Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@01:18:49 GMT

زلزله بم مهندسی کشور را مبهوت کرد

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۵۸۶۹۱

زلزله بم مهندسی کشور را مبهوت کرد

به گزارش ایرنا محمد شکرچی زاده عصر پنجشنبه  در مراسم شانزدهمین سالگرد زلزله پنجم دی ماه ۸۲ در بهشت زهرای بم افزود: بم سرمایه ارزشمند جهانی است و ریشه در تاریخ سرزمین کهن دارد سرزمین نخلستانها و مکانی که حضور در آن توفیق می خواهد.

شکرچی زاده ادامه داد :  اراده مصمم مردم ایران،کمک های بین المللی و مردم بم کمک کردند شهر بم مستحکم تر ساخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: بم جزو اولین شهرهای کشور است که بیشترین درصد ساختمان اسکلت را دارد اما متاسفانه آنچه در بم کمتر مورد توجه قرار گرفته سیما و منظر شهر بم است.

وی  تصریح کرد: ارزش بم و میراث بزرگ صرفاً به ساختمان بزرگ فلزی و بتنی نیست آنچه بم را بم می کند سیما، نخلستان ها و ارگ قدیم بم است .

شکرچی بیان کرد: سال گذشته گزارشی درخصوص طرح جامع و طرح تفضیلی بم به وزیر دادیم که دستور دادند به عنوان طرح ویژه با محوریت مرکز تحقیقات در دستور کار قرار گیرد .

رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: باید در جهت حفظ نخلستان ها زمین مناسب برای جمعیت در حال رشد بم تامین شود زیرا نخل را با نفر تعریف می کنند همانطور که پیشینیان ما برای شمردن نخل نفر بکار می برند و یک نخل اگر بر زمین افتاد انگار انسان بر زمین افتاده است.

وی تاکید کرد:روز پنجم دی ماه در تقویم کشور روز ایمنی ساختمان ها و روز میثاق مهندسی کشور نام گرفت و ما از مهندسان انتظار داریم ساختمان‌های مقاوم بسازند زیرا استان کرمان گسل های مختلفی دارد و زلزله خیز است .

 زلزله پنجم دی ماه ۸۲، به بزرگی ۶/۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند و بر اساس آمار رسمی تعداد جان باختگان این زلزله ۲۶ هزار و ۲۷۱ نفر اعلام شد اما آمارهای غیررسمی تا ۵۰هزار کشته برای این زلزله را تخمین زد.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری استان کرمان واقع شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 تقویم دی ماه زمین مردم ایران وزارت راه و شهرسازی قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۸۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، دولت هلند به خاطر بروز زمین لرزه در مناطق شمالی این کشور، تصمیم گرفته بزرگترین میدان گازی اروپا را تعطیل کند.

این میدان به نام گرونینگن، از اواخر سال ۲۰۲۳ با بخش کمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کرد چرا که فرایند تولید گاز در این میدان موجب بروز زلزله‌های متعدد در هلند شده و دولت این کشور تلاش می‌کرد تا با کمتر کردن برداشت گاز، خطر بروز زلزله را هم کم کند.

لازم به ذکر است که زلزله‌های رخ داده تا کنون به هزاران ساختمان در هلند آسیب زده است.

دولت هلند تصمیم گرفته ۱۱ چاه این میدان را همچنان باز نگهدارد تا در صورت بروز زمستان خیلی سرد از آنها گاز برداشت کند، چرا که درگیری روسیه با اوکراین بازار گاز بین المللی را دچار نوسان کرده است.

چند روز پیش هم سنای هلند قانون تعطیلی این میدان گازی را تصویب کرده بود.

کد خبر 6087178 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)
  • لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز تعرفه نظام مهندسی، دستمزد و قیمت لوله گاز ۱۴۰۳ (
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد