Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، امروز پنجشنبه برای ششمین روز متوالی است که غبار آلودگی مانند هاله ای نمادهای شهری را در خود پنهان کرده و هوایی که نفس کشیدن در آن سخت و به شماره افتاده است برخی از شهروندانی که در خانه مانده اند و حال قلب و ریه هایشان خوب نیست.

تهران روزهایی از پاییز و زمستان را تجربه کرد که در آن ریه هایش آلوده به غبار بود و در آن رنگی به رو نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دودهایی که بی حد و نامحدود در خیابان های این شهر بر روی آسمان سایه انداخته و رنگ آبی آن را تیره کرده است.

ذرات غباری که راه نفس های سینه را بند آورده و ماسک فیلتر دار سهم هر شهروندی از زیبایی های این شهر است. چشم هایی که سوز دودهای سیاه می سوزد اما برای بارش باران دعا می کند. 

هواشناسی تهران اعلام کرد که با نفوذ سامانه بارشی از فردا شب (۵دی) باران غبار از این شهر را می شوید و حال هوای شهرمان را خوب می کند این شاید نویدی خوشی برای پایتخت نشینان باشد.

آلودگی هوا مدارس تهران را به تعطیلی کشانده است تا شاید نفس های کوتاه دانش آموزان را آزار ندهد.

طرح هایی به دستور کمیته اضطرار آلودگی هوا استانداری تهران از جمله طرح پلاک زوج و فرد را از درب منزل، ممنوعیت تردد کامیون ها و تشدید نظارت ها بر صنایع آلاینده اجرایی شد تا شاید رنگ غبار شهر را کمرنگ تر کند.

دستگاه هایی مانند اداره کل محیط زیست تهران و اداره کل محیط ‌زیست و توسعه‌پایدار شهرداری تهران در این زمینه متولی هستند که به سراغ آنها رفته ایم تا شاید زنگ خطر را دوباره این بار بلند تر از قبل صدا دربیاوریم.

پلمب ۹ واحد آلاینده

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کرد: همزمان با تشدید پایش های زیست محیطی در شرایط اضطرار آلودگی هوا، ۹ واحد آلاینده در شهرستان های این استان پلمب شد که این واحدهای آلاینده شامل واحدهای ریخته گری، کارگاه غیر مجاز پسماند سوزی پلاستیک، واحد تولید بتن، شن و ماسه، آسفالت و ذوب باطری بوده و برای ١٣ واحد آلاینده نیز اخطاریه محیط زیستی صادر شده است .

 ۱۰۰ کوره غیرمجاز زغال‌گیری در بخش کهریزک شهرستان ری

همچنین محمد رستگاری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران از تخریب ۱۰۰ کوره غیرمجاز زغال‌گیری آلاینده در بخش کهریزک شهرستان ری خبر داد و گفت: صبح روز گذشته با حکم قضایی این کوره‌ها از بین رفتند.

آلودگی منابع متحرک ۷۰ تا ۸۰  درصد است

مدیرکل محیط ‌زیست و توسعه‌پایدار شهرداری تهران نیز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آلودگی منابع متحرک ۷۰ تا ۸۰  درصد است می گوید: موتورسیکلت ها، خودروهای دیزلی، اتوبوس ها و خودروهای فرسوده سهم قابل توجهی در آلودگی هوای تهران دارند.

شینا انصاری ادامه می دهد: از رده خارج کردن و اسقاط کردن خودروها و موتورسیکلت های فرسوده، وضعیت خودروهای دیزلی، نصب  فیلترهای کاهنده آلودگی هوا بر روی خودروهای دیزلی و وسائط نقلیه عمومی همچون اتوبوس‌ها و کامیون‌ها، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، مدهای حمل و نقل جایگزین، اجرای طرح‌های مدیریت ترافیک، توسعه خطوط مترو و اهتمام به معاینه فنی خودروها باید به عنوان راهکارهای کنترل آلودگی هوا مورد توجه قرار گیرد.

زباله سوزی در مناطق جنوبی استان تهران

وی زباله سوزی در مناطق جنوبی استان تهران را از دیگر منابع تولید آلایندگی هوا دانست و بیان می کند:  کارگاه ها و واحدهایی اقدام به زباله سوزی می کنند که باید مورد نظارت و بررسی قرار گیرند.

