Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:55:01 GMT

هفته‌ای که گذشت در گذر فرهنگی

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۶۰۱۹۶

هفته‌ای که گذشت در گذر فرهنگی

هفته گذشته نیز عرصه فرهنگ و هنر شاهد رویدادهای مختلفی بود که در راس آنها می توان به تذکر هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه «وطن امروز» اشاره کرد، این نشریه به دلیل درج تیتری توهین‌آمیز و بر خلاف منافع و مصالح ملی و دستگاه دیپلماسی کشور هنگام سفر رئیس جمهور به کشور ژاپن، در صفحه یک آن روزنامه، توسط هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویدادهای داخلی فرهنگ و هنر

مرکز همایش های بین المللی صداوسیما شامگاه سه شنبه (سوم دی) میزبان مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند بود که در بخش مستند نگاری عنوان نخست، تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان جایزه نقدی به سامان رحمتیان از خبرگزاری ایرنا برای گزارش مستند بازار گرم اسلحه رسید.

 هفتصد و سی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی روز سه شنبه با حضور سید عباس صالحی به عنوان رئیس این شورا و دیگر اعضا با موضوع «بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست» برگزار شد، صالحی در این نشست از تهیه، تنظیم و تدوین پیش‌نویس سند اولیه حفاظت از محیط زیست توسط دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: این پیش نویس باید برای نهایی شدن مورد توجه اعضای شورا قرار گیرد.

گرامیداشت هفته پژوهش در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همراه با رونمایی از تاره‌های نشر، تقدیر از پژوهشگران برتر و تقدیر از نمایندگی‌های فرهنگی برتر ایران در حوزه پژوهشی برگزارشد.

هیات انتخاب بخش مستند سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر اسامی ۱۰ فیلم برگزیده برای حضور در این بخش را انتخاب و اعلام کردند، در بخش عکس نیز  ۵۸ هنرمند عکاس به همراه ۷۰ اثر به مرحله پایانی مسابقه و نمایشگاه عکس این جشنواره راه یافتند و هفت نمایشنامه نامزد دریافت جایزه بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) طی بیانیه‌ای به عملکرد معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در خصوص فیلم های کوتاه اعتراض کرد. در متن این بیانیه آمده است: انجمن فیلم کوتاه ایران به عنوان نهاد صنفی که حمایت از فیلم‌ کوتاه را وظیفه خود می‌داند اعلام می‌کند، توقیف و سانسور فیلم‌های کوتاه و جلوگیری از نمایش آن‌ها در سینماهای «هنر و تجربه» و جشنواره‌های فیلم از سوی اداره ارزشیابی و نظارتِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مغایر با اصل آزادی بیان و به طور مشخص اصل ۲۳ قانون اساسی است.

 فراخوان سومین دوره جایزه داستان کوتاه ارغوان با موضوع «آخرین بار» منتشر شد.

شب غلامحسین زرگری‌نژاد تاریخ نگار و پژوهشگر از سلسله نشست شب‌های نویسندگان و شاعران دوران معاصر به همت مجله بخارا سه شنبه شب سوم دی در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. غلامحسین زرگری‌نژاد تاریخ نگار، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه تهران و دارای تالیفات و مقالات بسیاری است. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به کتاب‌های تاریخ تحلیلی اسلام، تاریخ صدر اسلام (عصر نبوت) (کتاب برگزیده سال ۱۳۷۹)، نهضت امام حسین و قیام کربلا (کتاب برگزیده سال ۱۳۸۳)، تاریخ تحلیلی اسلام از بعثت تا غیبت، روزشمار تاریخ معاصر ایران، خاطرات نخستین سپهبد ایران و سپهبد امیراحمدی اشاره کرد.

بیست دومین جشنواره قصه گویی، شنبه شب، سی‌ام آذر، با معرفی برگزیدگان خود در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به کار خود پایان داد و پرونده این دوره از جشنواره نیز بسته شد.

با پایان یافتن مهلت ارسال اثر به سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، آثار راه یافته به این دوره جشنواره مشخص شدند.

 احد گودرزیانی پژوهشگر انقلاب و دفاع مقدس و از اعضای انجمن خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس شامگاه جمعه (۲۹ آذر) دار فانی را وداع گفت. مراسم وداع و تشییع پیکر این پژوهشگر انقلاب و دفاع مقدس صبح روز یکشنبه؛ اول دی از مقابل حوزه هنری با حضور چهره های فرهنگی،‌ نویسندگان عرصه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس و تنی چند از مسئولان برگزار شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یکی از کشورهایی که به‌عنوان کشور هدف در برنامه ریزی ها قرار گرفته، روسیه است و در سفری که به این کشور خواهیم داشت، تفاهم‌نامه لغو روادید دو طرفه با این کشور را امضا خواهیم کرد.

افتخارات جهانی فرهنگ و هنر ایران در هفته ای که گذشت

مدیرعامل مجموعه بین المللی کودکان هوشمند، گفت: تیم کودکان هوشمند جمهوری اسلامی ایران با کسب ۳ مقام قهرمان قهرمانان از پنج عنوان قهرمان قهرمانان موجود در رقابت‌های جهانی پاما ۲۰۱۹ در کشور تایلند ضمن کسب مقام اول تیمی جهان رکوردی بی نظیربه جا گذاشت. ۶۱۰ کودک هوشمند از ۲۴ کشور مطرح دنیا در مسابقات محاسبات ذهنی تایلند شرکت کرده بودند. مدیرعامل مجموعه بین المللی کودکان ونوجوانان همچنین هوشمند از ثبت مسابقه محاسبات ذهنی در ارتفاع ۳۰ هزارپایی در هواپیما توسط کودکان و نوجوان هوشمند ایرانی برای نخستین بار خبر داد.

فیلم لوتوس به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا وطن‌دوست در بیستمین حضور بین‌المللی خود، تندیس طلایی بهترین فیلم مستند از دومین جشنواره فیلم بنیاد هنری شارجه امارات را دریافت کرد.

این جشنواره مشهور به  (SFP/Sharjah Film Platform) شامل نمایش ۵۰ فیلم برنده جایزه از سراسر جهان بود که در سینما شهرمیراژ، فضای باز سینمای بنیاد و سینما الحمرا شارجه، از تاریخ ۱۴ تا ۲۱ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۳ تا ۳۰ آذر ۹۸) در شهر شارجه امارات به نمایش درآمدند. لوتوس روز ۲۴ آذر در سینما الحمرا شهر شارجه با حضور عوامل فیلم روی پرده رفت.

 انیمیشن کوتاه خاکستری متمایل به نویسندگی و کارگردانی اقبال شیرزائی در جشنواره بین المللی فیلم Montevideo اروگوئه پذیرفته و نامزد جایزه منتخب تماشاگران شد. این جشنواره از ۱۱ دسامر برابر با ۲۰ آذرماه آغاز به کار کرده است و تا ۲۸ دسامبر برابر با ۷ دی ماه ادامه دارد.

فیلم سینمایی دیاپازون به کارگردانی حامد تهرانی در ادامه حضور در جشنواره‌های جهانی، به فستیوال «پونا» در هندوستان راه یافت.

 هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا در کشور بنگلادش امسال میزبان آثار متنوعی از آثار سینمای ایران در بخش‌های مختلف است. در بخش رقابتی سینمای آسیا این جشنواره فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی، قصر شیرین ساخته رضا میرکریمی، امیر به کارگردانی نیما اقلیما، مستند در جستجوی فریده ساخته مشترک کوروش عطایی و آزاده موسوی و قسم به کارگردانی محسن تنابنده نمایش داده خواهد شد.

 هشت فیلم ایرانی در هفته فیلم‌های ایرانی موزه هنرهای زیبای بوستون و هیوستون آمریکا اکران می‌شود. همزمان با برگزاری هفته فیلم‌های ایرانی موزه هنرهای زیبای بوستون و هیوستون آمریکا، فیلم‌های بیگاه، متری شیش‌ونیم، سرخپوست، روزهای نارنجی، شبی که ماه کامل شد، عرق سرد، در جستجوی فریده و پیرمردها نمی‌میرند، اکران خواهند شد.

اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هشتمین دوره دوسالانه هنرهای معاصر تاشکند شامل نقاشی موفق به دریافت سه نشان و ۴۷ دیپلم افتخار شدند.

تازه های نشر

 مجموعه ۸ جلدی تصمیم بگیر، عمل کن! ترجمه ای از آثار الیسندا روکا نویسنده اسپانیایی توسط انتشارات بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (کتاب‌های طوطی) وارد بازار نشر شده است، مجموعه ای که بنا دارد با زبان شعر کودکانه نکات زندگی را به کودکان بیاموزد.

مجموعه داستان فکرهای خصوصی نوشته یاسمن خلیلی‌فرد (انتشارات هیلا ۱۳۹۸) وارد بازار شد، این مجموعه مسائل طبقه متوسط شهری امروز شامل جدایی، خیانت، فقدان، اضطراب و درماندگی را روایت می‌کند.

دفتر سوم تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران با عنوان کتابفروشی؛ گفت وگو با کتاب‌فروشان به کوشش محمدهاشم اکبریانی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد، این دفتر در قالب گفت‌وگو با کتاب‌فروشان پیشکسوت، تاریخ تحولات نشر را در عصر جدید بازگو می کند. 

جایگاه سیاسی و اجتماعی جنبش کارگری از آغاز تاکنون تشریح و ارزیابی ماوقع جنبش جامعه کارگری از سال ۴۲ تاکنون از زبان نویسنده و پژوهشگری است که خود در بطن و بستر نوشته‌ها بوده است؛ این کتاب به تازگی به بازار کتاب رسیده است.

تام میلز پژوهشگر و استاد دانشگاه در کتاب افسانه بی‌بی‌سی که با ترجمه مسعود میرزایی وارد بازار نشر شده، می‌کوشد با شواهد مستند و مستدل گره از رازهای بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا بگشاید.

از چهارگوشه فرهنگ و هنر جهان

آغاز نمایش قسمت جدید از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان به نام جنگ ستارگان: قسمت نهم، خیزش اسکای واکر، صدرنشینی و فروش فوق‌العاده این فیلم در گیشه سینماهای جهان را در پی داشت.

این روزها یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۹ روی پرده سینما آمده است، فیلمی قدیمی از جهان فانتزی که سال‌هاست، نسل‌های گوناگونی را مخاطب خود می‌بیند. قسمت نهم از مجموعه فیلم های جنگ ستارگان به نام خیزش اسکای واکر (Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker)، در هفته پایانی سال ۲۰۱۹ در چهار هزار سینمای جهان، روی پرده رفته است.

بنکسی در بیت‌لحم ردی برجا گذاشت؛ صحنه تولد عیسی مسیح (ع) اثر دست بنکسی هنرمند مرموز انگلیسی روی دیوار هتلی در بیت‌لحم که وی مالک آن است، نقش بست. این اثر هنری تحت عنوان زخم بیت‌لحم، آخوری را نشان می دهد که مسیح نوزاد در گهواره ای در آن قرار دارد و حفره ای ایجاد شده از یک گلوله  در قسمت بالای تصویر مشخص است. این هنرمند به بیان رویدادهای سیاسی در آثارش معروف است و قبلا نیز آثاری از خود در قلمروهای فلسطینی برجا گذاشته است.

فرانسه خروج شاهکار هنری چیمابوئه (Cimabue) هنرمند قرن سیزدهم میلادی اهل فلورانس را از این کشور ممنوع اعلام کرد. این اثر هنری چندی پیش در منزل مسکونی یک بانوی سالمند فرانسوی در نزدیکی پاریس پیدا شد و در یک حراجی بیش از ۲۴ میلیون یورو (۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند) به فروش رفت و گران بهاترین نقاشی قرون وسطایی نام گرفت.

ساخت نخستین موزه هنر زیرآب نیمکره جنوبی، در استرالیا به پایان رسید.

برچسب‌ها فرهنگی سینما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی سینما فرهنگی سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۰۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است

به گزارش «تابناک»، بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد