Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه آلمانی با استناد به اطلاعات وزارت اقتصاد آلمان از افزایش چشمگیر صادرات تسلیحات این کشور در سال ۲۰۱۹ و تداوم این گونه صادرات به کشور‌های شرکت کننده در ائتلاف جنگ علیه یمن خبر داد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، بعد از حدود سه سال روند کاهش صادرات تسلیحات در آلمان، در سال ۲۰۱۹ این کشور رکورد بالای تازه‌ای را در این زمینه به ثبت رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزارت اقتصاد آلمان در پاسخ به یکی از نمایندگان حزب چپ و حزب سبز پارلمان آلمان اعلام کرد که در مجموع در سال ۲۰۱۹ حدود ۸ میلیارد یورو جنگ افزار صادر کرده که نسبت به سال گذشته میلادی صعود ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان درباره این جهش صادراتی توضیح داد که پس از انتخابات پارلمانی در سپتامبر ۲۰۱۷ احزاب این کشور برای تشکیل دولت چند ماه مذاکره کردند و به همین دلیل رسیدگی به تقاضا‌ها برای صادرات جنگ‌افزار به تعویق افتاده است. به این ترتیب صادرات تسلیحات در سال ۲۰۱۸ به نسبت سال‌های پیش از آن کاهش چشمگیری یافت.

آخرین رکورد صادرات تجهیزات جنگی آلمان در سال ۲۰۱۵ زده شد که حدود هفت میلیارد و ۸۶۰ میلیون یورو بود.

آلمان در سال جاری میلادی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو تسلیحات و پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو "دیگر تجهیزات رزمی فروخته است.

در فهرست کشور‌های وارد کننده تولیدات صنایع جنگی آلمان، مجارستان با یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون یورو در رده نخست قرار دارد.

پس از آن مصر با ۸۰۲ میلیون یورو و ایالات متحده آمریکا با ۴۸۳ میلیون یورو (حدود ۵۰۰ میلیون دلار) جا گرفته‌اند.

آلمان پس از قتل "جمال خاشقچی"، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، صادرات جنگ‌افزار به این کشور را قطع کرد.

اما صدور جنگ‌افزار به کشور‌هایی مانند مصر، الجزایر (۲۳۸ میلیون یورو در سال جاری)، قطر (۲۲۳ میلیون یورو) و اندونزی (۲۰۱ میلیون یورو) همچنان ادامه دارد.

مصر و الجزایر از جمله کشور‌های اصلی ائتلاف جنگ علیه یمن به رهبری عربستان سعودی هستند. این در حالی است که اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات در قرارداد ائتلافی خود در ماه مارس سال ۲۰۱۸ توافق کردند که صادرات تسلیحات به کشور‌هایی که مستقیما در جنگ یمن مشارکت دارند را متوقف کنند.

"سویم داگدلن" از نمایندگان حزب چپ که در این باره از دولت آلمان سوال کرده است معتقد است که سیستم کنترل صدور تسلیحات در آلمان به‌خوبی عمل نمی‌کند، به همین دلیل باید صادرات جنگ‌افزار متوقف شود.

کاتیا کویل، کارشناس تجهیزات جنگی حزب سبز‌ها هم خواستار تغییر سیستم کنترل صدور جنگ‌افزار شده است. وی تاکید کرد که ما بالاخره به یک قانون کنترل تسلیحاتی نیاز داریم که دولت آلمان را موظف کند درباره تصمیمات خود دلایل سیاست امنیتی و خارجی ارائه دهد.

رهبری جدید حزب سوسیال دموکرات آلمان هم درباره سیاست‌های صادرات تسلیحات آلمان نظر خوبی ندارد. فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان آلمان در آستانه کریسمس موضع گیری کتبی را ارائه داد که در آن خواستار محدودیت شدید در زمینه صادرات تسلیحات شده بود.

وزارت اقتصاد آلمان به درخواست سویم داگدلان، نماینده حزب چپ و امید نوری پور از نمایندگان حزب سبز آلمان این آمار‌ها را اعلام کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ائتلاف جنگ علیه یمن صادرات تسلیحات آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۹۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

معاون فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی عملیات استقرار دائمی نیروهای آلمانی در لیتوانی که بر اساس برآوردها هزینه‌های میلیاردی دارد را عامل از بین رفتن بودجه دغاعی بالا و تحت فشار قرار گرفتن ارتش دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم بر اساس گزارش های منتشر شده ارتش آلمان می خواهد تا پایان سال 2027 تقریباً 5000 سرباز را در لیتوانی مستقر کند. از نظر مالی، این پروژه یک تعهد جدی خواهد بود و احتمالاً حدود یازده میلیارد یورو برای تعدادی سرمایه گذاری در این پروژه لازم است. به نوشته هفته نامه اشپیگل این را یکی از نمایندگان وزارت دفاع فدرال آلمان در نشست کمیته دفاعی پارلمان آلمان گفته است.

بر این اساس، یک میلیارد یورو برای هزینه‌های عملیاتی سالانه، چهار میلیارد یورو برای خرید تجهیزات بزرگ مانند تانک‌ها و شش میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر - به عنوان مثال در ساخت زیرساخت‌ها یا خرید یونیفرم‌ها در این عملیات نظر گرفته شده است. این مبلغ شامل هزینه های کمک خارجی نمی شود، که در نظر گرفته شده است تا حدود 4800 سرباز و حدود 200 غیرنظامی را برای چندین سال خدمت در لیتوانی جذب کند.

در ابتدای ماه آوریل سال جاری میلادی یک تیم پیشرو از این یگان عملیاتی به لیتوانی سفر کرد. این گروه رزمی باید تا پایان سال 2027 به طور کامل عملیاتی شود.

در پاسخ به جنگ روسیه علیه اوکراین، دولت فدرال آلمان وعده داد که یک گروه جنگی را که آماده نبرد و قادر به عمل مستقل بود، به لیتوانی منتقل کند. بر اساس جدول زمانی، این تیپ باید تا سال 2027 به بهره برداری برسد. حدود 4800 سرباز و حدود 200 عضو غیرنظامی ارتش که می توانند خانواده های خود را با خود بیاورند برای این کار برنامه ریزی شده است.

پیستوریوس در ماه دسامبر یک سند سیاسی مربوطه برای این استقرار را در ویلنیوس امضا کرد و از یک "لحظه تاریخی" صحبت کرد. محل اصلی استقرار این تیپ، منطقه آموزشی نظامی رودنینکای نه چندان دور از مرز بلاروس خواهد بود. بر اساس اطلاعات لیتوانیایی، حدود 80 درصد از سربازان در آنجا مستقر می شوند و مابقی در روکلای در مرکز این کشور مستقر خواهند شد.

به نوشته نشریه دی سایت آلمان با توجه به هزینه های میلیاردی وعده داده شده توسط وزارت دفاع آلمان برای تیپ بوندسوهر در لیتوانی، یوهان وادفول، معاون فراکسیون اتحادیه هشدار داده است که ارتش در سایه این هزینه ها غرق خواهد شد و بودجه دفاعی از بین خواهد رفت. این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی به روزنامه های شبکه تحریریه آلمان (RND) گفت: این خطر وجود دارد که این تیپ بر ارتش غلبه کند و برنامه ریزی مالی وزارت دفاع را از بین ببرد.

وادفول ادامه داد: با توجه به مقدار قابل توجهی پولی که صرف این کار شده است، این یک معما است که دولت فدرال چگونه برنامه ریزی می کند تا یک بودجه پایدار تهیه کند. وی تاکید کرد: وزیر دفاع آلمان بدون بررسی تصمیمات لازم، اعزام خود را اعلام کرد. اکنون او وظیفه جمع آوری این مبلغ هنگفت را دارد.

استقرار دائمی یک تیپ رزمی در لیتوانی اقدامی بی سابقه در تاریخ بوندسوهر است. هرگز قبلاً این همه سرباز به طور دائم در خارج از کشور مستقر نشده بودند. هدف این تیپ تقویت جناح شرقی ناتو با توجه به تهدید روسیه است.

عملیات دائمی در لیتوانی پروژه‌ای هزینه‌بر برای ارتش آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سریع‌ترین شناگر ایران در آلمان رکوردشکنی کرد
  • سریع ترین شناگر ایران رکورد ۱۰۰ متر آزاد را شکست
  • هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • عملیات دائمی در لیتوانی پروژه‌ای هزینه‌بر برای ارتش آلمان
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • عفو بین‌الملل: آلمان ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند
  • یورو رکورد زد
  • سایه تهدیدات امنیتی بر سر مسابقات یورو ۲۰۲۴ آلمان
  • اسامی داوران حاضر در یورو 2024 اعلام شد