مدیرکل محیط ‌زیست و توسعه‌پایدار شهرداری تهران اضافه می کند: برخی از صنایع آلاینده و کارخانه ها از سوخت مازوت و گازوئیل نیز استفاده می کنند که باید گاز آنها تامین شود تا از سوخت آلاینده استفاده نکنند.

وی خاطر نشان می کند: در این زمینه شهروندان نیز نقش مهمی دارند تا با درست استفاده کردن از سیستم های گرمایشی و مصرف بهینه گاز، با افت فشار گاز سهم گاز صنایع و کارخانه ها قطع نشود و بتوانند از سوخت گاز بهره بگیرند.

توزیع نامناسب سوخت نفت گاز یورو ۴

انصاری توزیع سوخت استاندارد را از دیگر موارد کنترل آلودگی عنوان کرد و می گوید:  توزیع نامناسب ‎سوخت نفت‌گاز یورو۴ در جایگاه‌های کلانشهرها که در آیین‌نامه فنی ماده۲ قانون تعیین شده همچنین ارتقا نیافتن استاندارد خودروهای بنزینی از دیگر مواردی است که آلودگی را شدت می بخشد.

همکاری همه دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک

وی با اشاره به « قانون هوای پاک » یکی از قوانین کاهش آلودگی هوا تاکید می کند: این قانون با ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره در سال ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در مرداد ماه همان سال ابلاغ شد.

مدیرکل محیط ‌زیست و توسعه‌پایدار شهرداری تهران اضافه می کند: این قانون ۱۳ آیین نامه دارد که ۱۷ دستگاه اجرایی و مدیریت شهری و وزارت خانه دارای وظایف مشخص هستند که اگر هر نهادی به وظایف و تکالیف خویش در همین دو سال سپری شده از ابلاغ قانون عمل می کرد شاهد آلودگی هوای کمتری در تهران بودیم.

وی معتقد است: برای کنترل وضعیت آلودگی هوای تهران باید همه دستگاه ها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و تنها به وضع قوانین اکتفا نشود مهم بحث عملیاتی شدن مصوبات و آیین نامه ها است.

حذف خودروهای تک سرنشین

انصاری به مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرده و می گوید: باید استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی، توجه به کنترل دوره‌ای خودرو و انجام معاینه فنی نهادینه شود تا خودروهای تک سرنشین در سطح شهر را بخصوص در شرایط هشدار آلودگی هوا کمتر داشته باشیم.

وی با بیان این که بارگزاری جمعیت بیش از حد نیز در تولید آلودگی هوا باید مورد توجه قرار گیرد اضافه می کند: تهران نسبت به شرایط آب و هوایی و منابع خاکی آن ظرفیت این همه بارگذاری جمعیت را ندارد.

مدیرکل محیط ‌زیست و توسعه‌پایدار شهرداری تهران خاطر نشان می کند: راهکارهای موقت و کوتاه‌مدت از جمله تعطیلی مدارس، محدودیت در تردد خودروها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی برای کاهش انتشار آلاینده‌ها و حفاظت از سلامت مردم در شرایط اضطرار اجرایی می شود اما این موارد کوتاه مدت است و باید برای بلند مدت در چارچوب قوانین و برنامه های پیش بینی شده حرکت کرد.

این ها موضوعاتی است که باید با همکاری و هماهنگی بین دستگاهی مورد توجه قرار گیرد تا شاهد روزهای آلوده با نفس های خسته در این شهر نباشیم.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 استاندارد پایتخت حمل و نقل عمومی شرایط آب و هوایی قلب قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۷۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، توقف کامیونهای حامل سوخت در حاشیه خیابانهای پلدشت و آلودگی ناشی از نشت گازوئیل موضوع ارسالی از شهروند خبرنگارماست.

صدای شهروند و پاسخ شهردار پلدشت را در این زمینه بشنوید.

دیگر خبرها

  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • افزایش ذرات معلق هوا در آسمان پایتخت
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • (تصاویر) گرد و غبار آفریقا آسمان پایتخت یونان را پوشاند
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • هوای تهران همچنان مطلوب است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید