طباطبایینژاد: حقوق پرستاران باید مانند پزشکان رعایت شود
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۶۳۴۳۱
امام جمعه اصفهان و نماینده ولی فقیه در استان گفت: حقوق پرستاران در کشور نه تنها کم است بلکه گاهی پرداخت آن نیز به تعویق میافتد؛ چرا باید حقوق پزشکان سروقت پرداخت شود اما پرستاران با این مشکلات مواجه شوند؟
به گزارش خبرنگار ایمنا، آیتالله سیدیوسف طباطبایینژاد در خطبههای نماز جمعه اصفهان با اشاره به فرا رسیدن روز پرستار اظهار کرد: در روایات آمده که هرکس برای بهبود حال زن یا مرد مسلمانی از وی مراقب کرده و به او ترحم کند، خداوند او را با حضرت ابراهیم(ع) محشور کرده و از پل صراط بهراحتی عبور خواهند کرد
وی افزود: حقوق پرستاران در کشور نه تنها کم است بلکه گاهی پرداخت آن نیز به تعویق میافتد؛ چرا باید حقوق پزشکان سروقت پرداخت شود اما پرستاران با این مشکلات مواجه شوند؟
امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه در نظام اسلامی نباید قشر ضعیفتر به سختی بیفتد، تصریح کرد: بهبود بیماران از طریق پرستاران اتفاق میافتد بنابراین باید سیاستها در حمایت از آنان باشد با این حال از پرستاران میخواهم کار خود را به درستی و برای رضای خداوند ادامه دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نیت واقعی دشمن ریشهکنی نظام است
وی با اشاره به ۹ دی، روز میثاق امت با ولایت، اضافه کرد: دشمن در تمام اغتشاشات آماده مقابله با انقلاب اسلامی است اما در روز ۹ دی به برکت سخنرانی رهبری و بصیرت مردم این دشمنیها بی اثر شد.
طباطبایینژاد با بیان اینکه نباید بار دیگر در برابر توطئه دشمنان غفلت کرد، ادامه داد: هر روزی که انسانها بصیرت داشته و مشت به دهن دشمنان بزنند، یوم الله است؛ مردم امسال بهتر از هرسال دیگری به صحنه خواهند آمد.
وی خاطرنشان کرد: قصد دشمن از توطئهها و تحریمها ضربه زدن نیست بلکه نیت واقعی آنان ریشه کنی نظام اسلامی است یا به تعبیر قرآن آنچه دشمن در سینه پنهان کرده، بیش از آن است که به زبان میآورد.
آفات غفلت از یاد خدا
خطیب نماز جمعه اصفهان با اشاره به اینکه یاد کردن خداوند یکی از صفات پاک مؤمنان بوده و انسان باید همواره خود را به یاد خداوند مشغول کند، اظهار کرد: افرادی که دیوانگی میکنند، میزنند، میکشند و به منافع خود و دیگزان ضرر میزند رفتار آنها به این دلیل است که از یاد خداوند غافل شدهاند.
وی با بیان اینکه نماز ذکر خداوند است اما ذکر واقعی اجرای دستورات الهی خواهد بود یعنی آنگاه که از فرد خیری بخواهند اجابت کرده و آنگاه که گناهی درمیان است، از آن دوری کند، تصریح کرد: گاهی افراد هنگام انتخابات دروغ میگویند چه برای خود و چه برای دیگران؛ ممکن است چنین افرادی ریش و عمامه هم داشته باشند اما شیطان سبب شده تا آنان از یاد خداوند غافل شوند.
طباطبایینژاد گفت: طبق فرموده قرآن هرکس از ذکر خداوند غفلت کند، شیطانی برای او قرار داده میشود تا با او دوستی کرده و دائم او را فریب داد تا آنکه وی را از راه خداوند گمراه کند.
مسیحیان به پیروی از حصرت مسیح(ع) بازگردند
وی با تبریک آغاز سال نو میلادی و تولد حضرت مسیح، ادامه داد: افرادی در دنیا به دروغ ادعای مسیحی بودن میکنند اما کاری جز ایجاد مفسده، خونریزی و پلیدی که مورد رضایت هیچ پیامبری نیست، انجام نمیدهند درحالی که حضرت عیسی معترف است که آمده تا تصدیق کننده آیین حضرت موسی(ع) و بشارت دهنده پیامبری حضرت احمد(ص) باشد.
یکی از اولین اقدامات پیامبر(ص) پس از فتح مکه ترویج سوادآموزی بود
وی اضافه کرد: در سالهای اولیه انقلاب اکثریت مردم بیسواد بودند اما اکنون دو میلیون بیسواد در کشور وجود دارد که اگر سوادآموزی را از همان ابتدا اجباری کرده بودیم، همین تعداد نیز وجود نداشت و بیسوادی در کشور جمع شده بود.
