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی هم در همین بازه زمانی با ۲۲۵ هزار مخاطب به رقم ۱۲ میلیارد تومان رسید. این فیلم کمدی که از بازیگرانی همچون جواد عزتی، عباس جمشیدیفر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، سعید آقاخانی و شبنم قربانی بهره میبرد، از شانزدهم اسفندماه سال ۱۴۰۲ اکران خود را آغاز کرده و در مجموع با دو میلیون مخاطب، فروشی معادل ۱۲۲ میلیارد تومان را رقم زده است.
اما سومین فیلم پرفروش هفته اول اردیبهشت، «سال گربه» به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقیزاده و تهیهکنندگی سعید خانی است.
بهرام افشاری، سارا بهرامی، هومن برق نورد، شبنم قربانی، لاددن ژاوهوند و رضا رشیدپور بازیگران این فیلم کمدی هستند که از بیست و دومین روز فروردین امسال روی پرده رفته ست. این فیلم کمدی در هفته اول اردیبهشت ماه با ۱۹۵ هزار مخاطب توانست فروشی بالغ بر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را از آن خود کند.
یک فیلم اجتماعی و تلخ در میان پرفروشها
فیلم سینمایی «بی بدن»، فیلمی جنایی است که از یک پرونده قضایی مهم الهام گرفته است. داستان فیلم با تغییراتی به یک پرونده معروف جنایی دهه ۹۰ اشاره دارد؛ پرونده قتل غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی که چندین بار تا مرحله اجرای حکم رفت و برگشت و یکی از پیچیدهترین پروندههای چند سال اخیر ایران بود که حاشیههایی هم در فضای مجازی داشت. فیلم با دستمایه قرار دادن این پرونده، سراغ شخصیتها میرود و ما را با ابعاد مختلف یک حکم آشنا میکند.
الناز شاکردوست، سروش صحت، نوید پورفرج، پزمان جمشیدی و گلاره عباسی بازیگران این فیلم جناییخانوادگی هستند. «بی بدن» در هفته گذشته با ۱۰۰ هزار مخاطب، ۵ میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان فروش را تجربه کرد.
حماسهآفرینی شهید شیرودی بر پرده نقرهای
فیلم سینمایی «آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیهکنندگی حبیب والینژاد پنجمین فیلم در جدول فروش اولین هفته اردیبهشت ماه بود.
این فیلم سینمایی که نامزد ۶ سیمرغ و برنده ٣ سیمرغ بلورین از چهلودومین جشنواره فیلم فجر است، روایتی قهرمانمحور از حماسهآفرینی شهید علیاکبر شیرودی، خلبان هوانیروز ارتش و گروه همرزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای جلوگیری از سقوط شهر سرپل ذهاب و نفوذ دشمن به خاک وطن به تصویر میکشد.
میلاد کیمرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روحالله زمانی و... با حضور افتخاری تورج الوند و هنرمندی نسیم ادبی بازیگران این فیلم را تشکیل میدهند. «آسمان غرب» محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران است که اکران آن در سینماهای سراسر کشور ادامه دارد.
«آسمان غرب» در هفته گذشته یک میلیارد و ۴۵۸ میلیون تومان فروش را تجربه کرد که حاصل حضور ۳۵ هزار مخاطب در سالنهای سینما بود.
«ایلیا؛ جستجوی قهرمان»؛فیلم فانتزی برای مخاطبان کودک و موجوان
«ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی و تهیهکنندگی سید علی موسوینژاد که از ۲۳ اسفند ماه برای مخاطبان کودک و نوجوان توسط پخش بهمن سبز در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است. داستان فیلم «ایلیا جستجوی قهرمان»، درباره کودکی ۱۱ ساله به نام آرش است که به عنوان نماینده ایران در بازی واقعیت مجازی «جستجوی قهرمان» حضور دارد. با حذف ۳ بازیکن دیگر، آرش باید به تنهایی بازی را ادامه بدهد، اما رفته رفته متوجه میشود که این یک بازی ساده نیست و پای خانوادهاش به این بازی کشیده شده است.
فیلم ایلیا جستجوی قهرمان با شبیه سازی فتح قلعه خیبر توسط امام علی (ع) در بستر یک بازی واقعیت مجازی، به دنبال بیان حقیقت برای کودکان است و به گفته کارگردان آن، علی موسوی نژاد، ضد اسرائیلیترین فیلم ژانر کودک به حساب میآید.
آرمین مرگان، سلنا گلزاری، علی زکریای، بهار نوحیان و زینب براتزاده بازیگران این فیلم سینمایی هستند که در هفته گذشته با ۳۱ هزار مخاطب توانست یک میلیارد تومان فروش داشته باشد.
«آپاراتچی»؛ هفتمین فیلم هفته اول اردیبهشت
فیلم سینمایی «آپاراتچی»، به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و سجاد نصراللهی نسب، روایتگر قصهای متفاوت و شیرین از دلبستگیهای عجیب یک نقاش ساختمان عاشق سینما در بحبوحه دهه ۶۰ است.
تورج الوند، فاطمه مسعودیفر، رضا ناجی، حسین عابدینی، وحید مبصری، ولی فروتن، امین گلستانه، پوریا میاندهی، شهرام خزرایی و با حضور بهنام تشکر، امید روحانی، علیرضا استادی و هومن برقنورد بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
آپاراتچی هم در هفته گذشته با ۱۱ هزار و ۵۰۰ مخاطب ۵۱۴ میلون تومان فروش را تجربه کرد.
فروش کمرمق «نوروز» و «پرویزخان»
در انتهای جدول فروش فیلمها در هفته اول اردیبهشت ماه نیز باید به دو فیلم «نوروز» و «پرویز خان» اشاره کنیم که به ترتیب ۳۳۷ میلیون تومان و ۹۶ میلیون تومان فروش را تجربه کردند.
«نوروز» ساخته سهیل موفق برای مخاطبان کودک و نوجوان این میزان فروش را بابت حضور ۸ هزار ۵۰۰ مخاطب از آن خود کرد و «پرویز خان» هم فروش ۹۶ میلیون تومانی خود را مدیون حضور ۲ هزار مخاطب بود.
فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیهکنندگی عطا پناهی محصول سازمان هنری رسانهای اوج با حمایت وزارت ورزش و جوانان است. این فیلم درباره پرویز دهداری یکی از متفاوتترین مربیان بزرگ تیم ملی فوتبال ایران است.
این فیلم سینمایی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به نامزدی در ۹ رشته شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول، سیمرغ بلورین بهترین تدوین و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.
«پرویزخان» از ۲۳ اسفند ماه در سینماهای سراسر کشور اکران خود را آغاز کرد و در هفته اول اردیبهشت با ۲ هزار مخاطب، ۹۲ میلیون تومان فروش داشت.
سعید پورصمیمی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، خسرو احمدی، مهدی قربانی، یاسین مسعودی، محمد صادق ملک، نیما نادری، روزبه رئوفی، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، علی فرحناک، اسکندر کوتی و مریم سعادت بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
لازم به یادآوری است که «پرویز خان» از صبح روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه به اکران خود در سینماهای کشور پایان داده و وارد اکران آنلاین در پلتفرمهای سینمایی شد.
انتهای پیام/