طباطبایینژاد خاطرنشان کرد: در این ۴۰ سال به دلیل غفلت برخی خانوادهها به تدریج بر آمار بیسوادان افزوده شده که امیدوارم کسی دیگر از سوادآموزی فرزندش جلوگیری نکند.
وی با اشاره با اینکه پیامبر در یکی از اولین اقدامات خود پس از فتح مکه، سوادآموزی را گسترش دادند، اضافه کرد: اسرای دشمن که به مسلمانان سواد میآموختند، آزاد میشدند و به جای آنکه مردان به زنان خود مهریه پرداخت کنند، اگر توان مالی مالی نداشتند به آن زن سواد میآموختند.
کد خبر 402996منبع: ایمنا
کلیدواژه: نماز جمعه آیت الله طباطبایی نژاد پرستار میلاد حضرت مسیح ع شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خداوند برای انسانها رستگاری میخواهد
از سلسله جلسات تدبر در سوره «رعد» که از سوی مدرسه دعا و نظامسازی وابسته به مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برگزار میشود، شب گذشته یکشنبه 16 اردیبهشت در مسجد کوی دانشگاه تهران برگزار شد. طی آن هانی چیتچیان با اشاره به آیات 11 تا 15 این سوره مبارکه، دلایلی متقن در باب ولایت الهی و اینکه تنها ولایت خداوند و هر آن کس که ولایت او از جانب خدا تأیید شده است، وسیلهای برای رستگاری و کمال انسان است، به میان میآورد.
در بخشی از آیه 11 سوره مبارکه «رعد» چنین بیان میشود که «... إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ...»(یقیناً خدا سرنوشت هیچ ملتی را به سوی بلا، نکبت، شکست و شقاوت تغییر نمیدهد تا آن که آنان آنچه را از صفات خوب و رفتارشایسته و پسندیده در وجودشان قرار دارد به زشتیها و گناه تغییر دهند) از معنای این فراز از آیه مشخص میشود که هر جامعهای سهمی از رشد و هدایت دارند و این امر به شکل پیشفرض برای آنها تعیین شده است به این معنی که خداوند برای همه انسانها با هر ظرفیت و جایگاهی چیزی غیر از فلاح و رستگاری نمیخواهد حال آن که عدهای اصرار به آن دارند تا با تغییر سرنوشت خود آن را به سمت زشتی و شقاوت منحرف ساخته و تغییر دهند.
بر این اساس مبنای آفرینش الهی بر پایه هدایت انسان استوار است و اینگونه نیست که خداوند حتی با لحظهای رها کردن انسان، موجبات لغزش و به ورطه ضلالت و گمراهی افتادن او را فراهم سازد؛ به زبانی عامیانه تنظیمات کارخانهای آفرینش انسان بر مدار هدایت و ارزانی ساختن مواهب و نعمات الهی مقرر شده است و البته چه بسا در طول تاریخ بشریت اقوامی بوده و هستند که درصدد برهم زدن و خراب کردن این قانون الهی بوده و سعی در تغییر آن داشتهاند.
براساس آنچه که قرآن به آن اشاره دارد، چه بسیار اقوامی که سعی در برطرف ساختن زندگی هدایتگر و سعادتمند از خود داشته و راه ضلالت و گمراهی را در پیش کشیدند، همچوم قوم «ثمود»، «اسرائیل» و «لوط» و وقتی صحبت از قوم میشود، یعنی تشکلی که بر انجام کاری و فعلی مشترک اجماع دارند. این تعبیر با عبارت امت که هدف و سرانجامی مشترک را برای خود تعیین کرده و به سمت آن پیش میروند، متفاوت است.
به بخش دیگری از آیه 11 این سوره توجه کنید: «... وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ ...»(و هنگامی که خدا نسبت به ملتی آسیب و گزند بخواهد [برای آن آسیب و گزند] هیچ راه بازگشتی نیست؛ زیرا برای آنان جز خدا هیچ یاوری نخواهد بود) با دقت در این فراز، متوجه میشویم که حتی اگر قرار باشد بر قومی مورد و پیشامد ناگوار و سوئی وارد شود آن نیز از اراده خداوند ناشی میشود. در نتیجه اینگونه نیست که حتی به فرض قومی راه انحراف و نگونبختی را برای خود انتخاب کرده باشد، خداوند نیز رأی و نظرش بر این باشد، بلکه ممکن است به آن قوم مهلتی برای جبران اشتباه و خطایش را بدهد. این امر از جمله اوصاف صبور و بخشندگی خداوند است و نکته جالب توجه اینکه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نیز به این امر صحه گذاشته است.
در روایات زیادی از معصوم(ع) این امر نیز مشهود است که خداوند به محض مشاهده ارتکاب بندگان به عمل خیر و صلاح، فوراً به ملائک خود فرمان به ثبت و نگهداری آن را میدهد، حال آن که در مورد انجام عمل ناشایست تعللی در ثبت و ضبط اعمال دارد تا فرد یا قوم مرتکب درصدد جبران برآمده یا از کرده خود پشیمان شوند و توبه کنند.
اما سرآخر همه اینها برای اثبات یک مفهوم راستین و حقیقی است و آن اینکه انسان به غیر از خدا ولی و سرپرستی ندارد و سرپرستی اگر به ابنای بشر در طول تاریخ سپرده شده باشد، تنها آن قسم از آن موجه و قابل قبول است که مورد تأیید و تأکید خداوند قرار گرفته باشد. همچنانکه که ما در مقابل ولایت خیر و حق، ولایت کفر و شرک را نیز داریم و در هر دو جبهه نیز پیروانی وجود دارند، اما تفاوت فاحشی میان آنها قابل مشاهده است.
به آیه 12 سوره «رعد» میرسیم که میفرماید: «هُوَ الَّذِی یُرِیکُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَیُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ» و البته بعد هم متوجه آیه 13 میشویم که در آن آمده است: «وَیُسَبِّـحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلَائِکَةُ مِنْ خِیفَتِهِ وَیُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَیُصِیبُ بِهَا مَنْ یَشَاءُ وَهُمْ یُجَادِلُونَ فِی اللَّهِ وَهُوَ شَدِیدُ الْمِحَالِ» در این دو آیه صحبت از رعد و برق است. منظور از برق همان زخمه نوری است که به واسطه برخورد دو ابر باردار، آسمان را روشن میکند و منظور از رعد نیز صدای نسبتاً مهیبی است که کمی نگرانی و ترس را نیز به دنبال میآورد. اما برای چه این مثال در این بخش از سوره «رعد» آمده است؟
در بخشی از آیه 12 این سوره رعد و برق آسمان مایه ترس و امید ذکر شده است. ترس از این ناحیه که ممکن است خطراتی متوجه انسان یا جنبندگان روی زمین داشته باشد و امید از اینکه به واسطه چنین رویداد طبیعی، شاهد بارش رحمت الهی باشیم که به واسطه آن زمین و هر آنچه در آن است، زنده و بارور میشود. چنین حالتی میان خوف و رجاء برای اثبات این نکته است که ولایت الهی بر این اساس مقرر شده است. این میتواند امری نسبی باشد به این معنا که پذیرفتن ولایت خدا حتماً با سختیها و مرارتهایی همراه است، اما در کنار چنین مفهوم در صورت صبر و مداومت انسان، پذیرش ولایت الله سویههایی به غایت نیک و خوشایند نیز دارد. اتفاقاً براساس آنچه که پیشتر اشاره شد، اراده خدا بر آن است تا انسانها ولو با داشتن لغزش و انحرافاتی به سوی کمال و رستگاری حرکت کنند.
در آیه 13 در کنار صحبت از صدای رعدی که گویی از آن تعبیر همه کائنات به جهت تسبیح خداوند برای ارزانی داشتن همه مواهب و نعمات است، صحبت از صواعق میشود، ارتعاشی برقآسا که اگر با هر جنبندهای از جمله انسان برخورد کند، کار او را یکسره خواهد کرد. مراد از این تشبیه پذیرش ولایت خدا و غیر خداست که با وجود آنکه به فاصلهای بسیار کم از یکدیگر قرار دارند، اما در یکی رحمت و سلامت است و در دیگری فنا و نیستی و در ادامه به این نکته تأکید میشود که با وجود چنین مثال بلیغ و روشنی همچنان جمعی از افراد سر جنگ با خدا و نافرمانی از ولایت الله را دارند.
مورد دیگری که پس از پذیرش ولایت خدا مطرح است و آیه 14 این سوره به آن اشاره دارد، بحث دعوت است که میفرماید: «لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ ۖ وَالَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لَا یَسْتَجِیبُونَ لَهُمْ بِشَیْءٍ إِلَّا کَبَاسِطِ کَفَّیْهِ إِلَی الْمَاءِ لِیَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ ۚ وَمَا دُعَاءُ الْکَافِرِینَ إِلَّا فِی ضَلَالٍ» دعوت تنها از جانب خداست و هر آن کس که دعوت خدا را لبیک گوید که در امتداد ولایت الهی است، میتواند به فلاح و رستگاری برسد، هر چند که ولایت شیطان و کفر نیز دارای دعوت است و همانطور که به آن اشاره شد، آنها نیز پیروانی دارند، اما نکته جالب توجه اینجاست که ولایت کفر قادر نیست او را به هدفی مشخص و سعادتمند برساند.
وقتی دعوتی صورت میگیرد، چه از جانب حق و چه از جانب کفر، دعایی نیز به وجود میآید که به نوعی اجابت دعوت است. وقتی بنیان ولایت کفر بنیانی سست و بیپایه باشد و دعوت آن نیز با وجود همه زرق و برقش، از وجاهت برخوردار نباشد، لذا دعایی که از سوی پیروانش صورت میگیرد، قادر نخواهد بود او را به سرمنزل مقصود و هدف غایی انسانی یعنی کمال و سعادت رهنمون سازد.